PDA

View Full Version : mijn nieuwe amp: H&K Statesman



jules
5 september 2010, 16:50
Zoooo daaar gaan we. Ik zaterdag met mijn vrienden en een vriend naar de musikstore, ondanks de drukte werd ik ontzettend goed geholpen en heb ik rustig de amps kunnen testen. Ik heb alle amps getest met het fame v30 2x12 kastje.

Ik begon met de Bugera 1960, tja heel eerlijk gezegd, ik vond er niet veel aan, ik geloof er niks van dat een oude marshall plexi zo klinkt, heeelemaal niet mijn ding, niks vintage aan. Erg blikkerig.

toen de Bugera 333, inderdaad de knopjes flubberen een beetje, maar ik vond de cleane sound wel aangenaam, ook de gain kanalen klonken best goed maar wel erg hot, maar voor de liefhebber absoluut ok.

Daarna de Bugera 6260, ook een leuk clean geluid, met als voordeel dat je de clean heel subtiel een randje kon geven, door de verhouding met de clean gain en master clean volume, ook het gain kanaal was iets minder hot als de 333 en dat kon me ook wel bekoren.

Mijn vriendin en vriend hadden wel de hele tijd zo iets van mhhh is dit nou een buizenversterker geluid?? had ik iets meer van verwacht??

Toen kwam de hughes en kettner, ik sloeg een eerste E akkoord en WOAAAAAW hoorde ik achter me. Stonden die daar alletwee met het kippenvel :), ja zeiden ze nu snappen we het. Wat was dit een verschil met de bugera's niet normaal een warme deken gewoon. en dat is hem dus geworden. Mooie heldere warme clean sound, ondanks de 50 watt heeeeeel veel headroom en KEIHARD als het moet. prachtige overdrive die van vintage tot prachtich metal kan gaan, maar niet zo veel als de 333 hoor.

Dus conclusie de bugera 333 en 6260 zijn voor die prijs onovertroffen zeer bruikbaar. De 1960 mwah niet wat je er van zou denken. Alle Bugeras klinken wat mat, eerlijk gezegd klinkt mijn transistor fender princeton beter, maar voor dat geld gewoon ok, knopje moet je wel erg voorzichtig mee zijn bij ze allemaal by the way.

Hier wat foto's van mijn tonebeest. Iedereen bedankt voor de tips en hulp nog he.

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/hugheskettner/buisjes.jpg


http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/hugheskettner/hughesandkettner.jpg

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/hugheskettner/hoes.jpg

allochthomas
5 september 2010, 17:00
Daar ga je veel plezier van hebben, gefeliciteerd!

Il_Falco
5 september 2010, 17:18
Ok, daar ben ik dus jaloers op. Echt gewoon geil in dat zwart....

Fireburst
5 september 2010, 18:22
Net ding ! Nu nog een reviewtje schrijven ? Ik vraag me af met wat je deze moet vergelijken (vooral overdrive omwille van de 2x EL34) : Marshall, Orange,... ?

crapton
5 september 2010, 18:53
Dat is een heel mooi setje!

En zie ik dat nou goed op Musicstore? Statesman EL34 head met GRATIS 2x12 V30 box erbij? Allemachtig dat kan je niet laten staan. Kan zelfs Bugera prijs niet tegenop. En met een Fame GN212 is ie zelfs goedkoper als de amp los??? Hoe kan dat nou? Ga maar ns op Musicstore kijken, zit er een tikfout in?

Mijn Statesman Q40 combo heb ik tegen een heeeeel goede prijs gekocht maar dit is wel een extreem goede deal. Tempted.... Maar ja wat moet je met een kast vol amps.

Als die head een zelfde soort sound heeft als mijn combo dan kan ik je enthousiasme goed begrijpen. Enjoy!

macwilliams
5 september 2010, 19:37
Leuk setje man, klinkt vast lekker.
Zoals jij die 1960 van boegera hebt ervaren zo heb ik dus een echte plexi ervaren. Ik vond er geen ene ruk aan, en de eigenaar stond echt per'plex't toen ik het hem zei.

