PDA

View Full Version : Help een onwetende



X-X-X
6 september 2010, 19:23
Hoi,

Ik speel sinds een paar maanden elektrisch na vele jaren akoestisch aanmodderen. Ik speel op een nieuwe Epiphone Les Paul Standard door een Marshall lead 12 amp ('84). Die laatste heb ik van de zolder gehaald bij iemand en kost me dus niks. Deze is echter zeer beperkt in geluid. High en low sensitivity inputs, gain, volume en equalizer (treble, middle, bass), meer is er niet.

Nu ben ik fan van Mark Knopfler, maar ik krijg die crunchy toon maar niet te pakken (bv. zoals in I dug up a diamond). Daarom dacht ik aan zo'n amp modelling ding zoals de line6 POD 2.0. Alleen weet ik niet of dit wel het meest geschikte is voor mij. Op de website van Line6 zie ik door het bos al lang de bomen niet meer.

Ik zoek dus één effect of een multi-effect die me wat meer variatie bezorgd en me toch al wat meer in de richting van Knopfler stuurt. Iemand advies/suggesties?

Momenteel klinkt het dus zo:

http://www.youtube.com/watch?v=13kGW4BCS8k

Dit is weliswaar een nummer voor een stratocaster, maar ik heb de gain zeer laag gezet en de treble (en midlle en bass) hoog.

Maar voor dit nummer:

http://www.youtube.com/watch?v=Da9lBOSJhR4

weet ik echt niet hoe ik nog maar in de buurt kom van die sound. Welke effecten worden hier gebruikt? Of moet ik gewoon op zoek naar een andere versterker?

jero
6 september 2010, 21:03
De opname kwaliteit laat een beetje te wensen over, dat maakt het wat lastig te beoordelen.

Ik vind je geluid op zich best ok, maar voor een beetje Knopfler sound moet je echt aan de slag met je rechterhand (ja kop hem maar in), je speelt nu veel met een plectrum lijkt het. Zodra je echt zonder plectrum speelt merk je hoeveel van zijn geluid zit in de manier waarop hij de snaren aanslaat.

Je sound zou ook nog wat kunnen verbeteren met wat meer compressie van de versterker, dan draagt het wat meer.