PDA

View Full Version : Bovenste snaar harder versterkt als andere?



jasper159
4 september 2010, 15:20
Vorige week heb ik een Squier Jazz Bass (Classic Vibes serie) gekocht, bevalt me erg goed.
Gisteren speelde ik er m'n eerste optreden mee, en wat me opviel was dat m'n E snaar veel feller versterkt is dan de andere. Ik hoor de andere nog wel, maar de drummer klaagde zelfs dat hij alleen mijn E snaar kon horen.
Nog mensen dit meegemaakt? oplossingen?

pueblo
4 september 2010, 15:22
en de versterker stond goed afgesteld?

jasper159
4 september 2010, 15:22
Dat dacht ik eerst ook, maar ik heb hem net met mijn andere versterker (klein oefenStaggje) getest, en daar net hetzelfde probleem..

Wabbie
4 september 2010, 16:22
Je zou de elementen aan de kant van je lage E wat dieper de body in kunnen schroeven zodat die wat minder fel versterkt wordt. Ik denk dat dat het probleem wel oplost.

FromBeyond
4 september 2010, 22:03
Is de lage E lager in spanning dan de rest van de snaren? Mijn epiphone heeft dit probleem, met zo'n beetje alle soorten snaren die ik geprobeerd heb. De enige omweg is om simpelweg de E wat minder hard aan te slaan dan de rest.
Kan natuurlijk ook zijn dat het aan de pickups ligt, zoals eerder werd genoemd.

Ijselrobo 07
5 september 2010, 10:44
Hey,,

zo'n soort probleem heb ik als ik met mijn Fender jazz bass met plektrum speel,
dus (zoals al eerder gezegd werd) probeer die snaar iets zachter aan te slaan.

speel je trouwens met plektrum of met de vingers?

Grtz. From Ijselrobo 07

G.G.
5 september 2010, 11:58
Hey,,

zo'n soort probleem heb ik als ik met mijn Fender jazz bass met plektrum speel,
dus (zoals al eerder gezegd werd) probeer die snaar iets zachter aan te slaan.

speel je trouwens met plektrum of met de vingers?

Grtz. From Ijselrobo 07

Wat een prutadvies. Straks speelt ie op een andere bass en klinkt de E weer zachter en moet ie weer aanleren harder aan te slaan.
Als je het op andere basgitaren niet hebt, is het niet jou probleem maar dat van je bas.

Is het volume of sustain waar je over klaagt? Het kan komen door de radius die door de snaren gevolgd wordt terwijl het element geen radius heeft.

Heb je een paar goede foto's van de elmenten en van de brug, richting de kop, zo langs de snaren heen?

jasper159
5 september 2010, 14:55
In de loop van volgende week post ik wel foto's, bas staat nu in het repetitiehok.
Het is echt puur een volumeverschil, en natuurlijk volgt er daaruit ook wel een sustainverschil..
Ohja, en ik speel met de vingers, af en toe met plectrum. Ben eigenlijk een gitarist dus het volumeverschil kan ik op zich wel oplossen met plectrum, maar met de vingers is dit nogal moeilijk.

Basvarken
5 september 2010, 21:28
Ik vermoed dat het gewoon aan de snaren ligt.

Leg er een nieuw (vers) setje snaren op. Als het probleem er dan nog steeds is dan pas aan het sleutelen gaan.

Thatn
5 september 2010, 23:43
Wel ik speel ook met een Squier Jazz Bass Classic Vibes (die met block inlays?) en ik heb dat ook al opgemerkt de E snaar is idd veel luider... Je bent dus niet alleen! Het element lager zetten bij de E lijkt me een oplossing maar kheb het zelf nog niet geprobeerd.

jasper159
6 september 2010, 17:47
Neen, ik heb dots.
Ik vermoed dat het echt niet aan de snaren ligt, ze voelen echt nog vers aan en klinken ook nog vers.
Ik ga het eerst wat proberen oplossen met EQ instellingen en evt mn pickups wat lager schroeven. Nog advies?

Wabbie
6 september 2010, 18:36
Ik denk dat je daar een eind mee komt. In ieder geval veel succes ermee!

jimihattricks
6 oktober 2010, 15:31
geen paniek
bij mijn oude ibanez was de lage E juist zachter dan de rest, beetje schroeven aan je pickups en dat moet goed komen..
tijd (en geld) besteden aan een goede eq maakt ook wel wat uit hoor

arcane
6 oktober 2010, 17:51
Je zou ook de actie van de E-snaar kunnen verhogen. Denk dat het iets preciezer is dan de elementen verlagen, aangezien je daardoor ook de andere snaren weer beïnvloedt.