PDA

View Full Version : Marshall JMP te clean



Jeroen1975
5 september 2010, 02:40
Mijn JMP zou van mij net ietsje agressiever mogen klinken.
Nu vind ik 'm soms iets te braaf.

Hij mag meer naar mijn ex versterker neigen ( de JCM 800 combo 4010 )

Ik hoorde van iemand dat als je de buizen vervangt deze misschien iets sneller oversturen.

Sound die ik moet hebben is een beetje de oude AC/DC sound, ja die is vrij clean weet ik, maar die JCM die ik had was net ietsjes lekkerder in mijn herinnering....

Maar is dat zo of zijn er andere mogelijkheden..( wil m niet verkopen en die andere terug, ben er best wel tervreden mee, maar net dat beetje extra zou mogen )

iWishmaster
5 september 2010, 02:51
Er zijn high gain buizen die net een tikje meer gas geven. Andere eindbuizen zoals EL43L's kunnen wat strakker / meer laag geven en daarom wat meer ballen hebben. Op zich de moeite om te proberen: vooral preamp buizen is niet zo duur experimenteren. Ik geloof dat Tung-Sol een high-gain buis heeft. Anders de ECC83S van JJ, die klinkt wat aggressiever als een gewone ECC83.\

Ik herken wel wat je schrijft: ik heb een tijd terug een JMP 50W getest en laten staan omdat ik 'em te lief vond. Dan vind ik de JCM800 beter bij mijn stjil passen.

Midwolda
5 september 2010, 08:25
Zoiets misschien? (https://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_184&products_id=4004)

Chris Winsemius
5 september 2010, 10:33
Ik verwacht onvoldoende verhoging van gain door puur 1 of meerdere preampbuizen te vervangen. Er zijn duidelijke verschillen in de circuits tussen beide modellen.

Gezien de omschrijving:
- om laten bouwen tot MV/JCM800 specs (of daar op gebaseerd)
of
- meer plexi-achtig laten maken indien de versterker van na '68/'69 is

driesp
5 september 2010, 12:57
Acdc was vroeger niet zo clean als je denkt hoor, wordt veel gezegd, maar dat is om de jongens die hun gain op 10 draaien een beetje te dimmen. Sinds Ballbreaker is hun sound wel veel cleaner geworden.

Overstuurt een JMP eigenlijk veel sneller dan een JTM ? ( mocht je ze beide MV maken )

Chris Winsemius
5 september 2010, 17:52
Een lead JMP overstuurt iig. sneller dan 'n JTM45, bass-versie is dan weer ietsje cleaner. Zeker bij de wat oudere heb je ook nog wat onderlinge verschillen maar in het algemeen zou je kunnen stellen dat 'n JTM45 cleaner is dan een 1987 (50 Watt, lead model).

Mr.Jay
5 september 2010, 21:15
Is die JMP niet eentje met een "High Sensivity" input?

E-J
5 september 2010, 21:50
Ja Jeroen, wat voor JMP heb je precies?

Jeroen1975
5 september 2010, 22:12
Ik heb een JPM 50 watter begin jaren 80 geloof ik, misschien zien jullie iets aan het model wat het precies is.

Ik ben er best wel tevreden mee hoor, don't get me wrong. Fijn qua formaat, 50 watt en 2 x 12 inch speakers....maar het mag dus net ietsjes vuiger, absoluut geen highgain ofzo, op www.thedirtydenims.nl hoor je mijn oude JCM800 en een beetje de sound die ik net iets lekkerder vond. Om deze te verkopen en weer op zoek te gaan naar zo'n JCM800 is ook weer overdreven.

Op zich kan ik natuurlijk ook een pedaaltje ervoor gooien en die heb ik ook wel, maar vind het lekkerst ( zit misschien in munne kop ) als je in principe de sound hebt die je zoekt rechtstreeks gitaar ---> amp ;)

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/17042010254.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/17042010252.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/17042010249.jpg

Hey EJ-NL heb jij niet ooit mijn AC15 gekocht?

Jeroen1975
5 september 2010, 22:12
Is die JMP niet eentje met een "High Sensivity" input?

