PDA

View Full Version : Nieuw geluid erbij, wat voor een?



Ijselrobo 07
4 september 2010, 19:51
Hey allemaal,,

Omdat ik een nieuw pedaalboard ga maken (zie dit onderwerp, ook voor hoe mijn board er nu uitziet) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=138775)
wil ik nog een nieuw stem apparaat kopen, en ik heb nog max €120 over voor een nieuw pedaal,
alleen het vervelende is, ik zou bij god niet weten wat voor effect ik nog erbij moet kopen :???:
Want de meeste effecten (flanger, chorus, phaser, equalizer) zitten al in mijn digitech BP30,
Overdrive zit al in mijn amp ingebouwd, en ik heb nog een HT-Dual voor overdrive/crunch.

Dus ik wil jullie vragen of jullie een leuk pedaal weten wat nog écht mist in mijn collectie en geluiden-bibliotheek én natuurlijk in mijn budget past.

Grtz. From Ijselrobo 07

The Unforgiven
4 september 2010, 19:58
Mischien een goede wah?

Indiedennie
4 september 2010, 19:59
gewoon wachten en spelen als je denkt dat pedaal mis ik in mijn spel dan koop je dat pedaal dat je mist.

Ijselrobo 07
4 september 2010, 20:16
Hey,,

Na even ge-musicstored en ge-youtubed te hebben, is mijn oog gevallen op het pedaal wat mijn favorite gitarist, Ian D'sa op zijn bordje heeft zitten, een Boss RV-5 Digital Reverb (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Heavy-effecten/Boss-RV-5-Digital-Reverb-/art-ACC0001397-000).
Maar kan iemand me uitleggen wat Reverb eigenlijk is, en wat dat verschilt voor mijn geluid?

En het was een goed idee van The Unforgiven, en dus is mijn oog gevallen op een Dunlop Crybaby Classic GCB 95 F (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/Effecten/Dunlop-Crybaby-Classic-GCB-95-F-Wah-Wah-Pedal/art-GIT0012057-000), is dat iets redelijks voor op het pedaal?

Grtz. From ijselrobo 07

The Unforgiven
4 september 2010, 20:18
Er is een klein dingetje wat ik niet begrijp, je speelt toch gitaar? Maar op internet staat dat een BP80 een bas effect is, heb je daar een reden voor?

Liquid_Metal
4 september 2010, 20:36
Er is een klein dingetje wat ik niet begrijp, je speelt toch gitaar? Maar op internet staat dat een BP80 een bas effect is, heb je daar een reden voor?

Het feit dat hij niet weet wat reverb is heeft er vast mee te maken..
Reverb is galm en geeft je geluid ruimte. Met veel reverb lijkt het alsof je in een enorme galmende ruimte staat. Er zijn reverbs die bijvoorbeeld kathedralen nabootsen of woonkamers. Beide hebben een geheel andere voicing.
Met reverb druk je je geluid over het algemeen wat naar achteren, wat goed kan zijn voor ritmepartijen. Voor dromerige sounds is reverb ook een must.

Ijselrobo 07
4 september 2010, 22:17
Er is een klein dingetje wat ik niet begrijp, je speelt toch gitaar? Maar op internet staat dat een BP80 een bas effect is, heb je daar een reden voor?

yep, redenen genoeg.
ten eerste, mijn gitaar held Ian D'sa gebruikt ook een bas effect, te horen in hun nummer 'Devil In A Midnight Mass' en de solo van 'Saint Veronika'.
ten tweede, omdat ik ook bas speel, gebruik ik hetzelfde board soms ook voor bas.
ten derde, als ik het zo zeg is het erg raar, maar ik heb met die BP80 echt mijn geluid gevonden, het is moeilijk uit te leggen, maar het klinkt als een soort compressor, en je hoort de lagere snaren erg duidelijk, en akkoorden en riffs op de hogere noten klinken echt super ermee.

Maar bedankt voor de tips, ik denk dat ik me die Boss Digital Reverb pedal erbij ga kopen!

Grtz. From Ijselrobo 07

P.S. verdere tips/reacties zijn altijd welkom! :cooler:

The Unforgiven
4 september 2010, 22:30
Als je daarmee jouw ideale sound mee kan vinden is dat natuurlijk geweldig, ik zou er zelf nooit op gekomen zijn om een baseffect met mijn gitaar te gebruiken.

Je moet je wel afvragen of je wel echt een reverb nodig hebt, als je het enkel voor een klein aantal nummers gebruikt is het veel geld, maarja, het is volledig je eigen keuze!

