PDA

View Full Version : Een gitaar 'waard' zijn.



LesPaul1612
4 september 2010, 19:15
Hallo forummers.

Op Youtube en andere sites waar slaapkamergitaristen zich kunnen vereeuwigen lees ik regelmatig dat mensen hun gitaar zogenaamd niet waard zijn. Zelf vind ik dat totale bullshit. Muziek maken is een hele fijne hobby en de ene rocker houd gewoon meer van mooi materiaal dan de andere. Daarnaast gaat het bij deze hobby erom wie er het meeste lol in heeft, niet wie de beste spulletjes heeft. Vaak zijn de mensen die van die comments geven zelf ongelofelijke prutsers(is echt zo, ik heb op de profielen van de meeste haatcommenters gekeken en de meesten hebben zelf geeneens een fatsoenlijke opname van hun gitaarkwaliteiten.

Ik zou graag weten wat jullie mening is over het 'waard' zijn van een gitaar.

Miyagi6
4 september 2010, 19:37
Iedereen heeft gewoon een gitaar die hij/zij fijn vindt:grouphug:

Ijselrobo 07
4 september 2010, 20:01
Iedereen heeft gewoon een gitaar die hij/zij fijn vindt:grouphug:

Daar ben ik het mee eens.
ik bijvoorbeeld,
normale telecasters (met de normale 2 single coils) vindt ik eigenlijk niet uitzien,
(en neem me het A.U.B. niet kwalijk) SG en Les Paul modellen vindt ik ook niets.
en stratocasters zijn voor mij de beste gitaren.

En wat ik meestal ook denk (ik kan nu ook helemaal verkeerd zitten)
de meeste 'slaapkamergitaristen' zijn blij met hun €300 gitaar, en de mensen die ook verder dan hun slaapkamer gaan, die zijn weer gelukkiger met iets anders/duurders.

Grtz. From ijselrobo 07

vederlicht
4 september 2010, 22:00
Ik kan me er er wel iets bij voorstellen: als ik iemand hoor spelen die nauwelijks verder komt dan 3 of 4 accoorden, en hij/zij vertelt erbij dat de gitaar zo'n 1000 euro heeft gekost zal ik toch even mijn wenkbrauwen optrekken. Vrijheid- blijheid natuurlijk, maar ik vind het dan toch jammer dat de gitaar niet kan geven naar wat ie in huis heeft. Of de eigenaar zo'n gitaar dan niet waard is, is een kwestie van terminologie maar ik vind de combinatie in ieder geval wel erg ongelukkig.
Vederlicht

rijsberman
4 september 2010, 22:42
Ach, ik haal ook niet het onderste uit de kan op mijn gear. So the f*ck what. Want ik geniet er wel van. Ik merk best dat het lekkerder speelt en beter klinkt dan een squiert van 150,=.

Ik heb het er voor over, het is het me waard. Dat lijkt me 't enige criterium. En dan hoeft een ander daar verder geen oordeel over te hebben, of het nou gelukkig is of niet (vederlicht, ik kom wel aan 5 of 6 akkoorden hoor ;)).

Midwolda
4 september 2010, 22:47
Mijn gitaren zitten meest in de 500-700 range, maar ik speel voor geen meter (vind ik zelf).
Geen punt, want ik vind het sleutelen aan zo'n instrument net zo leuk als het spelen.
Mijn <200 euro eigenknutseldinges ben ik daarentegen wel weer volledig waard.

beruk
4 september 2010, 22:51
Ik ben mijn gitaren waard, alle twee. Al zijn er vast en zeker gitaristen die er meer uit weten te halen dan ik, ik ben een matige gitarist en ik weet et.
Al hoef je geen gitaar te kunnen spelen om kritiek te mogen hebben op een gitarist.

showband
4 september 2010, 22:57
ik heb deze vraag alleen met verzamelaars die dure instrumenten voor de investering en/of de verzameling kopen. Dat er 59 les pauls in kluizen liggen.

Dan heb ik echt liever dat er een nobody beroerd op speelt. Maar wel de tijd van zijn leven heeft.

Rock Bottom
4 september 2010, 23:02
Ik kan me er er wel iets bij voorstellen: als ik iemand hoor spelen die nauwelijks verder komt dan 3 of 4 accoorden, en hij/zij vertelt erbij dat de gitaar zo'n 1000 euro heeft gekost zal ik toch even mijn wenkbrauwen optrekken. Vrijheid- blijheid natuurlijk, maar ik vind het dan toch jammer dat de gitaar niet kan geven naar wat ie in huis heeft. Of de eigenaar zo'n gitaar dan niet waard is, is een kwestie van terminologie maar ik vind de combinatie in ieder geval wel erg ongelukkig.
Vederlicht

HAHA dan is volgens mij de helf van het forum zijn gitaar/hele colectie niet waard.
Maar ik vind het sowieso onzin, zou iemand dan voor woon werk verkeer ook alleen een smart mogen rijden b.v.

Nielsje
4 september 2010, 23:18
Iedereen is zijn of haar gitaar waard, punt.
Muziek maken is een mooi iets, wat lang niet iedereen kan, of doet.
Als jij op een relatief dure gitaar maar twee keer per maand speelt, en dan ook maar drie akkoorden...wie doet je wat?

Als je het fijn vindt, en je haalt er plezier uit, tadaa :D

Mitch
4 september 2010, 23:51
Ja, ik vind het altijd verschrikkelijk kleinzielig als iemand een ander een instrument misgunt omdat -ie 'te duur' is voor de muzikale kwaliteiten van de eigenaar. Dat je een dergelijke eis aan jezelf stelt: prima. Ik heb een aantal jaren geleden een gitaar custom laten bouwen. Echt, dat heeft een hele tijd geduurd voordat ik mezelf zoiets waard vond. En nog niet zo lang geleden had ik weer hetzelfde en heb ik aardig zitten twijfelen of ik nou wel of niet een Gibson Les Paul Standard zou kopen. Je hebt al een leuk stel gitaren, moet je er dan echt zoiets bij, twijfel, twijfel... Tweedehands, dat wel ;)
Maar om die eis aan een ander te stellen is totale waanzin en volstrekt arrogant.
Wel vind ik het soms een beetje jammer als ik zie en hoor dat een mooi instrument door een middelmatig multi-effect wordt gehaald (liefst op de factory presets met teveel galm) en dan een Valvetronix halfstack in of zo. Dat er zo'n puntig, iel geluid overblijft.

Madcow
5 september 2010, 00:34
Mijn gitaren zitten rond de 400/500 euro (eentje nieuw gekocht voor 400 en de andere 2de hands voor 500) En mijn versterker heeft mij 100 euro gekost. Maar dan ken ik iemand die echt niet goed is (geloof me, ik vermeld het al heel netjes) die dan een dikke mesa boogie heeft, marshall cabinet en een esp gitaar van 2000 euro.

muziekschuur
5 september 2010, 00:39
30 jaar geleden werden gitaren veel meer met de hand gebouwd. Nu zie je bij alle fabrieken productiestraten staan waar zowel de goedkope als dure gitaren in dezelfde straten worden gebouwd. Waar vroeger de goedkope gitaren vol productiefouten zaten zie je dat er nu vanaf 70 euro fantastisch speelbare instrumenten verkrijgbaar zijn.

M.a.w. die discussie is eigenlijk redelijk achterhaald. Inmiddels.

vederlicht
5 september 2010, 01:07
Geef mij dan eens een voorbeeld van zo'n fantastisch, bespeelbare gitaar vanaf 70 euro. Noem mij anders een kwalitatief goede gitaar, qua klank en bespeelbaarheid van 100 euro.
Ik heb er nog nooit een gevonden en ik speel toch al zo'n 45 jaar gitaar (electrisch en akoustisch)
Vederlicht

G.G.
5 september 2010, 01:24
Ach.. wat is "waard zijn"? Ik kan ook nauwelijks spelen, maar heb twee handgebouwde strats, twee handgebouwde tele's, een handgebouwde accoustische gitaar, een zwikje zelfbouw pedalen, een Madamp A15MKII, een handgebouwde Champkloon, een bijna afgebouwde Champ II en een net gestarte bouw van een 5 watter Marshallkloon. Niet de minste shit. Ik denk dat als je ergens van kan genieten, dat je het waard bent.

The Unforgiven
5 september 2010, 01:48
Je kan ook gewoon Loreal gebruiken, dan ben je het altijd waard.

Iedereen die lol heeft met het bespelen van zijn gitaar is naar mijn mening zijn gitaar waard, sommige jaloerse kleuters op youtube denken waarschijnlijk iets anders, maar negeer dat maar gewoon.

marc_o
5 september 2010, 02:29
Er wordt altijd maar gedaan of een gitaar iets heiligs of bijzonders is....komaan....een plank met snaren. Je moet lekker kopen wat je wil hebben of kunt betalen....het zal me echt aan m'n behaarde reet roesten of iemand een private stock PRS heeft en "maar" 5 akkoorden kent...je hoort toch ook niemand zeiken over de aanschaf van een goede auto? Nee, voor een beetje gitaar moet je opeens erg goed kunnen spelen, maar voor de rest schijnt dat niet te gelden.Ik heb best een woeste verzameling erg goede gitaren, maar er zijn gastjes van 14 die een stuk behendiger zijn op hun gitaar die ze van hun zakgeld bij elkaar hebben gespaard....moet ik de mijne dan maar wegdoen voor goedkope brol?

HaroldA
5 september 2010, 02:44
Mijn fijnste Gibson is mijn goedkoopste: Gibson SG Jr ;) Sterker nog: mijn Gerrinez en Maya Les Pauls spelen fijner dan mijn Gibson Les Paul. Maar die klinkt wel beter...

Mij boeit het niet waar je op speelt, als je maar lekker speelt. Het boeit mij ook niet hoe goed je bent, als je maar een beetje zelfkennis hebt en nog belangrijker: plezier in wat je doet!

darkrazer
5 september 2010, 06:55
Ergens zit er toch wel een punt in de gedachte dat je een gitaar niet waard bent; want je wilt niet de loser zijn met de dure gitaar die niet kan spelen. Want goed gitaar kunnen spelen zit hem in de vingers, niet in de gitaar. Daarom wil ik dat eerst verbeteren.

zx81
5 september 2010, 07:19
je wilt niet de loser zijn met de dure gitaar die niet kan spelen.
Waarom niet? Als je geniet van het spelen en van de mooie gitaar dan hoef je je toch niets aan te trekken van andere mensen? Zeker niet wanneer ze woorden als 'loser' nodig hebben om hun jaloezie te verbergen...

budje
5 september 2010, 09:08
een gitaar waard zijn is een loze internet kreet, heeft veel met jaloezie te maken. Net zo'n bullshitverhaal als dat er onder elk filmpje wel iemand de gitarist ondergewaardeerd vindt (dat zijn zijn fans) of overgewaardeerd (die luisteren liever naar iemand anders)

Als iemand genoeg geld heeft voor een gitaar, en het ervoor wil uitgeven, dan is ie het waard. Of wij nou vinden dat ie goed kan spelen of niet.

Thiez
5 september 2010, 11:29
Als je echt graag wilt en het leuk vind om te doen ben je altijd een gitaar waard. Daarentegen vind ik wel weer dat als een rijkelui's zoontje een keer zegt ik wil gitaar spelen en hij krijgt een gibson waar hij in een week 3 noten op speelt en dan onder staat te stoffen is het het niet waard natuurlijk.

Ik speel momenteel op epiphone G-400 en speelt nog steeds erg lekker vind ik. Mijn gitaar leraar zegt dat ik wel verder gevorderd ben dan een epiphone en dat ik toch eens zou uit moeten kijken naar een A-merk. (dit was ik uiteraard ook al wel aan het doen maar het budget is er nog niet).

Het is natuurlijk wel dat je zelf steeds meer eisen ga stellen aan je spullen. Eerst neem je genoegen met een roland cube en later ben je nog niet tevreden met een marshall of engl.

Steven Otto
5 september 2010, 11:44
Ik speel graag gitaar en desondanks dat ik geen talent heb, verzamel ik graag gear :)

Het is een leuke investering en als je de tweedehands markt kent, kan je je geld er weer uit halen.

marc_o
5 september 2010, 14:45
Ergens zit er toch wel een punt in de gedachte dat je een gitaar niet waard bent; want je wilt niet de loser zijn met de dure gitaar die niet kan spelen. Want goed gitaar kunnen spelen zit hem in de vingers, niet in de gitaar. Daarom wil ik dat eerst verbeteren.


Wat een onzin....vertaal het eens naar een andere situatie. Je hebt een goede baan en je kunt je een prachtige BMW veroorloven....ga je dan eerst in een wrak rijden totdat je net zo goed bent als een topcoureur? Dacht het niet....dat ophemelen van een of ander topmerk gitaren ook altijd...ze kosten geen drol in verhouding tot een auto man!

Woml
5 september 2010, 15:09
Wat een onzin....vertaal het eens naar een andere situatie. Je hebt een goede baan en je kunt je een prachtige BMW veroorloven....ga je dan eerst in een wrak rijden totdat je net zo goed bent als een topcoureur? Dacht het niet....dat ophemelen van een of ander topmerk gitaren ook altijd...ze kosten geen drol in verhouding tot een auto man!

Nou moet ik wel zeggen dat ik het totaal niet vertrouwd vond om mezelf in een auto de weg op te laten toen ik (eindelijk!) net mijn rijbewijs had. En dus ga ik dan inderdaad niet direct een prachtige... nou, sowieso geen BMW, maar wat dan ook... aanschaffen.

Aan de andere kant heb ik nooit moeite gehad met het uitgeven van bakken geld aan leuke gitaren, zelfs al vond ik mezelf niet heel geweldig spelen. De redenering is bij mij eerder andersom: als het nergens naar klinkt, weet ik tenminste dat het niet aan de gitaar kan liggen :D

vederlicht
5 september 2010, 21:18
Nou moet ik wel zeggen dat ik het totaal niet vertrouwd vond om mezelf in een auto de weg op te laten toen ik (eindelijk!) net mijn rijbewijs had. En dus ga ik dan inderdaad niet direct een prachtige... nou, sowieso geen BMW, maar wat dan ook... aanschaffen.

Aan de andere kant heb ik nooit moeite gehad met het uitgeven van bakken geld aan leuke gitaren, zelfs al vond ik mezelf niet heel geweldig spelen. De redenering is bij mij eerder andersom: als het nergens naar klinkt, weet ik tenminste dat het niet aan de gitaar kan liggen :D

Nou, dat is precies wat ik bedoel. Iedereen mag van mij een dure, exclusieve auto (of gitaar) aanschaffen als ie daar zin in heeft. Maar als die auto zo duur is omdat ie topsnelheden kan bereiken en razendsnel kan optrekken, cruise-control heeft en andere moderne snufjes maar je kan er niet de snelweg mee op omdat je er uitsluitend in het dorp mee rondrijdt, vind ik het zonde van het geld. Ik zou dan kiezen voor een simpeler modelletje. Dat heb ik met gitaren ook. Maar iedereen moet voor zichzelf kiezen en er kunnen allerlei redenen zijn waarom je toch voor zo'n luxe car kiest. Maar door de topic-starter werd een persoonlijke mening gevraagt en dit is die van mij. En daar wil ik niemand mee tekort doen.
Vederlicht

Jilles
5 september 2010, 21:27
Roepen dat iemand zijn gitaar niet waard is lijkt mij gewoon afgunst. Als iemand zijn eigen centen uit wil geven aan een dure gitaar moet hij dat gewoon doen.

Eko
5 september 2010, 21:40
Iedereen moet gewoon lekker kopen waar hij zin in heeft , en het geld voor over heeft.
Dat gezegd kan ik me wel iets voorstellen bij de stelling. Als iemand maar 2 accoorden kent heeft ie niet de mogelijkheden om de gitaar zo te laten klinken als zou kunnen. Misschien heeft ie net zoveel lol , maar als gitarist mag ik het wel zonde vinden.
Voor diegene die jalouzie vermoed , er staat een rij instrumenten in m`n kamer van oude Squiers tot CS strats. Ik heb dus mooi materiaal onder handbereik.

vederlicht
5 september 2010, 21:52
Ik heb ook enkele fraaie, niet goedkope gitaren onder handbereik. Dus ook bij mij is van afgunst geen sprake. Daar gaat het ook helemaal niet om. Het is meer een economische en strategische overweging. Maar iedereen die allerlei onderliggende, psychologische beweegredenen denkt te ontdekken moet dat vooral doen.
Vederlicht

Snijdie
5 september 2010, 22:18
Wat soms net de toon kan maken is hoe gear gepresenteerd word. Gear heb je voor jezelf, en als je geniet van leuk spul, maar je skills zijn niet top; dan is er geen man overboord.
Anders is het imo als er een (te) sterke nadruk word gelegd op de gear, en als dan blijkt dat het nergens naar klinkt...

iWishmaster
6 september 2010, 12:53
Ik vind het soms ook moeilijk voor mezelf te rechtvaardigen duur spul te kopen. Ik weet dat ik niet bepaald fantastisch speel, maar merk wel dat ik meer plezier haal uit het spelen met betere gear omdat het geluid en speelcomfort groter wordt. Momenteel ben ik tevreden met mijn spullen: er moet nog een versterker de deur uit en nog een gitaar + wat pedaaltjes bij. Ik hoop dat het geld van de versterker ongeveer genoeg is voor de aanschaf van de andere zaken, zo blijft het bedrag dat er nu in zit ongeveer gelijk. Dat is wel een beetje mijn streven. Zolang ik het geld kan missen, vind ik het prima :).

LesPaul1612
6 september 2010, 17:35
Anders is het imo als er een (te) sterke nadruk word gelegd op de gear, en als dan blijkt dat het nergens naar klinkt...

pluséén

Ik vind dat gear er slechts is om het geluid te realiseren. de ene persoon vind dure gear belangrijker dan de andere persoon. Voor mij draait muziek maken om het fijne gevoel wat je erbij krijgt. Als je na een sessie gehoord te hebben zegt dat de performert zijn gitaar niet waard is, snap je volgens mij de hele essentie van muziek niet.

robbieoud
6 september 2010, 21:35
Goed gereedschap is het halve werk.....

uiteindelijk is je gitaar gewoon een middel om je eigen muzikaliteit in geluid te vertalen. Als je goede spullen hebt zal het dus helpen om makkelijker tot een goed eindresultaat te komen. Ik heb een dure strat die ik fantastisch vind, maar ook een londoncity comet(tele) die me net zo'n euforisch gevoel kan geven. Tsja op de l.c.moet je wel harder werken, maar ook dat geeft voldoening...

