PDA

View Full Version : Lekker standaard



De Teng
5 mei 2003, 11:06
Al die fancy gitaartjes met speciale dingen en zo... is het niet wat overdreven? De masters spelen op een strat of een les Paul met niet al te veel opgefokte effekten erbij.

Ik zelf heb een G&L Legacy, zo'n opgewaardeerde strat en ik wil niet meer anders...aargh.. wat een sound. Mark Knopfler is er niks bij (met het geluid dan he???) en John Frusciante kan ik ook bijbenen.

Gewoon basic die hap en je bent binnen, of niet??

Neals
5 mei 2003, 11:33
Hardstikke mee eens, maar ben weer bezig, straalmotoren op me gitaar aan het bouwen :grin:

green_day
5 mei 2003, 11:38
wat bedoel je met speciale dingen?
het maakt mij eigelijk geen zak uit wat er nou precies op zit, als hij goed klinkt en er een beetje uitziet dan wil ik best een niet-standaard gitaar hebben (en waar speel ik nu op? juist! een stratocaster :razz:)

Neals
5 mei 2003, 11:39
Xou ook wel op een strat willen spelen, vind die dingen alleen oerlelijk

green_day
5 mei 2003, 11:47
Op 2003-05-05 11:39, schreef Neals:
Xou ook wel op een strat willen spelen, vind die dingen alleen oerlelijk

qua geluid of uiterlijk.. want eigelijk moet je op et geluid letten en daarna het uiterlijk. Maar goed als je het geluid ook kut vind.. :razz:
Ik vind een es-335 van gibson ook lomp en vrij lelijk maar goed het geluid is cool

Neals
5 mei 2003, 11:51
Geluid van dat ding is op zich te doen, maar is niet echt helemaal mijn gitaar...

Anders Destium
5 mei 2003, 12:32
Het leuke van basic hap is dat iedereen dat geluid heeft of kan krijgen, de Petrucci's onder ons proberen met een zo ingewikkeld mogelijke rig een niet te volgen geluid te creeeren. Of het goed klinkt is een tweede, maar het is wel JE EIGEN GELUID :wink:

Als je iets eigens wil moet je feitelijk wel experimenteren, als iedereen iets goed vindt hoeft dat toch niet voor jou ook te gelden?

De Teng
5 mei 2003, 13:04
Mwoah.... een eigen speelstijl en creativiteit staan ver boven wat effekten. Met effekten word je er niks beter op.

En wie zegt hier dat een ES lelijk is?? Jemig, ik vind ze fantastisch, alleen de epiphones hebben zo'n loodzware kop dat je aan gewicht heffen omet hebben gedaan om hem overeind te houden. Vandaar dat ik nu die Legacy dus heb...

Kitaarhiero
5 mei 2003, 13:11
Effecten zijn om het geluid wat te kleuren, of om een sfeer te scheppen, niet omdat je er beter van gaat spelen.
Effecten zijn voor de sfeer.
Distortion maakt een nummer aggressiever.
Een rustig getolkelde ballad met Chorus word nog meer ballad etc.

Mitch
5 mei 2003, 13:24
Ik sluit me aan bij Kitaar. Het hangt ontzettend van je band/speelstijl af of effecten handig of nuttig zijn of niet.
In mijn geval dus hartstikke handig :grin:

Dirk_Hendrik
5 mei 2003, 13:25
Even serieus op De Teng in gaan:



Op 2003-05-05 11:06, schreef De Teng:
Al die fancy gitaartjes met speciale dingen en zo... is het niet wat overdreven?

Die fancy gitaartjes? Als ik ga kijken naar het hedendaags aanbod weet ik niet zo veel Gitaartjes met speciale dingen. Meestal is dat toch gewoon 2 of 3 elementen en in veel gevallen een pook. Wat dat betreft is er dus vrij weinig veranderd t.o.v. gitaren uit de fifties en sixties.

De masters spelen op een strat of een les Paul met niet al te veel opgefokte effekten erbij.

Welke masters? Ik ken er legio die op een strat of een LP diep ongelukkig zouden zijn omdat de stijl die zij spelen absoluut niet te doen is op een strat of een LP.


