PDA

View Full Version : LP Saga: Brownsound



Shibby
5 september 2010, 15:20
Na hier een tijdje op het zelfbouwforum te hebben rondgekeken, wilde ik zelf ook eens een gitaar bouwen! Bij gebrek aan houtbewerkings-skills en gereedschap, heb ik besloten om een saga kit te kopen, een Les Paul-achtig model. Het lijkt me wel tof om deze bruin met oranje strepen te maken, zoals de PRS singlecut van Dave Baksh (ex gitarist van Sum 41). Sum 41 was zo'n 8-9 jaar geleden de band waardoor ik rock ging waarderen (ik luister nog steeds geregeld naar de Sums), en dankzij Dave had ik ook besloten om electrische gitaar te gaan spelen. Ok, er zijn betere en bekendere gitaristen, te veel om op te noemen (kijk maar in het Wall of Fame topic), maar juist omdat ik door hem een gitaar heb gekocht leek het me wel passend om mijn eerste zelfbouw dezelfde kleuren te geven als zijn signature model. Ik kon er helaas geen fatsoenlijk plaatje van vinden, maar om even een idee te geven (hij is ook te bewonderen in de video voor We're All To Blame):

http://www.sum41.webz.cz/davkyt18.jpg

Afgelopen week heb ik de kit binnengekregen van bouwjeeigengitaar.nl. Ik heb een aantal bouwverslagen gelezen (hier op het forum, maar ook op andere websites een aantal bouwverslagen van sagakits), en alles ziet er prima uit. Ik ga waarschijnlijk wel een paar onderdelen vervangen (nut, tuners). Hier zijn een aantal foto’s van mijn kit.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga001.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga002.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga003.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga004.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga005.jpg
De achterkant van de hals laat ik waarschijnlijk gewoon blank, deze voelt goed en ziet er imo ook goed uit. De headstock ga ik nog vormen en deze wordt matchend bruin, een logo volgt nog.

Maar voor ik ga beginnen heb ik nog een “paar” vragen. Ik heb geprobeerd te zoeken naar een aantal dingen, maar kon niet altijd een goed antwoord vinden (maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mij dan de zoekmachine).

1. Ik wil de gitaar het liefst eerst een keer in elkaar zetten, maar hoe krijg ik de studs van de TOM bridge uit de gitaar zonder deze te beschadigen? Tool van StewMac vind ik een beetje aan de dure kant.
2. Hoe kan ik het beste de gaten voor de pickguard opvullen? De body heeft al een goede sealerlaag voor de rest.
3. In de sealer lijken een paar lichte krassen te zitten, maar deze zijn niet voelbaar. Moet ik de sealer trouwens eerst nog licht opschuren voor ik begin met lakken?
4. Ik wil eerst de gitaar oranje spuiten, de strepen afplakken, en vervolgens bruin spuiten. Ik kon uit de lakFAQ niet echt afleiden hoeveel lak ik eigenlijk nodig heb. Hoeveel lagen lak raden jullie aan, en hoeveel kun je er uit een bus halen? Ik ga trouwens voor een satin finish.
5. De pickupringen zijn plat aan de onderkant, maar de body is een archtop. Moet ik de onderkant van de ringen opschuren zodat deze beter passen, of moet ik de schroeven zo strak aandraaien dat de ring als het ware gebogen wordt?

Sorry voor deze ontzettende lap tekst en alle vragen :soinnocent: Maar ik weet zeker dat ik met wat hulp van jullie hier een prima gitaar van kan maken :seriousf:

st.robot
5 september 2010, 17:25
haha, da's toevallig.

Ik heb vrijdag sum 41 nog gezien op crammerock, dat was toch een leuke portie jeugdsentiment (zelfs al ben ik nog maar 22). Ik ben toen ook beginnen gitaarspelen door zulke groepjes. en het ziet er een leuke gitaar uit!

om op je vragen te antwoorden(of toch een paar)

1) ik zou het ook willen weten, ik dacht dat barno er wel een manier voor had, maar welke weet ik niet
2) druppeltje lijm en tandenstoker zou ik zeggen.
3) en 4) geen idee, lakken is niet mijn sterkste kant
5) je kan ze rondschuren door op de body schuurpapier te plakken en dan zo de onderkant te schuren, maar ik denk dat het zonder ook gaat moest je d'r geen zin in hebben, gaat misschien wel een verwrongen indruk geven

veel succes!!

