PDA

View Full Version : Help een onwetende



X-X-X
6 september 2010, 19:23
Hoi,

Ik speel sinds een paar maanden elektrisch na vele jaren akoestisch aanmodderen. Ik speel op een nieuwe Epiphone Les Paul Standard door een Marshall lead 12 amp ('84). Die laatste heb ik van de zolder gehaald bij iemand en kost me dus niks. Deze is echter zeer beperkt in geluid. High en low sensitivity inputs, gain, volume en equalizer (treble, middle, bass), meer is er niet.

Nu ben ik fan van Mark Knopfler, maar ik krijg die crunchy toon maar niet te pakken (bv. zoals in I dug up a diamond). Daarom dacht ik aan zo'n amp modelling ding zoals de line6 POD 2.0. Alleen weet ik niet of dit wel het meest geschikte is voor mij. Op de website van Line6 zie ik door het bos al lang de bomen niet meer.

Ik zoek dus één effect of een multi-effect die me wat meer variatie bezorgd en me toch al wat meer in de richting van Knopfler stuurt. Iemand advies/suggesties?

Momenteel klinkt het dus zo:

http://www.youtube.com/watch?v=13kGW4BCS8k

Dit is weliswaar een nummer voor een stratocaster, maar ik heb de gain zeer laag gezet en de treble (en midlle en bass) hoog.

Maar voor dit nummer:

http://www.youtube.com/watch?v=Da9lBOSJhR4

weet ik echt niet hoe ik nog maar in de buurt kom van die sound. Welke effecten worden hier gebruikt? Of moet ik gewoon op zoek naar een andere versterker?

jero
6 september 2010, 21:03
De opname kwaliteit laat een beetje te wensen over, dat maakt het wat lastig te beoordelen.

Ik vind je geluid op zich best ok, maar voor een beetje Knopfler sound moet je echt aan de slag met je rechterhand (ja kop hem maar in), je speelt nu veel met een plectrum lijkt het. Zodra je echt zonder plectrum speelt merk je hoeveel van zijn geluid zit in de manier waarop hij de snaren aanslaat.

Je sound zou ook nog wat kunnen verbeteren met wat meer compressie van de versterker, dan draagt het wat meer.

Effecten gebruikt hij volgens mij niet zoveel. Bedenk dat als je de basis sound van je versterker niet goed vindt, ieder effect dat je toevoegt bouwt op die slechte basis sound.

Einzeln
6 september 2010, 21:06
Hoi,

Ik speel sinds een paar maanden elektrisch na vele jaren akoestisch aanmodderen. Ik speel op een nieuwe Epiphone Les Paul Standard door een Marshall lead 12 amp ('84). Die laatste heb ik van de zolder gehaald bij iemand en kost me dus niks. Deze is echter zeer beperkt in geluid. High en low sensitivity inputs, gain, volume en equalizer (treble, middle, bass), meer is er niet.

Nu ben ik fan van Mark Knopfler, maar ik krijg die crunchy toon maar niet te pakken (bv. zoals in I dug up a diamond). Daarom dacht ik aan zo'n amp modelling ding zoals de line6 POD 2.0. Alleen weet ik niet of dit wel het meest geschikte is voor mij. Op de website van Line6 zie ik door het bos al lang de bomen niet meer.

Ik zoek dus één effect of een multi-effect die me wat meer variatie bezorgd en me toch al wat meer in de richting van Knopfler stuurt. Iemand advies/suggesties?

Momenteel klinkt het dus zo:

http://www.youtube.com/watch?v=13kGW4BCS8k

Dit is weliswaar een nummer voor een stratocaster, maar ik heb de gain zeer laag gezet en de treble (en midlle en bass) hoog.

Maar voor dit nummer:

http://www.youtube.com/watch?v=Da9lBOSJhR4

weet ik echt niet hoe ik nog maar in de buurt kom van die sound. Welke effecten worden hier gebruikt? Of moet ik gewoon op zoek naar een andere versterker?

Zet bij die versterker alle tone op 5. (dus treble mid bass op 12uur) Gain op 3 of 4 met humbuckers. En dan een delay of reverb en je bent al een heel eind.

X-X-X
7 september 2010, 17:34
De opname kwaliteit laat een beetje te wensen over, dat maakt het wat lastig te beoordelen.

