PDA

View Full Version : Het echte oude rockgeluid; het vervolg



Squier02
6 september 2010, 11:33
Hallo,

Als vervolg op dit (klik! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118872&highlight=uitieme+rockgeluid)) topic, heb ik wat doorgespaard en ben van plan om een top + cabinet aan te schaffen. Ik speel nu in tweetal bandjes, de JTM30 kan prima meekomen, maar ben toch op zoek naar iets groters, en zeker iets met meer headroom.

Muzieksmaak: nog steeds hetzelfde, AC-DC, ZZ top, Iron Maiden, Ram Jam, in ieder geval zoek ik het in de rock & Roll, bluesrock achtige hoek. Beetje metal vind ik wel prima, maar verder als Metallica vind ik weinig aan.

Budget: rond de 1000 euro voor de top. minder mag altijd!

Voorkeur: Ik heb al wat rondgeneusd, het vorige topic doorgelezen, gitaarnet afgespeurt, en kwam op het volgende lijstje. Ik heb het zo breed mogelijk gehouden, afstrepen kan altijd nog. Vind deze wel aardig:

- Marshall Vintage Modern (http://marshallamps.com/product.asp?productId=108#) (youtube (http://www.youtube.com/watch?v=Vjs14AEk12c&feature=channel))
- Marshall Plexi 1987x reissue (http://www.youtube.com/watch?v=fR3Os80p0u4)
- Granger M50 plexi (http://grangeramp.com/m50.php)
- Jet City (http://www.jetcityamplification.com/amplifiers/jca50h/) JCA50H / JCA100H (http://www.youtube.com/watch?v=W8ngqclheMM&feature=related)
- Blackstar Series One Super Crunch (http://www.youtube.com/watch?v=qg-EpDA9uSc) (vanaf 2:50)

Van deze versterkers hebben de Vintage Modern en de Marshall Plexi mijn lichte voorkeur, de Granger klinkt lekker, ze worden helaas alleen maar op bestelling gemaakt.

Mijn vraag, zijn er nog meer die ik moet proberen, bijv. de JCM800, en welke set speakers in het cabinet? Ik heb van de week een aantal dagen vrij, dus wil dan wat rond gaan testen.

levi
6 september 2010, 11:41
vintage modern is erg lekker.

Ligt er ook erg aan welke cab je gebruikt Paul gilbert heeft er ook op gespeelt. Maar niet super lang volgens mij. hij speelde er op bij een demo van guitarcenter moet je maar ff op yoeptoeb op zoekken.

Mr.Bluesbreaker
6 september 2010, 12:00
Plexi, 1987 en JCM800 (eenkanaals versies) hebben natuurlijk geen apart clean en drivekanaal, wil je werken met je volumeknop of wil je echt fysiek kanalen kunnen schakelen om te beginnen? (omdat je het over meer headroom hebt)

Ik denk dat die 1987 stock iets te clean/oldschool kan zijn voor maiden en meer, maar dat hoor je ook wel goed terug in die demo's als je daaraan wilt refereren.

De JCM800 enkelkanaals liggen iets in "moderner" territorium, en ik denk dat die Jet City het meeste gain heeft en moderne voicing. Ik heb ze zelf nog niet bespeeld gezien ze nog zo nieuw zijn, maar volgens mij kost dat geen drol en zijn ze vrij goed verkrijgbaar nieuw. Wel vind ik veel moderne amps in die hoek in de lowbudget klasse niet echt lekker reageren op je nuances van je volumeknop etc, maar het is maar net of je dat wilt.

Welke speakers heeft denk ik nog niet echt heel veel nut om te zeggen als je de keuze voor je amp nog niet hebt gemaakt:D Probeer bij het testen wel verschillende speakercabs uit, het kan zomaar zijn dat je een verschrikkelijke match tegenkomt waardoor je soms een amp die je wel lekker vind totaal verkeerd kan beoordelen.

Amps die ook de moeite zijn in de prijsklasse imo:
-Orange AD serie heads (30/50, 2e hands)
-Fender (ja, echt waar) Supersonic head

Mr. Dynamite
6 september 2010, 15:14
Ik denk dat je smaak wel aardig overeenkomt met de mijne.
de Vintage Modern vind ik heel lekker klinken. Op het high dynamic range 'kanaal' heb je wat moderner en op de low echt oudere plexi style sound ;)

Verder is een Orange Rockerverb en anderen ook wel wat voor jou denk ik.
Ben benieuwd waar dit op uit komt :)

De Jet City is denk ik veels te modern voor jou wensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wlgfGjVCubk
Deze gast heeft wel goede gemic'te demo's.