Stefan16384
5 september 2010, 21:37
1: Dat heb ik al eens moeten doen. Eigenlijk heel simpel. Schroef van de stop-tail in de stud schroeven, steeksleutel die groot genoeg is om over het smalle deel van de schroef past, maar niet over de kop kan, en dan een balkje hout op de body leggen. Vervolgens gebruik je de steeksleutel als een soort van hefboom met het balkje als scharnierpunt zodat de body niet beschadigd. Hoop dat dit duidelijk genoeg is. Suc6!

Nagramoth
5 september 2010, 22:05
1: Dat heb ik eergisteren nog gedaan ! Gewoon een slotbout - maatje M8 - van de Gamma/Praxis/Karwei erin draaien. Met gedoseerde kracht eruit trekken met een stevige tang. Probeer zo min mogelijk te wrikken. En denk om je rug. En om je tanden... :seriousf:

oigun
5 september 2010, 22:20
Meestal kun je de studs er wel weer redelijk makkelijk uittrekken. Lukt het echt niet en ben je bang de top te beschadigen, kan je er een lange bout met de juiste schroefdraad indraaien zover dat de stud er vanzelf uitgeduwd wordt.

Shibby
7 september 2010, 09:34
Meestal kun je de studs er wel weer redelijk makkelijk uittrekken. Lukt het echt niet en ben je bang de top te beschadigen, kan je er een lange bout met de juiste schroefdraad indraaien zover dat de stud er vanzelf uitgeduwd wordt.

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat deze manier de makkelijkste is. Ik zal vanavond eens gaan kijken of we thuis nog ergens zo'n bout hebben liggen, anders ga ik wel naar de gamma ofzo. Als ik van de week tijd heb zal ik 'm eens in elkaar zetten, dan kan ik gelijk nagaan wat ik wil gaan vervangen. Maar aangezien het hele studiegebeuren vorige week weer volop is begonnen, zal het moeilijk zijn er regelmatig aan te werken, de updates zullen hier in elk geval te zien zijn.

Nog een vraagje: heb ik trouwens een primer nodig voordat ik oranje ga spuiten? Het lijkt mij dat een aantal lagen oranje en een aantal lagen bruin ook dekkend is.


(Edit: ik zie net dat de OP m'n 100e post hier is. Digitale taart en stroopwafels voor iedereen.)

Fender75
7 september 2010, 09:53
Best een mooi bouwpakketje zo te zien, succes ermee!

Jeroen_K
7 september 2010, 09:54
Nog een vraagje: heb ik trouwens een primer nodig voordat ik oranje ga spuiten? Het lijkt mij dat een aantal lagen oranje en een aantal lagen bruin ook dekkend is.

Zowieso eerst primer spuiten, aangezien dit zorgt voor betere hechting en je oranje zal ook beter (en sneller) uit komen.

Dan wordt het dus eerst primer, dan oranje, dan afplakken en de rest bruin spuiten. Ik spuit altijd eerst de lichte kleuren en dan afwerken naar steeds donkerder. Als je een lichte kleur over een donkere wil spuiten zal je meer lagen nodig hebben.

-Jeroen

*eet een stukje digitale taart op de vroege morgen*

snaarplukker
7 september 2010, 10:27
1) Waarom zou je het er uit moeten halen? Je kan er iets instoppen om het af te dekken voor het lakken. Het uittrekken van studs maken de gaten ruimer en is nadelig voor een goede hechting in het hout.
2) Bij een dekkende laklaag kan je lakplamuur gebruiken.
3) Licht wegschuren. Krasjes die je ziet blijft je zien ook al voelt je ze niet.
4) Dunne lagen spuiten en herhalen tot het goed gedekt is. Eén spuitbus is vaak voldoende. Daarna mag je veel lagen transparant satin op spuiten.
5) De pickupringen kan je vastschroeven, die buigen wel mee.

Shibby
7 september 2010, 18:46
@Jeroen: het is eigenlijk ook logisch dat met een witte primer het oranje net wat beter uitkomt. Bedankt!

@snaarplukker: in principe heb je gelijk over de studs die de gaten wat ruimer maken, maar er worden toch wel vaker TOM bruggen vervangen? Sowieso zal er bij het aflakken toch wat verf in de gaten komen. Bedankt voor je tips in elk geval.

Ik heb nog een bout gevonden, die net lang genoeg zou moeten zijn om de studs er weer uit te drukken. Als ik van de week tijd heb zal ik 'm eens in elkaar zetten, foto's volgen snel.

Jeroen_K
7 september 2010, 21:33
Graag gedaan!