De stelling vind ik onzin dus......:soinnocent:

rijsberman
7 september 2010, 00:21
Onder fotografen wordt wel gezegd "een topfotograaf maakt zich druk om licht, een middelmatige fotograaf maakt het druk geld, een slechte fotograaf maakt zich druk om apparatuur".
Ik stel me zo voor dat het analoog is aan hoe het met gitaristen gaat.

smullie
7 september 2010, 10:31
Ik ben een absoluut schoolvoorbeeld van een talentloze loser (op gitaarvlak) die niet genoeg oefent, niet op een efficiënte manier zichzelf probeert te leren gitaarspelen en veel te weinig geduld heeft om een song volledig te leren spelen, maar die er wel veel plezier in schept om niet het slechtste materiaal te hebben.
En ik amuseer me rot door dat te doen...

En ik heb gemerkt dat de MIM Fender strat die ik nu heb echt wel veel fijner speelt dan mijn vorige (budget-)gitaar. Dus voor mij is er echt wel meerwaarde aan die betere gitaar, ondanks dat ik nog voor geen meter kan spelen.

Ben ik in de ogen van sommige anderen die Fender waard? Absoluut niet, maar ik ga er echt geen nachtje slaap voor laten hoor... :roll: Ik heb ze namelijk zelf betaald met geld waarvoor ik zelf gewerkt heb. Door die gitaar te kopen verhinder ik niemand anders om ook een soortgelijke gitaar te kopen, want zo zijn er wel meer gemaakt en te koop aangeboden. En dan nog.

Is het trouwens al opgevallen dat die mensen die over anderen zeggen dat ze hun gitaar niet waard zijn, meestal mensen zijn die deze zelf niet kunnen kopen... :soinnocent:

Als iemand zo een opmerking maakt kan je ze nog het makkelijkst terechtwijzen door te zeggen: "Ik ben de gitaar misschien niet waard, maar ik heb ze wel verdiend..." :cooler:

Waarmee ik gewoon wil zeggen dat het eigenlijk gewoon jaloerse frustro's zijn :supercool:

Quink
7 september 2010, 10:45
Onder fotografen wordt wel gezegd "een topfotograaf maakt zich druk om licht, een middelmatige fotograaf maakt het druk geld, een slechte fotograaf maakt zich druk om apparatuur".

Waarmee wordt aangetoond dat forografen, net al gitaristen bij tijd en wijle behoorlijk uit hun nek kunnen zwatelen. ;)

Ik ga er althans van uit dat een "topfotograaf" indien de mogelijkheden voorhanden zijn heus wel topmateriaal aanschaft, en niet blijft aankloten met een 50 euro cameraatje. En er zijn ook wel wat "topgitaristen" die toch een vrij aardige collectie gitaren hebben, en niet aanblijven kloten op een Squiertje. Dat een goede fotograaf en een goede gitarist uit hetzelfde materiaal betere resultaten halen dan hun matige collega's is een ander verhaal.

En verder sluit ik me geheel aan bij wat Smullie zegt. Ook ik ben een slechte gitarist, met materiaal waar veel meer uit te halen valt door een betere gitarist. Maar ja, die betere gitarist heeft pech, want het zijn *mijn* gitaren, en ik blijf er net zo lang een 3 akkoorden versie van "The house of the rising sun" op krassen als ik wil! :cheerup:

Gitaarjaap
7 september 2010, 10:51
als je rijk bent koop je dan die villa die je niet nodig hebt of blijf je in je flatje wonen

iWishmaster
7 september 2010, 10:56
Tijden het lezen van dit topic lees ik allemaal nieuwe excuses om voor mezelf de aankoop van een nieuwe Gibson te rechtvaardigen. Toch nog maar eens naar zo'n ES-335 kijken :soinnocent:.

smullie
7 september 2010, 10:59
EDIT zelfsensuur... :makeup:

even een brave versie:

Als je kan, kus je dan alleen maar lelijke mannen/vrouwen* ipv aantrekkelijke mannen/vrouwen*, enkel en alleen omdat je nog niet veel ervaring hebt in het kussen?




*(schrap wat niet past)

mesaman
7 september 2010, 11:10
ik ga binnen kort eens een harley davidson kopen.1200cc blok en dan lekker customizen,prutsen en knooien en lekker zelf dingen maken naar mijn smaak.t zal wel geld kosten maar ook veel plezier opleveren!oja....ik ga mn rijbewijs niet halen daar heb ik helemaal geen zin in.....zou ik in de ogen van motorrijders/gitaristen/andere mensen dat ding waard zijn?

oja....er hangt ook een kunstwerk aan de muur?hoe werkt dat eingelijk in de ogen van kenners en liefhebbers?er staat een handtekening onder maar weet niet van wie,t kost wel een paar maandloon ben ik dat nu wel waard?

wat een geloel allemaal zeg van mensen die dat zeggen,lekker belangrijk ook!doe en koop waar je lekker zin in hebt.

StephSands
7 september 2010, 11:13
wat een vergelijkingen ook allemaal hahah
rechtvaardigd wel mijn credo > doe wat je zelf wil en lekker boeiend wat iemand anders daarvan vind, als jij er blij van wordt dan is het toch goed?

smullie
7 september 2010, 11:27
ik ga binnen kort eens een harley davidson kopen.1200cc blok en dan lekker customizen,prutsen en knooien en lekker zelf dingen maken naar mijn smaak.t zal wel geld kosten maar ook veel plezier opleveren!oja....ik ga mn rijbewijs niet halen daar heb ik helemaal geen zin in.....zou ik in de ogen van motorrijders/gitaristen/andere mensen dat ding waard zijn?
Zolang je er dan ook niet zelf mee rijdt op de openbare weg zie ik niet in waarom iemand daar een probleem mee zou mogen hebben... :makeup:

Ik begrijp het niet zo goed, want hoewel ik ook best graag wat sleutel aan de moto gaat het me vooral om het rijden. Maar dat is een keuze die je zelf maakt en daar heeft een ander nu eenmaal niets in te zeggen...

Veel succes dus met de aankoop van die Harley... :ok:

Braddie
7 september 2010, 12:01
Ze vonden mij m`n nieuwe gitaar ook niet waard want"je speelt net dus waarom dan zo`n investering, je kan niet eens spelen"

Nouja goed, ik heb hem uit eindelijk toch gekocht en hij is heerlijk!

Thyrif
7 september 2010, 12:14
Een gitaar 'waard' zijn vind ik zo'n grote berg onzin. Een fijne gitaar kan juist heel motiverend werken! En een gitaar die bij jou past is meer dan enkel een object, daar ontwikkel je toch een bepaald gevoel bij? Je moet je gevoel in de muziek weten te stoppen en daar heb je de juiste accomplice voor nodig xD
Het is misschien niet helemaal slim te noemen om direct als je begint een ontzettend dure gitaar te kopen, want de meeste weten dan nog niet wat ze willen (of wel natuurlijk!). Maar wie ben ik om iemand de aankoop van zijn grote liefde te onthouden?

tidalwave_sideburns
7 september 2010, 12:44
Mensen mogen best vinden dat iemand een gitaar niet waard is, maar waarom die persoon daarmee confronteren? Vind ik nogal sneu. Ik zou er ook vierkant lak aan hebben.

snaarplukker
7 september 2010, 14:42
als je rijk bent koop je dan die villa die je niet nodig hebt of blijf je in je flatje wonen
Ik zou in een goedkoop flatje blijven en veel de wereld rond reizen.;)

barno
7 september 2010, 15:57
mij zal je nooit horen zeggen dat iemand zijn gitaar niet waard is, maar denken zal ik het echt wel.

Ik heb al mijn gear gekocht met geld dat binnenkwam door muziek te spelen, dus het duurde wel even eer ik wat degelijke spullen kon kopen. Als ik dan 16 jarigen bij hun eerste gig zie spelen op peperduur spul (gekocht, niet gestolen :) ), dan denk ik: rock 'n' roll, waer bestu bleven ...

iWishmaster
7 september 2010, 16:34
Geld verdienen met muziek? Kan dat?

Vertel vertel!

HaroldA
7 september 2010, 16:38
dan denk ik: rock 'n' roll, waer bestu bleven ...

Versta je dat zelf ook? :soinnocent:

Ik heb hard gewerkt voor mijn spullen, ook toen ik 16 was. Dat het geld niet verdient was met muziek maken maakt helemaal niets uit.

ER!K
7 september 2010, 16:51
mij zal je nooit horen zeggen dat iemand zijn gitaar niet waard is, maar denken zal ik het echt wel.

Ik heb al mijn gear gekocht met geld dat binnenkwam door muziek te spelen, dus het duurde wel even eer ik wat degelijke spullen kon kopen. Als ik dan 16 jarigen bij hun eerste gig zie spelen op peperduur spul (gekocht, niet gestolen :) ), dan denk ik: rock 'n' roll, waer bestu bleven ...

ik werk best wel erg veel om al mijn gear te kunnen betalen en ben niet meer als een middelmatige gitarist, ben ik nu mn gear niet waard? :(

smullie
7 september 2010, 16:58
Versta je dat zelf ook? :soinnocent:

Ik heb hard gewerkt voor mijn spullen, ook toen ik 16 was. Dat het geld niet verdient was met muziek maken maakt helemaal niets uit.

Ok, Rock 'n roll is niet echt een term uit de tijd van Egidius, maar verder is die zin toch mooi oudnederlandsch?:makeup:

In dat geval zal ik nooit van mijn leven mijn gitaar waard zijn, zelfs niet eens mijn plastieken ukelele... Ik plan namelijk niet om ooit op te treden, laat staan dat is er geld voor zou kunnen vragen. :dontgeti:

barno
7 september 2010, 17:50
ik had het vooral over bandjes met dure gear die voornamelijk komt uit de buidel van mammie en pappie...

rijsberman
7 september 2010, 23:50
Volgens mij heet dat afgunst, barno.

Fender75
8 september 2010, 08:58
Mooie stelling, maar absolute koeienpoep natuurlijk. Je mag toch spelen op het instrument wat je zelf wil hebben? Zolang het niet gesubsidieerd is met belastinggeld (:)) maakt mij dat niks uit...

Alhoewel ik er zelf af en toe wel mijn bedenkingen bij heb als ik mensen héél slecht zie spelen op héle dure instrumenten...of is dat juist Rock&Roll?:rockon:

Midwolda
8 september 2010, 09:06
Nee, da's punk. :D

Als je de vraag van de TS vertaalt naar "ben ik mijn hobby waard" zijn we het (denk ik) allemaal wel eens.

rpl
8 september 2010, 09:30
Volkomen mee eens :)

iWishmaster
8 september 2010, 09:47
Ligt eraan hoe je het bekijkt ... Ik weet dat ik met mijn beperkte gitaar-spel niet het onderste uit de kan haal van mijn relatief dure gear. Ergens vind ik dat jammer en soms denk ik 'ik heb teveel spul staan'. Aan de andere kant: zolang ik er plezier uit haal is het me meer dan waard. Sterker nog, ik krijg GAS van dit topic, ik ga weer eens een nieuwe gitaar halen :D.

dietera
8 september 2010, 10:23
Leuke discussie! Ik heb onlangs voor het eerst in 7 jaar een nieuwe gitaar gekocht, met als eerste eis dat ie alles bevat om me erop maximaal te kunnen uitleven (zwevende brug, 24 frets, paar scalloped frets erbij, noem maar op). Jammer dan dat ie dan 2500 nieuw kost, maar dat doet er dan minder toe.

Geen idee waar ik sta op de vaardigheidsladder van alle gitaristen in de wereld, dus in hoeverre ik dat ding waard ben zal wel afhangen van wie beoordeelt, en hoe recentelijk die zijn baan en vriendin kwijt is geraakt. Wel zie ik persoonlijk dat veel mensen die het meest praten over hoe duur en speciaal hun materiaal wel is, veel minder bezig zijn met effectief leren spelen. Ik zie dan zo'n mensen ook meer als gitaarenthousiasten dan gitaristen. Niet dat ik er van wakker lig.

snaarplukker
8 september 2010, 10:44
Ik heb 4 verschillende gitaren die tesamen 700 euro kosten en een transistor en buizencombo samen ook 700 euro. Ik beleef meer plezier met de veelzijdigheid dan met slechts een enkel gitaartje waar Fender of Gibson op moet staan.;)

LesPaul1612
8 september 2010, 18:42
Erg grappig, eerst lees ik dat de posters vinden dat iedereen hun gitaar waard is, dan hebben anderen weer zin om nieuwe gear te kopen. Blijkbaar spookt dus in iedere gitarist wel de gedachte rond of ie die felbegeerde Gibson of Fendert wel waard is. Heel logisch ook, wanneer je bijvoorbeeld een andere gitarist bezig ziet op een goedkopere gitaar die een veel betere toon heeft dan jou, dan sta je toch wel voor jezelf een beetje voor lul. Vaak ben je zelf de enige die dat denkt, iedere zichzelf respecterende muzikant vind het al mooi dat je lekker met je hobby bezig bent maar iedere muzikant heeft volgens mij soms wel een beetje een onzeker gevoel of het wel lekker klinkt:)

daghengst
8 september 2010, 19:22
Erg grappig, eerst lees ik dat de posters vinden dat iedereen hun gitaar waard is, dan hebben anderen weer zin om nieuwe gear te kopen. Blijkbaar spookt dus in iedere gitarist wel de gedachte rond of ie die felbegeerde Gibson of Fendert wel waard is. Heel logisch ook, wanneer je bijvoorbeeld een andere gitarist bezig ziet op een goedkopere gitaar die een veel betere toon heeft dan jou, dan sta je toch wel voor jezelf een beetje voor lul. Vaak ben je zelf de enige die dat denkt, iedere zichzelf respecterende muzikant vind het al mooi dat je lekker met je hobby bezig bent maar iedere muzikant heeft volgens mij soms wel een beetje een onzeker gevoel of het wel lekker klinkt:)

Is dat niet ook een kwestie van het budget? Als je als beginnend gitaristje net de zoon bent van een bemiddelde vader (of je bent zelf bemiddeld) dan kun je uiteraard meer besteden en geef je ook automatisch meer uit voor je gear.

Want laten we eerlijk zijn, de duurdere gitaren zien er ook veel gelikter uit, dan de goedkopere.

Als je zoals mij (vader van 3 kids) een gitaar wil kopen, dan kijk je eerst eens op het eind van de maand wat en of er überhaupt nog wat in de portemonnee zit. Mede daar pas je dan ook je keuze op aan.

Op het ogenblik ben ik in het bezit van 3 gitaren, waarvan de duurste op MP € 100,= deed en de andere 2 geruild. Ik ben trouwens van mening dat ik niet meer waard ben, wat mijn vrouw overigen kan beamen.

Jaloers ben ik niet op mensen die meer te besteden hebben maar het is wel leuk om te zien wat anderen zich aanschaffen. Het gras is toch altijd groener aan de overkant, niet?

rijsberman
8 september 2010, 23:01
...Blijkbaar spookt dus in iedere gitarist wel de gedachte rond of ie die felbegeerde Gibson of Fendert wel waard is...

Wel waard is? Ik vind dat zo ontzettend niet relevant. Als je een mooie gitaar kunt betalen, dan doe je dat toch? En als je het geld niet hebt, doe je het niet. Ingewikkelder is het niet. Daar hoeft toch geen waardeoordeel aan te hangen?

Gearjunkie
8 september 2010, 23:09
Als we het nu over een Steinway & sons vleugel zouden hebben, maar een electrisch gitaartje?

Natuurlijk is er een verschil tussen de puber die jaren kwijlt bij het denken aan een 'echte' LP en een ander die bij wijze van elke maand een nieuwe erbij kan kopen.

Mr.Bluesbreaker
9 september 2010, 00:50
Wel waard is? Ik vind dat zo ontzettend niet relevant. Als je een mooie gitaar kunt betalen, dan doe je dat toch? En als je het geld niet hebt, doe je het niet. Ingewikkelder is het niet. Daar hoeft toch geen waardeoordeel aan te hangen?

Dat zou op zich de hele strekking van al deze pagina's moeten zijn.

Voor mij persoonlijk is het zo dat ik het meest investeer in wat ik het meest gebruik. Ik heb bijvoorbeeld een hele simpele Alhambra 1P nylonsnaar van nog geen 200 euro omdat ik bijna nooit nylon speel, en er ook geen ster in ben. Op zich zou ik het leuk vinden een goede nylonsnaar te hebben, maar zal er niet in investeren omdat ik het te weinig zal gebruiken tov. mijn staalsnaar/elektrische setup. Mijn elektrische setup daar plak ik graag een nul achter en de rest, maar daar sta ik ook mijn geld mee te verdienen en moet gewoon top zijn.

Niemand zou eigenlijk raar moeten doen over andersmans wel of niet waard zijn van instrumenten, zonder al te moraalridderig over te komen. Mensen met nul talent en een vette bankrekening verkopen die nieuwe PRS, CS Gibson of wat dan ook een paar maanden erna, en dan kan degene die hem wel gebruikt weer voor 2/3 van de nieuwprijs kopen - het is alleen maar een voordeel:D

Zo had ik gisteren een leerling met zijn 1e gitaar - een 2ehands deadmint USA strat. Prachtig exemplaar ook. Had nog geen idee hoe gitaarspelen werkte, maar fantastisch gekozen: aan het instrument zal het niet liggen, en wordt het niks dan kun je het voor hetzelfde geld eventueel weer van de hand doen. Waarom ook niet.

mesaman
9 september 2010, 01:03
heerlijk gelul allemaal! en hoe zit het met het vergelijk met een vriendin?
ik zie er genoeg lopen die niet optimaal worden gebruikt, en ik zeker weet dat ze in betere handen zouden kunnen zitten/liggen/kronkelen. tja ik snap ene beetje jaloezie ook wel en soms is het ook overdreven,ik had ook ooit 5 ibanez universes tegelijk en over vriendinnen zeg ik lekker niets!:punk:en met de ene speelde ik nooit en de andere kon ik maar niet van afblijven en hield me nachten lang wakker. tis wel rock&roll en het gaat om de lol.


genoeg geouwehoerd (mooi woord he)

ghk123
9 september 2010, 01:17
Geweldig deze discussie!

'Waard' zijn betekent blijkbaar een directe relatie tussen de vermeende kwaliteit tussen je gitarischtische kwaliteiten en de hoeveelheid poen dien je hebt overhandigd voor je instrument.

Ik denk anders....

Intermezzo
http://www.youtube.com/watch?v=-FucbvoFFy0




Ik ben een goede gitarist. Ja, PUNT. Bewondering, neerklappende kinnebakken en enthousiasme zijn mijn deel hahahaha

Welke gitaar ben ik waard? Ik weet het echt niet. Eén mooie dure Gibson gehad die met mij op de loop ging, te goed, te mooi, te oncontroleerbaar.

Was ik de gitaar wel waard?

Doet er niet toe. Ik speel het liefst op hetgeen ik zelf gemaakt heb. Zoeken, zoeken,zoeken. Alle doordachte details kloppen, controle over iedere fluittoon, zucht en powerchord en dan nog steeds verrast worden.... toch teveel koffie... of de weerslag van de gesteldheid van mijn betere helft....de maanstand... of...

Was de gitaar mij wel waard?


Doet er ook niet toe. Doe wat je wilt en kunt met wat je hebt en geniet met anderen.

Zender=ontvanger=feedback back back back back back back back back


:harmony:

sideburns
10 september 2010, 10:31
Ik denk dat iedereen gewoon voor zichzelf moet bepalen of hij / zij een bepaalde gitaar wel of niet waard is, heel simpel. Wat een ander daarvan vind is totaal niet belangrijk. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat iemand een ander een gitaar niet waard vind, maak je dan aub ergens ander druk om. Lijkt me zonde van de energie die je erin steekt...

mesaman
10 september 2010, 22:23
tenzij ik vind dat die gene de gitaar minder waard is als ik,en de gitaar mij meer verdiend dan de eigenaar.Dan zal ik de rechtmatige eigenaar ook overtuigen de gitaar aan mij te verkopen. pure jaloezie en materialisme(spullen willen hebben,geen andere betekenis van het woord) maken de ekster in me los.

maar,,,,,ooit in de begin jaren tachtig had ik dat met steve vai,na goed overleg maar met een neuh! als slot woord van de aangesprokenen was ik genoodzaakt de gitaren uit de vrachtwagen te verwijderen en in mn kelder op te slaan.Ik was heilig van het feit overtuigd dat ik vond dat hij de gitaren niet waard was.

:punk:

Eko
10 september 2010, 22:34
Het gaat er , volgens mij , ook niet om of iemand een instrument mag kopen of hebben. Maakt mij niets uit, je doet maar.
Ik kan alleen af en toe wel een staan kijken naar iemand waarvan ik denk : shit jong , weet je wel hoe goed dat ding kan klinken? Bij een repetitie is er wel eens iemand mee wezen spelen die klaagde dat de kwaliteit van z`n instrument niet goed genoeg was. Na enkele minuten beter afstellen en stemmen speelde m`n maatje uit de band er even op. Ineens klonk het ding als een klok en was de eigenaar totaal verbaasd. Is geen diskwalificatie van de eigenaar , maar ik mag het wel zonde vinden.

LesPaul1612
10 september 2010, 22:58
"Powerchords klinken op een Epiphone ook goed, dus wat moet je dan met een gibson als beginner", is volgens mij de gedachte van de ik-vind-dat-jij-jouw-gitaar-niet-waardbentmuzikant. Vind ik zelf complete onzin. De muzikant is gewoon lekker bezig en wat schijt het dan waar ie op speelt. Iedereen heeft gewoon het recht om op het materiaal te spelen wat hij mooi vind.

Vind je dat niet, dan moet je dat mooi zelf weten, maar ik vind het een beetje materialistisch:dontgeti:

mesaman
11 september 2010, 17:55
ik vind het wel terecht,waar slaat dat op dat een jochie die niet kan spelen een r8/jem dna/1957 strat zou hebben?netzo dat ik het niet vind kunnen dat een bejaarde in een db9 zou rijden.hij benut hem ook niet optimaal!

t zou mooi zijn als je een gitaarspeelbewijs zou moeten halen!dat je met bepaalde uitslag een bepaald budget/soort gitaar zou mogen hebben.klein speelbewijs alleen maar starters pakketen,B speel bewijs een wat betere gitaar tot 1000€ en als je echt goed bent(weg gestuurd bij gitaarles/conservativotorium wegens kunde/kennis teveel)gitaren tot 3000€.en pas als je echt wat hebt gepresteerd of bent door gebroken kan je een echte dure gitaar kopen.


ik vraag me af of de overheid dit ondersteund.

Bjorb
11 september 2010, 18:12
Mensen mogen toch zelf weten wat ze kopen?

The Unforgiven
11 september 2010, 19:19
Wat een onzin allemaal, wie het breed heeft laat het breed hangen.

Als iemand een gitaar van 3000 euro wil kopen moet hij dat toch gewoon doen? Waarom gunnen sommige mensen een ander hun pleziertjes niet...

smullie
12 september 2010, 09:00
ik vind het wel terecht,waar slaat dat op dat een jochie die niet kan spelen een r8/jem dna/1957 strat zou hebben?netzo dat ik het niet vind kunnen dat een bejaarde in een db9 zou rijden.hij benut hem ook niet optimaal!

t zou mooi zijn als je een gitaarspeelbewijs zou moeten halen!dat je met bepaalde uitslag een bepaald budget/soort gitaar zou mogen hebben.klein speelbewijs alleen maar starters pakketen,B speel bewijs een wat betere gitaar tot 1000€ en als je echt goed bent(weg gestuurd bij gitaarles/conservativotorium wegens kunde/kennis teveel)gitaren tot 3000€.en pas als je echt wat hebt gepresteerd of bent door gebroken kan je een echte dure gitaar kopen.


ik vraag me af of de overheid dit ondersteund.
En als jij die db9 dan zou krijgen, dan zal jij die wel optimaal benutten?:seriousf::seriousf:

Laat me raden: jij hebt zelf geen db9, wilt er wel een, maar kan het niet betalen (of je hebt het er niet voor over)... En als kind heb je enkel enorm crappy gitaren gehad en droomde je toen van die dure prachtdingen je kan het niet verkroppen dat een kind nu meer heeft dan jij toen...
Maar sta hier eens bij stil: dat maakt die bejaarde of die kleine niet veel uit hoor, die staat jou toch alleen maar uit te lachen als hij je zo hoort mopperen en de ouwe rijdt vervolgens weg in jouw droomauto en die kleine speelt wat verder op zijn jem... En jij kan wat gaan mopperen op een forum...

Waarom gun je zoiets niet aan andere mensen. Het is toch niet omdat zij dat gekocht hebben dat jij dat niet meer zou kunnen (moest je er het geld voor hebben)? Jaloezie is normaal en in mijn ogen nog niet zo verwerpelijk, maar dit is gewoon afgunst en dat vind ik best zielig...:makeup:

wodkabier
13 september 2010, 19:35
wat een grappige discussie is dit.
ik speel zelf al 32 jaar gitaar, en soms denk ik dat ik er nog steeds geen poot van kan (hoewel ik hier in mijn eigen woonplaats eigenlijk geen mensen ken die echt beter kunnen spelen). mijn duurste gitaar tot nu toe was een yamaki les paul imitatie. een wonder van een ding, beter dan het origineel. Kostte toen ik 16 jaar was 1000 gulden. ik heb hem na een half jaar (!!) verkocht en waarom, dat weet ik niet meer. De rest van de spullen die ik heb is of heel gaar of zelfgebouwd (of beide :supercool:).
Iedereen die er genoeg geld voor heeft kan wat mij betreft die gitaar kopen die hij/zij graag wil hebben. of ie nu 100 euro kost of 30.000. Ik weet dat als je blij bent met je instrument, je gewoon heel veel beter speelt dan wanneer je ontevreden erover bent. En als je dat instrument dat je wilt hebben in de kwaliteit die je wilt hebben niet kunt betalen, moet je of sparen of leren zelf te bouwen. daar is hier trouwens ook een mooi forumonderdeel over.

lodi
13 september 2010, 20:42
ik vind het wel terecht,waar slaat dat op dat een jochie die niet kan spelen een r8/jem dna/1957 strat zou hebben?netzo dat ik het niet vind kunnen dat een bejaarde in een db9 zou rijden.hij benut hem ook niet optimaal!

t zou mooi zijn als je een gitaarspeelbewijs zou moeten halen!dat je met bepaalde uitslag een bepaald budget/soort gitaar zou mogen hebben.klein speelbewijs alleen maar starters pakketen,B speel bewijs een wat betere gitaar tot 1000€ en als je echt goed bent(weg gestuurd bij gitaarles/conservativotorium wegens kunde/kennis teveel)gitaren tot 3000€.en pas als je echt wat hebt gepresteerd of bent door gebroken kan je een echte dure gitaar kopen.



ik vraag me af of de overheid dit ondersteund.
Wat n' onzin
Trouwens, wanneer ik jouw tekst zo eens doorlees komt de gedachte bij mij op om n' "spelling&zinsbouwattest" in te voeren om half-geletterden te verhinderen teksten de wereld in te sturen, oef, dat lucht op.

Triffid
13 september 2010, 20:46
Ik speel ondertussen een kleine 4 jaar, en vind van mezelf dat ik er nog weinig van ken (heb 3.5 jaar les gevolgd, maar dat ging eigenlijk niet echt vooruit, maar soit).

Maar :
Ik speel ondertussen (als 'ouwe zak' van 41 die nog niet lang speelt) in een bandje. We spelen zoals zovelen covers, maar we proberen er wel een eigen interpretatie aan te geven. We doen dit puur voor de fun, we repeteren wekelijks en duiken daarna de kroeg in. We treden slechts 3 a 4 keer per jaar op, ook al worden we meer gevraagd.

Ik heb een versterker van amper 200 euri (VOX VT) en een gitaar van amper 225 euro (London City Telecaster). Beide dingen werken prima, en vertegenwoordigen misschien ongeveer 'wat ik waard ben' op gitaargebied.

Mocht ik nu het geld hebben om 3500 euro of meer te besteden aan mijn gitaar en nog eens zoveel aan een nieuwe versterker of randapparatuur allerhande, dan doe ik dat toch gewoon ? (helaas heb ik het geld niet, een gezin onderhouden kost ook iets:soinnocent:). Of ik nu goed of minder goed of zelfs heel slecht speel staat daar volgens mij totaal los van.

Vadim
13 september 2010, 21:02
Het ligt wel een beetje aan de situatie natuurlijk. Als je zo'n verwend snotjong op een peperdure, vintage Fender ziet houwen en je vraagt hem hoe hij die gitaar ooit heeft weten te krijgen: "Ja, ik kreeg hem voor m'n verjaardag, maar ik speel er eigenlijk nooit op". Dan heb ik wel zoiets van: AAARRRRGGGGH (ook omdat ik stiekem wel een beetje boel jaloers ben)

Gelukkig komen zulke situaties niet al te vaak voor, maar je hebt ze er soms tussen.

Maar als iemand z'n plank eerlijk bij elkaar heeft gewerkt of blij is dat hij een mooie gitaar heeft, heeft hij hem in mijn ogen dik verdiend. Dat neemt niet weg dat ik vind dat speciale gitaren ook wel speciaal gevonden moeten worden door hun baasje.

wodkabier
13 september 2010, 23:00
Vadim, dat klinkt als wat ik veel door mijn kinderen zie op mtv: sweet sixteen. zulke kadootjes zijn niet normaal in mijn ogen. is voor de papa."dat heb ik betaald ja. weet je wat dat kost". brrr.
Het hoort inderdaad zo te zijn dat iemand zijn gitaar bij elkaar werkt, of dat ie zo vreselijk goed kan spelen dat het inderdaad geen verspilling is om hem/haar eens een echte gitaar te laten bespelen. Mijn zoon werkt zijn eerste elektrieke gitaar nu letterlijk bij elkaar: hij wil geen brommer voor zijn zestiende, maar een Flying V. En omdat ik een echte niet kan betalen/veel te duur vind voor een verjaardag zijn we hem samen aan het bouwen. Kijk. en dan is zo'n jong zo'n gitaar waard, ook al kan ie nog niet zo goed spelen.:zz::blast::zz:

rijsberman
14 september 2010, 01:51
Het hoort inderdaad zo te zijn ....

Tof dat je met je zoon een flying V in elkaar zet! Als mijn zoon er oud genoeg voor is, lijkt dat me ook wel wat. :)


Maar hoe het 'hoort' lijkt me niet aan jou.

Michael AE
14 september 2010, 02:51
Iedereen die gitaarspelen als leuke hobby ervaart, is een goed instrument waard. En dat rijmt ook nog!:cheerup:

Sterker nog; ik adviseer de ouders van mijn beginnende leerlingen zelfs om in iets duurdere spullen te investeren als ze het kunnen missen, omdat dat het plezier in het spelen drastisch omhoog haalt. Goedkope, slecht klinkende, maar vooral slecht spelende instrumenten bevorderen de wil om te oefenen absoluut niet.

Ik vind het zelf ook veel lekkerder spelen als mijn gitaar verse snaartjes heeft, ik hem lekker heb afgesteld en hij in een goede versterker is geplugd die op een redelijk volume staat en ik helemaal tevreden ben met mijn sound. Dat is voor een beginner niet anders. (Even voor de duidelijkheid; dit is iets anders dan geen goed geluid uit goedkope spullen kunnen halen. Ik speelde bij mijn ex vaak op een Cube en vond die sound meestal ook meer dan prima. Nu plugde ik er dus wel regelmatig een CS Gibson of Fender in, maar goed. :D)

Ik zeg dus: Iedereen die een '58 Les Paul kan betalen, niet kan spelen, maar er wel plezier aan beleeft, verdient het!

Heibel
14 september 2010, 09:11
Ben het er mee eens dat iedereen het instrument/ gear van zijn keuze mag gebruiken, ongeacht kwaliteit van het spel..Ik ken alleen wel gitaristen die voor duizenden euro's aan materiaal hebben, maar 'n sound hebben als 'n natte scheet. Vervolgens wordt dan de oplossing gezocht in de aanschaf van 'n pedaaltje van €200, want dan klinkt het vast beter :soinnocent: Dat doet me wel pijn in het hart...

iWishmaster
14 september 2010, 09:45
Ben het er mee eens dat iedereen het instrument/ gear van zijn keuze mag gebruiken, ongeacht kwaliteit van het spel..Ik ken alleen wel gitaristen die voor duizenden euro's aan materiaal hebben, maar 'n sound hebben als 'n natte scheet. Vervolgens wordt dan de oplossing gezocht in de aanschaf van 'n pedaaltje van €200, want dan klinkt het vast beter :soinnocent: Dat doet me wel pijn in het hart...

Dat klinkt me ook bekend in de oren ja. Of een gitarist met een giga rack-setup met alles erop en eraan van enkele duizende euro's die vervolgens met een epiphone special staat te spelen die piept, bromt en ruist aan alle kanten.

mesaman
15 september 2010, 12:31
En als jij die db9 dan zou krijgen, dan zal jij die wel optimaal benutten?:seriousf::seriousf:

Laat me raden: jij hebt zelf geen db9, wilt er wel een, maar kan het niet betalen (of je hebt het er niet voor over)... En als kind heb je enkel enorm crappy gitaren gehad en droomde je toen van die dure prachtdingen je kan het niet verkroppen dat een kind nu meer heeft dan jij toen...
Maar sta hier eens bij stil: dat maakt die bejaarde of die kleine niet veel uit hoor, die staat jou toch alleen maar uit te lachen als hij je zo hoort mopperen en de ouwe rijdt vervolgens weg in jouw droomauto en die kleine speelt wat verder op zijn jem... En jij kan wat gaan mopperen op een forum...

Waarom gun je zoiets niet aan andere mensen. Het is toch niet omdat zij dat gekocht hebben dat jij dat niet meer zou kunnen (moest je er het geld voor hebben)? Jaloezie is normaal en in mijn ogen nog niet zo verwerpelijk, maar dit is gewoon afgunst en dat vind ik best zielig...:makeup:

kerel,hoe is het verder?:hippie:
heb je echt niet gelezen dat dit zo over de top is? en totaal niet serieus?en nee je hebt niet gelijk met je geraad. En vroeger speelde ik klassiek en had een leuke/goede flamenco gitaar,later heb ik zelf een charvel bij elkaar gespaard.verder was ik nooit met spullen bezig,en al helemaal niet met die van anderen(nu nog steeds niet) Ik vind het leuk om af en toe hier de boel wat op te stoken(nog niet opgevallen?anderen vast wel) omdat ik dit gewoon gezeur vind. Waarom reageren op jaloerse mensen? als je iets wilt moet je er voor zorgen dat je het krijgt ,door werken of door je ouders of opa/oma(diefstal keur ik af), natuurlijk gun ik iedereen het beste.
t zijn maar spulletjes........

offtopic- db9 wordt hem inderdaad niet,auto's zijn de slechtste investering ooit.en ik wil geen engelse auto,hier heb ik vooroordelen over.
en eingelijk gedraag ik me ook graag als kleine jongen,en nu pak ik mn jem uit de koffer :seriousf:

smullie
15 september 2010, 15:25
kerel,hoe is het verder?:hippie:
heb je echt niet gelezen dat dit zo over de top is? en totaal niet serieus?en nee je hebt niet gelijk met je geraad. En vroeger speelde ik klassiek en had een leuke/goede flamenco gitaar,later heb ik zelf een charvel bij elkaar gespaard.verder was ik nooit met spullen bezig,en al helemaal niet met die van anderen(nu nog steeds niet) Ik vind het leuk om af en toe hier de boel wat op te stoken(nog niet opgevallen?anderen vast wel) omdat ik dit gewoon gezeur vind. Waarom reageren op jaloerse mensen? als je iets wilt moet je er voor zorgen dat je het krijgt ,door werken of door je ouders of opa/oma(diefstal keur ik af), natuurlijk gun ik iedereen het beste.
t zijn maar spulletjes........

offtopic- db9 wordt hem inderdaad niet,auto's zijn de slechtste investering ooit.en ik wil geen engelse auto,hier heb ik vooroordelen over.
en eingelijk gedraag ik me ook graag als kleine jongen,en nu pak ik mn jem uit de koffer :seriousf:
Nu al weer wat beter. Als ik dat ff nalees moet ik slecht geslapen hebben toen... Herinner me eraan dat ik u een pintje trakteer als we elkaar eens mochten tegenkomen... :makeup:
Hmmm, misschien dan toch maar een zaaltje afhuren en een vatje geven voor gitaarnetters als ik iedereen die ik eens tegen de schenen gestampt heb (meestal wel onbewust, in mijn ijver om mijn visie uit te leggen) ter verontschuldiging een pintje wil aanbieden... :soinnocent:

:dontgeti: Nee dus... In het bos van de veel te serieus ratelende betweters (waaronder ik mezelf ook af en toe reken, als ik wat slecht geslapen heb) zag ik de humorboom ff niet meer staan.
Best wel vreemd eigenlijk. In de echte wereld heb ik zulke dingen over 't algemeen wel sneller door... Och ja, als dat mijn grootste probleem is, dan valt het nog wel mee denk ik dan... :harmony:

Het stoken was me nog niet opgevallen, maar ik zal er in 't vervolg wat op letten, want je hebt blijkbaar wel talent... ;)

Rubenios
15 september 2010, 16:21
door een duurdere gitaar krijg je meer vrouwen? ^^

.slash.
15 september 2010, 16:37
ik ben mijn epi les paul standard ook niet waard, maar je kan het beter leren op een fijne gitaar van iig een beetje kwaliteit!

ik vind mijn epi een hele fijne gitaar en ik ben er ook trots op, want ik hou niet zo van strat's:sssh:

iWishmaster
15 september 2010, 16:41
Hmmm, misschien dan toch maar een zaaltje afhuren en een vatje geven voor gitaarnetters als ik iedereen die ik eens tegen de schenen gestampt heb (meestal wel onbewust, in mijn ijver om mijn visie uit te leggen) ter verontschuldiging een pintje wil aanbieden... :soinnocent:

Prik maar een datum :D

Koeloe
15 september 2010, 16:44
door een duurdere gitaar krijg je meer vrouwen? ^^

Niet meer dan normaal hoor:seriousf:

smullie
15 september 2010, 17:05
Prik maar een datum :D

Ik zal er eens over nadenken... :hippie:

EuroCinema
15 september 2010, 17:21
Sommige mensen zijn eigenlijk vooral verzamelaars, spelen een beetje gitaar als rechtvaardiging van het verzamelen van apparatuur. Leuke hobby die ik ze van harte gun. Ik zelf vind best dat ik met 25+ jaar ervaring en een okee lopend bandje goeie spullen "verdien". Gevoelsmatig ga ik echter toch altijd voor de werkpaarden: wel goed, maar zeker niet vintage, boutique of superduur. Zo'n prachtige Gibson van 5000 euro is soort van intimiderend of zo. Ik speel veel lekkerder op een gitaar van tussen de 800-1800, waarmee ik op de bank kan hangen, die ik in het oefenhok tegen de muur zet en waar een krasje op mag komen.

Ik vind het ok echt belangrijk dat je als gitarist een goeie sound kan krijgen met een entry-level Fender of Gibson, een buizenamp van 500 euro en een boss- of ibanez-pedaaltje. Dat is ook gewoon een basisvaardigheid: aan knopjes draaien tot het goed klinkt. Sommige mensen denken dat vrijwel alle apparatuur kl*te klinkt en alleen net die ene gouden combinatie van zeldzame dure, gemodde spullen een aceptabele sound kan opleveren. Dan moet je echt gaan werken aan je spel, aan het afstellen van je spullen en aan je gehoor/begrip van klanken en productie.

johantipker
15 september 2010, 22:21
Sommige mensen zijn eigenlijk vooral verzamelaars, spelen een beetje gitaar als rechtvaardiging van het verzamelen van apparatuur. Leuke hobby die ik ze van harte gun. Ik zelf vind best dat ik met 25+ jaar ervaring en een okee lopend bandje goeie spullen "verdien". Gevoelsmatig ga ik echter toch altijd voor de werkpaarden: wel goed, maar zeker niet vintage, boutique of superduur. Zo'n prachtige Gibson van 5000 euro is soort van intimiderend of zo. Ik speel veel lekkerder op een gitaar van tussen de 800-1800, waarmee ik op de bank kan hangen, die ik in het oefenhok tegen de muur zet en waar een krasje op mag komen.

Ik vind het ok echt belangrijk dat je als gitarist een goeie sound kan krijgen met een entry-level Fender of Gibson, een buizenamp van 500 euro en een boss- of ibanez-pedaaltje. Dat is ook gewoon een basisvaardigheid: aan knopjes draaien tot het goed klinkt. Sommige mensen denken dat vrijwel alle apparatuur kl*te klinkt en alleen net die ene gouden combinatie van zeldzame dure, gemodde spullen een aceptabele sound kan opleveren. Dan moet je echt gaan werken aan je spel, aan het afstellen van je spullen en aan je gehoor/begrip van klanken en productie.


Erg goede bijdrage!

Het is heel belangrijk, dat je een strat kunt laten klinken als een strat, en een les paul als een les paul... etc :) dat hoeven geen echte te zijn, met gitaartjes onder de 500 euro kan dat ook al prima...

LesPaul1612
16 september 2010, 14:05
Precies. Ik vind het zelf soms wel een beetje kansloos dat sommige mensen denken dat je een geweldige buizenversterker en rijen pedaaltjes moet hebben voor een redelijke sound, en de middenklasse als rotzooi afkeuren. Prima als zij zo denken en ik laat ze wel gewoon in hun waarde, maar dat is voor mij niet de essentie van een leuk geluid:)

Een goed geluid zit in je vingers, dus als je met een beetje versterker en een degelijke gitaar geen goed geluid kan krijgen, ligt er iets aan jezelf;)

Rutger
16 september 2010, 14:48
Waar ik dan weer niet tegen kan, is dat verzamelaars door hun hobby de prijzen enorm kunnen opdrijven. Ik ben een gitarist van het soort "een gitaar is om op te spelen" en velen met mij spelen graag op oude meuk. De rijke verzamelaars weten echter al die mooie oude spullen op te kopen en achter de vitrine te zetten, waardoor dat wat nog op de markt is enorm in waarde stijgt en zo niet meer betaalbaar is voor de gemiddelde gitarist. Dat vind ik dan weer zonde.

Heibel
16 september 2010, 16:25
Ik vind het ok echt belangrijk dat je als gitarist een goeie sound kan krijgen met een entry-level Fender of Gibson, een buizenamp van 500 euro en een boss- of ibanez-pedaaltje. Dat is ook gewoon een basisvaardigheid: aan knopjes draaien tot het goed klinkt.

Je raakt hier geloof ik wel de kern van waar het hier om draait..Wat je verder ook investeert, als je deze vaardigheden niet beheerst, heeft dure gear geen enkele zin, want je sound en je spel wordt er niet beter van..

smullie
16 september 2010, 16:42
Je raakt hier geloof ik wel de kern van waar het hier om draait..Wat je verder ook investeert, als je deze vaardigheden niet beheerst, heeft dure gear geen enkele zin, want je sound en je spel wordt er niet beter van..

Dat kan misschien wel zo zijn, maar een goede gitaar speelt over 't algemeen ook wel fijner dan een mindere.
En dat gaat nog meer op voor versterkers vind ik. Of je nu goed kan spelen of niet, een goede versterker gaat altijd beter klinken dan een 10W transistorversterkertje dat je bij je squier bullet-beginnerspakket gekregen hebt. En ok, goed leren spelen kan voor heel vele mensen echt het belangrijkste zijn, maar voor mij primeert vooral het plezier dat ik eraan beleef... Dat goed worden komt wel als ik genoeg met plezier oefen...

Rutger
17 september 2010, 09:57
Los van de discussie of de persoon het waard is: ik vind het vaak zonde van de gear zelf. Wat EuroCinema zegt: niet alleen goeie gear is leuk en belangrijk, je moet er ook nog dat uit kunnen halen wat erin zit. En niet alleen kwa speeltechniek, maar ook kwa instellingen. En dat laatste geldt voor alle rangen en standen gitaristen. Hoe vaak heb ik niet redelijk tot goeie gitaristen met vette gear gezien die er een kutgeluid uit haalden! Heb een keer op een festival van 3 dagen slechts één gitarist gehoord die een goede sound uit z'n gear haalde. Ja, dan denk ik wel: zonde van de gear, want voor dat kutgeluid had je geen E10.000 hoeven betalen. Geef dat spul dan aan iemand die er wel iets moois mee kan (maar er het geld niet voor heeft)

Denk dat dat toch met de gedachte "als ik die en die gear heb dan klink/speel ik fantastisch" te maken heeft...


Of je nu goed kan spelen of niet, een goede versterker gaat altijd beter klinken dan een 10W transistorversterkertje dat je bij je squier bullet-beginnerspakket gekregen hebt. JE wil niet weten hoe makkelijk mensen er hetzelfde geluid uit weten te halen....

smullie
17 september 2010, 11:05
JE wil niet weten hoe makkelijk mensen er hetzelfde geluid uit weten te halen....

Waarom koopt dan iedereen toch die ongelooflijk dure buizenbakken als je door veel te oefenen toch dezelfde klanken uit een oefenversterkertje van 50€ kan halen?

Op welke amp speel jij?

rijsberman
17 september 2010, 11:38
Je leest 't verkeerd om. Volgens mij bedoelt 'ie dat mensen een 10 watt oefenversterkertje inruilen voor een dure buizenbak en nog steeds klinken als een natte scheet. Zonde van die dure versterker.

Rutger
17 september 2010, 11:54
Wat rijsberman zegt

Al hoewel andersom ook kan... een goede gitarist die met gear kan omgaan kan ook goedkope meuk lekker laten klinken. Het zal nooit als bij goede/dure gear worden, maar het zal best leuk klinken.

EuroCinema
17 september 2010, 11:59
Clapton en Allman met 6 watt, 8" silverface Champs van destijds 50 dollar op Layla... dat is een sound waaraan heel wat gitaristen met een amp van 3000 euro nog steeds niet kunnen tippen wat mij betreft. Maar niemand zegt dat er geen verschil is tussen goedkoop, middenklasse en duur toch? Alleen dat die verschillen lang niet zo groot en doorslaggevend zijn als men soms denkt.

smullie
17 september 2010, 12:01
Ok, in dat geval hou ik mijne kak in (hoewel dat momenteel niet makkelijk is, maar dat is meer een ergernis en daar is een apart topic voor):makeup:

BTW: ik hoorde wel degelijk een gigantisch verschil tussen mijn 20 W stagg en mijn 50 W Marshall (ook al was het een uit de MG serie)... Ik hoor dus zelf niet meer bij die groep mensen die alles gelijk doen klinken... Awesom!! Dank u voor de onbedoelde, indirecte egoboost!! :blast:

Snijdie
17 september 2010, 12:09
"Sound and technique are two different things. I've got...
... volume"
Nigel Tufnel on Joe Satriani



Verder een hele dikke plus 1 voor EuroCinema, die imo de spijker op z'n kop slaat (EDIT: doelde met name op vorige pagina, ik was sloom met typen :)).

Toevallig waren twee vrienden afgelopen woensdag langs geweest, en ik had gevraagd of hun mijn amp konden instellen, gewoom om te kijken wat hun ervan zouden maken (EQ settings icm ISF). Het was een eye-opener voor me hoe doelmatig en georganiseerd ze te werk gingen.
Met een normale Schecter en een Blackstar HT-5je hadden ze -zonder dat ze eerder op de Blackstar gespeeld hadden- erg snel de gevraagde thrashsound te pakken.



Of een gitaar lekker speelt hangt grotendeels van de afstelling af. Zodra een gitaar onder de categorie fatsoenlijk hout valt, moet het gek gaan wilt het niet dezelfde bespeelbaarheid kunnen krijgen als een duurder equivalent.

rpl
17 september 2010, 12:51
Los van de discussie of de persoon het waard is: ik vind het vaak zonde van de gear zelf. Wat EuroCinema zegt: niet alleen goeie gear is leuk en belangrijk, je moet er ook nog dat uit kunnen halen wat erin zit. En niet alleen kwa speeltechniek, maar ook kwa instellingen. En dat laatste geldt voor alle rangen en standen gitaristen. Hoe vaak heb ik niet redelijk tot goeie gitaristen met vette gear gezien die er een kutgeluid uit haalden! Heb een keer op een festival van 3 dagen slechts één gitarist gehoord die een goede sound uit z'n gear haalde. Ja, dan denk ik wel: zonde van de gear, want voor dat kutgeluid had je geen E10.000 hoeven betalen. Geef dat spul dan aan iemand die er wel iets moois mee kan (maar er het geld niet voor heeft)

Denk dat dat toch met de gedachte "als ik die en die gear heb dan klink/speel ik fantastisch" te maken heeft...

JE wil niet weten hoe makkelijk mensen er hetzelfde geluid uit weten te halen....

Jij bent zeker de Robin Hood onder de gitaristen ! :D

Michael AE
18 september 2010, 00:13
Ik vind het ok echt belangrijk dat je als gitarist een goeie sound kan krijgen met een entry-level Fender of Gibson, een buizenamp van 500 euro en een boss- of ibanez-pedaaltje. Dat is ook gewoon een basisvaardigheid: aan knopjes draaien tot het goed klinkt. Sommige mensen denken dat vrijwel alle apparatuur kl*te klinkt en alleen net die ene gouden combinatie van zeldzame dure, gemodde spullen een aceptabele sound kan opleveren. Dan moet je echt gaan werken aan je spel, aan het afstellen van je spullen en aan je gehoor/begrip van klanken en productie.

Tsja, je hebt wel een punt, maar je gaat hier wel iets te kort door de bocht vind ik.

Natuurlijk is het belangrijk dat je spel goed genoeg is om uit relatief goedkoop spul een goede sound te halen, maar ik merk echt wel het verschil tussen middeklasse spul en highend spul.

Ik sta zelf regelmatig met een versterker van 3500 euro en een gitaar van 3000-6000 euro op het podium. Ik kon het betalen en merk dat de klank echt wel iets speciaals heeft, waardoor je sound toch een extra dimensie krijgt. Bovendien sta ik nu niet meer elke maand bij de reparateur voor nieuwe trafo's en dure reparaties. (Daar heb ik vroeger meer aan uitgegeven dan aan de versterkers die ik toen gebruikte...)

Dat wil niet zeggen dat ik geen goede sound uit goedkoper spul kan halen, maar meer dat ik het zelf gewoon leuk vind mooie spullen te hebben en dat ik best extra wil investeren voor een beter geluid en aan betrouwbaarheid.

Ik sta ook vaak genoeg over een Laney van 500 euro met een Japanse tele te spelen, maar dat geeft me toch minder kippenvel dan bijvoorbeeld mijn Matchless met mijn CS Esquire en 1000 euro aan pedalen. Ik ga ook beter spelen als ik 100% tevreden ben met mijn sound merk ik. Helaas heb ik een dure smaak en merk ik dat het verschil tussen een CS strat en een American vintage (bijvoorbeeld) mij echt wel meer geld waard is.

Duurdere apparatuur is niet persé beter dan goedkoper spul natuurlijk, maar echt goede spullen zijn wel vaak duurder. Voor mij is het absoluut een meerwaarde aan de sound van de band. Ik hoor ook vaak mensen zeggen dat ze onze sound echt waanzinnig vinden en bijvoorbeeld in kleine kroegjes heel duidelijk en haast hifi vinden klinken. Het publiek hoort het dus schijnbaar best wel, in tegenstelling tot wat er vaak beweerd wordt.

ANyways, lang verhaal met een korte boodschap; ik vind betere apparatuur echt wel een investering waard, terwijl ik echt wel goede sounds uit goedkoop spul kan halen.

Michael AE
18 september 2010, 00:16
Clapton en Allman met 6 watt, 8" silverface Champs van destijds 50 dollar op Layla... dat is een sound waaraan heel wat gitaristen met een amp van 3000 euro nog steeds niet kunnen tippen wat mij betreft. Maar niemand zegt dat er geen verschil is tussen goedkoop, middenklasse en duur toch? Alleen dat die verschillen lang niet zo groot en doorslaggevend zijn als men soms denkt.

Ja, maar dat is op plaat. Kleine versterkertjes die je helemaal open gooit klinken opgenomen inderdaad vaak heel erg bijzonder.

Live is echter een heel ander verhaal.

Braindead
18 september 2010, 20:09
Op zich moet iedereen lekker kopen wat ie leuk vind maar ik vind het afgezien van jaloezie ook wel een beetje weird als iemand onwijs duur spul heeft en er dan amper iets zinnigs uit komt. Op zich hoeft iemand van mij geen Steve Vai te zijn maar als je drie akkoorden speelt en je hebt een mega boutique amp, een Musicman Petrucci BFR en een koelkast met effecten dan kan ik wel mijn hoofd schudden. Ergens is dat gewoon zonde. Je hoopt dan maar dat diegene over een tijdje echt kan laten horen wat er voor sound in zijn spulletes schuilt.

Ik bedoel... Je ergert je toch ook als een ordinair geblondeerde UV teef in een ferrari Testarosa voor je neus een halve dag bezig is met inparkeren?

Btw andersom vind ik het ook jammer als iemand onwijs goed kan spelen maar zijn gitaar nergens naar klinkt omdat ie van de Aldi vandaankomt.

RB-1
18 september 2010, 20:16
Ja, maar dat is op plaat. Kleine versterkertjes die je helemaal open gooit klinken opgenomen inderdaad vaak heel erg bijzonder.Je voorbeeld van Clapton en Allman is erg goed, hetzelfde kan gezegd worden van Brian May en zijn Deacy Amp.


Live is echter een heel ander verhaal.Voor een echt goede technicus is dat een fluitje van een cent, niet moeilijker dan het (met een microfoon) clean versterken van een akoestisch instrument.
Maar toegegeven, daar zijn er niet zoveel van.
Ik heb gerenommeerde pop PA-technici de domste dingen horen doen.
En dan te eigenwijs zijn om hulp van een specialist te aanvaarden en diens optreden zo dus te verklooien.....:angry:

Heibel
20 september 2010, 09:43
Dat kan misschien wel zo zijn, maar een goede gitaar speelt over 't algemeen ook wel fijner dan een mindere.
En dat gaat nog meer op voor versterkers vind ik. Of je nu goed kan spelen of niet, een goede versterker gaat altijd beter klinken dan een 10W transistorversterkertje dat je bij je squier bullet-beginnerspakket gekregen hebt. En ok, goed leren spelen kan voor heel vele mensen echt het belangrijkste zijn, maar voor mij primeert vooral het plezier dat ik eraan beleef... Dat goed worden komt wel als ik genoeg met plezier oefen...

Eurocinema (en ik ook..) hebben het niet over beginnersetjes v.s. customshop, maar over betaalbare fatsoenlijke gear v.s. customshop kwaliteit. Bijvoorbeeld Fender Mex, v.s. Fender C.S. Peavey Classic v.s. Dr. Z..etc..Als je geen goede sound kunt krijgen uit dit soort materiaal, heeft een upgrade naar high- end spul echt geen zin..Dat het leuk is om te hebben is wat anders, maar je wordt er als gitarist niet beter van en je sound ook niet..

M Kactus
20 september 2010, 09:57
Ik bedoel... Je ergert je toch ook als een ordinair geblondeerde UV teef in een ferrari Testarosa voor je neus een halve dag bezig is met inparkeren?


Heb jij daar soms last van ? Laat een ander toch. Als je je daar al aan moet gaan ergeren, ga je nog heel wat kalmeerpilletjes nodig hebben in je leven.

levi
20 september 2010, 11:33
Het valt me op dat iedereen het heeft over de "jongere muziekant" Met te dure gear. Er zijn ook genoeg jonge mensen die hartstikke goed kunnen spelen hoor! Wat mijn mening is : Ik vind het best dat je zelf eisen stelt of je het waard ben een instrument te kopen. Maar als je dat over een ander denkt hou het dan gewoon voor jezelf. En zeg het dan niet tegen hem. Wie weet verkoopt die dat ding wel na 6 maanden en kan jij een leuk dealtje maken voor de helft van de nieuwwaarde bijvoorbeeld?

smullie
20 september 2010, 12:23
Daar zit dan ook weer een bron van waarheid in: als de betere gitaristen niet iedere beginner zouden motiveren om (te) goed materiaal te kopen, waar halen ze dan hun goed materiaal, waar amper op gespeeld is en dus geen schade aan is, tweedehands voor de helft van de prijs vandaan?
:seriousf::seriousf::seriousf:

Michael AE
20 september 2010, 12:26
Eurocinema (en ik ook..) hebben het niet over beginnersetjes v.s. customshop, maar over betaalbare fatsoenlijke gear v.s. customshop kwaliteit. Bijvoorbeeld Fender Mex, v.s. Fender C.S. Peavey Classic v.s. Dr. Z..etc..Als je geen goede sound kunt krijgen uit dit soort materiaal, heeft een upgrade naar high- end spul echt geen zin..Dat het leuk is om te hebben is wat anders, maar je wordt er als gitarist niet beter van en je sound ook niet..

De sound uit je vingers niet, nee, maar je sound wordt echt wel beter van betere spullen. Die hoeven niet persé duurder te zijn natuurlijk, maar een goede Fender CS vs. een goede Fender Mexico is echt wel een wereld van verschil. Nu hoor (en vooral, voel) je dat verschil inderdaad als beginner waarschijnlijk toch niet en heeft het ook geen zin om zo veel geld uit te geven, maar als je als ervaringsdeskundige niet het verschil hoort of voelt tussen een (goede) Fender CS en een (goede) Fender Mexico, lijkt de eerste verstandige gear aankoop me toch wel een stel goede oordoppen. :p ;)

Michael AE
20 september 2010, 12:29
Daar zit dan ook weer een bron van waarheid in: als de betere gitaristen niet iedere beginner zouden motiveren om (te) goed materiaal te kopen, waar halen ze dan hun goed materiaal, waar amper op gespeeld is en dus geen schade aan is, tweedehands voor de helft van de prijs vandaan?
:seriousf::seriousf::seriousf:

Pfff, wat nou zonder schade? Een echte "pro" speelt minstens 4 keer in een weekend. Denk je nu echt dat je na zo veel optreden je nog druk maakt om een beetje schade? :D

tidalwave_sideburns
20 september 2010, 12:38
Of ze er een kutgeluid uit dure spullen kunnen krijgen maakt me op zich niet zoveel uit, kan ik mensen niet echt kwalijk nemen.


Ik kan alleen van die verwende snotaapjes maar moeilijk verkroppen, persoonlijkheid van een natte krant, nergens moeite voor hoeven doen, alles wordt ze onder de reet geschoven, en dan kunnen ze dan fijn de rockster uit gaan hangen. Zo'n bandje van heel dichtbij mee moeten maken, verschrikkelijk.
Alle instrumenten, 100 watt buizenbakken, basgitaar + versterker, drumkit, PA, alles mid tot high end, oefenruimte geregeld en ingericht, hebben ze niks voor hoeven doen. (Papa zat vroeger in een bandje, is niets geworden en nu mag zoonlief het proberen.)
Arrogant strontjong, te beroerd een verzoekje voor z'n pa te spelen op z'n nieuwe speelgoed. En hem ook nog eens voor lul zetten als z'n 'vrienden' er waren. Als je de ploert uit wil hangen, kan dat ook op een transistorbakje hoor.

Dat soort lui gun ik het niet. Die enthousiasteling die amper kan spelen maar wel mooie spullen heeft zeker wel.

Michael AE
20 september 2010, 13:49
Ja, maar is iemand het niet gunnen niet iets anders dan de vraag of ie het waard is? Het is een fijne lijn, ik weet het.

EuroCinema
20 september 2010, 14:15
De sound uit je vingers niet, nee, maar je sound wordt echt wel beter van betere spullen. Die hoeven niet persé duurder te zijn natuurlijk, maar een goede Fender CS vs. een goede Fender Mexico is echt wel een wereld van verschil. Nu hoor (en vooral, voel) je dat verschil inderdaad als beginner waarschijnlijk toch niet en heeft het ook geen zin om zo veel geld uit te geven, maar als je als ervaringsdeskundige niet het verschil hoort of voelt tussen een (goede) Fender CS en een (goede) Fender Mexico, lijkt de eerste verstandige gear aankoop me toch wel een stel goede oordoppen. :p ;)

:dontgeti: Zal ik het gewoon nog maar eens posten dan?

Maar niemand zegt dat er geen verschil is tussen goedkoop, middenklasse en duur toch? Alleen dat die verschillen lang niet zo groot en doorslaggevend zijn als men soms denkt.

Michael AE
20 september 2010, 14:36
:dontgeti: Zal ik het gewoon nog maar eens posten dan?

Euhm, mijn reactie was niet na aanleiding van een post van jou, dus ik begrijp je reactie niet helemaal.

EuroCinema
20 september 2010, 14:39
:ok: Oh nou zie ik hoe het zit.

Michael AE
20 september 2010, 14:50
:cheerup::ok:

Izegrim
20 september 2010, 15:11
Zo had ik het nog nooit bekeken eigenlijk. Ik ben altijd maar op zoek naar een gitaar die mij waard is. Voordat ik ga oefenen kijk ik met weerzin naar mijn gitaar en vraag ik: 'Wie denk je wel niet dat je bent? Graftak."

Nu even normaal. Elke keer als ik op een gitaar speelt die kwalitatief goed genoeg is om mijn spel niet in de weg te staan, ben ik gelukkig. Als ik terugdenk aan die kromme Hohner waarmee ik begonnen ben, dan heb ik medelijden met de beginner die voor een habbekrats een stuk brandhout scoort. Een gitaar is geen ergonomisch instrument en al helemaal niet makkelijk om te leren bespelen. Koop liever het beste wat je je kunt veroorloven, zodat je geen enkel excuus buiten jezelf hebt om je ontwikkeling optimaal vorm te geven.

Heibel
20 september 2010, 15:45
Euhm, mijn reactie was niet na aanleiding van een post van jou, dus ik begrijp je reactie niet helemaal.

Nee, dat was ik...n.a.v. mijn concrete voorbeeld over Fender mex v.s. Fender CS...

Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik weet niet hoe 'goed' jij bent en hoe lang je al speelt, maar laat ik er voor het gemak van uitgaan dat we ongeveer gelijkwaardig zijn. Voor jou en mij is dat verschil uiteraard evident, ik kan (wil) geen CS betalen, maar ik erken de kwaliteit. Wat ik bedoel is dat iemand die nog niet in staat is om het maximale uit z'n Mex te halen, dat ook niet bij een CS zal kunnen. Ergo, is zo iemand wat mij betreft die gitaar niet waard...

Ken je dat gevoel dat je soms 'n meid ziet en denkt: "Way out of my league!"? Dat is hetzelfde, hoe mooi/ aantrekkelijk/ etc. je haar ook vindt, ze is voor jou onbereikbaar. Niet omdat je geen aardige, aantrekkelijke vent bent, maar het is gewoon not meant to be..En dan zie je opeens 'n enorm lelijke, kalende loser 'n arm om haar heen slaan..Dan denk je toch ook:"Dat is die vent niet waard!". Je gunt het iemand, maar het is verspilling van schoonheid..of zoiets..:dontgeti:

rijsberman
20 september 2010, 15:51
Je gunt 't iemand? Klinkt als pure afgunst, volgens mij!

En Michael AE fakking rules, qua spelen. Verder heb ik geen idee van hoe goed jij speelt. Maar persoonlijk ga ik er niet zo gauw vanuit dat iemand gelijkwaardig speelt, hier op 't forum. Just so you know...

Michael AE
20 september 2010, 16:03
Nee, dat was ik...n.a.v. mijn concrete voorbeeld over Fender mex v.s. Fender CS...

Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik weet niet hoe 'goed' jij bent en hoe lang je al speelt, maar laat ik er voor het gemak van uitgaan dat we ongeveer gelijkwaardig zijn. Voor jou en mij is dat verschil uiteraard evident, ik kan (wil) geen CS betalen, maar ik erken de kwaliteit. Wat ik bedoel is dat iemand die nog niet in staat is om het maximale uit z'n Mex te halen, dat ook niet bij een CS zal kunnen. Ergo, is zo iemand wat mij betreft die gitaar niet waard...

Ken je dat gevoel dat je soms 'n meid ziet en denkt: "Way out of my league!"? Dat is hetzelfde, hoe mooi/ aantrekkelijk/ etc. je haar ook vindt, ze is voor jou onbereikbaar. Niet omdat je geen aardige, aantrekkelijke vent bent, maar het is gewoon not meant to be..En dan zie je opeens 'n enorm lelijke, kalende loser 'n arm om haar heen slaan..Dan denk je toch ook:"Dat is die vent niet waard!". Je gunt het iemand, maar het is verspilling van schoonheid..of zoiets..:dontgeti:

Haha, mooie analogie. :ok:

Tsja, je hebt wel een punt hoor, maar ik gun gewoon iedereen een goede gitaar en een lekker wijf!

Een CS (bijvoorbeeld) is een instrument waarvoor je absoluut meer ervaring moet hebben om de kwaliteit er van te erkennen, tenzij je natuurlijk gewoon aanleg hebt en een goed gehoor en de kwaliteit van zo'n instrument puur objectief kunt beoordelen in plaats van alleen hearsay op het internet, oid.

Toch vind ik dat iedereen, hoe slecht ook, lekker zelf moet weten waar hij zijn geld aan uitgeeft. Als zo'n persoon er gelukkig van wordt, wie ben ik dan om hem/haar dat te misgunnen? Natuurlijk zal een puntgave originele '57 strat niet tot zijn volle glorie worden gebruikt als een puber van rijke ouders zo'n ding voor zijn sweet sixteen krijgt en er vervolgens na twee keer spelen niet meer naar omkijkt. Toch is dit het extreemste geval en zelfs dan kan ik het zo'n figuur niet misgunnen. Het is jammer van een goed instrument dat niet ten volste benut wordt, maar meer is het ook niet. Het is maar een gereedschap.

Die nuancering van het argument van Eurocinema ben ik het wel volkomen mee eens. Het is en blijft uitsluitend gereedschap. Ik ken ook mensen die twee keer per 9 jaar iets frezen, maar wel een DeWalt (is dat een goed merk?) machine in hun schuur hebben liggen.

Michael AE
20 september 2010, 16:04
En Michael AE fakking rules, qua spelen. Verder heb ik geen idee van hoe goed jij speelt. Maar persoonlijk ga ik er niet zo gauw vanuit dat iemand gelijkwaardig speelt, hier op 't forum. Just so you know...

:ok:

Thanks voor de complimenten, man! Made my day!

Heibel
20 september 2010, 16:06
volgens mij gaat het de verkeerde kant op..:(

Misschien is het wel afgunst, maar ik zie iedere week op de repetitie CS materiaal binnenkomen en ik kan iedere week weer opnieuw uit gaan leggen hoe je de intro van Smoke on the water ook weer speelt..Dan denk ik...je bent het niet waard, ik gun het je, maar leer eerst 'ns spelen...Het is 'n beetje gechargeerd, maar je begrijpt het zo denk ik wel..

NB: Overigens, MichaelAE z'n spel en kwaliteiten ken ik niet, en ik stel me ook zeker niet gelijk aan hem, maar voor het gemak ging ik er van uit dat hij dusdanig goed kan spelen dat hij e.e.a. kan constateren. Ik speel zelf 25 jaar en ik denk dat ik beter ben dan gemiddeld, maar zonder al te veel succes, dat blijkt wel uit bovenstaande..;-)

Michael AE
20 september 2010, 16:22
Ja, ik snap het best wel inderdaad. Ik vind het alleen niet zo belangrijk. Komt ook bij kijken dat ik zelf natuurlijk ook behoorlijk wat mooi spul heb staan, dus ik word niet snel meer jaloers of afgunstig.

Ik vraag me alleen af wat ik had gevoeld als ik zelf alleen een Squire had gehad en een beginnende leerling ineens een CS meeneemt. Waarschijnlijk had ik dan hier een topic geopend waarin ik CS overrated had genoemd en mijn Squier als "net zo goed" had bestempelt. :p

M Kactus
20 september 2010, 16:28
volgens mij gaat het de verkeerde kant op..:(

Misschien is het wel afgunst, maar ik zie iedere week op de repetitie CS materiaal binnenkomen en ik kan iedere week weer opnieuw uit gaan leggen hoe je de intro van Smoke on the water ook weer speelt..Dan denk ik...je bent het niet waard, ik gun het je, maar leer eerst 'ns spelen...Het is 'n beetje gechargeerd, maar je begrijpt het zo denk ik wel..

NB: Overigens, MichaelAE z'n spel en kwaliteiten ken ik niet, en ik stel me ook zeker niet gelijk aan hem, maar voor het gemak ging ik er van uit dat hij dusdanig goed kan spelen dat hij e.e.a. kan constateren. Ik speel zelf 25 jaar en ik denk dat ik beter ben dan gemiddeld, maar zonder al te veel succes, dat blijkt wel uit bovenstaande..;-)

Dat is niet "misschien" afgunst, maar zowat de definitie van afgunst: Gevoel van leed of spijt over het goede dat een ander te beurt valt en dat men hem niet gunt. Waarom mag hij het niet leren op zo'n "heilige graal" ? Ik herhaal mijn vraag van hierboven: What's it to you ?

Heibel
20 september 2010, 16:51
Dat is niet "misschien" afgunst, maar zowat de definitie van afgunst: Gevoel van leed of spijt over het goede dat een ander te beurt valt en dat men hem niet gunt. Waarom mag hij het niet leren op zo'n "heilige graal" ? Ik herhaal mijn vraag van hierboven: What's it to you ?

Heej, ik gun het iemand 100%..Ik ben ook niet jaloers. Ik ben hartstikke happy met m'n gear, die heb ik heel bewust bij elkaar gescharreld..En "What's it to me?". Als je iets niet kunt spelen, wordt dat niet opgelost met duur spul en dat excuus hoor ik helaas maar al te vaak: "Tja, ik kan de intro niet goed laten klinken, omdat m'n materiaal er niet geschikt voor is.." en dan refererend aan high- end gear..Dat gaat er bij mij gewoon niet in...

Maar goed, ik heb m'n punt wel zo'n beetje gemaakt..ik trek me terug uit deze discussie..

NB: heb King Nitro van Michael AE overigens even beluisterd. Niet mijn ding, maar wel goed!

M Kactus
20 september 2010, 17:15
Heej, ik gun het iemand 100%..Ik ben ook niet jaloers. Ik ben hartstikke happy met m'n gear, die heb ik heel bewust bij elkaar gescharreld..En "What's it to me?". Als je iets niet kunt spelen, wordt dat niet opgelost met duur spul en dat excuus hoor ik helaas maar al te vaak: "Tja, ik kan de intro niet goed laten klinken, omdat m'n materiaal er niet geschikt voor is.." en dan refererend aan high- end gear..Dat gaat er bij mij gewoon niet in...

Maar goed, ik heb m'n punt wel zo'n beetje gemaakt..ik trek me terug uit deze discussie..

NB: heb King Nitro van Michael AE overigens even beluisterd. Niet mijn ding, maar wel goed!

Oké, tot zover kan ik volgen. Als je je onkunde wijt aan te slechte gear. Volledig onterecht. Maar als iemand niks kan en prachtige gear heeft, moet dat toch ook kunnen. Dan zijn scheve blikken nergens voor nodig, want hij pakt jou niets af, toch ?

Maar volgens mij zitten we volkomen op dezelfde golflengte, alleen was ik daar nog niet helemaal achter ;) Ik ben trouwens nog véél sneuer: Ik heb knullige gear en de techniek van een achterdeur...

Michael AE
20 september 2010, 17:26
NB: heb King Nitro van Michael AE overigens even beluisterd. Niet mijn ding, maar wel goed!

Bedankt, hoor!

Even voor de goede orde, dit is maar een momentopname van een gedeelte van de dingen waar ik mee bezig ben, maar het is in elk geval een indruk. :hippie:

smullie
20 september 2010, 18:07
Ken je dat gevoel dat je soms 'n meid ziet en denkt: "Way out of my league!"? Dat is hetzelfde, hoe mooi/ aantrekkelijk/ etc. je haar ook vindt, ze is voor jou onbereikbaar. Niet omdat je geen aardige, aantrekkelijke vent bent, maar het is gewoon not meant to be..En dan zie je opeens 'n enorm lelijke, kalende loser 'n arm om haar heen slaan..Dan denk je toch ook:"Dat is die vent niet waard!". Je gunt het iemand, maar het is verspilling van schoonheid..of zoiets..:dontgeti:
Nee, dan denk ik: Fuck man, ze zetten hier toch echt overal spiegels... :roll: En dan klets ik haar ff op de poep om alle afgunstige losers rondom nog wat meer in het harnas te jagen... :seriousf:

mesaman
20 september 2010, 23:45
maar jullie vinden het toch niet erg dat ik op mn 12e een gibson slash signature kreeg met een soldano slangenprint versterker??(weet het type niet meer hoor)
ik moest ook op gitaar les maar heb de gitaar toen weg gegeven omdat de versterker op de plek stond van waar ik een zee aquarium wou hebben staan.
enne er zijn ook mensen die een 2e hands auto kopen hoor,dus zo raar is het niet dat je een gitaar en de spullen gewoon weg doet.enne als je goede muziek wil luisteren kan je toch ook gewoon een cd van green day opzetten.
(ik luister ook slipnot,avril lavril en snickelbek dus ik weet echt wel waar ik over praat!)

Michael AE
21 september 2010, 02:55
maar jullie vinden het toch niet erg dat ik op mn 12e een gibson slash signature kreeg met een soldano slangenprint versterker??(weet het type niet meer hoor)
ik moest ook op gitaar les maar heb de gitaar toen weg gegeven omdat de versterker op de plek stond van waar ik een zee aquarium wou hebben staan.
enne er zijn ook mensen die een 2e hands auto kopen hoor,dus zo raar is het niet dat je een gitaar en de spullen gewoon weg doet.enne als je goede muziek wil luisteren kan je toch ook gewoon een cd van green day opzetten.
(ik luister ook slipnot,avril lavril en snickelbek dus ik weet echt wel waar ik over praat!)

Mooi sarcastisch omschreven, maar ik ben er niet van onder de indruk.

Wat kan mij het nou schelen dat iemand een Slash signature heeft en een Soldano die hij nooit gebruikt en na twee maanden weer verkoopt? Op de tweedehands markt verkoopt het gerust wel weer en maak je er iemand anders blij mee. Het is hun geld en ze mogen zelf bepalen waar ze dat aan uitgeven, of ze nou kunnen spelen of niet.

Bovendien zijn er heel veel mensen die Green Day, Slipknot, Avril Lavigne en Nickelback goede muziek vinden en dat is hun goed recht. Wie ben jij om daar over te oordelen? Waar luister jij dan naar dat zo veel beter is dan dat?

Jij komt op mij over als een muzikale snob die ook nog eens jaloers is als de nete en daar scoor je wat mij betreft echt niet meer punten mee dan een beginnend verwend nest met tien ruggen aan gear.

Bazzey
21 september 2010, 09:08
Eej,maar dan heb ik toch wel even een vraagje aan iedereen hier............
Ik zelf speel al vele jaren gitaar,en heb ook al in de afgelopen jaren goede spullen bij elkaar gesprokkeld.
Namelijk echt elke dag zit ik op mijn Epiphone SG te spelen.
Toen NIEUW gekocht voor 400 gulden.
Die is niet meer origineel,daar heb ik een aantal jaar geleden botweg de figuurzaag in gezet bij de cutaways om beter bij de hoogste frets te komen...........
Relic zeg maar maar dan nog een tandje erger :D 90% hier flipt als ze een foto zouden zien.
Ding ziet er echt niet meer uit.
Dan hier dus de vraag waar het om gaat:
Waarom zit ik elke dag op die verminkte gitaar te spelen als ik ook een Jem7P of een Universe kan pakken die kwalitatief superieur zijn aan die Epiphone????

Een mens is een raar wezen rara ?!?!?

ow enne die SG heeft 0.10 snaren en een vrij hoge actie,en die 2 ibanezzen allebei 0.9 / 0.42 en superlage actie,dat zijn net racebanen.

Hiro
21 september 2010, 10:25
nu wil ik fotos zien ook !

Jilles
21 september 2010, 10:49
nu wil ik fotos zien ook !

Second that! :ok:

smullie
21 september 2010, 10:56
Second that! :ok:

third that

EuroCinema
21 september 2010, 13:02
Ik vraag me alleen af wat ik had gevoeld als ik zelf alleen een Squire had gehad en een beginnende leerling ineens een CS meeneemt. Waarschijnlijk had ik dan hier een topic geopend waarin ik CS overrated had genoemd en mijn Squier als "net zo goed" had bestempelt. :p

:) En omgekeerd, op zo'n forum zit je natuurlijk toch een beetje je eigen keuzes te verdedigen, bewust of onbewust. Voor mij speelt de afgunst niet zo, ik heb naast de muziek een "sereuze" baan en kan de spullen die ik graag wil hebben meestal ook wel betalen. Toch moet ik met 25+ jaar ervaring gewoon erkennen dat er prima gitaren zijn voor een derde van wat mijn Gibson of Heritage moeten kosten. En dat ik zelf ook wel eens mijn collectie uitbreid met een wat minder dure gitaar die ik gewoon heel leuk en inspirerend vind. Vaak gaan die na een jaartje of wat de deur weer uit, soms niet. Ik heb laatst een optreden gedaan op mijn Koreaanse Casino (zelfs met nieuwe hardware niet meer dan 550 euro waard) en dat was een heerlijke gig. Het gaat behalve om goed, beter, best toch ook om karakter en daar hangt niet altijd een prijskaartje aan.

smullie
21 september 2010, 13:57
Sorry, op de verkeerde topic gereageerd...

levi
21 september 2010, 15:53
Namelijk echt elke dag zit ik op mijn Epiphone SG te spelen.
Toen NIEUW gekocht voor 400 gulden.
Die is niet meer origineel,daar heb ik een aantal jaar geleden botweg de figuurzaag in gezet bij de cutaways om beter bij de hoogste frets te komen...........
Relic zeg maar maar dan nog een tandje erger :D 90% hier flipt als ze een foto zouden zien.


ach joh het is maar een ephiphone ;)

macwilliams
21 september 2010, 18:22
Hoe meer bier ik op heb, destemeer ik het mezelf waard vind.

rpl
21 september 2010, 19:17
Ikzelf kocht mijn eerste gitaar en dat was een linkshandige strat ik meen ergens '78/'79 voor 50 gulden en jongens wat was dat een kutding, mijn tweede gitaar was een nieuwe Hondo flying V (1981) kostte toendertijd 395 gulden en dat was al een hele vooruitgang tot 1983 jawel een heuse Ibanez Roadstar II series strat kon ik mij toen permitteren voor zo'n 900 gulden en wat speelde dat ding soepel. Daarna had ik nog een 40th anniversary strat en een american deLuxe tele, inmiddels is de hele bups verkocht en momenteel heb ik twee customshops namelijk een Gibson Les Paul'58 plaintop en een Fender Custom deLuxe strat en jawel dat zijn beide blijvertjes maar wat denk je wat ik ben nog steeds een beroerde gitarist die absoluut geen spijt heeft van zijn aankopen. :cooler:

Jasper.
21 september 2010, 19:26
ik ben mijn gitaar niet waard, maar hij heeft het er maar mee te doen. Hoezeer die ook klaagt.

Michael AE
22 september 2010, 04:31
:) En omgekeerd, op zo'n forum zit je natuurlijk toch een beetje je eigen keuzes te verdedigen, bewust of onbewust. Voor mij speelt de afgunst niet zo, ik heb naast de muziek een "sereuze" baan en kan de spullen die ik graag wil hebben meestal ook wel betalen. Toch moet ik met 25+ jaar ervaring gewoon erkennen dat er prima gitaren zijn voor een derde van wat mijn Gibson of Heritage moeten kosten. En dat ik zelf ook wel eens mijn collectie uitbreid met een wat minder dure gitaar die ik gewoon heel leuk en inspirerend vind. Vaak gaan die na een jaartje of wat de deur weer uit, soms niet. Ik heb laatst een optreden gedaan op mijn Koreaanse Casino (zelfs met nieuwe hardware niet meer dan 550 euro waard) en dat was een heerlijke gig. Het gaat behalve om goed, beter, best toch ook om karakter en daar hangt niet altijd een prijskaartje aan.

Dat is helemaal waar en natuurlijk probeert iedereen zijn aankopen te rechtvaardigen. Ik lees gigantisch veel topics op de fora waar ik regelmatig kom waar iedereen dat doet. Er is volgens mij niemand op deze fora met een slecht instrument te bekennen als ik de topics doorneem. :)

Toch blijf ik volhouden dat goede instrumenten duur zijn. Een goedkope Epiphone zal best bruikbaar zijn en voor een goede sound zorgen en je moet wel goed kunnen spelen om er een hele goede sound uit te halen, maar het wordt nooit een CS ES335. Punt.

Laten we het er maar op houden dat we het gewoon niet met elkaar eens zijn. ;)

Ik heb zelf een aantal gitaren die relatief goedkoop waren, maar mijn duurdere instrumenten zijn gewoon vele malen beter. Zoals ik al eerder zei heeft het met feel, expressie en tone te maken. Als iemand anders speelt hoor ik verschillen maar wanneer ik zelf speel en merk hoe het instrument op mijn spel reageert worden die verschillen alleen maar groter. Dat laatste is voor mij veruit het belangrijkste en nee, dat zit niet alleen in mijn kop.

Ik heb het geluk gehad in mijn leven op vele "holy grails" te mogen spelen, waaronder een aantal strats, teles en jaguars uit de 50's en 60's en een aantal 50's en 60's Les Pauls, SG's en ES335's. De CS en dure handgebouwde gitaren die ik ken en bespeeld heb komen daar qua sound akelig dicht bij in de buurt. Het is een soort snobisme om die sound te willen benaderen, zeker als je weet dat je die gitaren nog nooit nieuw hebt gehoord en dus uit gaat van de sound van een 50 jaar oud instrument, maar ik hoor absoluut de kwaliteit die dat soort instrumenten bezitten.

Het is simpelweg een keuze. Ben je een type dat tevreden is met een goede, degelijke sound (en nogmaals, ik ben echt niet het type dat zegt dat alleen dure gitaren goed zijn) dan kun je met een goede Japanse strat of LP je leven lang mee.

Ik kan me echter nog een meeting herinneren waarbij ik voor het eerst de CS '58 reissue van Robbert in een JCM800 plugde en iedereen gewoon een uur stil was van genot. Er IS wel degelijk verschil. Dat is het enige dat ik er nog over zeggen wil.

Waar dat door komt, geen idee. Het enige dat ik weet is dat ik beter klink met een CS Fender of een CS Gibson (of bijvoorbeeld een handgebouwd topinstrument van Nik Huber, Tom Anderson, Don Grosh of Siggi Braun) en dat het echt niet alleen komt door de hoge prijs (sommige extreem dure gitaren vind ik ronduit slecht) of een in mijn hoofd ontwikkeld perspectief. Ik voel het, ik hoor het en ik ga betere muziek maken door de betere respons van mijn instrument. Dat gekoppeld aan het feit dat ik het kan betalen is voor mij genoeg reden om meer geld neer te leggen. Daar heb ik de goedkeuring van een forum niet voor nodig. :p

Ik zou absoluut een goede gig kunnen neerzetten met een Japanse strat, een Chinese AC30 en Boss Blues Driver. Sterker nog, dat doe ik regelmatig. Toch klinken mijn duurdere versterkers, pedalen en gitaren altijd beter. Ik vind dat heel jammer, want ik had ook wel wat minder geld uit willen geven om net zo tevreden te zijn.

Nadat ik Robbert z'n Les Paul hoorde ben ik intensief op zoek geweest naar iets dat minstens net zo goed klonk en niets van onder de 3000 euro kwam in de buurt. Jammer, maar helaas.

Tsja, we zullen het wel nooit eens worden, maar ik hoor en voel het verschil en ik heb er geld voor over. En of ik nu een beginner was of een rijke rockster, dat is het enige dat er toe doet.

Quasimodo
22 september 2010, 09:12
Ik ben geen goede gitarist en speel niet in een band. Vandaar dat ik van mening ben dat el cheapo made in China snarenplanken goed genoeg zijn voor mij. M'n duurste gitaar is de Squier Std. Telecaster die -schrik niet- € 179,= heeft gekost. En die is niet made in China, maar made in Indonesie.:seriousf:

Voor mijn gepiel thuis is m'n huidige "verzameling" budgetgitaren meer dan genoeg. Oh ja, vergeet ook m'n dure Ibanez electrisch acoustische gitaar van € 159,= niet! :)

rijsberman
22 september 2010, 09:26
Al kan je geen noot spelen, als je zin hebt om 25 mille uit te geven aan een Benedetto archtop, dan moet je dat vooral doen. Geen idee waarom je dan per sé een squier of ibanez zou horen kopen.

Als je een squier of ibanez helemaal prima vindt, lijkt me dat ook OK. Waarom zou iemand daar een oordeel over moeten hebben?

Blijft verbazingwekkend dat dit afgunst topic nog zo lang loopt, trouwens.

EuroCinema
22 september 2010, 10:15
Toch blijf ik volhouden dat goede instrumenten duur zijn. Een goedkope Epiphone zal best bruikbaar zijn en voor een goede sound zorgen en je moet wel goed kunnen spelen om er een hele goede sound uit te halen, maar het wordt nooit een CS ES335. Punt.

Laten we het er maar op houden dat we het gewoon niet met elkaar eens zijn. ;)



Hmmm ik vind het net zo'n leuke discussie. Zoals gezegd heb ik zelf dus een paar duurdere instrumenten waar ik ook echt heel blij mee ben. Maar wordt het soms ook een beetje té mooi, té comfortabel misschien? Natuurlijk, mijn Heritage 535 (met dure elementen en van top tot teen afgesteld, gevlakt en herbedraad door topluthiers) klinkt mooier en speelt makkelijker. Maar soms krijg ik meer energie van (even lekker overdrijven) een rammelende plank hout. De elektrische gitaar kan ook juist zo heerlijk klinken als het allemaal niet zo gepolijst is, als je bij wijze van spreken de feedback op de loer hoort liggen, de bends hoort choken en de lage e bijna van de hals hoort schieten. Dat rauwe wat me zo aanspreekt op oude funk en bluesplaten, dat mis ik weleens met mijn "betere" spullen. Maar dat is natuurlijk ook weer een vorm van luxe: dure spullen hebben en ze thuis laten. ;)

Los daarvan blijf ik bij mijn punt ook: mensen die beweren dat middenklasse-apparatuur TOTAAL K*T klinkt, lopen of a) enorm te overdrijven, of b) ze kunnen niet goed met apparatuur omgaan.

levi
22 september 2010, 10:30
@euroCinema

Ik denk dat laatste. Ik heb een warmoth tele en een koch twintonetje.(dit is toch midden klasse?) En ik persoonlijk vind het behoorlijk goed klinken :) Natuurlijk zijn er heel veel gitaristen met een "betere sound"of een sound dat nog mooier is dan de mijne. Maar die spelen meestal op botique amps of op suhr gitaren bijvoorbeeld.

Quasimodo
22 september 2010, 11:34
Al kan je geen noot spelen, als je zin hebt om 25 mille uit te geven aan een Benedetto archtop, dan moet je dat vooral doen. Geen idee waarom je dan per sé een squier of ibanez zou horen kopen.

Als je een squier of ibanez helemaal prima vindt, lijkt me dat ook OK. Waarom zou iemand daar een oordeel over moeten hebben?

Blijft verbazingwekkend dat dit afgunst topic nog zo lang loopt, trouwens.

Uiteraard is wat mij betreft een ieder vrij om de gitaar te kopen die hij/zij wil, ongeacht of men nu kan spelen of niet.

Voor mijzelf ben ik van mening dat ik geen dure gitaar waard ben. Mar da's geheel persoonlijk!

Wie ben ik om een ander te oordelen???

barno
22 september 2010, 12:39
Hmmm ik vind het net zo'n leuke discussie. Zoals gezegd heb ik zelf dus een paar duurdere instrumenten waar ik ook echt heel blij mee ben. Maar wordt het soms ook een beetje té mooi, té comfortabel misschien? Natuurlijk, mijn Heritage 535 (met dure elementen en van top tot teen afgesteld, gevlakt en herbedraad door topluthiers) klinkt mooier en speelt makkelijker. Maar soms krijg ik meer energie van (even lekker overdrijven) een rammelende plank hout. De elektrische gitaar kan ook juist zo heerlijk klinken als het allemaal niet zo gepolijst is, als je bij wijze van spreken de feedback op de loer hoort liggen, de bends hoort choken en de lage e bijna van de hals hoort schieten. Dat rauwe wat me zo aanspreekt op oude funk en bluesplaten, dat mis ik weleens met mijn "betere" spullen. Maar dat is natuurlijk ook weer een vorm van luxe: dure spullen hebben en ze thuis laten. ;)

Los daarvan blijf ik bij mijn punt ook: mensen die beweren dat middenklasse-apparatuur TOTAAL K*T klinkt, lopen of a) enorm te overdrijven, of b) ze kunnen niet goed met apparatuur omgaan.

I'm with eurocinema

voor mij is een instrument dat officieel en aantoonbaar beter is dan een ander niet persé beter voor mij. Heeft deels met mijn muzikale voorkeuren te maken (hou niet van te proper, te mooi...) Alle muziek waar ik van hou is gemaakt in een periode dat er helemaal geen CS bestond (en bijlange niet alle ouwe strats of gibsons waren vergelijkbaar met CS kwaliteit van nu).

Michael AE
22 september 2010, 17:59
Hmmm ik vind het net zo'n leuke discussie. Zoals gezegd heb ik zelf dus een paar duurdere instrumenten waar ik ook echt heel blij mee ben. Maar wordt het soms ook een beetje té mooi, té comfortabel misschien? Natuurlijk, mijn Heritage 535 (met dure elementen en van top tot teen afgesteld, gevlakt en herbedraad door topluthiers) klinkt mooier en speelt makkelijker. Maar soms krijg ik meer energie van (even lekker overdrijven) een rammelende plank hout. De elektrische gitaar kan ook juist zo heerlijk klinken als het allemaal niet zo gepolijst is, als je bij wijze van spreken de feedback op de loer hoort liggen, de bends hoort choken en de lage e bijna van de hals hoort schieten. Dat rauwe wat me zo aanspreekt op oude funk en bluesplaten, dat mis ik weleens met mijn "betere" spullen. Maar dat is natuurlijk ook weer een vorm van luxe: dure spullen hebben en ze thuis laten. ;)

Los daarvan blijf ik bij mijn punt ook: mensen die beweren dat middenklasse-apparatuur TOTAAL K*T klinkt, lopen of a) enorm te overdrijven, of b) ze kunnen niet goed met apparatuur omgaan.


Mijn "dure" spullen kies ik niet uit voor hun netheid, hoor. Ik hou ook behoorlijk van een rauwe sound. Ik kies dan ook niet voor bijvoorbeeld Suhr of Bogner als ik een rauwe sound wil, maar ga voor mijn Matchless of een oude twin met pedalen en CS instrumenten. Ze klinken niet perse gelikter en spelen ook niet makkelijker. Hoge actie, dikke necks, dikke snaren, etc. Het gaat mij meer om de sound. Mijn CS instrumenten zijn vetter en hebben meer detail, maar zijn verre van netjes of ultra-makkelijk bespeelbaar.

Je tweede punt ben ik het mee eens, alleen ik merk dat high end spul vaak gewoon meer dimensie heeft en beter op nuances reageert. Meer dynamiek, meer ballen. Eigenlijk dus rauwer dan middenklasse spul. Ik beweer absoluut niet dat middenklasse spul niet goed zou klinken, maar dat bijvoorbeeld spul uit de customshops voor mij net dat beetje extra biedt.

Michael AE
22 september 2010, 18:07
I'm with eurocinema

voor mij is een instrument dat officieel en aantoonbaar beter is dan een ander niet persé beter voor mij. Heeft deels met mijn muzikale voorkeuren te maken (hou niet van te proper, te mooi...) Alle muziek waar ik van hou is gemaakt in een periode dat er helemaal geen CS bestond (en bijlange niet alle ouwe strats of gibsons waren vergelijkbaar met CS kwaliteit van nu).

Daar ben ik het mee eens en ik heb dus bijvoorbeeld een hekel aan bijvoorbeeld Suhr. Te netjes en gespeend van alle mojo. (IMO)

CS instrumenten zijn over het algemeen juist helemaal niet netjes merk ik. Veel rauwer dan bijvoorbeeld een standaard Amerikaanse reissue of de Mexicanen en Japanners.

Ik heb veel oude strats en Gibsons bespeeld en ze zijn inderdaad allemaal anders. Toch hadden ze allemaal iets in de dynamiek en de vetheid wat je niet snel vindt in nieuwer spul. Ook de feel is altijd lekker omdat ze al ingespeeld zijn. De CS instrumenten hebben voor mij ook die feel, dynamiek en vetheid. Oude instrumenten kan ik niet betalen, dus kies ik voor iets dat in de buurt komt en voor mij zijn dat de CS instrumenten.

Bij CS Fenders en Gibsons gaat het compleet om sound voor mij. Ik weet niet of het aan de ouderwetse specs ligt, of bijvoorbeeld de betere stukken hout en de betere oren van de bouwers. Perfecte gitaren hou ik niet van, maar ik hou wel van een instrument dat perfect is samengesteld uit twee prachtige stukken hout en over het algemeen vind ik dat vaker bij de CS.

vulvasonic
22 september 2010, 23:14
Ik herken dat. Sommige gitaren zijn zo perfect en makkelijk te bespelen, dat ik er lui van word en daardoor minder ga spelen. Ik zal het nog sterker vertellen. Ik vind het lekker als een gitaar niet overal op de toets even egaal klinkt. Als je de gitaar een beetje kent kun je juist gebruik maken van die nuanceverschillen.

Waar ik wel een schurfthekel aan heb, zijn gitaren die onzuiver zijn of snel ontstemmen. Ik bedoel dan niet de natuurlijke valsheid van de gitaar (ik hoef dus ook geen buzz feiten systeem, of iets dergelijks), maar ik wil wel over de hele hals wat greepjes kunnen pakken, zonder dat deze tenenkrommend vals gaan klinken.

kassie
22 september 2010, 23:47
Tja ik denk dat er niet echt een meetlatje is voor hoeverre je een gitaar waard kan zijn. Zolang je het geld ervoor hebt, of een lening dan kun je een dure gitaar kopen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vaak stilletjes aan het lachen ben om gitaristen die een vette setup hebben, maar eigenlijk niet zoveel ermee te vertellen hebben. Ach en zeg nou zelf, een gitarist met een Gibson, daar verwacht je toch wat van op het podium. Voor de gitaristen in de zaal licht de meetlat dan al gelijk een stukje hoger. Jan Modaal maalt er niet om.

vulvasonic
23 september 2010, 13:30
Tja ik denk dat er niet echt een meetlatje is voor hoeverre je een gitaar waard kan zijn. Zolang je het geld ervoor hebt, of een lening dan kun je een dure gitaar kopen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vaak stilletjes aan het lachen ben om gitaristen die een vette setup hebben, maar eigenlijk niet zoveel ermee te vertellen hebben. Ach en zeg nou zelf, een gitarist met een Gibson, daar verwacht je toch wat van op het podium. Voor de gitaristen in de zaal licht de meetlat dan al gelijk een stukje hoger. Jan Modaal maalt er niet om.

Aan de andere kant, wat kan het boeien?
Waarom zou iemand een gitaar niet waard zijn. Al koopt ie een gitaar t.w.v. 30.000 euro om tegen de muur te hangen en er naar te kijken en zich er op af te moppen. Wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag? :)

fjoesz
23 september 2010, 18:28
en betere mooiere gitaar kan je ook weer inspireren om beter te leren spelen

LesPaul1612
23 september 2010, 18:44
Tja ik denk dat er niet echt een meetlatje is voor hoeverre je een gitaar waard kan zijn. Zolang je het geld ervoor hebt, of een lening dan kun je een dure gitaar kopen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik vaak stilletjes aan het lachen ben om gitaristen die een vette setup hebben, maar eigenlijk niet zoveel ermee te vertellen hebben. Ach en zeg nou zelf, een gitarist met een Gibson, daar verwacht je toch wat van op het podium. Voor de gitaristen in de zaal licht de meetlat dan al gelijk een stukje hoger. Jan Modaal maalt er niet om.

Het maakt mij echt niet uit met wat voor gitaar de gitarist op de planken duikt. ik kijk eerst naar het model van de gitaar, dan naar de vingers, dan naar de tronie van de snarenplukkert en dan kijk ik even wat voor merk er op de kop prijkt. des te duurder de gitaar, des te serieuzer de man zijn hobby neemt en dat vind ik mooi om te zien:)

Quasimodo
23 september 2010, 20:32
Bij mij wekt een een hele dure gitaar op het podium zeker verwachtingen ten aanzien van de kwaliteit van het spel van de gitarist die eigenaar is van die gitaar. Hetzelfde geldt voor de bassist, wanneer die daar met een vette bas plus bijbehorende vette stack op het podium verschijnt. Zo werkt het bij mij iig wel.

rpl
23 september 2010, 20:52
En als je met een Jack & Danny beginnerssetje speelt voel je je zeker een boerenlul :???:

Quasimodo
23 september 2010, 21:00
Waarom? Bij mij wekt een dure gitaar verwachtingen ten aanzien van de eigenaar. Als jij met een J&D gitaar op het podium zou staan zal mijn verwachting wat minder hoog gespannen zijn en kan je juist mijn ongelijk bewijzen door de sterren van de hemel op die J&D te spelen. Ik zal je niet voor een boerelul aanzien, maar voor of een beginner of als iemand met weinig financiele middelen.

rpl
23 september 2010, 21:01
Dat zit tussen je oren mijn waarde :D

vederlicht
23 september 2010, 21:53
Aan de andere kant, wat kan het boeien?
Waarom zou iemand een gitaar niet waard zijn. Al koopt ie een gitaar t.w.v. 30.000 euro om tegen de muur te hangen en er naar te kijken en zich er op af te moppen. Wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag? :)

Van mij mag het ook, maar het weerhoudt mij er niet van te denken dat er bij die persoon een steekje los is.
Ik vindt het zo vreemd dat er, wat betreft dit topic, alsmaar in termen van "wel of niet mogen" wordt gesproken. Ik heb niets te verbieden of anderen iets op te leggen maar ik vind wel iets van een situatie die ik voorgeschoteld krijg. Daar gaat het toch over in dit meningsvormende topic? Of niet soms? Is iemand zijn gitaar waard of niet? Daar kun je toch een mening over hebben zonder dat je iets verbiedt of dat het wel of niet mag?!
Vederlicht

barno
23 september 2010, 22:58
Aan de andere kant, wat kan het boeien?
Waarom zou iemand een gitaar niet waard zijn. Al koopt ie een gitaar t.w.v. 30.000 euro om tegen de muur te hangen en er naar te kijken en zich er op af te moppen. Wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag? :)

agreed, maar een voorbeeld van ander perspectief: nadat ik ooit es een gitaar had gebouwd voor iemand die, zo bleek later, ze vooral wilde als collectiestuk, en die eigenlijk zelf amper kon spelen, heb ik gezworen nooit nog een gitaar te bouwen als ze niet belandt in de handen van een enthousiaste muzikant. het deed me wat een gitaar te moeten wegdoen, wetende dat er nooit meer zou uitkomen wat er in zat (want daar had ik erg mijn best voor gedaan)... ik ben dan ook geen commercieel bouwer.

vulvasonic
23 september 2010, 23:55
Ik snap heel goed dat het voor een gitaarbouwer zoals jij anders werkt. Je stopt je ziel en zaligheid en al je ervaring en kennis in het maken van een geweldige gitaar en dan hoop je dat iemand daar op een passende manier gebruik van maakt door er zijn ziel en zaligheid in te leggen. Begrijpelijk.

Het gaat echter ook om het plezier van de koper. Als je een prachtige gitaar bouwt, met de intentie om er de perfecte jazzbak van te maken, zal het voor sommige bouwers ook even slikken zijn als het ding gekocht wordt door iemand die er alleen maar lullige, Nederlands-talige, ouwelullen bruiloftmuziek mee gaat harken. En al helemaal als het gehark van een bedenkelijk niveau is. Maar als de harker er zielsgelukkig mee is, maakt dat dan niet een klein beetje goed van het leed?

Het gaat er niet om wat WIJ ervan vinden, maar wat de eigenaar ervan vindt. Iemand gelukkig maken is toch het mooiste wat er is? :)

grayfink
24 september 2010, 00:09
Zo is dat, ik hark ook maar een eind weg op een Gibson LP standard (en wat goedkopere gitaren). Ik weet in elk geval dat het niet aan de gear ligt :D

wireman
24 september 2010, 10:02
zolang je je instrument met liefde en zorg behandelt ben je je gitaar 'waard' in mijn optiek. Als je niet kan spelen, maar je hebt wel een gitaar van 2000 euro... dan heb je waarschijnlijk een mooie, dure gitaar om op te leren spelen! nou.. poepoe.. misschien heb je zelf teveel poen of is pappa aan zn tweede jeugd begonnen.. als je dat ding netjes behandelt.. prima toch?! daarbij genomen.. Smaken verschillen, en sommige uitstralingen horen nou eenmaal bij bepaalde muziekgenres.. Wat ik echter niet kan begrijpen, is dat mensen het cool vinden om opzettelijk dingen te slopen.. (Pete en Jimi doen niet mee in deze stelling ;) ) maar zo'n suffe metalband die expres met gitaren loop te gooien en smijten omdat ze denken dat het cool is heb ik nooit echt begrepen.. moet je eens een tweedehands BC BITCH bekijken.. dr is er echt geen een die er normaal uitziet.. tenminste.. die moet ik nog tegen komen.. maar dat hoort schijnbaar bij metal ofzo..

EuroCinema
24 september 2010, 10:29
Nou ja, dan kom je in de hoek van mensen die de show belangrijker vinden dan de muziek. Er is zat publiek dat er ook zo over denkt, dus je kunt er veel succes mee hebben. Maar mijn ding is het niet.

Aan de andere kant: TE voorzichtig spelen is ook niet goed. Ik kan bijvoorbeeld heel moeilijk losgaan op een archtop met houten brug, dat voelt allemaal zo kwetsbaar dat ik er heel braafjes op ga spelen.

Wabbie
24 september 2010, 10:41
De meeste metal gitaristen die ik ken zijn juist erg zuinig op hun gitaren. Kan ik me ook wel voorstellen want het zijn vaak lichte ibanezjes met fliterdunne halsjes. Dat is een wereld van verschil met mijn lompe zware fenders met hun dikke halzen en hun ruime collectie aan battlescars.

Verder, ik kan de stelling van Quasimodo wel begrijpen. Als er iemand op het podium staat met een forse set dan heb ik er wat meer verwachtingen van. Maar om nu te zeggen dat als ik iemand op het podium zie staan met een Gibson ik meteen verwacht dat deze gitarist de sterren van de hemel speelt, nee niet echt. Kom op het is "maar" een Gibson ( of Fender for that matter).

vulvasonic
24 september 2010, 10:45
Verder, ik kan de stelling van Quasimodo wel begrijpen. Als er iemand op het podium staat met een forse set dan heb ik er wat meer verwachtingen van.

Misschien, maar wij zijn gitaristen. De meeste mensen hebben er geen flauw benul van of je op een gitaar van 200 euro speelt, of over eentje van 4000. :)

Wabbie
24 september 2010, 10:49
Ja natuurlijk. Jan en alleman in het publiek zal het natuurlijk een worst weze op welke gitaar je speelt. Die valt hoogstens het kleurtje op.

Om daar even op in te haken. Als jij op een gitaar speelt die je superfijn vindt spelen en klinken dan merk je dat ook op het podium. Voor het publiek wordt het dan ook een stuk leuker optreden. Wat maakt het dan nog uit dat je bijv. 3 akkoorden punk staat te rammelen op een Gibson van een paar kilo-euro?

EuroCinema
24 september 2010, 11:35
Ja natuurlijk. Jan en alleman in het publiek zal het natuurlijk een worst weze op welke gitaar je speelt. Die valt hoogstens het kleurtje op.


:seriousf: En op basis van het uiterlijk denken ze ook van alles te horen. Een grote hollowbody vindt men altijd warm klinken, zelfs al kunnen die zo schel als een tele klinken (check de eerste plaat van de Meters maar eens, da's dus een archtop). En als iemand als Angus Young met een warme bluesy sound speelt op een SG en een muur van Marshalls, is men ervan overtuigd een mega-ruige scheur te horen. Perceptie vs realiteit...

wireman
24 september 2010, 11:52
Interesting theorie my dear watson....:D
We leven in een visuele wereld.. zeker de jongere MTV generatie is verleerd om echt te luisteren omdat er zoveel gericht wordt op het kijken.. (daar ben ik zelf ook debet aan overigens) Als ik een erg mooie gitaar zie, maar hij klinkt @#$% dan ben ik geneigd om te denken.. hmm.. coole gitaar. in plaats van stempel brandhout erop te gooien. Of mensen willen niks anders dan een bepaald logo op de gitaar omdat die nou eenmaal de goeiste zijn..



:seriousf: En op basis van het uiterlijk denken ze ook van alles te horen. Een grote hollowbody vindt men altijd warm klinken, zelfs al kunnen die zo schel als een tele klinken (check de eerste plaat van de Meters maar eens, da's dus een archtop). En als iemand als Angus Young met een warme bluesy sound speelt op een SG en een muur van Marshalls, is men ervan overtuigd een mega-ruige scheur te horen. Perceptie vs realiteit...

Quasimodo
24 september 2010, 12:37
Dat zit tussen je oren mijn waarde :D

Helemaal mee eens!

Eigenlijk zou mijn verwachting geheel neutraal moeten zijn ongeacht met wat voor een gitaar of basgitaar en stack men op het podium staat.

levi
27 september 2010, 14:15
Interesting theorie my dear watson....:D
We leven in een visuele wereld.. zeker de jongere MTV generatie is verleerd om echt te luisteren omdat er zoveel gericht wordt op het kijken.. (daar ben ik zelf ook debet aan overigens) Als ik een erg mooie gitaar zie, maar hij klinkt @#$% dan ben ik geneigd om te denken.. hmm.. coole gitaar. in plaats van stempel brandhout erop te gooien. Of mensen willen niks anders dan een bepaald logo op de gitaar omdat die nou eenmaal de goeiste zijn..

Nou het valt soms nog niet mee als je een plaat hoort het te onderscheiden welke gitaar het nou is (fender strat of tele of lespaul) Ik ben nog (redelijk jong) maar ik wil juist een beetje exlusive gitaren die niemand heeft! Dat is dan ook de reden dat er voor mij nu een handgebouwden gitaar word gemaakt :D wat al inmens lang duurt....:seriousf:

Voor de rest heb ik ook wel het idee als iemand met een dikke gibson en een HOOK op het podium staat dat ik daar hogere verwachtingen van heb dan iemand met een vintage.

Mephistocles
27 september 2010, 15:41
Ik denk dat je gear bij je moet passen, ongeacht de waarde. Ik pak in de muziekwinkel altijd de martin dx1. De goedkoopste martin, maar het is wel precies MIJN klank. Weinig mensen het daarin met me eens zijn. En al verdien je je brood met muziek en speel je geweldig, als je een bepaalde squire prefereerd boven een usa fender, kijk ik wel raar, maar ik kan het ergens wel begrijpen.

Maar ik denk dat niemand me tegenspreekt als ik zeg dat je niet voor een publiek van 10000 man met een blokkergitaar kan komen aanzetten, zeggende: hij klinkt goed voor zn prijs, ik hou van die klank.

tidalwave_sideburns
27 september 2010, 16:20
Ik denk dat je gear bij je moet passen, ongeacht de waarde. Ik pak in de muziekwinkel altijd de martin dx1. De goedkoopste martin, maar het is wel precies MIJN klank. Weinig mensen het daarin met me eens zijn. En al verdien je je brood met muziek en speel je geweldig, als je een bepaalde squire prefereerd boven een usa fender, kijk ik wel raar, maar ik kan het ergens wel begrijpen.

Maar ik denk dat niemand me tegenspreekt als ik zeg dat je niet voor een publiek van 10000 man met een blokkergitaar kan komen aanzetten, zeggende: hij klinkt goed voor zn prijs, ik hou van die klank.

Tja, je speelt niet zomaar voor 10000 natuurlijk, maar ik snap wat je bedoelt.

Ik ben mezelf trouwens een beetje aan het afleren teveel te letten op welke spullen andere gitaristen gebruiken. Het leidt zoveel af, is soms zonde. Bovendien speelt toch iedereen op stratocasters, telecasters of Les Pauls, en die vind ik eigenlijk niet bijster interessant.

Neemt niet weg dat de spullen zeker bijdragen aan de uitstraling van een muzikant op het podium, en als dat plaatje niet klopt gaat dat wringen.

smullie
27 september 2010, 16:23
Maar ik denk dat niemand me tegenspreekt als ik zeg dat je niet voor een publiek van 10000 man met een blokkergitaar kan komen aanzetten, zeggende: hij klinkt goed voor zn prijs, ik hou van die klank.

Als het net dat is dat je klank bepaalt en je krijgt een zaal met 10000 man vol, dan zou ik dat "winnend team" niet direct veranderen... :seriousf:

Je zou zo hetzelfde zeggen over boxen en zo, maar was er niet zo een groep die met opzet zijn luidsprekers in hun cabs stuksneed omdat ze zo "hun" sound uitspuwden? :makeup: (shoot me if I'm wrong... Ik heb toch mijn kogelvrije overal en helm aan :supercool:)

Leven en laten leven... Het is maar waar je je goed bij voelt... :harmony:

Mephistocles
27 september 2010, 16:30
Het geeft wel een indicatie. Een gitarist aan de top weet wel wat goed, slecht, geweldig en nog beter is. Ik speel bijvoorbeeld graag met delays, dus spiek ik bij the Edge van U2. De mothertone van clapton vind ik ook heerlijk. Dus een marshall high gain met vol pot bijna dicht. En een strat. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

@smullie ik weet dat de Ray Davies van de Kinks bij sommige nummers zijn speakers met een scheermes insneed voor een crunchy distortion.

wireman
27 september 2010, 16:30
Als je je daarmee wil onderscheiden van de rest.. helemaal top! Ik vind het zelf ook leuk als ik eens wat anders zie dan een Fender of een Gib. Ik heb zelf een standaard Fender Strat omdat ie prima doet wat ik ermee wil. Ik speel in een coverband en heb een allround gitaar nodig. Om eerlijk te zijn.. als ik een duurdere gitaar aan zou schaffen, zou dat ook denk ik eerder een CS Strat zijn (mn Gilmour signature zou dan de voorkeur genieten) dan iets 'bijzonders' en relatief onbekends. Ook ik trap er dus in..
Mn maatje Mitch (ook aktief op het forum) heeft een de Gier custom build. Dat ding is echt waanzinnig! Je ziet m bijna nergens en het is een waanzinnig gitaartje. Toch heeft ie nu recentelijk weer een ES335, en daarna een oude Gretsch gescoord. Zijn de Gier is echt een tof ding! Ik heb er een keer op mogen spelen en ik moet zeggen.. wow!


Nou het valt soms nog niet mee als je een plaat hoort het te onderscheiden welke gitaar het nou is (fender strat of tele of lespaul) Ik ben nog (redelijk jong) maar ik wil juist een beetje exlusive gitaren die niemand heeft! Dat is dan ook de reden dat er voor mij nu een handgebouwden gitaar word gemaakt :D wat al inmens lang duurt....:seriousf:

Voor de rest heb ik ook wel het idee als iemand met een dikke gibson en een HOOK op het podium staat dat ik daar hogere verwachtingen van heb dan iemand met een vintage.

LesPaul1612
27 september 2010, 17:07
Als je je daarmee wil onderscheiden van de rest.. helemaal top! Ik vind het zelf ook leuk als ik eens wat anders zie dan een Fender of een Gib. Ik heb zelf een standaard Fender Strat omdat ie prima doet wat ik ermee wil. Ik speel in een coverband en heb een allround gitaar nodig. Om eerlijk te zijn.. als ik een duurdere gitaar aan zou schaffen, zou dat ook denk ik eerder een CS Strat zijn (mn Gilmour signature zou dan de voorkeur genieten) dan iets 'bijzonders' en relatief onbekends. Ook ik trap er dus in..
Mn maatje Mitch (ook aktief op het forum) heeft een de Gier custom build. Dat ding is echt waanzinnig! Je ziet m bijna nergens en het is een waanzinnig gitaartje. Toch heeft ie nu recentelijk weer een ES335, en daarna een oude Gretsch gescoord. Zijn de Gier is echt een tof ding! Ik heb er een keer op mogen spelen en ik moet zeggen.. wow!

Ik vind zelf custom builds ook veel bijzonderder dan de standaardmodellen. Het probleem is alleen dat sommige custom builds er een beetje vreemd uitzien en dat er voor bijvoorbeeld een tele of een Les Paul niet veel andere modellen zijn die hetzelfde geluid geven. Als ik bij de gitaar zeg dat ik een lekkere rock gitaar met een vintage randje wil kopen, krijg ik een LPtje op mijn schoot gedrukt. Er zijn dan wel andere modellen die ook een mooie vintage rocktoon geven maar die zien er soms gewoon echt niet mooi uit. Bijvoorbeeld de Yamaha SG's, geen lelijke gitaren, maar een les paul vind ik zelf wel veel stijlvoller.

kassie
27 september 2010, 18:15
Aan de andere kant, wat kan het boeien?
Waarom zou iemand een gitaar niet waard zijn. Al koopt ie een gitaar t.w.v. 30.000 euro om tegen de muur te hangen en er naar te kijken en zich er op af te moppen. Wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag? :)

Ja precies, zo is het ook. Ieder zijn ding. Ik wordt er niet minder van, Het gaat er uiteindelijk om wat je gelukkig maakt en hoe je er op speelt of niet, je kunt er ook alleen al naar kijken zoals een schilderij. En de economie wordt gestimuleerd natuurlijk.

Bijl
6 oktober 2010, 18:43
Ach ja. Leuk onderwerp, ben je je gitaar waard? Ik speel thuis op een shredplank die nu 2200 euro waard is en ik ga het podium op met een LTD Viper die ik kocht voor 350 euro. En ik speel bloedsimpele metalcore deuntjes. :blast:

Wilco G
11 oktober 2010, 19:32
Een gitaar waard zijn, da's een moeilijke... 't Is gewoon ontzettend jammer als een gitaar niet gebruikt wordt waar deze voor gebouwd is, om plezier mee te hebben en op te spelen.
De pa van mijn ex had voor 1000 gulden een mooie Yamaha akoest gekocht met als voornemen om gitaarlessen te nemen. Drukdruk, nooit van gekomen. Ik heb geld geboden, maar helaas, niet te koop.
Echter heb ik deze gitaar wel mogen lenen voor de begrafenis van mijn opa, terwijl zijn eigen zoon er eigenlijk niet eens op mocht spelen!

Bijl
14 oktober 2010, 13:54
't Is gewoon ontzettend jammer als een gitaar niet gebruikt wordt waar deze voor gebouwd is, om plezier mee te hebben en op te spelen.

In die zin zit volgens mij het enige juiste antwoord op de vraag "Ben je je gitaar waard?" Als je er plezier aan beleeft en er op speelt is het goed.

muziekschuur
14 oktober 2010, 14:41
Regelmatig zie ik gitaarleerlingen die het "waard zijn" om naar een 500 euro categorie gitaar door te stromen, maar die dat niet krijgen van Pa & Ma. Maar die staan wel te pronken met een nieuwe auto voor de deur.

Daarom ben ik voor veel van die leerlingen blij dat Squier en andere fabrikanten zulke fijne en betaalbare spullen op de markt brengen. En dito voor de recente buizen renaissance.

MeneerJoost
19 oktober 2010, 14:26
Ben ik mijn gitaren waard?
Ik denk het wel, speel er iedere dag met veel plezier op:cheerup:

Harald
19 oktober 2010, 14:33
Maar ik denk dat niemand me tegenspreekt als ik zeg dat je niet voor een publiek van 10000 man met een blokkergitaar kan komen aanzetten, zeggende: hij klinkt goed voor zn prijs, ik hou van die klank.

Nope... volstrekt ondenkbaar ;)

http://www.youtube.com/watch?v=VavKdmGFXkk&feature=related

Om het over zijn drumkit nog maar niet te hebben :D
Sprak trouwens op Texel Blues pas Ralph de Jong nog die gewoon klompen gebruikte voor zijn stompplank. Dat is pas nederblues :)

guitarnijboer
19 oktober 2010, 16:02
Ik ben van mening dat iedereen zijn gitaar waard is. Ook al speel je geen noot gitaar en hang je een Custom Les Paul of Customshop Fender aan de muur omdat je het alleen maar mooi of stoer vindt... Prima toch?

Wel jammer is de rotzooi die verkocht wordt aan beginners. Van die triplex acoustische zooi of startpakketten voor electrische gitaar Met iets van Richwood en een versterkertje van Yoko. Die gitaristen zijn meer waard en verdienen een beter instrument dan die crap en betere verkopers die uitleggen dat dergelijke meuk eigenlijk waardeloos is en zwaar demotiverend werk. Iedereen verdient meteen iets wat op zijn minst de potentie heeft om goed te klinken.

Zelf valt mij op dat met name de mensen die wat minder spelen juist meer waarde hechten aan spullen, dure gitaren en de status die daar aan ontleend wordt. Doodsbang voor een kras of butsje.... Maar goed ieder zijn ding natuurlijk.

Zelf ben ik van mening dat een goede gitaar echt niet duur hoeft te zijn. De gitaar waar ik het meest op speel tegenwoordig is een Fender STD strat uit 1989, gekocht voor 700,- of zo. Superding!

Bazzey
19 oktober 2010, 21:38
Zelf valt mij op dat met name de mensen die wat minder spelen juist meer waarde hechten aan spullen, dure gitaren en de status die daar aan ontleend wordt. Doodsbang voor een kras of butsje.... Maar goed ieder zijn ding natuurlijk.

Zelf ben ik van mening dat een goede gitaar echt niet duur hoeft te zijn. De gitaar waar ik het meest op speel tegenwoordig is een Fender STD strat uit 1989, gekocht voor 700,- of zo. Superding!

Hier kan ik me helemaal in vinden,het is en blijft een stuk gereedschap.
:D
Niets meer en niets minder.

SnoopWinckel
20 oktober 2010, 07:40
Wel jammer is de rotzooi die verkocht wordt aan beginners. Van die triplex acoustische zooi of startpakketten voor electrische gitaar Met iets van Richwood en een versterkertje van Yoko. Die gitaristen zijn meer waard en verdienen een beter instrument dan die crap en betere verkopers die uitleggen dat dergelijke meuk eigenlijk waardeloos is en zwaar demotiverend werk.Iedereen verdient meteen iets wat op zijn minst de potentie heeft om goed te klinken.

Wat mij betreft heb je gelijk, zeker omdat ik zelf in die val van goedkope instrumenten ben getrapt bij de aankoop van mijn eerste (akoestische) gitaar.
De verkoper meldde dat de gitaar die ik op het oog had (*kuch* een Stagg *kuch*) op termijn weinig plezier/comfort/kwaliteit bood.
Toch kocht ik deze gitaar aan (die ik overigens na enkele maanden weer heb ingewisseld). Volgens mij kwam dat omdat ik in eerste instantie dacht dat de verkoper mij alleen een duurder instrument wou aansmeren om zijn omzet te verhogen. Ik geef toe dat ik zelf
ook wat meer informatie kon opzoeken op voorhand :)

Het is gewoon niet gemakkelijk om als beginner zonder hulp of voorkennis een goed instrument aan te schaffen, en dan kies je gemakkelijker voor de goedkoopste oplossing denk ik.

The_Edge_Gibson_Explorer
22 oktober 2010, 23:01
Ik zelf heb een Gibson Explorer omdat dit mijn 'droom' gitaar is, ondanks dat ik pas een maandje of 2,3 gitaar speel.

Thomk
23 oktober 2010, 08:52
:ok:
Daar ben ik het mee eens.
ik bijvoorbeeld,
normale telecasters (met de normale 2 single coils) vindt ik eigenlijk niet uitzien,
(en neem me het A.U.B. niet kwalijk) SG en Les Paul modellen vindt ik ook niets.
en stratocasters zijn voor mij de beste gitaren.

En wat ik meestal ook denk (ik kan nu ook helemaal verkeerd zitten)
de meeste 'slaapkamergitaristen' zijn blij met hun €300 gitaar, en de mensen die ook verder dan hun slaapkamer gaan, die zijn weer gelukkiger met iets anders/duurders.

Grtz. From ijselrobo 07


Ik kom niet buiten me slaapkamer maar ik ben niet tevreden met een gitaar van 300 euro!!:p

grapje je heb helemaal gelijk

KwintEastwood
23 oktober 2010, 15:31
Ieder een gitaar naar wat hij kan besteden en wat hij er voor over heeft....

Ik moet zeggen dat een kwaliteit gitaar wel meer motiveert om je spel te verbeteren. Het mooiste is als je oefeningen lukken, dat het nog mooi klinkt ook :punk:.

Zoals Ralph Denyer zegt :"Een slechte gitaar is vermoedelijk de oorzaak dat veel beginners afhaken. Koop dus de beste gitaar die je je kunt veroorloven"

Zit enige kern van waarheid in denk ik.

LesPaul1612
23 oktober 2010, 19:32
Zoals Ralph Denyer zegt :"Een slechte gitaar is vermoedelijk de oorzaak dat veel beginners afhaken. Koop dus de beste gitaar die je je kunt veroorloven"

Zit enige kern van waarheid in denk ik.

Volgens mij niet. Ik ben zelf begonnen met een ongelofelijke prutgitaar. ik was wel erg gemotiveerd en ik speelde tot mijn vingers bloedden. Ik ken echter ook genoeg mensen die met kwaliteitsinstrumenten zijn begoneen en waar uiteindelijk niets van is gekomen. Ik denk toch echt dat je eigen geduld en doorzettingsvermogen bepalen of het gitaarspelen eindelijk wil lukken.

Maar ik moet wel zeggen dat je met een toffe gitaar je hobby in het begin waarschijnlijk wel wat aantrekkelijker wordt;)

Als beginner is een vette Gibson dus op zich heus geen raar idee

komani86
23 oktober 2010, 23:13
Volgens mij niet. Ik ben zelf begonnen met een ongelofelijke prutgitaar. ik was wel erg gemotiveerd en ik speelde tot mijn vingers bloedden. Ik ken echter ook genoeg mensen die met kwaliteitsinstrumenten zijn begoneen en waar uiteindelijk niets van is gekomen. Ik denk toch echt dat je eigen geduld en doorzettingsvermogen bepalen of het gitaarspelen eindelijk wil lukken.

Maar ik moet wel zeggen dat je met een toffe gitaar je hobby in het begin waarschijnlijk wel wat aantrekkelijker wordt;)

Als beginner is een vette Gibson dus op zich heus geen raar idee

Mee eens.. kheb nu een akoestische western gitaar die nieuw 60 euro was.. kan het beschrijven als prut, zit ongeloofelijk veel action op na de 4e fret, maar ik doe precies hetzelfde.. ik speel mn vingers van mn nagels af..(??? JA DAT DOE IK)!!
Over youtubers.. genoeg 'trolls' daar.. mensen die gewoon lopen te haten.. laat ze lekker :P

Oh en leuke quote:
"You dont pick the guitar, the guitar picks you" in mijn geval is dat de Yamaha CPX500 to be.. <3

LesPaul1612
23 oktober 2010, 23:15
Oh en leuke quote:
"You dont pick the guitar, the guitar picks you" in mijn geval is dat de Yamaha CPX500 to be.. <3

In Sovjet Rusland, gitaar bespeelt JOU!!!.

Sorry, ik kon het even weer niet laten om een SU grap uit te halen:seriousf:

rpl
23 oktober 2010, 23:29
You've got the money go for it :jam:

komani86
26 oktober 2010, 17:09
In Sovjet Rusland, gitaar bespeelt JOU!!!.

Sorry, ik kon het even weer niet laten om een SU grap uit te halen:seriousf:

:D hahaha

Guitar plays YOU! damn waar was dat oorspronkelijk ookalweer van? kheb het ooit bij een standupper gezien...

Daan_B
26 oktober 2010, 18:28
Ik ben van mening dat iedereen zijn gitaar waard is. Ook al speel je geen noot gitaar en hang je een Custom Les Paul of Customshop Fender aan de muur omdat je het alleen maar mooi of stoer vindt... Prima toch?

Wel jammer is de rotzooi die verkocht wordt aan beginners. Van die triplex acoustische zooi of startpakketten voor electrische gitaar Met iets van Richwood en een versterkertje van Yoko. Die gitaristen zijn meer waard en verdienen een beter instrument dan die crap en betere verkopers die uitleggen dat dergelijke meuk eigenlijk waardeloos is en zwaar demotiverend werk. Iedereen verdient meteen iets wat op zijn minst de potentie heeft om goed te klinken.

Zelf valt mij op dat met name de mensen die wat minder spelen juist meer waarde hechten aan spullen, dure gitaren en de status die daar aan ontleend wordt. Doodsbang voor een kras of butsje.... Maar goed ieder zijn ding natuurlijk.

Zelf ben ik van mening dat een goede gitaar echt niet duur hoeft te zijn. De gitaar waar ik het meest op speel tegenwoordig is een Fender STD strat uit 1989, gekocht voor 700,- of zo. Superding!

Klopt, had eerst een richwood startpakket. Toen ik met m'n 14e een Epi kreeg, ging ik steeds meer spelen. Zonde van die 3 jaar.