Ik zelf heb een G&L Legacy, zo'n opgewaardeerde strat en ik wil niet meer anders...aargh.. wat een sound. Mark Knopfler is er niks bij (met het geluid dan he???) en John Frusciante kan ik ook bijbenen.

Klopt. De sound van Knopfler is erg veel Pensa Suhr en Les Paul.


Gewoon basic die hap en je bent binnen, of niet??

Niet nee. Ik denk dat mijn "basic" hap een stuk groter is dan de jouwe. Ik kom, binnen bandverband, niet weg met één of twee gitaarsoundjes.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-05-05 13:25 ]</font>

Negative K3 fan
5 mei 2003, 13:41
Op 2003-05-05 11:06, schreef De Teng:
Gewoon basic die hap en je bent binnen, of niet??


Helemaal absoluut niet mee eens, veel te conservatief en past absoluut niet bij mijn gas. Iedereen is anders en maakt andere muziek maar toch iedereen op dezelfded instrumenten?

Anders Destium
5 mei 2003, 13:45
Op 2003-05-05 13:04, schreef De Teng:
Mwoah.... een eigen speelstijl en creativiteit staan ver boven wat effekten. Met effekten word je er niks beter op.


Het gaat hier niet om capabiliteit maar om keuzes. Als een gitarist veel effecten heeft zie jij hem kennelijk als een slecht gitarist hetgeen duidt op ontzettend oogkleppengedrag. Als je moeite hebt een eigen geluid te vinden kom je sneller uit bij wat effectjes dan bij een stapel nieuwe gitaren toch?

Als iedereen de zelfde gitaar heeft en de zelfde effecten gebruikt wordt de wereld alleen maar nog saaier. Ik neem aan dat je vindt dat je als gitarist ook maar 1 element nodig hebt (of is dat al teveel speelgoed :razz:)

Als je effecten als noodzakelijk kwaad ziet moet je lekker akoestisch gaan spelen.

Negative K3 fan
5 mei 2003, 14:02
en topicstarter: kijk eens naar jimi hendrix of can halen en denk dan nog eens na over je stelling. Vernieuwing is goed, je meot niet blijven hangen bij standaard dingen die al zijn gedaan.

Baker
5 mei 2003, 14:11
Je hebt wel een beetje gelijk. Maar om nou te zeggen de basic hap en je bent binnen is wel erg kort door de bocht. Wat in ieder geval waar is dat je effecten met mate moet gebruiken, onder het principe "less is more"
Ik had een keer een phaser pedaal gekocht. Vervolgens ging ik in de band in elk nummer "phaseren". Mijn mede gitarist had toen nog een chorus effect op z'n versterker zitten, waardoor elk nummer een chorus nummer werd. Dit alles werd door de rest van de band niet zo gewaardeerd. Ze hadden gelijk. Als je een gitaareffect te vaak gebruikt dan verlies het z'n kracht als het ware.

De Teng
5 mei 2003, 14:30
Heerlijk, de stelling heeft gewerkt. Alle effectminnende luitjes op de kast.

Knopfler: Over zijn begintijden, alleen maar strats, die Pensa Suhr heeft ie jaren later pas gekregen. Overigens is dat als het ware een opgewaardeerde strat met EMG's erop en een Floyd Rose brug, dus dat verhaal snijdt ook geen hout. Les Paul voor Money for Nothing...leve Sting trouwens.

Wat jij oogkleppengedrag vindt, vindt de ander misschien overbodig. Effekten zijn leuk, mits minimaal gebruikt. vind ik dan weer :smile:

Electrical Storm
5 mei 2003, 14:32
Op 2003-05-05 11:38, schreef green_day:
wat bedoel je met speciale dingen?
het maakt mij eigelijk geen zak uit wat er nou precies op zit, als hij goed klinkt en er een beetje uitziet dan wil ik best een niet-standaard gitaar hebben (en waar speel ik nu op? juist! een stratocaster :razz:)


Nietus jij hebt een Fat Strat!!! (toch?) Whaha val jij daar weer even buiten de groep!! :wink: :lol:

De Teng
5 mei 2003, 14:41
Ik ben overigens benieuwd naar 'überjam' van Scofield.
Heel veel effekten op 1 Cd tje..