Smaken verschillen zeg maar.

jules
5 september 2010, 21:46
yep klopt setprijs met de vintage 30 celestions en top was ik 664 euro kwijt. haha nog een klein beetje gebakkeleid omdat de prijs in duitsland 699 was haha je bent Nederlander of niet he. :)

taj ik heb wel eens een marshal jtm45 gehoord , is dat een plexi?

die ruis en knetter is in ieder geval geweldig.

Ik zal snel een review plaatsen, zou beter zijn als ik echt wat sound kon laten horen maar ik heb geen opname apparatuur :(

macwilliams
5 september 2010, 21:52
Spuug&Knetter,

:seriousf:

anywee, revieuwtje= :ok:

jules
5 september 2010, 21:55
hahah vonk & spetter.


ps het fame kastje zonder de celestions speakers was wel een stuk minder trouwens, mensen gewoon voor die v30's gaan hoor,

in die andere zitten overigens randall speakers

overigens ff over de aansluiting. Je kunt de cab op mono of stereo zetten op stereo heb je twee keer 16 ohm. Als ik hem op mono zet moet ik hem dan in de 8 ohm uitgang van de versterker zetten? Er staat ook op zo'n ijzeren plaatje op de achterkant 2x 60 watt 16ohm, 1x120 watt 8ohm. Bij de speakerkast aansluitingen staat alleen 16 ohm.

ik heb dus de knop op mono staan, dan de kabel dus in een van de ingangen waar 16 ohm bij staat en dan in 8 ohm uitgang van de versterker. Is dit dus goed??

macwilliams
6 september 2010, 06:45
Staat dat niet achterop dan? Bij de jacks op het cabinet? Net boven of onder de gaatjes.

Stereo is 16ohm dan zou mono 8ohm het meest logische zijn. Maar zeker weten doe ik het niet.

jules
6 september 2010, 08:25
ja dat dacht ik dus ook al, waarschijnlijk zal het wel zo zijn ook :) iemand die zeker antwoord op mijn vraag heeft?

smullie
6 september 2010, 09:42
Zit er geen handleiding bij?:???:

jules
6 september 2010, 10:01
jawel bij de h&k wel, bij de 2x12 kast niet dit staat er op de achterkant.

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/hugheskettner/v30.jpg

RoelSmoel
6 september 2010, 10:16
Versterker op mono zetten, 8 ohm op de versterker selecteren en inprikken, en de kabel in een van de twee inputs prikken (maakt niet uit welke).

jules
6 september 2010, 10:54
ja bij de versterker kan ik niks op mono of stereo zetten, gewoon in de 8 ohm input dus.

signsofzodiac
6 september 2010, 11:23
Congrats met de nieuwe amp. Ik vind het een bijzonder prettige amp, of je nou de prijs meeneemt in de vergelijking of niet. Er zijn zat duurdere amps met een aanzienlijk minder chique sound.

jules
6 september 2010, 12:52
Dankjewel voor je compliment, klopt maar als je een normale prijs ergens tussen de 1000 euro 1300 euro ligt, bij feedback nu 1099, dan is 664 echt geen geld voor een complete set als deze.

Ik ben extreem gelukkig :)

caliban
6 september 2010, 13:45
Proficiat met je aankoop!

jules
6 september 2010, 14:06
thanks man

Mr. Dynamite
6 september 2010, 14:48
Ok, je hebt dus voor 664 euro de H&K én de cab?
Dat is echt geen geld voor zo'n setje :crazyhappy:
Super gave bak :ok:

EDIT: echt vet raar, op musicstore staan er 3 prijzen voor de zelfde head. :S
Ik begrijp dat je als bundel gekocht hebt of wat?

jules
6 september 2010, 16:28
ja klopt als eerste moet je zorgen dat je taal goed staat want in Duitsland kost de head meer.

dan kost de head alleen nu nog maar 555 euro in Duitsland kost tie iets meer.

de head met de 2x12 met de celestion speakers en bijpassende kabel kost in nl 664 euro in Duitsland 699 euro

en de head met de 2x12 met speakers van randal kost 569, weet even zo snel niet wat die in Duitsland kost.

maar ik vond de cab met de celestion echt wel beter klinken hoor vooral op hoger volume

en dan neem je een printje mee met de nl prijs heb ik ook gedaan als je daar gaat testen tenminste

crapton
16 september 2010, 18:12
Ik heb m ook besteld, ik bedoel dit setje.

