PDA

View Full Version : Truss-rod voor beginners?



Nagramoth
5 september 2010, 10:06
Ik wil een Tele hals gaan bouwen met een rosewood toets. Ik heb al een stuk esdoorn gevlakt op 19,5mm. Nu moet ik spullen gaan bestellen, maar over met name de te gebruiken truss-rod heb ik nog mijn twijfels.

- Welk type adviseren jullie voor een beginnend bouwer zoals ik? Single of Dual action?
- Wat is makkelijker te maken? Afstelling bij de topkam of bij de hiel?
- Waar moet ik rekening mee houden als ik ga bestellen?
- Tips, links, URL's?


.

Mattia
5 september 2010, 11:22
1: Een simpele rechthoekige, dus geen vintage-style. Ik zou gewoon een dual action kiezen, weinig te verliezen.

2: Meestal bij de kop, al moet je het niet op de Gibson manier doen (enorm grote uitsparing), omdat je er dan simpelweg makkelijker bij kan. Beiden zijn even 'makkelijk' om te maken.

3: Lengte van je hals, dus bas voor bas, electrische gitaar heeft een standaard maat, voor akoestisch moet je opletten (12 fret hals vs 14 fret hals).

4: Koop een boek, bijv. Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar'. Heel nuttig.

RalfB
5 september 2010, 13:39
.....electrische gitaar heeft een standaard maat,....

Even inhaken met een vervolgvraag;
In de webshops zie ik wel wat kleine variaties (tussen 41 en 45 cm ongeveer). Als je een junior/drievierde bouwt, zijn deze dan in te korten, of kun je dan beter zelf een rod maken?

gengar
5 september 2010, 13:56
Je kunt een bestaande aanpassen of zelf een maken. Eerste zou makkelijker zijn. Als je het uiteinde 'verlegt' door de las op de juiste lengte te leggen en de rest dan afzaagt ben je klaar.

Nagramoth
8 september 2010, 13:44
Koop een boek, bijv. Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar'. Heel nuttig.

Kijk, een tip van Mattia sla je niet snel in de wind he? Ondanks de licht cynische ondertoon heb ik het boek maar besteld, en het is inderdaad een mooi bijbeltje in paperbackformaat...

Alleen, nu heb ik een dual action rod (430 mm) gekocht. Wat mij opvalt is dat deze geen verankering heeft, zoals het geval is bij de meer traditionele modellen. Hoe blijft deze dan op zijn plek? Puur en alleen door de frezing van slot tot slot? Zie onderstaande weergave (excuses voor mijn belabberde MS Paint-skills)

http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/b_573.jpg?t=1283946003

barno
8 september 2010, 15:31
Kijk, een tip van Mattia sla je niet snel in de wind he? Ondanks de licht cynische ondertoon heb ik het boek maar besteld, en het is inderdaad een mooi bijbeltje in paperbackformaat...

Alleen, nu heb ik een dual action rod (430 mm) gekocht. Wat mij opvalt is dat deze geen verankering heeft, zoals het geval is bij de meer traditionele modellen. Hoe blijft deze dan op zijn plek? Puur en alleen door de frezing van slot tot slot? Zie onderstaande weergave (excuses voor mijn belabberde MS Paint-skills)

http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/b_573.jpg?t=1283946003

idd, dat soort truss rod blijft op zijn plaats zitten zonder vast te zetten. trouwens je zal merken dat het kanaal plaatselijk iets breder moet, anders past de kop niet, ook daardoor blijft de rod zitten. geloof dat ook de eindmoer ook een fractie breder is.