Als je stud straks te los zit kan je het natuurlijk altijd nog opvullen op verschillende manieren.

snaarplukker
7 september 2010, 23:16
@snaarplukker: in principe heb je gelijk over de studs die de gaten wat ruimer maken, maar er worden toch wel vaker TOM bruggen vervangen? Sowieso zal er bij het aflakken toch wat verf in de gaten komen. Bedankt voor je tips in elk geval.
Ongetwijfeld zal er wel eens TOM bruggen vervangen moeten worden als er geen andere mogelijkheid is indien de stud niet de zelfde draad heeft als de nieuwe, maar het is niet bevordelijk voor de hechtheid en sustain.
Voor het lakken een bout indraaien dat omwikkeld is met teflontape laat gegarandeerd geen verf door.

Squier4ever
11 september 2010, 11:30
Na hier een tijdje op het zelfbouwforum te hebben rondgekeken, wilde ik zelf ook eens een gitaar bouwen! Bij gebrek aan houtbewerkings-skills en gereedschap, heb ik besloten om een saga kit te kopen, een Les Paul-achtig model. Het lijkt me wel tof om deze bruin met oranje strepen te maken, zoals de PRS singlecut van Dave Baksh (ex gitarist van Sum 41). Sum 41 was zo'n 8-9 jaar geleden de band waardoor ik rock ging waarderen (ik luister nog steeds geregeld naar de Sums), en dankzij Dave had ik ook besloten om electrische gitaar te gaan spelen. Ok, er zijn betere en bekendere gitaristen, te veel om op te noemen (kijk maar in het Wall of Fame topic), maar juist omdat ik door hem een gitaar heb gekocht leek het me wel passend om mijn eerste zelfbouw dezelfde kleuren te geven als zijn signature model. Ik kon er helaas geen fatsoenlijk plaatje van vinden, maar om even een idee te geven (hij is ook te bewonderen in de video voor We're All To Blame):

http://www.sum41.webz.cz/davkyt18.jpg

Afgelopen week heb ik de kit binnengekregen van bouwjeeigengitaar.nl. Ik heb een aantal bouwverslagen gelezen (hier op het forum, maar ook op andere websites een aantal bouwverslagen van sagakits), en alles ziet er prima uit. Ik ga waarschijnlijk wel een paar onderdelen vervangen (nut, tuners). Hier zijn een aantal foto’s van mijn kit.

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga001.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga002.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga003.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga004.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga005.jpg
De achterkant van de hals laat ik waarschijnlijk gewoon blank, deze voelt goed en ziet er imo ook goed uit. De headstock ga ik nog vormen en deze wordt matchend bruin, een logo volgt nog.

Maar voor ik ga beginnen heb ik nog een “paar” vragen. Ik heb geprobeerd te zoeken naar een aantal dingen, maar kon niet altijd een goed antwoord vinden (maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mij dan de zoekmachine).

1. Ik wil de gitaar het liefst eerst een keer in elkaar zetten, maar hoe krijg ik de studs van de TOM bridge uit de gitaar zonder deze te beschadigen? Tool van StewMac vind ik een beetje aan de dure kant.
2. Hoe kan ik het beste de gaten voor de pickguard opvullen? De body heeft al een goede sealerlaag voor de rest.
3. In de sealer lijken een paar lichte krassen te zitten, maar deze zijn niet voelbaar. Moet ik de sealer trouwens eerst nog licht opschuren voor ik begin met lakken?
4. Ik wil eerst de gitaar oranje spuiten, de strepen afplakken, en vervolgens bruin spuiten. Ik kon uit de lakFAQ niet echt afleiden hoeveel lak ik eigenlijk nodig heb. Hoeveel lagen lak raden jullie aan, en hoeveel kun je er uit een bus halen? Ik ga trouwens voor een satin finish.
5. De pickupringen zijn plat aan de onderkant, maar de body is een archtop. Moet ik de onderkant van de ringen opschuren zodat deze beter passen, of moet ik de schroeven zo strak aandraaien dat de ring als het ware gebogen wordt?

Sorry voor deze ontzettende lap tekst en alle vragen :soinnocent: Maar ik weet zeker dat ik met wat hulp van jullie hier een prima gitaar van kan maken :seriousf:

Als we daar Jorrit niet hebben! Lukt het met bouwen?

Gr Pim!

Bjorb
11 september 2010, 12:17
Sum 41 is 1 van mn lievelingbands, dus ik ga dit echt wel volgen. Mooi pakket!

Shibby
17 september 2010, 09:59
Even een korte update:
Ik heb de gitaar van de week in elkaar geschroefd en de electronica aangesloten, de snaren zitten er nog niet op. Hij bromt nogal, maar als ik voorzichtig aan de aardedraad naar de brug trek zit deze gewoon vast (maakt dus contact), dus ik heb waarschijnlijk een aardeprobleem bij de jack. Wanneer ik binnenkort tijd heb, ga ik de electronica even nalopen. Een foto volgt nog!

