PDA

View Full Version : Multi effect of aparte bakjes?



gitarken
6 september 2010, 02:35
k zou mij zo snel mogelijk 1 van de twee gaan halen!
Ik gebruik de meeste gangbare effecten
het is hoofdzakelijk om wat in de studio te gebruiken maar misschien ook soms eens live :p
Wat is het best?

alvast bedankt
grtz ken

The Unforgiven
6 september 2010, 07:30
Aan wat voor effecten zat je te denken? Ik zou eerlijk gezegd altijd kiezen voor losse effecten, maar je moet zelf eens gaan uitzoeken wat je lekkerder vindt.

gitarken
6 september 2010, 07:48
losse effecten zijn beter maar ook duurder enzo zeker?
ik dacht aan distortion/overdrive , delay/chorus/reverb , tuner, tubescreamer , wah wah, volumepedaal , ...

Midwolda
6 september 2010, 08:11
losse effecten zijn beter maar ook duurder enzo zeker?
ik dacht aan distortion/overdrive , delay/chorus/reverb , tuner, tubescreamer , wah wah, volumepedaal , ...

Dat heb je allemaal al met een tweedehands Boss ME-50 van 120 euro.
Wil je dat allemaal los kopen, dan ben je een veelvoud daarvan kwijt.
Als je nog niet veel ervaring hebt met effecten is een multi-pedaal vaak een slimmere aankoop,
je kunt dan goedkoop uitvogelen wat je mooi vindt en waar je meer van wilt.
Met die wijsheid kun je dan gericht gaan zoeken naar goede losse pedalen.

DemolitionColorScheme
6 september 2010, 08:14
Hey, Tube Screamer is voortaan een apart benoemd effect. haha ;)
Ligt eraan wat je wilt, hè. Als je in de studio zit is het niet zo belangrijk dat je snel van verschillende sounds kunt wisselen, en dat is netjuist het meest handige aan Multi-FX units (dus voor live). Als ik jou was zou ik eerst eens bekijken wat je wilt aan soorten reverb, delay, OD, etc. Je hebt bijv. tape delay (en de varianten daarvan), digital, analog en dan ook nog eens delays die modulatie gebruiken op de repeats. Kortom, er zit veel verschil in alles en het is niet echt handig om een topic te openen en te roepen dat je effecten nodig hebt zonder wat meer specificaties te leveren. ;)

DemolitionColorScheme
6 september 2010, 08:18
Als je nog niet veel ervaring hebt met effecten is een multi-pedaal vaak een slimmere aankoop,
je kunt dan goedkoop uitvogelen wat je mooi vindt en waar je meer van wilt.
Met die wijsheid kun je dan gericht gaan zoeken naar goede losse pedalen.
Ja, daar ben ik het zeker mee eens. Ik zou dan gaan voor een modeler zoals de Line 6 M9 of M13 omdat die echte effecten modeleren en je er dus wat beter mee bekend kunt worden.

M Kactus
6 september 2010, 08:23
Ik quote maar even mezelf uit een ander topic: "Hier zijn echt al talloze topics over. Even zoeken op MFX, multieffect vs losse pedalen, en je komt al een hele hoop tegen.

Een samenvatting kan zijn: De budget multi-effecten kunnen wel eens barslecht klinken. Als je meer uitgeeft, zit je ook met betere effecten. Het voorbeeld wat ik altijd aanhaal, zijn de Damage Control-dingen. Top MFX-en met topgeluiden.
Aparte pedaaltjes zijn niet noodzakelijk beter van kwaliteit of geluid, maar het grote nadeel van een MFX is dat je meteen àlle effecten in dat apparaat koopt (en die vaak nog in een vaste volgorde staan). Stel dat je de Delay in de BOSS GT8 fantastisch vind, dan koop je meteen ook alle distortions en chorussen die erin zitten. Zo is een MFX heel vaak een compromis. En als je dan toch nog dat ene freaky pedaal erbij wilt, en later nog eentje, en dan nog eentje... Dan zit je aan een pedalenplank.

Kortom: Er is voor beiden wat te zeggen. Persoonlijk heb ik ook een combinatie van beiden. Ik heb de Rocktron Utopia als MFX (het beste compromis voor mij, met sommige heel goede geluiden en een paar mindere dingetjes) en ik heb een pedalenplankje. Zo kan ik in heel veel omstandigheden uit de voeten."

gitarken
6 september 2010, 22:31
Ja ik denk dat ik mij misschien best nu een goed multi effect koop(welke zijn goed?)? en dan langzamerhand af en toe eens een enkel bakje?
grtz

M Kactus
7 september 2010, 07:26
Ja ik denk dat ik mij misschien best nu een goed multi effect koop(welke zijn goed?)? en dan langzamerhand af en toe eens een enkel bakje?
grtz

Heb je het forum al even doorzocht op "MFX", "multi-effect" of "modeler" zoals ik had aangegeven ? Want daar staat al veel informatie over welke er goed zijn. Ik zal mezelf nog maar eens quoten:

Afhankelijk van de smaak en de behoeftes:

Zoom G9.2 (of hoe noemtie ook al weer ?)
Digitech GNX4/GNX3/GNX3000
Boss GT8/GT10
Line 6 X3 Live/XT Live/M9/M13
Korg Pandora PX5
Rocktron Utopia G100/G200
Damage Control - Glass Nexus/Time Machine...
Vox Tonelab
TC Electronics Nova System

Dit zijn de meeste van de multi-effecten wel zo'n beetje. Ze hebben allemaal een eigen klank, net als versterkers. Je zult ze toch moeten gaan uittesten. Ik heb er een hele hoop getest en ben uitgekomen bij de Rocktron Utopia. Dat had ik toen niet verwacht. Ik ging eigenlijk voor de Digitech GNX3000, maar toen ik er stond, klonk hij verbazingwekkend anders dan ik had verwacht.

Maar als je nu een mfx koopt om daarna losse pedaaltjes bij te kopen, ga je waarschijnlijk uiteindelijk uitkomen bij losse pedaaltjes. Waarom dan niet ineens ?

DemolitionColorScheme
7 september 2010, 09:04
Kleine aanvulling vanuit mijn hart:
- t.c. electronic G-System (niet alleen een multi-FX, maar ook een switcher voor je amp, en pedalen die je al hebt)
maar dat kost ook wel wat, dus dat ligt aan je budget.
Hetzelfde geldt voor de Fractal Audio Axe-FX (al is dat ook veel meer dan een multi-FX!)

gitarken
7 september 2010, 18:42
als die TC zoveel beter zijn wil ik wel verder sparen maar ik zou toch liever iets lager kwaa prijs blijven :p
testen ga ik zowieso doen maar ik vraag nu aan jullie wat jullie het best vinden!
ik vind de x3 en gt10 kwa demos het best !

wireman
9 september 2010, 09:43
ff off topic... Demolitioncolorscheme... ben jij niet de man met wie ik laatst een hele mooie mailwisseling had omtrent de Electric Mistress?.. Volgens mij stond die naam namelijk in de mail.. (Ik ben Ramon.. die Ramon waar verwarring over was.. even voor de duidelijkheid om WEER verwarring te voorkomen.. ik ben NIET de gozer die je die kapotte Mistress had verkocht, maar de Ramon die er juist eentje zocht..)
Nou.. het is gelukt!! De man had die 9v mistress aan me verkocht en heeft toen die small stone gestuurd weet je nog?! Alles is goed gekomen.. Ik heb mn Mistress inmiddels binnen.. wat blijkt.. geen 9v maar een originele oude 18v versie!! :soinnocent:
Is er toch nog wat moois uitgekomen.
Grappig.. ik spreek je vast wel weer!



Kleine aanvulling vanuit mijn hart:
- t.c. electronic G-System (niet alleen een multi-FX, maar ook een switcher voor je amp, en pedalen die je al hebt)
maar dat kost ook wel wat, dus dat ligt aan je budget.
Hetzelfde geldt voor de Fractal Audio Axe-FX (al is dat ook veel meer dan een multi-FX!)

DemolitionColorScheme
9 september 2010, 10:35
ff off topic... Demolitioncolorscheme... ben jij niet de man met wie ik laatst een hele mooie mailwisseling had omtrent de Electric Mistress?.. Volgens mij stond die naam namelijk in de mail.. (Ik ben Ramon.. die Ramon waar verwarring over was.. even voor de duidelijkheid om WEER verwarring te voorkomen.. ik ben NIET de gozer die je die kapotte Mistress had verkocht, maar de Ramon die er juist eentje zocht..)
Nou.. het is gelukt!! De man had die 9v mistress aan me verkocht en heeft toen die small stone gestuurd weet je nog?! Alles is goed gekomen.. Ik heb mn Mistress inmiddels binnen.. wat blijkt.. geen 9v maar een originele oude 18v versie!! :soinnocent:
Is er toch nog wat moois uitgekomen.
Grappig.. ik spreek je vast wel weer!
[Off topic:]
Ja, klopt! Kleine wereld! Goed om te horen dat het nog goed gekomen is!
Mooi joh! Ben je er tevreden mee? Je weet het, hè, ik heb nog een adresje als je hem wilt laten modden naar die specs die ik je toen had gegeven! Er staat er overigens weer eentje, ditmaal op GitaarMarkt, ongemodificeerd voor €300,- ;) Ik had de mijne nog kunnen verkopen voor €275,- Best netjes, al zeg ik het zelf! De ene die ik zelf nu nog heb blijft ook bij me en zal ook bij me blijven.

Quasimodo
9 september 2010, 10:45
De gitarist van mijn laatste band had zowel een Boss multi-effect als losse pedalen. Unaniem waren wij het er over eens dat zijn sound ons met losse effecten toch het meest aansprak. Met een andere gitarist samen gespeeld die e.o.a. dure effect-processor had (merk en type ben ik vergeten) en toch klonk het niet zo als met losse effectpedalen. Persoonlijk vind ik losse effecten minder "steriel" klinken. Blijft toch een kwestie van smaak denk ik.

muziekschuur
9 september 2010, 10:54
Even een waarschuwing mijnerzijds. De meeste multi fx van de afgelopen 10 jaar hebben amp modelling en cabinet modelling aan boord. Als je dat signaal dus eerst door een gitaarversterker gooit wordt alles kleiner... Dat wordt dan vaak benoemd met 'TONE SUCK'. Terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Je moet in dat geval dus proberen dat uit te zetten.

OF, je maakt een bank met de amp modelling aan en een bank met de amp modelling uit.

Wel heel belangrijk om dat te weten en snel te kunnen schakelen. Om dit te bereiken moet je vaak uren studeren om het pedaal door te krijgen. Als je al moe wordt bij het lezen hiervan. Dan is het het best om losse pedaaltjes aan te schaffen. Koop eens een berg Danelectro pedaaltjes. En ruil dan via Marktplaats de pedaaltjes die je niet lekker vind.

M Kactus
9 september 2010, 16:51
Zoals ik dus op het andere forum al heb geantwoord:

Niemand gaat je kunnen vertellen wat het beste is, maar als je alleen kwaliteit wil in je pedaaltjes, en bij de goeie spullen terecht wil komen, dan gaat dat een stevige cent kosten. Dat zei ik hierboven al. En als het dan toch voor op je slaapkamer is en om mee op te nemen, dan is zo'n MFX veel handiger. Daarmee kun je rechtstreeks in je computer prikken en meteen alles opnemen in het juiste programma. Bij losse pedaaltjes moet je je versterker mic'en, en dat kost ook weer geld Precies de reden waarom ik die Rocktron gekocht heb. Maar als het écht goed moet klinken, precies hoe ik wil, val ik vaak terug op een of ander pedaaltje.

En ben je er zelf al wat uit nu ? Of ben je nog niks wijzer ?

gitarken
9 september 2010, 16:51
neen ik trek het mij niet aan om uren te proberen voor een goede sound te hebben nee

Nielsje
9 september 2010, 17:10
De meeste multi fx van de afgelopen 10 jaar hebben amp modelling en cabinet modelling aan boord. Als je dat signaal dus eerst door een gitaarversterker gooit wordt alles kleiner... Dat wordt dan vaak benoemd met 'TONE SUCK'.

? Oh?
Dit is de eerste keer dat ik dit lees als de definitie van 'tone suck'...

wireman
10 september 2010, 10:30
Inderdaad.. dat het al zo hard gaat met de prijzen zeg...
De mijne gaat naar Dirk Hendrik... Ik ben benieuwd. Uiteindelijk heb jij m verkocht 200?.. Ik heb dan echt mazzel gehad met mn 100 euro.. Mijn potmeters dateren uit '77. Helaas net niet het 1e jaar maar toch...
Hij moet wel een beurt hebben, want hij werkt niet.. Ik hoop dat Barend m kan redden.. en dat de kosten een beetje meevallen.. misschien ben ik uiteindelijk ook 200 kwijt.. we gaan het meemaken.

Ik spreek je!! en dank voor alle medeleven, tips en interesse.


[Off topic:]
Ja, klopt! Kleine wereld! Goed om te horen dat het nog goed gekomen is!
Mooi joh! Ben je er tevreden mee? Je weet het, hè, ik heb nog een adresje als je hem wilt laten modden naar die specs die ik je toen had gegeven! Er staat er overigens weer eentje, ditmaal op GitaarMarkt, ongemodificeerd voor €300,- ;) Ik had de mijne nog kunnen verkopen voor €275,- Best netjes, al zeg ik het zelf! De ene die ik zelf nu nog heb blijft ook bij me en zal ook bij me blijven.

Einzeln
10 september 2010, 11:45
? Oh?
Dit is de eerste keer dat ik dit lees als de definitie van 'tone suck'...

Tone suck is als watjes in je oren. Of kijken door een vette bril. Of met iemand een tientje wisselen en dan 1 briefje van 5 en 2 muntjes van 2 terugkrijgen.

kassie
10 september 2010, 12:49
Tone suck is als watjes in je oren. Of kijken door een vette bril. Of met iemand een tientje wisselen en dan 1 briefje van 5 en 2 muntjes van 2 terugkrijgen.

Sig worthy!

wireman
13 september 2010, 05:33
TONESUCK.. vrij vertaald.. dat je geluid zuigt?


? Oh?
Dit is de eerste keer dat ik dit lees als de definitie van 'tone suck'...

M Kactus
13 september 2010, 05:59
TONESUCK.. vrij vertaald.. dat je geluid zuigt?

Nah, eerder vrij vertaald: Iets dat je tonen wegzuigt. En dan vooral de hogere tonen, de harmonische bijklanken, enzovoort.

gitarken
13 september 2010, 07:42
uhu maar kunnen we nu weer ons bezighouden met de multi effecten? xD

M Kactus
13 september 2010, 08:23
uhu maar kunnen we nu weer ons bezighouden met de multi effecten? xD

Dat doen we ook... Maar er komt geen respons van jou. We hebben een hele hoop dingen aangehaald en er staan veel suggesties. Dan is het aan jou om te beslissen. Als je wilt weten wie er allemaal losse pedaaltjes gebruikt en wie MFX, zul je toch echt de search moeten gebruiken. Als je wilt weten wat jij best kunt doen, moet je specifiekere vragen stellen en bovenal gaan testen.

Als het voor thuis is, maakt het op zich niet zo veel uit en zou ik voor de MFX gaan waar je de beste compromis mee sluit, en eventueel één of twee extra pedaaltjes voor effecten die er niet in je MFX zitten. Maar dat is maar één mening, en anderen zullen een MFX in elke vorm weggegooid geld vinden... En als je budget 1.500 euro is, kun je inderdaad misschien sowieso die MFX overslaan en gaan voor losse pedaaltjes. En anderen zullen zeggen dat een MFX ook live veel makkelijker is, omdat er geen gezeul meer aan te pas komt.

Nu ben jij al een paar posts aan zet, vandaar dat het niet meer on topic gaat...

gitarken
13 september 2010, 16:58
Ik denk toch dat ik beter voor een multi effect ga zodat ik de wereld van de effecten een beetje kan verkennen! ook gaat dit goedkoper uitkomen xD
en in mijn home studio properder aangezien veel minder kabels enzovoort :p
heb je buiten de x3,gt-10 en 9.2tt nog multi effecten die ik zeker moet testen?

Einzeln
14 september 2010, 16:11
Ik denk toch dat ik beter voor een multi effect ga zodat ik de wereld van de effecten een beetje kan verkennen! ook gaat dit goedkoper uitkomen xD
en in mijn home studio properder aangezien veel minder kabels enzovoort :p
heb je buiten de x3,gt-10 en 9.2tt nog multi effecten die ik zeker moet testen?


Heb je het forum al even doorzocht op "MFX", "multi-effect" of "modeler" zoals ik had aangegeven ? Want daar staat al veel informatie over welke er goed zijn. Ik zal mezelf nog maar eens quoten:

Afhankelijk van de smaak en de behoeftes:

Zoom G9.2 (of hoe noemtie ook al weer ?)
Digitech GNX4/GNX3/GNX3000
Boss GT8/GT10
Line 6 X3 Live/XT Live/M9/M13
Korg Pandora PX5
Rocktron Utopia G100/G200
Damage Control - Glass Nexus/Time Machine...
Vox Tonelab
TC Electronics Nova System

Dit zijn de meeste van de multi-effecten wel zo'n beetje. Ze hebben allemaal een eigen klank, net als versterkers. Je zult ze toch moeten gaan uittesten. Ik heb er een hele hoop getest en ben uitgekomen bij de Rocktron Utopia. Dat had ik toen niet verwacht. Ik ging eigenlijk voor de Digitech GNX3000, maar toen ik er stond, klonk hij verbazingwekkend anders dan ik had verwacht.

Maar als je nu een mfx koopt om daarna losse pedaaltjes bij te kopen, ga je waarschijnlijk uiteindelijk uitkomen bij losse pedaaltjes. Waarom dan niet ineens ?

Dit stond al eerder in dit draadje