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: De Teng op 2003-05-06 11:09 ]</font>

Dirk_Hendrik
5 mei 2003, 15:03
Op 2003-05-05 14:30, schreef De Teng:
Heerlijk, de stelling heeft gewerkt. Alle effectminnende luitjes op de kast.



Nee de stelling heeft niet gewerkt daar jij niet discussieerd maar alléén maar prikt en dus niets aan dit forum toevoegt. Dat is gedrag dat je van een brugklasser verwacht. Niet van een student diergeneeskunde. Beetje sip.

Mithrandir
5 mei 2003, 15:16
Als jij tevreden bent met een mooi basic geluid is dat heel mooi natuurlijk, maar er zijn andere gitaristen die wel graag een chorus, overdrive, delay etc... willen gebruiken, gewoon omdat dat bij hun muziek past. Effecten kunnen echt wel een toegevoegde waarde hebben voor de muziek, mits met mate gebruikt.

Ik moet er toch niet aan denken dat iedereen hetzelfde klinkt, wat zou muziek in eens saai worden.

p.s.:Wat ben jij een ontzettend zelfingenomen, naar ventje, yuck!

green_day
5 mei 2003, 19:29
Op 2003-05-05 14:32, schreef Electrical Storm:


Op 2003-05-05 11:38, schreef green_day:
wat bedoel je met speciale dingen?
het maakt mij eigelijk geen zak uit wat er nou precies op zit, als hij goed klinkt en er een beetje uitziet dan wil ik best een niet-standaard gitaar hebben (en waar speel ik nu op? juist! een stratocaster :razz:)


Nietus jij hebt een Fat Strat!!! (toch?) Whaha val jij daar weer even buiten de groep!! :wink: :lol:


ehmm ja das toch een stratocaster of ben ik nou gek (met humbucker is ie nog net zo standaard hoor)

en wie heeft hier nog meer een fatstrat? ja jij!
jij valt dus samen met mij buiten de groep :razz:

Dirk_Hendrik
5 mei 2003, 20:57
Op 2003-05-05 15:16, schreef Mithrandir:
p.s.:Wat ben jij een ontzettend zelfingenomen, naar ventje, yuck!


Mitrandir,

Ook naar de andere topics van de topicstarter wou ik eigenlijk niet zulke dingen zeggen. maar... dank je wel dat je het zegt. Ik sluit me er volledig bij aan.

Anders Destium
5 mei 2003, 21:05
Ik vind ook wel dat de topicstarter een pluim verdient voor zijn verdiensten op gitaarforum, chapeau ende hulde knul!

Je mag ook best een beetje trots op jezelf zijn hoor: Bijna niemand krijgt het voor elkaar niet alleen vooringenomen over te komen maar ook nog eens geen enkele ruimte over te laten voor mensen met een net andere mening.
Je probeert anderen jouw mening op te dringen terwijl je zelf voor geen moer flexibel bent, vind je het dan gek dat iedereen je gelijk (en volkomen terecht) uitkotst?

Dirk_Hendrik
5 mei 2003, 23:04
AAAAAA-MEEEEHNNN!!!


(amen in nederlands) ;-0

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-05-05 23:05 ]</font>

De Teng
6 mei 2003, 10:13
Dus... jullie wijzen wel snel naar anderen zeg. Ik plaats hier een discussie punt in de hoop dat er wat boeiends op het scherm komt.

En dan ben ik ineens zelfingenomen..etc. Ik heb bewondering voor mensen die me gewoon eruit discussieren, zoals dat argument van Hendrix, kan ik erg waarderen.

Je hoeft het niet altijd volledig eens te zijn met je stelling... don't bite me... tjongejonge. En schelden is al helemaal niet netjes mensen! Dát is brugklas gedrag.

moretel
6 mei 2003, 10:39
Eruit discussieren is niet nodig,
met je keuze beperk je je gewoon en dat is jammer.