Daarna wat extra onderdelen bestellen en verf kopen...

muziekschuur
17 september 2010, 11:23
Hoe spuit je zoiets als de binding er al op zit?

Shibby
17 september 2010, 11:50
Gewoon over de binding heenspuiten. Ik heb een aantal bouwverslagen gezien van mensen die ook zo'n kit in elkaar hebben gezet, en een aantal mensen hebben gewoon over de binding heengespoten. Ik weet trouwens niet of het goed te zien is op de foto's die ik eerder postte, maar op sommige plekken lijkt het alsof de binding is "uitgelopen". Dus ik was blij dat ik van tevoren al het idee had om 'm dekkend af te lakken zonder binding...

Wiellem
17 september 2010, 14:11
Deze ga ik volgens, ben wel benieuwd naar de mogelijkheden met zo'n setje :)

Shibby
3 oktober 2010, 16:11
Kleine update: ik heb de gitaar laatst in elkaar gezet. Electronica aangesloten, maar hij kraakte nogal toen ik 'm inplugde (zaten geen snaren op). Alles nagelopen, maar hij kraakt nog steeds, tenzij ik de tailpiece aanraak: een aardeprobleem dus. Ik ga deze week een aantal nieuwe onderdelen bestellen (tuners, nut, knoppen) en binnenkort maar beginnen met het finishen van de body, en daarna maar een keer naar de electronica kijken. Waarschijnlijk ga ik gewoon maar alle verbindingen opnieuw solderen. Waar halen jullie je spuitbussen trouwens?

Aangezien m'n studie nogal druk is, kan het nogal lang duren voor het hele ding af is en geluid maakt (zonder gekraak), hier even twee foto's:

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga006.jpg

http://i1194.photobucket.com/albums/aa365/jorrit89/Saga%20Les%20Paul/Saga007.jpg

De slagplaat zit er niet op, omdat deze niet paste tussen de pickupringen. Ik kan 'm makkelijk op maat maken, maar ik ga er toch geen slagplaat op zetten. Een van de tuners staat er nu ook een beetje scheef op, omdat het gat voor het schroefje net op de verkeerde plaats geboord is. Aangezien de tuners niet geweldig zijn ga ik deze vervangen met een setje Gotoh's, en dan vul ik dat gat op met een tandenstoker en boor ik zelf wel een nieuw gaatje. Maar voor de rest ziet het er allemaal redelijk goed uit voor een kit van 160 euro.

o0rollo0o
4 oktober 2010, 08:29
Kleine update: ik heb de gitaar laatst in elkaar gezet. Electronica aangesloten, maar hij kraakte nogal toen ik 'm inplugde (zaten geen snaren op). Alles nagelopen, maar hij kraakt nog steeds, tenzij ik de tailpiece aanraak: een aardeprobleem dus. Ik ga deze week een aantal nieuwe onderdelen bestellen (tuners, nut, knoppen) en binnenkort maar beginnen met het finishen van de body, en daarna maar een keer naar de electronica kijken. Waarschijnlijk ga ik gewoon maar alle verbindingen opnieuw solderen. Waar halen jullie je spuitbussen trouwens?

Aangezien m'n studie nogal druk is, kan het nogal lang duren voor het hele ding af is en geluid maakt (zonder gekraak), hier even twee foto's:


De slagplaat zit er niet op, omdat deze niet paste tussen de pickupringen. Ik kan 'm makkelijk op maat maken, maar ik ga er toch geen slagplaat op zetten. Een van de tuners staat er nu ook een beetje scheef op, omdat het gat voor het schroefje net op de verkeerde plaats geboord is. Aangezien de tuners niet geweldig zijn ga ik deze vervangen met een setje Gotoh's, en dan vul ik dat gat op met een tandenstoker en boor ik zelf wel een nieuw gaatje. Maar voor de rest ziet het er allemaal redelijk goed uit voor een kit van 160 euro.

Ik heb gewoon motip spuitbussen gebruikt voor een goldtop refinish van mijn les paul, gewoon te kopen bij een bouwmarkt. Je kan even in het linkje van mijn signature kijken of je dat mooie verf vind maar ik vond het prima werken.