Sanderltd
5 september 2010, 09:51
Ik snap van dit gehele topic geen snars? :stop:
Je stelt ONS hier de vraag welk effect JIJ nog nodig zou kunnen hebben? Wat is dat nu voor een vraag? Dat bepaal jij alleen...
En nu sta je op het punt een reverb te kopen, maar een paar uur geleden wist je niet eens wat dat was?
Met alle respect, maar voordat je zomaar andere gitaristen hun gear gaat kopiëren, weet dan ook waar je mee bezig bent. Want ik vind dit belachelijk eigenlijk. Net alsof je die 120 euro MOET uitgeven? :dontgeti:

Fuhgawz
5 september 2010, 09:56
Ik weet dat het leuk is om spulletjes te kopen. Toch adviseer ik je om je geld te sparen tot je zeker weet dat je iets wilt.

DemolitionColorScheme
5 september 2010, 09:57
Ik snap van dit gehele topic geen snars? :stop:
Je stelt ONS hier de vraag welk effect JIJ nog nodig zou kunnen hebben? Wat is dat nu voor een vraag? Dat bepaal jij alleen...
En nu sta je op het punt een reverb te kopen, maar een paar uur geleden wist je niet eens wat dat was?
Met alle respect, maar voordat je zomaar andere gitaristen hun gear gaat kopiëren, weet dan ook waar je mee bezig bent. Want ik vind dit belachelijk eigenlijk. Net alsof je die 120 euro MOET uitgeven? :dontgeti:
Ik ben niet graag een douche bag, maar ik moet me hier toch bij aansluiten.

Fireburst
5 september 2010, 10:50
Ik snap van dit gehele topic geen snars? :stop:
Je stelt ONS hier de vraag welk effect JIJ nog nodig zou kunnen hebben? Wat is dat nu voor een vraag? Dat bepaal jij alleen...
En nu sta je op het punt een reverb te kopen, maar een paar uur geleden wist je niet eens wat dat was?
Met alle respect, maar voordat je zomaar andere gitaristen hun gear gaat kopiëren, weet dan ook waar je mee bezig bent. Want ik vind dit belachelijk eigenlijk. Net alsof je die 120 euro MOET uitgeven? :dontgeti:

Het stond toch al in de openingspost :

alleen het vervelende is, ik zou bij god niet weten wat voor effect ik nog erbij moet kopen

Hij moet dus ! :)

Als die 120 op moeten, is een wah geen onverstandige keuze. Beetje bijleggen en je kan een 535Q nemen (+/- 150euro).

Ijselrobo 07
5 september 2010, 12:31
inderdaad ik MOET :seriousf:
Mijn ouders willen me perse een nieuw effect kopen voor op mijn pedaalboard.

Die 535Q zal ik ook eens naar kijken, bedankt voor de tip!

Sanderltd
5 september 2010, 16:24
Is het dan niet veel logischer om die 120 euro dan ook te besteden aan iets dat je daadwerkelijk nodig hebt (lees: nuttig is)?
Dan denk ik bijvoorbeeld aan nieuwe snaren, een afstelbeurt, olie voor je fretboard, een ander setje pickups (voor 120 euro vind je veel moois), een set goeie kabels, etc.

titzenpitzer
5 september 2010, 18:07
Inderdaad, lijkt me ook een veel betere keuze!
Ikzelf had ook een periode waar ik persé een effect wilde maar dat ik niet echt wist 'welk' precies, of dat ik er eentje kocht omdat ik dat in een lied had gehoord. Ik ben redelijk snel verzadigd geraakt en vind het jammer dat er nu al veel "magie" af is :(

Madcow
5 september 2010, 19:43
muaw een Wah is toch wel handig om erbij te hebben. Ikzelf gebruik vrijwel geen effecten en ik weet(om het even plat te zeggen) alleen wat een reverb en delay is en toch speel ik al 8 jaar gitaar.

Liquid_Metal
5 september 2010, 20:09
muaw een Wah is toch wel handig om erbij te hebben. Ikzelf gebruik vrijwel geen effecten en ik weet(om het even plat te zeggen) alleen wat een reverb en delay is en toch speel ik al 8 jaar gitaar.

Ja maar dat zijn dingen die je moet kopen als je ze mist. Als ik jou was (TS) zou ik gewoon wachten tot je echt iets leuks bedenkt (daar kunnen je ouders vast wel in komen).