Si Senor :)

Indiedennie
5 september 2010, 22:15
booster ervoor zetten?

E-J
5 september 2010, 23:23
Hoi Jeroen,

Interessant dat jouw versterker een master volume heeft trouwens.. ik dacht eerst dat het linken van de kanalen misschien zou kunnen helpen maar ik zie dat je maar één pre amp volumeknop hebt..?

Je zou kunnen kijken naar andere speakers. Die Celestion G12-65 klinken heel dik warm en rond, yep tamelijk braaf (heb ze zelf ook). Greenbacks schijnen veel agressiever te klinken.

En anders dit combo wisselen tegen een JMP mastervolume combo...

groetjes,
Emiel

HaroldA
5 september 2010, 23:28
Wat is er allemaal gemod aan deze amp? Het ziet er nl uit als de combo versie van de 2204 (2104?) maar die heeft maar 2 inputs. Ik vermoed dat de rechter inputs later zijn aangebracht...

Jeroen1975
5 september 2010, 23:52
Er was een send return aangebracht, maar dat zit er niet meer op, is weer teruggebracht door KOCH versterkers.

Ennuh, Emiel, dit is toch een JMP Combo met master :)

1 kanaals is deze gewoon.

HaroldA
5 september 2010, 23:56
Ennuh, Emiel, dit is toch een JMP Combo met master :)

Gewoon de 2104 dus, de combo versie van de 2204 die ook gewoon 1 preamp en 1 mastervolume heeft.

Mijn JMP's zijn lekker vuig AC/DC-achtig met de preamp op 8+. Een cleanboost ervoor zorgt voor een retestrakke 80's trash geluid en met een milde overdrive zit je zo in high-gain territoria.

Jeroen1975
6 september 2010, 16:08
Om eerlijk te zijn heb ik die pre-amp nooit zo ver open omdat ik in de veronderstelling was dat mijn sound dan te korrelig zou worden, ik zal vanavond met de repetitie eens kijken wat ie dan doet.

HaroldA
6 september 2010, 16:12
Om eerlijk te zijn heb ik die pre-amp nooit zo ver open omdat ik in de veronderstelling was dat mijn sound dan te korrelig zou worden, ik zal vanavond met de repetitie eens kijken wat ie dan doet.

:???: Je vind de JMP te braaf en hebt nog nooit de preamp gain omhoog gegooid? :eek:

Jeroen1975
6 september 2010, 17:22
Hahahaphaphap ;)

HaroldA
6 september 2010, 17:27
Hahahaphaphap ;)

Ojee... Jeroen1975 denkt grappig te zijn... :makeup:

Jeroen1975
6 september 2010, 18:15
Hehe, sorry man :)

Maar ik heb een OCD geleend van iemand, eens kijken wat dat doet met de sound vanavond.

Chris Winsemius
6 september 2010, 18:24
Zet ajb. eerst die amp zelf open.......

Daarna pas andere spullen d'r bij of modden of wat dan ook....

E-J
6 september 2010, 18:58
Precies.. ik had al bij zo'n versterker met de preamp op 7-8 en een pickup met een beetje hoge output al snel teveel oversturing... geweldig agressief klinkende versterker. Dus zet die preamp gewoon wat hoger.. geen pedalen nodig.

Jeroen1975
6 september 2010, 23:33
Inderdaad, heb nu ipv mijn Gretsch eens een Gibson met humbuckers genomen ( heb sinds kort een Flying V ) en eigenlijk heb ik gewoon zitten zeiken en iedereens tijd verpest, want dat ding ROCKT als een gek, maar met de Gretsch heb ik wel die OCD nodig, om de elementen te compenseren.

Thanks voor de info he! Problem solved

Harm
7 september 2010, 10:47
Inderdaad, heb nu ipv mijn Gretsch eens een Gibson met humbuckers genomen ( heb sinds kort een Flying V ) en eigenlijk heb ik gewoon zitten zeiken en iedereens tijd verpest, want dat ding ROCKT als een gek, maar met de Gretsch heb ik wel die OCD nodig, om de elementen te compenseren.

