PDA

View Full Version : Catalinbread Formula no.5, Pareidolia, Merkin



Mitch
4 september 2010, 16:15
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/pedals/04-09-10_1501.jpg

Ik moest vandaag mijn Jazzmaster ophalen bij De Gier en ze hadden net wat nieuwe Catalinbreads binnen. Het was verder rustig, dus ik ben maar zo vrij geweest de drie nieuwelingen aan de tand te voelen om een verslagje te maken voor de kijkbuiskindertjes :lovelove:
De modulatie komt van de Pareidolia. Het moet een 'echte' tremolo voorstellen, als in: zoals tremolo klinkt op een amp. Een amp die dat met wisselende bias doet dus, wat nét effe anders klinkt dan alleen mar een wisselend volume. Op het pedaal klinkt het in mijn oren zo, dat naast de volumeschommelingen er ook een lichte schommeling is in frequenties, het hoog en middengebied verandert ook iets. Ik moest er even aan wennen, maar het beviel me wel. Laten we zeggen dat het minder pahser-achtig is dan een vibe, maar toch meermodulatie heeft dan een standaard tremolo.
Alleen wel een verschrikkelijke naam :D

De Merkin is een fuzz. Redelijk simpele layout met Volume en Texture. Die Texture houdt in dat je van heel dun, naar middy, tot behoorlijk vet kan. Er zat vrij veel hoog in, waardoor je eigenlijk wel met de toonknop op de gitaar moet werken. Maar dan kan -ie ook tot bijna octaverachtige sounds. Ik moest echt even met de knoppen op de gitaar spelen tot ik het volle potentieel eruit haalde. Als je dat niet gewend bent kan ik me voorstellen dat iemand zich laat afschrikken door dit pedaal. Wat verder opviel was dat -ie extreem stil was, geen ruisje niks. Erg knap gedaan.

Mijn favoriet was de Formula no5. Waar de Dirty Little Secret een Marshallachtige overdrive is, is dit een Deluxe Reverb-achtige overdrive. En verdomd...ze hebben wéér ontzettend goed het karakter in een doosje weten te proppen! Kan van net niet clean tot een medium drive. Met de gain vol open is -ie eigenlijk het lekkerst. Dik in het laag, mooi open middengebied en een keurig hoog dat nergens schel wordt. Weer diezelfde, goed werkende tone kop die ook op de DLS zit. Prima dynamiek, zowel qua volume als scheur en dat al op 9V. Ik heb eigenlijk niet gekeken of het ding ook op 18V kan, maar dat is vast wel te vinden op de catalinbread website...

Al met al een leuk half uurtje met de Formula no5 als absolute verrassing. Of eigenlijk: een bevestiging dat Catalinbread momenteel met zijn overdrives écht heel erg goed bezig is!

Nielsje
5 september 2010, 11:50
Ben benieuwd! De formula no.5 zou best wel eens wat voor mij kunnen zijn. Zo te zien is de layout van de pedalen een stuk beter, maar ik vind de graphics nog niet zo denderend. Ach, dat hoor je toch niet.

Over wat voor 'n versterker ging het geheel, en weet je iets van prijzen?

Mitch
5 september 2010, 12:37
De graphics vallen reuze mee, mijn telefoon valt reuze tegen als camera :D
Ik stond ingeplugd over de Red Bear (obscure Marshall kloon) over de greenback 4x12. Klinkt op laag volume heel netjes neutraal, aardig platform om pedalen te testen.
Ik dacht dat ze ergens rond de 150E zitten, maar heb er niet precies op gelet aangezien ik zelf volledig voorzien ben. Ze zijn vast in de webshop te vinden.