Ik ben opgegroeid met veel invloeden uit de jaren tachtig, The Cure, U2, Cocteau Twins, heel veel effecten, ik hou nog steeds van delay en reverb, chorus en flanger en gebruik een multifx en losse pedaaltjes al naar gelang de situaties. Bij jamsessies is een bluesdrivertje o.i.d. handiger dan een multifx.
In een trio setup kun je hele leuke dingen doen met effecten wat vaak in een grotere band verzuipt.
Maar over 5 jaar speel ik misschien alleen maar clean, smaken veranderen en dat houd het gitaarspelen zo leuk, er is altijd wel iets voor elke leeftijd en stemming.

maar ik zou wel een hitech gitaartje kunen gebruiken, eentje die mijn Fender Strat en Wolfgang in 1 verenigt, ben ik gelijk de boze blikken van de bandleden kwijt als ik weer eens van gitaar wissel en te laat inval.

De Teng
6 mei 2003, 10:46
Nou ja, eruit discussieren... als het ware dan. :wink:

(En voor alle pissed off mensen: Ik vraag om jullie mening, dus ik waardeer ook elke mening die er op komt... zucht, is het nou zo moeilijk te begrijpen en dan maar te gaan schelden?)

Enfin, af en toe een effect gebruik ik ook wel overigens, maar niet opgestapeld. En U2 gebruikt idd de effecten erg gaaf ja!

Mithrandir
6 mei 2003, 10:54
ah, je krabbelt al terug :wink:.

En je komt nu ook anders over. Ik noemde je niet voor niks zelfingenomen hoor, dat kwam door de manier waarop je de discussie voerde, niet omdat jij van mening bent dat een basis geluid alles is wat je nodig hebt.

Effecten zijn gewoon leuk als je er op een originele en goeie manier gebruik van maakt.

De Teng
6 mei 2003, 11:11
Op 2003-05-06 10:54, schreef Mithrandir:
ah, je krabbelt al terug

En je komt nu ook anders over.


Dan zal het daar wel aan liggen... :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: De Teng op 2003-05-06 11:13 ]</font>

Electrical Storm
6 mei 2003, 11:31
Op 2003-05-05 19:29, schreef green_day:
en wie heeft hier nog meer een fatstrat? ja jij!
jij valt dus samen met mij buiten de groep :razz:


:grin:

Neals
6 mei 2003, 11:42
Effecten kunnen leuk zijn, maar alleen distortion kan nog een heel nummer...

Vreselijk vind ik gasten die met effectenpedalen lopen te tapdansen om een 'goed' distortion geluid te krijgen...

Dirk_Hendrik
6 mei 2003, 11:58
Op 2003-05-06 11:42, schreef Neals:
Vreselijk vind ik gasten die met effectenpedalen lopen te tapdansen om een 'goed' distortion geluid te krijgen...

Oei! Daar val ik onder als ik voor de solo mijn boost in trap :razz:

Verder ben ik van mening dat andere effecten ook wel een heel nummer kunnen (chorus zeker!) maar dat het heel erg afhankelijk is van de partij die je speelt.
Denk ook eens aan iemand als Dave Gilmour waarbij partijen vaak ontstaan zijn gebaseerd op een effect en niet omgedraaid. Ballerina van Steve Vai is gebaseerd op pitch shifting en gaat "dus" een heel nummer door.

De Teng
6 mei 2003, 12:03
Ken je trouwens zijn naamgenoot van de band van Victor Bailey? Was vorig jaar op NSJ, erg goed is ie. Zonde dat ik eigenlijk ben gaan rondkijken voor meer goede artiesten, want ik had alles van hem moeten horen.

Static-M
6 mei 2003, 15:44
&lt;quote>
strat met EMG's erop en een Floyd Rose brug, dus dat verhaal snijdt ook geen hout.
&lt;/quote>

Euh... Zeg maar gewoon een Strat met EMG's erop en een Floyd Rose... Dus zeg maar compleet het tegenovergestelde van een normale Strat?

De Teng
6 mei 2003, 15:51
Op 2003-05-06 15:44, schreef Static-M:
Dus zeg maar compleet het tegenovergestelde van een normale Strat?


Zelfs nog een brug humbucker :wink:

ieme
6 mei 2003, 22:59
ik vind een standard telecaster model 52 dus zo'n naturel met zwarte slagplaat helemaal geweldig! meestals zijn veranderingen niet mooier maar vooruitstrevender als je dr nieuwe snufjes op toelaat enz enz