Thanks voor de info he! Problem solved

Gooi er voor de gein eens een Trebletool voor in combi met een ts 9! :)

HaroldA
7 september 2010, 10:53
Gooi er voor de gein eens een Trebletool voor in combi met een ts 9! :)

Voor een JMP? :stop:

TS9: leuk voor een schreeuwende solo, maar slag gaat daar echt niet mee. Hele vreemde mids en geen laag.

Overigens vind ik de OCD ook een slechte match met de JMP. Alles wordt er zo'n dikke brij van.

Rock Bottom
7 september 2010, 16:09
Gewoon een Guvnor ervoor, kosten geen drol.

DaveItUp
9 september 2010, 11:08
Voor een JMP? :stop:

TS9: leuk voor een schreeuwende solo, maar slag gaat daar echt niet mee. Hele vreemde mids en geen laag.

Overigens vind ik de OCD ook een slechte match met de JMP. Alles wordt er zo'n dikke brij van.

Echt? Ik vond een ts9 en zeker de ocd geweldig met m'n JMP. Helemaal geen brij eigenlijk.

Harm
9 september 2010, 11:18
Echt? Ik vond een ts9 en zeker de ocd geweldig met m'n JMP. Helemaal geen brij eigenlijk.

tsja.. het blijft subjectief...
Maar goed, ik heb geen jmp, een oude 77-er 50 wat marshall, die volgens wat kenners meer op een plexi lijkt... Ik vind met mijn ouwe marshall de combi heerlijk met een trebletool, ocd, riot en ts9... Mooie lekkere rocksound...
Voor solo dingetjes en inprik momentjes vind ik zo'n ts 9 erg lekker... maar ok dat is weer mijn mening :)

Jeroen1975
9 september 2010, 23:55
Echt? Ik vond een ts9 en zeker de ocd geweldig met m'n JMP. Helemaal geen brij eigenlijk.

HEy man, heb je die SG Jr gezien op marktplaats?? 1963er

DaveItUp
11 september 2010, 16:22
tsja.. het blijft subjectief...
Maar goed, ik heb geen jmp, een oude 77-er 50 wat marshall, die volgens wat kenners meer op een plexi lijkt... Ik vind met mijn ouwe marshall de combi heerlijk met een trebletool, ocd, riot en ts9... Mooie lekkere rocksound...
Voor solo dingetjes en inprik momentjes vind ik zo'n ts 9 erg lekker... maar ok dat is weer mijn mening :)

Die 77'er IS een jmp lijkt me. JMP is ook een beetje een totaal verkeerde benaming eigenlijk.

jerome
12 september 2010, 19:45
Inderdaad, heb nu ipv mijn Gretsch eens een Gibson met humbuckers genomen ( heb sinds kort een Flying V ) en eigenlijk heb ik gewoon zitten zeiken en iedereens tijd verpest, want dat ding ROCKT als een gek, maar met de Gretsch heb ik wel die OCD nodig, om de elementen te compenseren.

Thanks voor de info he! Problem solved

Gelukkig maar dat je probleem is opgelost!
Neem niet weg dat het altijd leuk is om met wat andere buizen je geluid te finetunen.
Bij een JMP kan je met de diverse merken preampbuizen het geluid nog aardig kleuren, van aggresief/vet/kil (EH) naar helder/mid (JJ) naar vol/warm (Tung Sol). De verschillen zijn imho toch betrekkelijk groot...
En je kan de verschillende merken gewoon onderling mixen over de V1, V2 en V3 positie
En dan je kan je ook nog preampbuisjes kopen die meer output geven; bijvoorbeeld een JJECC803, voor de V1 positie. Je kan overigens ook buisjes kopen die getest zijn een hoge gain bijv. van Tung Sol; 12AX7-V1
En met speakers kan je natuurlijk ook een hoop kleuren alhoewel ik denk dat die 65 watters jouw smaak zeker moeten kunnen doen.
En dan heb je ook nog verschillende mods...
Maar om te beginnen is het kopen van 3 of 4 verschillende merken/typen preampbuisjes geen gek plan, dan ben je voor maximaal 30 á 35 pleuries klaar.. ;)