Gisteren eens even op TGP gekeken, maar daar heeft de Formula niet echt een hype gecreëerd. Verbaasde ik me eigenlijk wel over, gezien de meer dan goede kwaliteit én de populariteit van de Dirty Little Secret. Misschien dat gitaristen liever kiezen voor een cleanere Fender als basissound en dan de Marshall sound uit een doosje willen halen in plaats van dat ze een oversturende Fender in een doosje zoeken?
Hoe dan ook, ik vond het een absolute aanrader, zeker vor de blues/classic rock hoek.

Mitch
7 september 2010, 12:29
Representatieve clips gevonden:
Formula no5: http://www.youtube.com/watch?v=typJLmUIKNI
Pareidolia (en twee andere, maar de Pareidolia klinkt voor mij het meest natuurlijk hier): http://www.youtube.com/watch?v=HlApioGlkeU
Merkin (erg leuke beelden ook!): http://www.youtube.com/watch?v=eMe2Sfe8c9A

Kim Wilson
7 september 2010, 13:27
Nóg meer GAS. En bedankt, Mitch. :sneaky:

Einzeln
7 september 2010, 16:36
http://www.youtube.com/watch?v=pQ_hvusrkZ0
http://www.youtube.com/watch?v=zcLToGQMYEI
Vind hem erg fijn klinken

Mitch
7 september 2010, 22:02
Yup. Toch moet ik zeggen dat ik de lekkere respons in het laag die ik ervaarde nog niet heb teruggehoord in de clips. Da's ook altijd het nadeel van clips, het is een ruwe indicatie, het laat je echter niet merken hoe de totale beleving van een pedaal is.

guitarguru
7 november 2010, 17:48
Heb zojuist een Formula No.5 besteld bij de Gier. Vond hem goddelijk klinken op diverse filmpjes... yesss.....:crazyhappy:

Mitch
7 november 2010, 17:50
Gefeliciteerd, zeer fraai pedaal. De enige die misschien ooit de DLS van het board zou kunnen duwen...

guitarguru
7 november 2010, 17:51
Voel weer een mini-meet aankomen........ :cheerup:

Mitch
7 november 2010, 17:54
:D
Volgende keer mail ik je op tijd!

wireman
9 november 2010, 06:27
Mitch.. mail of bel mij dan ook even! Misschien ook wat voor mij?

guitarguru
11 november 2010, 20:25
Heb de Formula No.5 binnen :mmmm:

Heb hem alleen nog op huiskamervolume kunnen proberen, maar wat een heerlijk geluid al zeg. Zeer dynamisch, lekker rauw en veel sustain met mijn Strat. En dat grommende nasale laag wat er in zit... Gain en tone beinvloeden elkaar behoorlijk. Vele sounds mogelijk. In tegenstelling tot mijn T-Rex Alberta, blijft alles wél lekker open klinken. Totaal geen Tubescreamer-achtige dus.
Morgen op oorlogssterkte uitproberen. Kon wel eens het lekkerste pedaal zijn, dat ik de laatste jaren heb aangeschaft.
Ben ook ineens heel erg benieuwd naar een echte Tweed Deluxe......... :lovelove:

schizo910
11 november 2010, 20:56
De graphics vallen reuze mee, mijn telefoon valt reuze tegen als camera :D

Nee, die graphics zijn kudt... iemand enig idee wie daarover gaat? :satisfie:

Nielsje
11 november 2010, 21:00
Heb de Formula No.5 binnen :mmmm:

Heb hem alleen nog op huiskamervolume kunnen proberen, maar wat een heerlijk geluid al zeg. Zeer dynamisch, lekker rauw en veel sustain met mijn Strat. En dat grommende nasale laag wat er in zit... Gain en tone beinvloeden elkaar behoorlijk. Vele sounds mogelijk. In tegenstelling tot mijn T-Rex Alberta, blijft alles wél lekker open klinken. Totaal geen Tubescreamer-achtige dus.
Morgen op oorlogssterkte uitproberen. Kon wel eens het lekkerste pedaal zijn, dat ik de laatste jaren heb aangeschaft.
Ben ook ineens heel erg benieuwd naar een echte Tweed Deluxe......... :lovelove:

Damn... nieuwsgierig!
Laat maar weten als je hem wil verkopen, ik maak ook nog steeds dankbaar gebruik van de Diablo :D

scabiosa
12 november 2010, 12:16
lijkt me inderdaad een erg leuk pedaal die formula 5. Maar nu heb ik weinig ervaring met die dingen over het internet te bestellen en dan zeker van de states. Is het mogelijk de pedaaltje via een winkel (België (gent)) te bestellen of is het via de site van catalinbread ook zeer betrouwbaar?

vielen dank :grouphug:

Mitch
12 november 2010, 14:26
Als je Nederlanders niet wantrouwt kan het ook via de webwinkel van www.degierguitars.com ;) Daar heb ik deze pedalen ook getest.
De dollar staat gunstig, maar de douanekosten en belasting komen er natuurlijk wel bij als je vanuit The States importeert. Ik dacht dat Catalinbread niet rechtstreeks verkocht, maar er zijn natuurlijk wel genoeg Amerikaanse dealers. Maar als je op de site goed zoekt, zie je ook dat De Gier voor hier de importeur is.

guitarguru
13 november 2010, 13:45
Jahaaa, dat was genieten gisterenavond. We spelen best veel crunchy dingen, van b.v. Black Crowes, Brood, Mink Deville etc. Heb overal de Catalinbread voor ingezet, naar volle tevredenheid. Zit nu de opnamen terug te luisteren. Heerlijke organische vervorming, zonder dicht te smeren. Reageert ook heerlijk op de volumeknop op je gitaar. De combi met de Alberta werkt ook prima, voor de rockier dingen. De Catalinbread voegt dan een heerlijke presence toe aan je geluid, waar dat op een Tubescreamer-achtige ontbreekt imho.
Ga ik nog veel plezier aan beleven, die Formula No.5 :crazyhappy:

scabiosa
14 november 2010, 14:13
de gier lijkt mij een volledig betrouwbare hollander (of moet ik 'Nederlander' zeggen?) hehe

ik heb dan ook ineens de bestelling geplaatst
maar dan toch de dirty little secret
tof merkje, dat catalinbread! :cheerup:

Mitch
14 november 2010, 20:27
Ik geloof dat ik toch die Formula no5 nog een keer over mijn eigen setup wil horen. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die qua kleuring makkelijker overweg kan met mijn inmiddels redelijk divers klinkende gitaren. De DLS heeft wel die handige schakelaar tussen rock en rawk, maar momenteel komt dat zó uit dat ik per gitaar moet veranderen van stand en daardoor ook meteen van volume. En met twee gitaren is de rock stand een tikkie te rommelig en de rawk stand iets te middy. Maar de dynamiek is zooo lekker....en die van de Formula precies eender. Of eigenlijk: op9V leek -ie nog wat beter dan de DLS.
Afijn, wordt vervolgd :D

tillens
19 december 2010, 15:04
ik heb inmiddels ook dus drang gekregen om beide pedalen te kopen. zucht... waarom waarom... ik houd me iedere keer voor nee na dit pedaal is het board klaar. toch weer niet.

DemolitionColorScheme
19 december 2010, 20:06
ik heb inmiddels ook dus drang gekregen om beide pedalen te kopen. zucht... waarom waarom... ik houd me iedere keer voor nee na dit pedaal is het board klaar. toch weer niet.
GAS is a disease which cannot be cured. :grouphug:

Mitch
19 december 2010, 20:28
Nou, korte termijn genezing is altijd goed mogelijk :seriousf:
De DLS is er overigens toch af en ik ben weer even terug op het oude nest met de gemodde Ibanez MS10. Dat blijft toch een wonderlijk beestje en gaat makkelijker om met zowel mijn Les Paul als mijn Gretsch (in oplopende volgorde van 'stevig in het laag'). Een tikkie minder dynamisch en een tikkie minder natuurlijk klinkende drive maar in de praktijk dus toch fijner want ik hoef niks te tweaken bij een gitaarwissel.
Desondanks blijft de nieuwgierigheid naar de Formula kriebelen :sneaky:

tillens
20 december 2010, 00:56
mm, nou ik ben in staat beide pedals te kopen nu, dus geef me een reden waarom niet...??