Ik vind je geluid op zich best ok, maar voor een beetje Knopfler sound moet je echt aan de slag met je rechterhand (ja kop hem maar in), je speelt nu veel met een plectrum lijkt het. Zodra je echt zonder plectrum speelt merk je hoeveel van zijn geluid zit in de manier waarop hij de snaren aanslaat.

Je sound zou ook nog wat kunnen verbeteren met wat meer compressie van de versterker, dan draagt het wat meer.

Effecten gebruikt hij volgens mij niet zoveel. Bedenk dat als je de basis sound van je versterker niet goed vindt, ieder effect dat je toevoegt bouwt op die slechte basis sound.

Ik gebruik hier geen plectrum hoor. Ik heb gewoon veel treble gebruikt om een beetje een scherper geluid te bekomen omdat dit geen nummer is voor een les paul. Misschien slecht voorbeeld. Ik doel dus meer op het geluid in Mark Knopfler's filmpje. Ik vermoed dat het reverb of dual-reverb is.

Einzeln
7 september 2010, 20:39
Ik gebruik hier geen plectrum hoor. Ik heb gewoon veel treble gebruikt om een beetje een scherper geluid te bekomen omdat dit geen nummer is voor een les paul. Misschien slecht voorbeeld. Ik doel dus meer op het geluid in Mark Knopfler's filmpje. Ik vermoed dat het reverb of dual-reverb is.
Ja koop eerst eens een reverb pedaal. bijvoorbeeld zo'n boss rv 3 ofzo die heeft ook delay.

jero
7 september 2010, 20:50
Ik zou nu niet gaan investeren in pedalen. Knopfler zonder reverb klinkt nog steeds geweldig. En als je nu over je sound niet tevreden bent, wordt dat niet beter door een galmpje.

Ik ken de Marshall Lead 12 niet, misschien je vraag eens in de versterker afdeling stellen?

Einzeln
7 september 2010, 21:10
Ik zou nu niet gaan investeren in pedalen. Knopfler zonder reverb klinkt nog steeds geweldig. En als je nu over je sound niet tevreden bent, wordt dat niet beter door een galmpje.

Ik ken de Marshall Lead 12 niet, misschien je vraag eens in de versterker afdeling stellen?
Dan zou het investeren in een amp worden.

Fireburst
7 september 2010, 21:26
Is die Lead12 niet zo'n beetje de transistor-versie van een JCM800 ?

Moet toch wel een crunchy geluidje uit te krijgen zijn dan.

Einzeln
8 september 2010, 08:14
JA dat is een heerlijk transistor ampje.

Quasimodo
8 september 2010, 08:47
Vlgs. mij TS niet ontevreden over z'n amp, maar zoekt hij enkel naar iets meer "crunch" in z'n sound. Is een overdrive, tubescreamer of ander distortionpedaaltje daarvoor niet genoeg? Die hoeven niet heel erg duur te zijn afhenakelijk van je wensen en welk merk je neemt.

Fireburst
8 september 2010, 19:31
Vlgs. mij TS niet ontevreden over z'n amp, maar zoekt hij enkel naar iets meer "crunch" in z'n sound. Is een overdrive, tubescreamer of ander distortionpedaaltje daarvoor niet genoeg? Die hoeven niet heel erg duur te zijn afhenakelijk van je wensen en welk merk je neemt.

Klopt wel maar ik versta onder een crunch sound een in de basis clean geluid dat net wat opgepept wordt. Dus ik zou dit proberen : de LP in de low sensitivity input, BMT op middenstandje om te starten, beetje gain maar en volume naar believen. En dan fijn afregelen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de TS zijn heil misschien niet moet gaan zoeken in één of ander pedaal maar eerder in de knoppen op zijn amp.

ellisvertellis
8 september 2010, 19:47
Klopt wel maar ik versta onder een crunch sound een in de basis clean geluid dat net wat opgepept wordt. Dus ik zou dit proberen : de LP in de low sensitivity input, BMT op middenstandje om te starten, beetje gain maar en volume naar believen. En dan fijn afregelen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de TS zijn heil misschien niet moet gaan zoeken in één of ander pedaal maar eerder in de knoppen op zijn amp.

Ben ik het mee eens. Maar als de versterker aanslagintensiteit niet in "crunch" om kan zetten op een mooie, ronde manier, lijkt een goed aanslaggevoelig pedaal juist wel de oplossing. Toch moet het haalbaar zijn met een beetje goeie transistorversterker. Experimenteren maar!

Mijn gok: bas en mid op 2/3de en treble op 1/3de en dan de gain op het randje van merkbaar.

Succes!

Fireburst
8 september 2010, 19:58
Daar ben ik het ook mee eens : ik heb mijn Roland Bluescube310 net om die reden verkocht. Was best een goede versterker, vooral voor blues (duh) maar mankeerde wat dynamiek en aanslagintensiteit (mooi woord overigens ;)) welke je bij een buizen amp wel hebt naar mijn gevoel.

En inderdaad experimenteren nu.

X-X-X
8 september 2010, 21:40
Ik heb al met alle mogelijke instellingen zitten knoeien, zowel op gitaar als op versterker. Meer gain en de volumeknoppen op de LP terug draaien, maar die gain is of te braaf of te "modderig". Ik mis toch iets. Maar ik denk dat zoiets als de Line 6 POD 2.0 misschien wel de nodige effecten bezit. Op youtube heb ik gezien dat daar ook verschillende songs als pre-set inzitten. Zou dit voor mij een oplossing kunnen zijn of raden jullie toch eerder een reverb/delay-pedaal aan?

X-X-X
8 september 2010, 21:45
Die boss rv 3 werd hier eerder ook al aangeraden. Die kost ongeveer evenveel als een line 6 POD 2.0. Maar dat is dan enkel toch reverb? Terwijl die line 6 reverb en veel meer heeft of mis ik hier iets?
Moeilijke wereld hoor die effectjes :???: .

Quasimodo
8 september 2010, 22:28
Ik heb al met alle mogelijke instellingen zitten knoeien, zowel op gitaar als op versterker. Meer gain en de volumeknoppen op de LP terug draaien, maar die gain is of te braaf of te "modderig". Ik mis toch iets. Maar ik denk dat zoiets als de Line 6 POD 2.0 misschien wel de nodige effecten bezit. Op youtube heb ik gezien dat daar ook verschillende songs als pre-set inzitten. Zou dit voor mij een oplossing kunnen zijn of raden jullie toch eerder een reverb/delay-pedaal aan?

Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat je met "crunch" een licht distortion-achtig geluid bedoelde. Ik had namelijk op YouTube het nummer I Dug Up A Diamond beluisterd en bij jouw opname viel het me op dat ie heel clean is. Om die reden verbaast me je vraag over een reverb/delay eigenlijk. Maar misschien is mijn begrip van "crunch" anders dan wat jij bedoelt.

X-X-X
8 september 2010, 22:43
Ik ken niks van effecten, maar die delay/reverb werd me hier een paar posten terug aangeraden. Naar mijn eigen opname moet je niet luisteren, dat was geen goed voorbeeld want inderdaad heel erg clean. Dit is een beter voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=AZdyhHonMY8

Dat bedoel ik dus met "crunch". Inderdaad een lichte distortion die afhankelijk van hoe hard een noot wordt aangeslagen als overdrive gaat klinken en waar je dus "op het randje" balanceert tussen clean en distorted. Ik kom echt nog niet in de buurt van die sound.

Quasimodo
8 september 2010, 23:45
Ik heb een Peavey Vypyr 15 modeling amp en daarop heb ik standaard de delay en reverb aan staan. Is errug lekker. Ik ben ook niet zo thuis in effecten en ben blij dat er genoeg in m'n modeling amp zitten. Zou ik losse effechten moeten halen dan zouden dat de volgende effecten zijn: delay; reverb; tremolo; overdrive. Er zit een distortionkanaal op, maar liever heb ik idd een randje wanneer je wat harder aanslaat. Moet ook uit de Vypyr te halen zijn, maar vergt veel gezoek met de instellingen. Tot nu toe ben ik te lui geweest om de juiste instelling te zoeken om dat randje te krijgen......

Suc6 met je zoektocht en anders een muziekwinkel binnenstappen en e.e.a. ff proberen. En uitleggen wat je precies zoekt. Hopelijk tref je een deskundige medewerker die je op weg kan helpen.

Einzeln
9 september 2010, 09:03
Ik ken niks van effecten, maar die delay/reverb werd me hier een paar posten terug aangeraden. Naar mijn eigen opname moet je niet luisteren, dat was geen goed voorbeeld want inderdaad heel erg clean. Dit is een beter voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=AZdyhHonMY8

Dat bedoel ik dus met "crunch". Inderdaad een lichte distortion die afhankelijk van hoe hard een noot wordt aangeslagen als overdrive gaat klinken en waar je dus "op het randje" balanceert tussen clean en distorted. Ik kom echt nog niet in de buurt van die sound.