Als geschreven heb al een Statesman Q84, en dat geeft samen met mijn Stratje een erg lekker geluid.

Deze deal is zo goed, kon ik niet voorbij laten gaan. Mijn oefenhok versterker gaat de deur uit in ruil voor deze.

Ik merkte bij mezelf dat spelen met k*tgeluid tijdens de repetitie niet motiveert tot lekker en met name goed spelen. Ofwel dan ga je soms zitten klooien omdat je jezelf niet goed of lekker hoort. Had gespaard en had er geen zin meer in.

Bevalt jouw set nog steeds goed? Nog tekortkomingen gemerkt? Mn die Fame 2xV30 speakerbox is dat eigenlijk wel wat?

Als ie binnen is geef ik wel een schreeuw...

jules
16 september 2010, 23:28
Voor Eroosch:

Deze set is echt geweldig, klinkt gewoon heel erg goed, ik heb hem nu al op verschillende volumes gebruikt, en hij klinkt echt voortreffelijk, met een strat (ik hem een amerikaanse standard) en de twang button kun je lekker funky of sprankelend spelen, met de twang button uit, klinkt het een beetje hendrix achtig echt mooi. Scheuren gaat zelfs met mijn fender goed. De speaker kast met de v30 klinkt heerlijk en houdt de scheur met de single coils zelfs goed strak en dynamisch, precies dat wat ik met een open achterkant bij een combootje dan minder mooi en warrig vind klinken.

Met mijn gibson les paul studio uit 1985 klinkt het clean heel erg lekker warm, en jazzy, druk ik dan de twang button in dan word het een beetje sweet home alabama achtig. Tjaaaa en dan de scheur met de lp, gewoon zooo mooi, als je dan je ogen dicht doet en je slaat met een beetje gain de eerste akkoorden van the free aan, dan zit je gewoon op woodstock 8). beetje gain erbij en je staat in je korte broek met je schooltas en je sg te angus youngen in de kamer met highway to hell.

Alles is ook zo mooi instelbaar, de spring reverb (jaja een echte, geen digitale) is prachtig subtiel, en is ook nog balanceerbaar tussen het drive en clean kanaal met een potmetertje op de achterkant. ook het 2de volume is regelbaar met een potmeter op de achterkant.

Maak je over die 50 watt niet druk, voor dat het cleane kanaal gaat vervormen staat tie al zo ongelofelijk hard dat zelfs de drummer amper te horen was, headroom te over. De amp reageert ook erg mooi op je manier van spelen, aanslaan en zo, goede dynamiek.

je hebt dus een clean kanaal, en je hebt een drive kanaal met een boost om nog een stap meer gain te hebben, en dan gaat tie iets harder, en dan heb je op dat zelfde kanaal nog een 2de volume dat je dus aan kunt zetten met een druk op je bijgeleverde footswitch zodat je met je solo boven de band uit kunt. Dat kan dus niet met het cleane kanaal, maar dat vind ik niet erg want daar heb ik mijn line6 m13 voor, die nou ook pas echt tot leven komt. Eerst speelde ik die over een fender transistor versterker en dat klonk al niet fout, maar nu komt dat ding pas echt tot leven, en true bypass, wel nodig want je kunt zo'n veelzijdige amp makkelijk zonder effectenbak spelen.

De versterker voelt en klinkt heel puur en dynamisch, je voelt aan alles dat je met een goed apparaat te maken hebt.

ik heb het gevoel dat deze versterker heel wat ander amps achter zich laat.

het 2x12 kastje klinkt fenomaal goed lekker strak en warm, goed definieerbaar geluid (wel voor de v30's gaan hoor).

Ik zou zeggen, kopen, voor dat geld iets dat zo klinkt, en aanvoelt als een klasse A amp (is tie dat eigenlijk?) dat is gewoon een goede deal. maar das mijn mening, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

crapton
19 september 2010, 07:33
Hey bedankt. Hij zou onderweg moeten zijn, dus ik wacht in spanning af!

jules
19 september 2010, 10:58
cool cool cool, ben echt benieuwd of je er net zo kapot van bent, als ik. Heb na het zien van het filmpje van die nieuwe slash marshall ook een geprobeerd om zo'n soundje te creeeren met veel hoog en mid er in, hahaha hij kan het allemaal hoor :)

crapton
23 september 2010, 07:29
Setje is binnen, zie er heel goed uit, afwerking dik in orde ook voor de Fame box.

Gisteren geprobeerd op de repetitie. Ik denk dat de amp prima is, gaat idd flink hard en met solo's voldoende body.

Ben nog niet helemaal overtuigd van de V30 cab. Voor distorted rocksound zijn die speakers prima. Ik moet toch nog wennen aan de totale klankkleur. Ik heb een ander topic gelezen hier dat er best veel verschil zit in de klank van de 2x12 cabs zelfs met dezelfde V30 speakers. Dus 1 cab vol en warm, de andere kaal en dozig.

Moeten die V30's eigenlijk flink ingespeeld worden, worden ze dan beter? Beter is iets voller van klank voor mij.

jules
23 september 2010, 08:48
Nee daar heb ik totaal geen last van, misschien iets te veel presence, maar de speakers zullen wel wat ingespeeld moeten worden ja.

in het cleane kanaal staat alles op 12, en de treble op 10 over 12.

In het drive kanaal staat alles ook op 12 alleen de treble op 12, of op kwart over 12 ligt eraan hoeveel scherp ik er in wil. De presence staat op 10 over 12, en dan de gain meestal op kwart voor 12.

heb je de set op de grond staan? of ergens anders op?

Verder merk ik ook dat de amp heel erg reageert op hoe je aanslaat, alsof je de presence kunt regelen met je aanslag.

Ik zou zeggen let it grow on you het gaat wel goed komen, en het begin klonk mijn cabje wat droger, wat minder bas na een paar keer een uurtje metallen met flink wat palmmuting zodat het lekker resoneert, klinkt hij nu warmer, maar out of de box klonk hij wat mij betreft al erg goed.

muziekschuur
23 september 2010, 08:57
Je zal nog verbaasd staan, hoe het setje klinkt over een half jaar, of na twee optredens op vol gas. Die speakers moeten echt nog los komen...

Hoe bias je deze versterker?

Nog 1 tip. Ik zou twee haakse jacks aanschaffen zodat de achterkant vlak is. Zodat hij er niet makkelijk afgelopen kan worden.
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Neutrik-Winkel-Klinke-mono-NP-2-RX-/art-ACC0002478-000

Kost je 7 euro en kan je een hoop kosten schelen. Belangrijkste. Iemand loopt tegen dat snoer. De jack verbuigt en maakt kortsluiting in de eindtrap... Boem. Weg trafo...
Met haakse jacks kun je hem ook makkelijk in een flightcase lepelen. Zodra je er aan toe bent.

jules
23 september 2010, 10:09
heee goede tip, nog niet over nagedacht, ja in het repetitie lokaal maakt dat niet zo veel uit natuurlijk.

jules
23 september 2010, 10:23
eh je biast deze versterker aan de achterkant, er zit aan de achterkant een metalen plaat die je er af kunt schroeven, je kunt dan meteen bij de buizen (mochten die vervangen moeten worden) en als je de plaat weghaalt zie je meteen ook het meetpunt en het bias schuifje zitten. Op deze manier hoeft niet de hele amp uit elkaar.

http://i394.photobucket.com/albums/pp21/julesmestreech/hugheskettner/buisjes.jpg

crapton
23 september 2010, 13:03
heb je de set op de grond staan? of ergens anders op?

Verder merk ik ook dat de amp heel erg reageert op hoe je aanslaat, alsof je de presence kunt regelen met je aanslag.

Ik zou zeggen let it grow on you het gaat wel goed komen, en het begin klonk mijn cabje wat droger, wat minder bas na een paar keer een uurtje metallen met flink wat palmmuting zodat het lekker resoneert, klinkt hij nu warmer, maar out of de box klonk hij wat mij betreft al erg goed.

Heb de cab thuis even op de vloer gehad, tijdens repetitie op een stoel. Maakte voor mijn gevoel niet zoveel uit.

