PDA

View Full Version : Takamine TAN 15C versus 16C



Veldonk
4 september 2010, 10:24
Ik ben zinnens mij een takamine TAN 15C aan te schaffen. Ooit op gespeeld en ok.
Wie weet wat het hoorbaar verschil is met de 16C en kan dit beschrijven?

Ronny

Veldonk
4 september 2010, 14:50
Het enige verschil is het massieve bovenblad (top).
De 15c is van Cedar en de C16 van Spruce (Sitka Spruce).
Wat geeft dit aan de klankleur?

Ronny

Ruudj
4 september 2010, 14:54
even kort door de bocht: Ceder geeft een wat warmere klank dan Spruce; deze geeft een meer heldere klank

Git Aar
4 september 2010, 15:15
Zoek via youtube op solid cedar en solid spruce. Het verschil is wel zo groot dat je het zelfs op youtube kan onderscheiden.
Wel vind ik cedar pas mooi(er) worden bij wat steviger werk.

Cue Zephyr
4 september 2010, 16:02
Dit gaat allemaal wel héél erg kort door de bocht zeg...
De bouwer van de gitaar heeft het meeste in de hand qua klank, om een goed idee te krijgen moet je dus een cedar-top en spruce-top van dezelfde bouwer beluisteren, als mogelijk ook nog in dezelfde prijsklasse.
Ceder kan nét zo'n heldere klank (zelfs helderder in sommige gevallen) dan spruce. Ceder heeft een meer open klank, terwijl spruce een paar jaar bespelen moet doorstaan om een meer open klank te krijgen.
Ceder is ook meer responsive (kan het Nederlandse woord niet vinden), dit wil zeggen dat het beter reageert op een zachte aanslag/zacht spel. Ceder is hiermee erg geschikt voor fingerstyle en in sommige gevallen ook flatpicking. Spruce (alle soorten) hebben een iets groter dynamisch bereik. Bij cedar hoef je relatief weinig te doen voor relatief veel volume. Sparren, met name adirondack of red spruce hebben een zeer groot dynamisch bereik en je zult met relatief harde aanslagen niet snel de 'ceiling' bereiken. Dit wil niet zeggen dat spruce luider hoeft te zijn dan ceder.

HTH

Veldonk
5 september 2010, 10:03
Bedankt Cue Zephyr, de uitleg is duidelijk.
Ik weet dat je best je aankoop vooraf uitprobeerd en dat klank iets persoonlijk is. Maar ik heb een paar jaar geleden gespeeld op een Takamine TAN 15c en die klonk niet slecht. Toch denk ik te gaan voor de Takamine 16c, dus met sparren top.

Alvats bedankt iedereen.
Ronny