Mitch
20 december 2010, 11:19
Beide Catalinbreads bedoel je? Eeeeh.... je wil dus tegenGAS? Het is heel simpel, ze hebben beide een duidelijk andere smaak en oversturingskarakteristiek dus als je daar zin in hebt en je hebt de doekoe klaar liggen: ik houd je niet tegen :D

guitarguru
20 december 2010, 17:52
Nou, korte termijn genezing is altijd goed mogelijk :seriousf:
De DLS is er overigens toch af en ik ben weer even terug op het oude nest met de gemodde Ibanez MS10. Dat blijft toch een wonderlijk beestje en gaat makkelijker om met zowel mijn Les Paul als mijn Gretsch (in oplopende volgorde van 'stevig in het laag'). Een tikkie minder dynamisch en een tikkie minder natuurlijk klinkende drive maar in de praktijk dus toch fijner want ik hoef niks te tweaken bij een gitaarwissel.
Desondanks blijft de nieuwgierigheid naar de Formula kriebelen :sneaky:

Kan me gestolen worden..................kloteding.............






;)

Mitch
20 december 2010, 18:10
Ruilen voor een DLS :cheerup:

guitarguru
20 december 2010, 18:15
Ruilen voor een DLS :cheerup:

Haha...... zou ze graag eens naast elkaar willen horen Mitch. Ook die Formula is een wat lastig in te stellen pedaal voor mij. Ik ben van nature niet zo'n tweaker. Hij is wat zompig in het laag en vrij bijterig in het hoog. Heb e.e.a. er nog niet uit kunnen draaien op pedaal, in samenhang met de Vox..

tillens
20 december 2010, 20:18
Mitch, als je em van je board af doet kan je beter de dls aan mij verkopen... ;)

vulvasonic
11 januari 2011, 16:31
Nee, die graphics zijn kudt... iemand enig idee wie daarover gaat? :satisfie:

Ik zou alleen al om de graphics die pedaaltjes kopen! :crazyhappy:

Mitch
11 januari 2011, 18:56
En jij maar denken dat je dan een lekkere bak koffie eruit krijgt!

tillens
11 januari 2011, 20:43
Het is dat ik een sterke wil heb op dit moment, en eerst even dit weekend afwacht mbt een nieuwe amp.. Het weekend daarop als het goed is jarig, en mag nog wat uitzoeken van de frau. Twijfel alleen nog steeds tussen de dls en de no 5.. Makkelijkste is allebei maar goed misschien weer overkill.

Mitch
11 januari 2011, 21:05
Echt héél verschillende beestjes hoor. Dynamiek hebben ze allebei, groot en open geluid hebben ze allebei maar klank is 100% verschillend. DLS kan in rock-stand een wat donkerdere drive geven, in rawk iets laag-af een klein hoogmid piekje met wat scherpere scheur. Volgens Catalinbread meer JTM versus JCM800 scheur maar da's misschien net iets te sterk uitgedrukt.
Formula zit veel meer in het ronkende laag en een lekkere knor. De link naar de oversturende Tweed Deluxe is ze bij deze denk ik nog beter gelukt dan met de DLS. Maar als het je sound niet is... afijn, je hebt genoeg pedalen gehad om te weten wat ik bedoel ;)

tillens
13 januari 2011, 20:50
Ja hehehe, dat maakt het ook lastig. Beide pedalen zijn bruikbaar maar goed, het is toch nooit voldoende.
Ik denk in combi met mijn matchless dat ik meer heb aan een dls, hoewel de fo5 ook erg aantrekkelijk klinkt.