HaroldA
6 september 2010, 15:21
"Het echte oude rockgeluid" haal je natuurlijk uit een echte oude versterker...

DVBAS
6 september 2010, 15:54
Misschien een peavey classic 50? Ik heb een paar dagen geleden de classic 30 geprobeerd en deze klonk geweldig: aangename cleans en echte 70s crunch. En hij was dan ook nog eens afgewerkt met een prachtige tweed afwerking ;).

Jasper.
6 september 2010, 16:15
Ik zou denk ik de JCM800 ook eens proberen en misschien ook wel de JCM900? Daar heeft Billy Gibbons wel op gespeeld.
Zelf heb ik er ook één. Lekker clean kanaal en als je daar de gain van open draait krijg je een lekkere rock sounds. En met het scheurkanaal kun je je Iron Maiden ook lekker spelen.

HaroldA
6 september 2010, 16:16
"de JCM900?"

Welke "de JCM900"? SL-X?

Jasper.
6 september 2010, 16:19
Welke "de JCM900"? SL-X?

Zelf heb ik een 4100 Dual reverb
de SL-X heeft geen 2 kanalen.

HaroldA
6 september 2010, 16:20
de SL-X heeft geen 2 kanalen.

Ik kan nergens terugvinden dat dat een eis is? De SL-X heeft overigens wel een foot-switchable volume boost...

Jasper.
6 september 2010, 16:25
Ik kan nergens terugvinden dat dat een eis is? De SL-X heeft overigens wel een foot-switchable volume boost...

Ik dacht dat je vroeg welke ik had, toen zei ik dat omdat ik in de post gezegd had dat ik 2 kanalen had.

Edit: De MKIII schijnt ook erg goed te wezen, maar een stuk schaarser. Maar schijnt ook weer anders te klinken. Heb wel eens gelezen dat hij als een JCM800 op steroids zou moeten klinken.

Squier02
6 september 2010, 17:06
Hij hoeft niet perse 2-kanaals te zijn, speel eigenlijk maar een nummer waar ik voor de chorus naar meer oversturing moet veranderen, rest is allemaal of clean, of oversturing. Lijkt me prima met volumepot te doen.

Agent_Smith
6 september 2010, 18:20
Ik dacht dat je vroeg welke ik had, toen zei ik dat omdat ik in de post gezegd had dat ik 2 kanalen had.

Edit: De MKIII schijnt ook erg goed te wezen, maar een stuk schaarser. Maar schijnt ook weer anders te klinken. Heb wel eens gelezen dat hij als een JCM800 op steroids zou moeten klinken.

Ik heb idd een MkIII en ik had een SLX. Ik heb ze naast elkaar gehad, maar de SLX vind ik maar niks. De MkIII is veeel beter.

@TS: voor een pure rocker: check mijn sig! :-)

Mukkez
6 september 2010, 18:28
Die Granger klinkt erg, heel erg goed op dat YT filmpje!
Kost niet eens verschrikkelijk veel, maar goedkoop is anders!

Onthoud wel; als je zo'n sound wilt kan dat, maar dan zou ik er ook een paar goede oordoppen bij kopen! En een heeele lange kabel zodat je wat verder weg kan staan. Want zo'n sound krijg je door een non master volledig open te trekken, waardoor de Greenbacks bijna scheuren!

Enne, laat me weten wat het is geworden, ben benieuwd!

Laatste: TESTEN!

jules
7 september 2010, 08:11
De hughes en kettner die ik net heb aangeschaft zou jou ook wel erg goed passen denk ik

Marc Oblivian
7 september 2010, 09:51
En een oude JMP? Vast wel voor 1000 of minder te krijgen. Evt. een tubescreamer ervoor. Anders inderdaad een JCM 800 2205 of 2203. Die trekken het werk wat genoemd is ook wel.

Squier02
7 september 2010, 20:45
Ik heb even rond gekeken met jullie adviezen, en wil o.a. het volgende testen:

Marshall 2061 plexi
Vintage Modern 50w
JCM800 100w Mercury

even proberen of ik iets 2e hands kan scoren, anders wordt het nieuw zoeken. Weet iemand een van deze versterkers in mijn omgeving (nijmegen/uden/boekel) te staan zonder dat ik meteen bij Feedback of Musicstore moet aankloppen? Zal van de week ook weer eens bij Guitarking langsgaan, maar daar hebben ze niks hiervan staan zover als ik me kan herinneren.

Marc Oblivian
8 september 2010, 11:09
Ik zou de JCM 800 proberen. De plexi lijkt me minder geschikt voor het wat stevigere werk (zeker zonder booster).
De VM vond ik minder klinken dan een 800 toen ik hem testte: wat dunner.
Van een 800 bestaan wel reissues, maar tweedehands kopen lijkt me ivm budget het handigste. Een VM is wel nieuw te scoren voor rond de 1000. Het hangt er net vanaf of je een 800 of VM wil. Ik zou ze dus eerst even testen. Vanaf het internet een keuze maken werkt niet echt.
Ook vraag ik me af of je juist bij Marshall moet zitten voor het oude rockgeluid. Orange heeft bv ook mooie versterkers die een authentiek rockgeluid geven.
Een JCM 800 reissue hebben ze misschien wel bij Feedback of Nederland Muziek. De laatste heeft ook Orange op voorraad.
Gewoon lekker testen en je oren laten beslissen.

Squier02
13 september 2010, 18:11
Even een update:

Ik ben afgelopen zaterdag een rondje gaan rijden. Ben eerst naar Feedback Apeldoorn geweest. Heb daar de Marshall Vintage Modern 50w head getest, en meteen de Marshall JCM800 2203 reissue getest.

Meteen even wat verschillende 4x12 cabineten getest, waaronder een Marshall Vintage modern met celestions, Nog een marshall met greenbacks , en nog een Koch met V30's.

Ik vond beide versterkers verrassend het beste over de Koch met V30's klinken. Lekker strak geluid kwam daar uit. De Vintage Modern vond ik wat tegen vallen. Ik was teveel aan het draaien om een beetje goed geluid er uit te krijgen wat me beviel, en het werd al snel een dikke brij. Daarna de JCM800 erbij pakken, en wat was dat al een verademing. Lekker back to basic, preamp lekker open, Master niet te hoog (wilde wel eens horen hoe 300w mono klinkt, knalde haast door de muren naar buiten:hippie:) beetje de EQ settings naar smaak zetten en de rest lekker met de volume pot. Kwam een heerlijke strakke scheur uit, en clean klonk hij ook lekker warm.

Met dit gegeven weer in de auto gesprongen, doorgescheurd naar mijn volgende adresje, ook een Marshall JCM800 van een jaar of 10 oud. Eigenaar had er een Mercury Output ingezet, plus hij was point to point. gitaar ingeplugd op 4x12 120w stereo, en wat een heerlijk geluid zeg! Kon hem lekker half tot driekwart opengooien zonder dat je trommelvliezen mee begonnen te drummen...

Ik ga hem volgende week halen :hippie:Heb er 300 km voor gereden, maar dan heb je ook wat. (iedereen verklaarde me voor gek overigens)

Ben nu aan het rondkijken voor een cabinet, ik denk met V30s of celestions, vond de greenbacks toch wat te wollig klinken. Wat raden jullie me aan? Vind het namelijk moeilijk, moet ik dan toch voor 4x12 gaan dan 8 ohm stereo gebruiken, of toch een 2x 12? Heb me er al wel wat in verdiept, maar kan nog wel wat informatie gebruiken.

muziekschuur
13 september 2010, 18:34
Gewoon een tweedehands 1960. Hoort er helemaal bij.
Met stock speakers. En er dan via marktplaats twee andere speakers inzetten zodat je met twee typen speakers speelt. En voor jouw ding zou ik mono blijven.

Je zou op termijn er ook een ceriatone bij kunnen nemen. Dat is een leverancier van kits. Maar complete toppen leveren ze ook. Alles is point to point gebouwd en heel degelijk.
http://www.ceriatone.com/

Vernet haalt ze daar ook en bouwt ze in Nederland voor je af.

Wil je nieuwe speakers die helemaal "op de oude "pre-rola" wijze gebouwd zijn. Kijk dan eens naar de Scumback speakers. Ze hebben ook handgebouwde cabinetten. Helemaal van hout. Dus als je je van het wil hebben. Denk daar dan eens aan.
http://www.scumbackspeakers.com/h_series.html

Ohja. Een JCM800 is NIET STEREO. Hij heeft twee outputs. Maar hij speelt MONO.

Squier02
13 september 2010, 18:58
Ohja. Een JCM800 is NIET STEREO. Hij heeft twee outputs. Maar hij speelt MONO.

Nee ik dacht dat als je een cabinet 4x12' 8 of 16 ohm kon schaken, dat je dan bijv. bij 8 ohm 150w stereo hebt, en 16 ohm 300 mono. Maar dit heeft er dus niks mee te maken?