Ik heb ook een Statesman Q84 en die klinkt iets meer 'full range' naar mijn idee. Van de V30's heb ik gelezen dat ze nogal veel mid range hebben en soms zelfs beetje schel, nu ik ze gehoord heb geloof ik dat oordeel wel.

Ook de distortion van de EL34 head lijkt wat 'heavier' dan in de Q84. Maar ik heb in die Q84 Tungsol preamp buizen gezet, dat maaktehet geluid ahw 'transparanter'.

Overigens het clean geluid puur van de GT-8 op de H&K EL34 eindtrap klinkt behoorlijk vol, dus misschien toch pre-amp. Al mijn tone settings incl presence staan op 12 uur.

Ik ga vanavond nog eens vergelijken A-B tussen de Q84 en EL34 (op laag volume dan). De global EQ settings van mijn GT-8 goed afstellen (nu neutraal). Veel verschil met-zonder GT-8 was er trouwens niet.

Ik moet er nog een beetje aan wennen maar denk idd dat het wel goed gaat komen.

jules
23 september 2010, 13:26
vast wel, een goede reden om hem eens lekker te laten brullen, hahaha ik kwam laats mijn twee buren tegen op de oprit, haha ze liepen tegelijk naar buiten om te klagen bij mij, maar kwamen elkaar toen tegen en zijn aan de klets geraakt, :), hihi zal me toch een beetje moeten inhouden.

crapton
23 september 2010, 20:01
Heb de EL34 head en de Q84 combo vergeleken:
- EL34 is meer rockmachine, aggressiever, directer, strakker, iets meer compressed, meer mid, ik moet gain op 11:45 uur zetten anders al teveel.
-Q34 is voller en warmer, iets meer twang/belletjes in het hoog en geeft meer ruimte, gain op 11:55 uur voor zelfde effect als EL34.

Welke is beter? Hangt van de muziek af. Kan er zo geen aanwijzen.

De V30's moeten nog losser worden daar ben ik van overtuigd. Maar die Eminence Rockdriver Cream speaker in de Q34 is heel goed getuned. Zit een prachtig geluid in.

Ik vind de head trouwens heel mooi afgewerkt. Eenvoudig en strak, heel netjes. En dat voor die prijs, is maar 100 € meer als een Valveking en made in Europe.

Wat plaatjes:

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Statesman%20EL34/100_6295.jpg

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Statesman%20EL34/100_6308.jpg

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Statesman%20EL34/100_6301.jpg

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Statesman%20EL34/100_6307.jpg

http://i300.photobucket.com/albums/nn20/eroosch/Statesman%20EL34/100_6296.jpg

jules
24 september 2010, 09:01
hahaha ziet er goed uit man :)

muziekschuur
24 september 2010, 10:41
Wat een mooie strat. Kun je daar wat meer over vertellen?

crapton
24 september 2010, 13:05
Wat een mooie strat. Kun je daar wat meer over vertellen?

Als dat hier mag...

Zo speciaal is die Strat niet, het is een Fender Lite Ash uit Korea, maar wel aangepast. Nieuwe slagplaat zoals je ziet, een GFS pu humbucker (dat helpt dus heel veel), Wilkinson trem (erg goed) en locking tuners. Dan nog een Tremstopper (of zoiets). Ipv onderste tone knop een single-humbucker schakelaartje. Seymour Duncan nek & middel pu = standaard bij de Lite Ash.

Wat zal ik zeggen, ik vind het wel een fijn gitaartje, fijne nek, ziet er aardig uit en niet al te duur. Heb al veel gitaren gehad maar fijn aan de Fender is de grote flexibiliteit in geluid (zeker met humbucker) en de tremolo.

crapton
24 september 2010, 22:09
Ik heb in dat Fame 2x12 V30 cabje nu een Peavey Scorpion Plus (http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=294-3118) geplaatst die ik nog had liggen.

10 minuten werk. De Peavey is weel warmer en complementeert de V30 heel goed. De gevoeligheid van de Peavey is 98.7 dB/1W/1m, terwijl de V30 100 dB/1W/1m is dus die V30 is lichtelijk dominant. Desondanks iets minder die felle mid en iets meer warmte.

Samen een stuk meer het geluid dat ik zocht, stevige rock tone met 'sparkle'.