Is je versterker/stopcontact ook geaard? Dat kan die brom verklaren namelijk. Bij mij bromde mijn gitaren ook altijd totdat ik mijn versterker aan de verwarming heb geaard:P

Shibby
4 oktober 2010, 09:24
Het ligt niet aan mijn versterker, als ik m'n Ibanez inplug heb ik geen gekraak/ruis. Maar het hele electronica gebeuren kijk ik wel na als hij verder af is, het moet toch gebeuren maar denk niet dat ik er veel zin in heb om dat als eerste te doen.

o0rollo0o
4 oktober 2010, 12:17
Het ligt niet aan mijn versterker, als ik m'n Ibanez inplug heb ik geen gekraak/ruis. Maar het hele electronica gebeuren kijk ik wel na als hij verder af is, het moet toch gebeuren maar denk niet dat ik er veel zin in heb om dat als eerste te doen.

Dan zou het een lek naar de aarde kunnen zijn in de gitaar. Kwestie van even kijken of een hot ergens de aarde aanraakt in je gitaar.

aaronstonebeat
4 oktober 2010, 23:48
Kleine update: ik heb de gitaar laatst in elkaar gezet. Electronica aangesloten, maar hij kraakte nogal toen ik 'm inplugde (zaten geen snaren op). Alles nagelopen, maar hij kraakt nog steeds, tenzij ik de tailpiece aanraak: een aardeprobleem dus.

Klinkt mij niet als een probleem in de oren. Als je alles goed hebt aangesloten, zou de brom ook weg moeten zijn als je de pickup covers aanraakt (maar ik zie dat die nog in plastic zitten?) en het blanke metaal van de schakelaar.

Wat je hoort brommen, ben je voor een groot deel zelf. Mensen bestaan voor een groot deel uit water waarin negatieve en positieve ionen rondzweven. Daardoor ben je een antenne en zender voor elektromagnetische straling om je heen. Zodra je een geaard deel van je gitaar aanraakt, wordt de brom die je uitzendt, afgevoerd naar de aarde.

De snaren gaan ook nog een afscherming aan één kant van de elementen vormen (en uiteindelijk het contactpunt voor jou om jezelf te aarden); het kan best zijn dat je Ibanez van binnen beter is afgeschermd dan dit bouwpakket en daarom wat minder bromt. Je zou kunnen overwegen je LP ook van binnen af te schermen.

Shibby
5 oktober 2010, 18:27
Dat zou natuurlijk erg goed kunnen... Of ik verzin een apparaat waardoor ik 'm op afstand kan bespelen. Alhoewel, ik denk dat shielden net wat minder moeite is :seriousf: Ik zal eens kijken of m'n Ibanez geshield is.

Shibby
7 oktober 2010, 09:45
Ik heb gisteravond eens een kijkje genomen in de control cavity van mijn ibanez: niet geshield, dus ik ga er van uit dat het bij de Saga een aardeprobleem is, maar hier ga ik dus later naar kijken. Als ik binnenkort eens tijd heb zal ik eens gaan kijken voor verf en onderdelen. Bedankt voor de tips in elk geval!

McVenco
7 oktober 2010, 09:50
Stomme vraag misschien: is de brug geaard?

snaarplukker
7 oktober 2010, 10:28
Stomme vraag misschien: is de brug geaard?
En de versterker?;)

Shibby
7 oktober 2010, 12:22
De aarde maakt contact met de brug: als ik deze aanraak gaat de brom weg. En de versterker is ook geaard: met mijn (ongeshielde) ibanez heb ik geen last van brom.

Shibby
20 oktober 2010, 14:15
Hm, heb ik eens een vrije dag, regent het. Ik was van plan om vandaag eens te gaan kijken voor verf, maar dat gaat nu dus niet door. Vorige week al wel even langs de praxis geweest, maar daar hadden ze bar weinig verf in spuitbussen. Waar halen jullie je verfsupplies normaal? Of ergens online, heb al op Vox Humana gekeken, daar hadden ze primer,oranje,bruin en satin clear, maar dat was op basis van nitrocellulose.

o0rollo0o
21 oktober 2010, 07:54
Hm, heb ik eens een vrije dag, regent het. Ik was van plan om vandaag eens te gaan kijken voor verf, maar dat gaat nu dus niet door. Vorige week al wel even langs de praxis geweest, maar daar hadden ze bar weinig verf in spuitbussen. Waar halen jullie je verfsupplies normaal? Of ergens online, heb al op Vox Humana gekeken, daar hadden ze primer,oranje,bruin en satin clear, maar dat was op basis van nitrocellulose.

guitarsupplies.nl, gamma, multimate, hornbach, verfwinkel(waar ze ook behang enzo verkopen)

Shibby
21 oktober 2010, 11:47
Ik was al van plan om naar de gamma en een paar verfzaken te gaan (ben maar even afgegaan op de dealerlocator van Motip), maar dat is door het oerhollandse weer nog niet gebeurd. Misschien toch eens tijd voor een auto:seriousf: