PDA

View Full Version : Effekten voor bas



De Teng
5 mei 2003, 11:08
Dag luitjes.

Ik heb een Bass IQ van EBS aangeschaft en ik vind het heel gaaf. Heeft iemand nog tips over een mooi effekt voor je bas? Ik speel fusion/soms wat jazz en meestal pop/rock met een zeer funky ondertoontje.

En ik hoef geen Boss troep :wink:

Phyrexian
5 mei 2003, 11:20
Probeer die EBS UniChorus eens :smile:
Als je tenminste van Chrous/Flange houdt.

Ik hou ook enorm van EBS, join the club.
Alleen spijtig dat het zo'n dure pedalen zijn. Ik wil die MultiComp compressor pedaal in de toekomst.

De Teng
5 mei 2003, 11:42
Mail even naar musik produktiv.. je staat versteld van die prijzen... de unichorus kost daar 155 euro....octabass 120...

Ik ben wel benieuwd naar die chorus ja, effekt heb ik wel oren naar! Vind je niet dat compressie vaak zo neppig is? als je slapt kun je met een chorus mooiere dingen krijgen vind ik vaa en anders schaaf ik mijn techniek wel wat bij. :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: De Teng op 2003-05-05 11:43 ]</font>

Phyrexian
5 mei 2003, 11:52
wow die prijzen dude... je wilt niet weten hoeveel ik voor mijn MultiDrive betaald heb!! (223 euro :sad: :sad: :sad: in een gas-aanval gekocht omdat hij zo moeilijk te vinden is hier)

Chorus is vaak mooi idd. Ik ben niet zo'n slapper :smile:
Tja compressie, een beetje doet veel vind ik.

De Teng
5 mei 2003, 12:14
Idd... 259 voor mijn Bass IQ, daar had ik ook aardig op kunnen besparen. Maar ja.. je kunt ze niet uitproberen en dat zegt ook wat.

AntY
5 mei 2003, 12:50
je kan bij MP zoveel uitproberen als je wilt

De Teng
5 mei 2003, 12:55
ook per post? :wink:

AntY
5 mei 2003, 12:58
nee
je stapt in de auto of koopt een retourtje zeist-MP :smile:

of je probeert m in nl en koopt m vervolgens bij MP :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AntY op 2003-05-05 12:58 ]</font>

De Teng
5 mei 2003, 12:59
haha.. das waar.. of bij een muziek winkel in de buurt de zooi uitproberen en dan zeggen...nee... 't is niet wat ik zoek.

En dan bestellen maar... nog goedkoper :wink:

basswasp
5 mei 2003, 15:11
Nee, gewoon zeggen dat 't precies is wat je zoekt, maar dan gaan dreigen dat je de prijs omlaag wil zien omdat je 'm anders bij MP koopt :grin:.

Dirk_Hendrik
5 mei 2003, 23:14
De Teng,
Check de reacties op je topic in elektrische gitaren! Andere bassisten, leer De Tengt kennen en doe dat ook!




Op 2003-05-05 11:08, schreef De Teng:
Dag luitjes.

Zucht, dit soort groeten zijn zo vermoeiend..

Ik heb een Bass IQ van EBS aangeschaft en ik vind het heel gaaf. Heeft iemand nog tips over een mooi effekt voor je bas?

Ja,
1) Koop een personal IQ want:
2) Zet je topic in de effecten/echo's rubriek. Daar hoort deze thuis.


Ik probeer soms speel fusion/soms wat jazz en meestal pop/rock met een zeer funky ondertoontje.

En ik hoef geen Boss troep &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">

Leg je :wink: uit??


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-05-05 23:15 ]</font>

De Teng
6 mei 2003, 10:07
Op 2003-05-05 23:14, schreef Dirk_Hendrik:
De Teng,
Check de reacties op je topic in elektrische gitaren! Andere bassisten, leer De Teng kennen en doe dat ook!

Wat een vragen, wat een vragen. Wat bedoel je met leer de Teng kennen? Met 1 topic weet je echt niet zoveel van me als je denkt hoor :wink: En die knipoog is eigenlijk bedoeld voor de mensen die Boss zo goed vinden, maar ondertussen tast het je signaal gigantisch aan.

In de basgitaren topic gaat het ook niet altijd alleen over basgitaren en de doelgroep is ook veel sneller bereikt. Toch? Maar idd, je hebt gelijk.

En een groet is nooit verkeerd vind ik, maar dat kan aan mij liggen. En zullen we het vriendelijk houden? Tot nu toe lukte dat aardig. :smile:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: De Teng op 2003-05-06 10:22 ]</font>

basswasp
6 mei 2003, 12:30
Welke Bosspedalen tasten je signaal aan dan? Ik heb een AW-3 en als die 't doet ga ik er nog eens grondig naar luisteren :smile:

De Teng
6 mei 2003, 13:03
De CH-1. Ik had hem al een paar jaar voor gitaar en op zich vond ik hem wel ok klinken, maar toen sloot ik hem aan op mijn bas en luisterde eens goed (dus bypassed, effect uit) en het signaal werd heel anders, plus het feit dat mijn mid volume omhoog schoot.

Zou niet mogen vind ik. Dus vandaar dat ik andere pedalen wil ipv die Boss. Op zich weet ik dus wel dat hij niet voor bas origineel gemaakt is, maar dat komt vaker voor natuurlijk.

basswasp
6 mei 2003, 16:51
Vind je 't dat 't je signaal aantast als je een virtual-bypass gitaarpedaal op je bas aansluit... daardoor zijn nog niet alle Boss-pedalen slecht...

De Teng
6 mei 2003, 21:11
Je hebt daar natuurlijk gelijk in, maar ik hoor het van nogal wat andere lui ook. :smile:

Joghy
7 mei 2003, 11:42
Op 2003-05-06 13:03, schreef De Teng:
De CH-1. Ik had hem al een paar jaar voor gitaar en op zich vond ik hem wel ok klinken, maar toen sloot ik hem aan op mijn bas en luisterde eens goed (dus bypassed, effect uit) en het signaal werd heel anders, plus het feit dat mijn mid volume omhoog schoot.

Klopt. Daarom hebben ze ook een speciale baschorus gemaakt :smile: De andere pedalen van Boss (en zeker die speciaal voor bas) tasten het origineel geluid niet noemenswaardig aan. Ik heb vroeger jaren met een CS3 (compressor), een BEQ (bass equaliser) en een OC (octaver) van Boss gewerkt zonder noemenswaardige problemen.

Het verschil met andere merken is vooral de kwaliteit van het effect (en niet zozeer het aantasten van het origineel signaal). Zie vb. EBS (als je deze dingen kan/wil betalen tenminste :smile:

De Teng
7 mei 2003, 19:37
Bass IQ heb ik... en kon het niet laten om goedkoop de unichorus en de octabass te bestellen. Lunatic I am :grin:

bassopotmus
8 mei 2003, 10:54
Mischien kan je ff alle prijsjes vertellen?
Ben echt benieuwd wat ze dan "goedkoop" kosten...

De Teng
8 mei 2003, 12:50
Mag dat hier op het forum? Heb het wel hoor by the way.

bassopotmus
8 mei 2003, 13:08
tuurlijk je zet niets te koop toch? we hebben het gewoon over prijzen van producten? toch

De Teng
8 mei 2003, 21:58
das waar... straight from the mail dan maar:

'we have the following EBS effectpedals in our programm:


EBS-Bass IQ = 190,- Euro
EBS Multicomp = 170,- Euro
EBS Multidrive = 180,- Euro
EBS-OC Octabass = 120,- Euro
EBS-CHO Uni-Chorus = 155,- Euro

Geen kattenpis dacht ik zo he? :grin:

bassopotmus
8 mei 2003, 22:05
die octa gaan we zeker eens scoren, en de Iq eens..ooit.

Laus
9 mei 2003, 01:42
wat een dure zooi.

ik heb alleen maar spul van Boss en dat klinkt goed genoeg. en die bypass op mn OD3B is echt wel zo goed als echt. Althans ik hoor nul verschil. De overdrive vinnik gaver dan EBS omdat ie veel extremer is. Dat EBS spul is me allemaal veeeeeeeels te braaf.

De Teng
9 mei 2003, 17:13
Ik kan me wel voorstellen dat je dat vindt van dat braaf zijn. 't Is wel een minder extreem geluid, Boss is niet echt het mijne merk ik.

Die synth heb ik geprobeerd van hen, maar die houdt slappen niet bij, ik vond het niks. Ik ben erg benieuwd hoe die octa + iq klinkt achterelkaar voor een synth-like geluid. Kijken of ik dan wat tevreden ben met die rommel van me. Misschien nog eens de compressor, maar ik zie het nut er niet echt van in. Preampje misschien.... :grin:

Phyrexian
9 mei 2003, 17:41
Op 2003-05-09 01:42, schreef Laus:
wat een dure zooi.

ik heb alleen maar spul van Boss en dat klinkt goed genoeg. en die bypass op mn OD3B is echt wel zo goed als echt. Althans ik hoor nul verschil. De overdrive vinnik gaver dan EBS omdat ie veel extremer is. Dat EBS spul is me allemaal veeeeeeeels te braaf.


braaf, misschien ja, maar het klinkt goed,
het is ook wat je precies wil hé

ik heb lang gezocht naar een goeie bass-overdrive.
m'n eerste was een DOD Bass Overdrive waar ik ondertussen al niet veel meer mee doe :sad:
Erna kwam die EBS MultiDrive. Deze vind ik echt ideaal, goeie diepe en zware overdrive. Niks extreem zoals die ODB-3 van Boss die ik ook probeerde. Ik vond dat de ODB-3 m'n bass geluid te veel als een gitaar deed klinken.

Eventjes verder over distortion voor bass omdat ik er erg veel van hou:
Een ProCo Rat vond ik ook een leuke pedaal. Leuk en uniek geluid, bijna fuzzy als je alles opendraait. Maar deze zuigt enorm veel laag uit je geluid. Ik wacht nog altijd totdat ik die Juggernaut van ProCo kan testen. Als die een goed en extreem geluid (extremer dan de EBS) kan produceren wil ik die wel.

Phyrexian
9 mei 2003, 17:44
Btw, deze middag probeerde ik voor het eerst een compressor pedaal: EBS Multicomp.

Ik verwachte dat het veel aan m'n geluid ging doen, maar dit was niet zo. Misschien heb ik te hoge verwachtingen van compressie? Alles klonk gewoon luider. Okay, ik heb er maar 5 minuten mee gespeeld en dat is te weinig.
Misschien valt het pas op als je er eens een uurtje mee speelt en dan plots die compressie afzet?

Wie gebruikt er hier een compressor voor bass?? Ik ben benieuwd.

bassopotmus
9 mei 2003, 17:55
Nou je moet er ook niet veel van verwachten, heb "cleant" je signaal wat op, vooals als je slapt is het aan te raden, maar verder zie ik het nut niet.

ik vind het fijn als mn wat "agressieve" pluks iets milder worden.
Maar mn Hartke is ruk met die standaard comp.
Ik ga eens voor een Berhinger 19" met alles er op.

Noise filter, want een aantal pedalen en je hebt zo hiss, een comp, expander die shit.

Phyrexian
9 mei 2003, 18:02
hmz,
ik ben voornamelijk een 'plectrum-speler'... nog geen geslap voor mij :wink:

compressie is voorlopig nog niet voor mij :smile:

yeah noise filter, kheb een noise suppressor, handig idd als je veel pedalen hebt en tussen het spelen van die 'sssssssssssssssssssssssjhhhh' van af wil. :smile:

bassopotmus
9 mei 2003, 18:05
word...bijna elke fatsoelijke rock band heeft wel noise reduction.

Clunk
9 mei 2003, 19:01
ik gebruik wel eens compressie op me bas :grin:
geinig als je gaat slappen... en cker met faceletten, of hoe je ze noemt :grin:
ghehehe
maar ik speel in een normaal nummer er niet mee... en dat ding is btw ook handig als je een ander effect erdoorheen speelt, een vaag soort filter krijg je dan :smile:
hehe, das wel koel, en dan met je bas feedbacken... dan knallen iedereens oren open, cker met me syth ervoor :smile:
wel geinig spul :smile:

maarjah, misschien vertel ik het mooier dan het is, maar eigenlijk gebruik ik em weinig, en heb je er ook niet zoveel aan :smile:
maarjah, als je em toch heb...
waarom niet?

De Teng
10 mei 2003, 13:41
Tja, als ik aan het slappen ben en ik gebruik mijn eigen amp, dan wil ik er niks veranderd hebben aan het slapgeluid. Vandaar dat ik er ook niet eentje hoef denk ik.

(Het wachten is dus ff op mijn EBS Octabass en Unichorus. Plus de Aria Pro II met gemodificeerde bartolini setup!)