Daarvoor reageert de marschall naar jou smaak misschien niet dynamisch geboeg want ik haal wel een crunchje uit mijn lead 12. Net even geprobeerd Gain 6 volume 6 treble 3 mid 5 in bass 5. Dan krijg ik op mijn hals element dit geluid. En als ik heel kritische ben is dat fuzziger dan wat je hier hoort maar dat hoort bij het karakter van deze amp. Dan moet je echt aan een ac4 of van vox of die marschall 5 watter

ellisvertellis
9 september 2010, 09:51
Een buizencombo met laag wattage gaat al gauw dit type oversturing heel natuurlijk weergeven, t'is net dat wat je eigenlijk zoekt. Doe daar een delay bij (want dat hoor ik in het filmpje) en je hebt de sound al flink te pakken.

Heb je eigenlijk een budget om uit te geven? Kunnen we gerichter adviseren..

X-X-X
9 september 2010, 15:12
Budget: tot 200 euro. Mag dus ook moddeling of multi-effect zijn. Of één goeie pedaal.

Einzeln
9 september 2010, 15:53
Budget: tot 200 euro. Mag dus ook moddeling of multi-effect zijn. Of één goeie pedaal.

Vox lil night train eens proberen of de ac4. Als je alleen het topje koopt zou je met wat geknutsel je speaker uit je marshall kunnen gebruiken. Dus dan wordt dat je cabinet. Maar ik ben benieuwd of dit je gaat opleveren wat je wilt. Ga gewoon eens wat lowwatters proberen.

Thyrif
9 september 2010, 16:22
Als je met een amp nog niet iets kunt vinden wat bij je aansluit, kun je altijd nog een multifx pedaal proberen. Ik heb er zelf ooit eentje gekocht om allerlei sounds te zoeken, en dat werkte best goed. Nu ik weet wat ik wil staat het ding stof te happen, maargoed. Misschien kun je er juist jouw ding mee vinden!

ellisvertellis
9 september 2010, 19:05
Als je met een amp nog niet iets kunt vinden wat bij je aansluit, kun je altijd nog een multifx pedaal proberen. Ik heb er zelf ooit eentje gekocht om allerlei sounds te zoeken, en dat werkte best goed. Nu ik weet wat ik wil staat het ding stof te happen, maargoed. Misschien kun je er juist jouw ding mee vinden!

Bij veel mensen gebeurt het net zo. Als je voor zo'n multiFX-ding wil gaan, zou ik iets degelijks kopen waar je later ook nog iets mee bent, bv de Line6 M-9 ofzo http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=130546
Er zit heel wat in en de effecten zijn zeer behoorlijk. Zelf gebruik ik 2 de van de 6(?) modelers.
Zolang het maar wat overzichtelijk blijft voor je! In veel MultiFX-doosjes loop je verloren in de menu's en daar geraak je alleen maar gefrustreerd van. Het hoeft natuurlijk geen Line6 te zijn he. Mijn ervaring met Line6 is alvast goed wat gemodelleerde effecten betreft (heb het niet over versterkers).

Thyrif
9 september 2010, 19:59
Bij veel mensen gebeurt het net zo. Als je voor zo'n multiFX-ding wil gaan, zou ik iets degelijks kopen waar je later ook nog iets mee bent, bv de Line6 M-9 ofzo http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=130546
Er zit heel wat in en de effecten zijn zeer behoorlijk. Zelf gebruik ik 2 de van de 6(?) modelers.
Zolang het maar wat overzichtelijk blijft voor je! In veel MultiFX-doosjes loop je verloren in de menu's en daar geraak je alleen maar gefrustreerd van. Het hoeft natuurlijk geen Line6 te zijn he. Mijn ervaring met Line6 is alvast goed wat gemodelleerde effecten betreft (heb het niet over versterkers).

Precies! Het is niet alsof het een slecht ding is ofzo (boss gt-6), maar ik gebruik em gewoon niet meer omdat het meer voor de zoektocht was, voor de ongeveer. Ik krijg mn precieze geluid er niet uit, maar al die menutjes waren dan ook iets te veel xD
Aan de andere kant ken ik wel iemand die al jaren gigd met zn me70 oid.