Overigens dat Fame kastje is gewoon MDF/spaanplaat. Verder wel netjes, bekabeling is vrij stevig dik snoer.

Punt van deze post: combi van speakers kan heel goed uitpakken om iets meer balans in het geluid te krijgen. Geen groot nieuws, gelukkig werkt het wel.

jules
24 september 2010, 22:16
goed om te horen, maar misschien moet je de v30's wel eventjes de kans geven om in te breaken, en natuurlijk mag hier ook je gitaar besproken worden man, tis gitaarnet toch?

crapton
27 september 2010, 21:58
Ik kijk net even bij Musicstore.de en die aanbieding Statesman head + Fame 212 V30 is dus voorbij, staat er in elk geval niet meer op. Wel is de black head nog te krijgen voor 555 €.

Met dank aan jules en dit draadje heb ik m dus nog voor die matsprijs kunnen kopen.

Woensdagavond nogmaals op bandvolume beproeven. Heb nog een beetje getweakt aan de GT-8 maar in basis staan alle toonregelingen zo naturel mogelijk zowel op de Statesman als op de GT-8. Prima combinatie, Stratocrapper komt er mooi en voordelig uit.

Een 4x12 zal ongetwijfeld meer diepte geven maar idem voor je ruggewervels...

jules
28 september 2010, 16:13
sooo dan heb ik toch een goede deal gemaakt, die van mij begint langzaam wel wat meer laag te krijgen, ik ben meer dan tevreden.

crapton
2 oktober 2010, 21:43
Afgelopen repetitie een drama qua geluid met die andere speaker. K*t... Foutje was 8 ohm ipv 16 ohm dat gaat dus niet lekker. Dun geluid, geen power.

Thuis de V30 er weer snel ingezet, maar met BeamBlockers. Ik heb een mooi frame gezaagd van triplex waarop de domes gemonteerd, min of meer als die van TubeTown maar nu met de originele Webers. Mooi zwart gespoten, ingebouwd, zie je niets van.

Dan nog een Tung Sol 12AX7 op V1 ipv de TAD, had ik nog liggen. Ik vind persoonlijk die Tung Sol's erg goed qua geluid.

Verder heb ik de speaker op met de voorkant naar beneden op een stuk dempingsschuim in de garage gelegd, amp eraan, iPod erop en flink hard gezet. Een dag laten spelen, dus die speakers zijn nu een stuk losser. Kan je goed merken, meer bas erin.

Ook de PU's van mijn gitaar nog wat versteld, heel klein beetje EQ in mijn GT8 en het begint er waarempel op te lijken. Ik vind die V30's behoorlijke 'in your face' speakers, erg direct maar met de BeamBlockers is het schelle er een heel stuk af.

Nou ben ik wel (helaas) iemand die altijd wel zit te prutsen en iets aanpast aan zijn gear, dus een ander lacht misschien hard om al die moeite. Maar ja het gaat om mijn sound en gevoel. Hij klinkt nu een heel stuk beter, en dat speelt een stuk lekkerder. Zit met name in de box+speakers, de amp is prima.

Zoektocht naar de holy grail... never ending haha...


ps. Waarom zit er eigenlijk zo'n 3 switch pedaal bij die versterker? De 3e schakelaar doet immers niets want 1 kabel met stereo jack? Of zie ik iets over het hoofd?

jules
2 oktober 2010, 23:10
jaja je ziet iets over het hoofd, die 3de switch schakelt je tweede volume in of uit. Je hebt een boost knop die zorgt voor wat meer gain. Als je de 3de switch indrukt zet je 2nd volume aan. Dat is regelbaar met een potmeter op de achterkant van je amp, en zo kun je dus zorgen dat als je soleert je boven de band uitkomt, standaard staat tie in het midden en reageert je amp dus niet op die switch. Draai de potmeter vol open en hij zorgt dan tie altijd tot max 5 db harder gaat, try it. ps die 3de switch werkt alleen op je drive kanaal overigens. je moet hem wel in de goede footswitch ingang doen he, in de andere switch ingang kun je je reverb aanzetten en je effectsloop bedienen. Ik vind die 2nd volume bediening echt perfect

crapton
10 oktober 2010, 08:21
Final review...

Gisteren opgetreden met dit setje... en jaaaaaaa eindelijk gewoon eens goed geluid. Moet zeggen ik stond een stukje van de bassist en andere gitarist af dus werd niet weggedrukt/overstemd. Is in het verleden wel anders geweest.

IK heb nog wel een paar uur (verschillende keren) in de garage op flink volume zitten tweaken (GT-8 gain, presence, overall EQ, loop settings, volume per patch enz). Uiteindelijk 12 goede gematchte patches overgehouden, die op hoog volume goed klinken. Ben benieuwd hoe de overige lezers zijn setje tweaked - met pedaaltjes ben je natuurlijk vrij snel klaar.

Beam blockers werken met de V30's ook perfect. Box op verhoging op podium, ik er ca. 1-2 m voor en perfect te horen zonder schelheid. En dan speel ik op een Strat en daar zit vanzelf vrij veel hoog in. De speakers zijn ondertussen al wat losser en en komt nu voldoende bas uit, vol helder sprankelend geluid. Wel met V30 sound/mid, maar dat zorgt er ook voor dat je goed en duidelijk te horen bent.

Deze H&K amp is verder een prima ding, en al helemaal voor dat geld. 50W in deze opstelling is meer dan genoeg. Tone settings op 12 uur, master & gain op ca. 10 uur. Amp heeft ruim over maar moet toch wel werken dus is goed voor de klankkleur. Blijvertje...

jules
10 oktober 2010, 12:20
Ik ben blij dat je er tevreden over bent, anders had ik het wel een beetje rot gevonden.

Ik heb zelf ook een halve dag vrij genomen om in het repetitie lokaal zonder de medebandleden mij ngeluiden met de m13 te tweaken, maar ik gebruik ook vaak de drive, en de drive boost om te soleren, ik vind namelijk de overstuur van de amp echt heel erg goed klinken. Ik kan het iedereen aanraden om zo op hoger volume te tweaken vooral de volume verschillen voor solo's en zo kun je op zacht volume echt niet bepalen.

Het leuke vind ik dat de set steeds beter en beter gaat klinken, zelf heb ik de controls op 12 uur staan alleen op het drive kanaal staat de treble op 10 over 12 en de presence ook, clean kanaal eigenlijk het zelfde. zet je de treble en de presence van het drive kanaal beide op 15 over 12, dan krijg je echt dat slash achtige geluidje.

Cool dat je optreden goed is gegaan, heb je geen video of sound fragmenten?

crapton
10 oktober 2010, 13:40
Ik ben blij dat je er tevreden over bent, anders had ik het wel een beetje rot gevonden.

Cool dat je optreden goed is gegaan, heb je geen video of sound fragmenten?

Nou daar moet je je niet druk over maken, het was mijn eigen beslissing. Ik moest ff wennen aan die V30 speakers, en de juiste instellingen vinden.

We zijn het wel eens: pas op band volume kan je bepalen of je settings goed zijn. In het verleden deed ik dat tijdens de repetities, maar dat is prullen. Beter thuis of alleen in de rep ruimte zeker twee keer apart een uur nemen en heen en weer draaien aan die knoppen.

Net als jij: ik vind overigens de crunch en de boost van deze Statesman head erg goed, zelfs beter dan de combo. Ik kan er behoorlijk stevige rocksounds uit krijgen zelfs met een Strat. Heb de treble & presence nog niet op jouw settings gehad kan ik eens proberen, maar ben bang dat het te schel gaat klinken. Welke gitaar had jij ook weer?

Optreden was een try-out, ik heb zelf redelijk goed gespeeld met maar wat kleinere foutjes. Het maak voor mij erg veel uit dat mijn geluid goed was en ik mezelf goed kon horen, dan ga je vanzelf lekkerder en losser=beter&met gevoel spelen. Als geheel ging het ook wel, uiteraard nog ruimte tot verbetering. Echter onderliggend zijn er (helaas) toch wat problemen... Tja zal eens niet zijn in een bandje...

jules
10 oktober 2010, 20:43
ik speel hem high gain op een 85 les paul studio, een cort x-11, en ook op mijn usa standard strat, maar dan draai ik het volume een beetje terug, terwijl ik de gain setting gewoon op de gibson stand laat staan (kwart voor 12) lekker status quo soundje