Kan ik tenminste los :grin: en genieten van het blut zijn. :sad:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: De Teng op 2003-05-10 15:57 ]</font>

Easy Rider
10 mei 2003, 13:47
Ik vind compressie altijd wel lekker klinken. Ik gebruik soms zelfs twee compressoren, de compressor in m'n ME-8B en die op m'n Trace. Ik kan dan drie bands compressie krijgen: m'n Trace heeft twee-bands compressie, hoog en laag. De compressor op de ME-8B kan je instellen op hoog, mid en laag dus als ik die mid neem (wat ik eerst altijd had, ben nu op laag overgestapt overigens) heb ik drie frequentiebereiken waar ik compressie op los kan laten en kan regelen.
Bij hoge volumes is compressie toch wel de shit, het houdt je sound lekker strak en compact.

EZ

Clunk
10 mei 2003, 13:52
wil je de mijne egt weten?
die is echt zo rampzalig :sad:
man... ik wensde dak heeeel veel geld had nu, dan was ik meteen naar die focking duitsland gereden.. en natuurlijk haddik dan waarschijnlijk.. uhm, hehe, hoe voorspelbaar, een mesa/boogie vooramp en een mooi 4*10 marshall eronder gezet...idd! veel herrie :smile: ghehehe..
tja, ebs kannook :smile: of hartke.. hmmz kennik voorlopig toch nog over nadenken :smile:

en ehm, ik speel nu nogsteeds over een 1*15 inch... combo, die je loskanhalen... tzit in een kast, maar als ik wil kennik de versterker eruit halen :razz: zit in zon la.,
maarja, tiz dus een oude kustom, uit de jaren 70 :smile: ghehe heel vintage, wel mooi, maar als je dan op een ebs gespeeld heb, wil je niet meer anders :razz:
ennuh, tja die standaart comp. en een sb7 pedaal van ibanez... mooie bladgoud gecouted kabels .. :smile: klinken veel beter dan me oude! :razz: ennuhm... me ibanez sr 705 die eraan geplugd zit :grin:

stelt dus niet veel voor :smile:
BUT ONCE I GET THAT MONEY! $$$$
i know how and where im gonna spend it :smile:
ghehe..
and then, if you is ever lookin for me?
dont go too far, coz if you really wanna find me, you know where i are :smile:
WITH ME AND MY BASE GUITAR :smile:
jippie...

De Teng
10 mei 2003, 13:52
Breng me nou niet op een idee will ya?

Clunk
10 mei 2003, 13:55
uhm.. toch maar wel?

De Teng
10 mei 2003, 14:00
STIL! Ben nu echt blut...

De Teng
10 mei 2003, 14:02
Cool rijmpje trouwens!

bassopotmus
10 mei 2003, 14:56
hadden we niet al eens een topic met iedereens gear gehad?

De Teng
10 mei 2003, 15:54
ja, nu je het zegt. Ik pas het vorige bericht wel even aan.

basswasp
11 mei 2003, 13:30
Op 2003-05-10 13:52, schreef Clunk:
WITH ME AND MY BASE GUITAR :smile:


Base Guitar?

:smile:

De Teng
11 mei 2003, 18:59
Er staan er wel meer in, maar ik geloof dat dat juist de grap is :smile:

J.V.S.
11 mei 2003, 22:25
kheb is men vriend zijn flanger-effect gebruikt, maar ik denk dat het alleen maar voor gitaar is, je hebt geen effect op je bas, ja heel lichtjes maar het doet niets uit, zeker geen flanger kopen !!!

Wonderboy

basswasp
11 mei 2003, 22:27
Lees je weleens wat? Effecten voor bas zijn er zat, ook flangers voor bas. Als je een flanger een beetje lichtjes insteld kan dat best mooi zijn, het is mijn effect voor waar anderen een chorus zouden gebruiken.

J.V.S.
11 mei 2003, 22:30
bij mij klinkte het maar zwak eigenlijk, wat zou het eigenlijk geven moest je op je bas een octaaf effect zetten ? :smile: nog een octaaf lager ... wondering ...

basswasp
11 mei 2003, 23:17
Je moet ook een basflanger gebruiken als je een zwaarder geluid wilt...

Van octavers ben ik zelf geen fan, maar wil je een octaver voor bas horen dan kan je naar de EBS site (www.ebs.bass.se) en daar zoeken naar de Octabass.

De Teng
12 mei 2003, 09:35
Op die site staat een sample met een slap, inclusief elke toon een octaaf lager. Dat is vet! Can't wait to have mine... *maakt zucht*