PDA

View Full Version : Wat is er toch gebeurd met de Nu-metal??



Theije
4 mei 2003, 22:55
De vraag, wat is er toch gebeurd met de Nu-metal?? de afgelopen jaren kon je op festivals als lowlands e.d. geen dooie kat in het rond slingeren zonder iemand in een Korn t-shirt te raken en nu lijken alle 'nu-metal kids' opeens verdwenen.
Terwijl bands als Linkin Park nog steeds hoogtij dagen vieren en elk gitaarmerk inmiddels wel een of meerdere 7 snaren in het assortiment heeft opgenomen, Hughes&Kettner brengt zelfs een halfstack uit zogenaamd speciaal voor de 7 snaar, maar niemand lijkt nu-metal te spelen.
Althans in kan al bijna 2 jaar lang niemand vinden om een spookycore/nu-metal band mee van de grond te krijgen.
Heeft iemand een verklaring??

ohw en kom aub niet aan met dingen als 'ja dat komt omdat nu-metal kut muziek is' want daar heb ik natuurlijk nix aan :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Theije op 2003-05-04 23:00 ]</font>

Negative K3 fan
4 mei 2003, 23:07
komt omdat nu-metal kut muziek is

Theije
4 mei 2003, 23:18
Ik zat er op te wachten :grin: je word wel voorspelbaar

Jesus_etc.
4 mei 2003, 23:22
Sssssssst... Niet te hard. Straks wordt nu-metal weer 'cool'.

Wilson
4 mei 2003, 23:30
Op 2003-05-04 23:07, schreef Negative K3 fan:
komt omdat nu-metal kut muziek is


Nou! ik wilde net ook zon reply schrijven!

NU metal SUCKS

Fluffy
5 mei 2003, 00:03
p00p op de meeste nu metal

Theije
5 mei 2003, 01:05
Ik weet dat jullie allemaal een hekel hebben aan nu-metal want het is herrie en het is zo makkelijk te spelen en er zitten geen solo's in blah blah blah.
Maar zoals ik al aangaf is dit geen topic om nogmaals je haat jegens nu-metal te uiten want dat weet ik nu wel.

hoofd
5 mei 2003, 01:17
Om er dan maar serieus op in te gaan, ik denk (hoop :wink:) dat de nu-metal hype (want dat was het, een hype) gewoon voorbij is. De nu-metal kids hebben of goede muziek ontdekt en hun fouten gezien, of gaan weer richting poppunk (het wordt weer zomer).
Dat je geen muzikanten kan vinden voor je nu-metal band verbaasd me niet, nu-metallers zijn geen gemotiveerde muzikanten (als ze uberhaupt een instrument kunnen spelen). Ik ken veel nu-metallers, maar geen speelt een instrument of heeft bandervaring.

Theije
5 mei 2003, 02:00
Op 2003-05-05 01:17, schreef mtlhead:
Ik ken veel nu-metallers, maar geen speelt een instrument of heeft bandervaring.


Ik ben idd bang dat je gelijk hebt, ik om dit namelijk ook vaak tegen.
Toch jammer dan zal het wel altijd een amerikaanse aangelegenheid blijven.
En ik had zo gehoopt dat er nog eens wat anders uit nederland zou komen dan Kane :S

savecracker85
5 mei 2003, 10:44
tja ik hield vroeger ook van nu-metal(ooit begonnen met Limpbizkit :grin: ) maar ik begon het op den duur gewoon saai te vinden... En alles wat nu nog aan nieuw materiaal uitkomt is telkens weer meer van hetzelfde.. Het was gewoon een soort fase waar ik nu zeg maar uitgegroeid ben.. Ik luister nu naar betere muziek, alhoewel ik het toch nog wel leuk vind om heel af en toe die nu-metal cd's uit de kast te trekken :grin:

Anders Destium
5 mei 2003, 10:57
Nu-metal ontbreekt het aan een fundament net als vrijwel alle andere cross-over stijlen. Daardoor worden ze snel groot maar ontbreekt het aan een lange adem, op een gegeven moment wordt het een beetje een parodie op zichzelf. Harder kan niet, want dan is het geen nu-metal, zachter kan niet, want dan is het geen nu-metal. Als je je aan dit soort regels moet gaan houden schiet het niet meer op.

Dit was ook zo met black-metal in midden jaren negentig (en al dat gezeur over het al dan niet true zijn van bijvoorbeeld Cradle Of Filth). Als het allemaal is overgewaaid blijven meestal alleen een paar van de beste bands over.

Ik denk dat over 5 jaar mensen nog wel eens een Korn CD of iets van SOAD draaien, maar minder van de rest van die meuk :wink: Veel mensen kennen nu al een band als de Deftones niet meer, die 5 jaar terug groot waren in de nu-metal toen het net opkwam...

el loco
5 mei 2003, 11:11
Ik denk dat het komt door een gebrek aan inventiviteit. Muzikaal gezien gaat het natuurlijk vooral om de variatie in ritmes en vette riffs die je kunt verzinnen. (om de tel hen spelen in plaats van op de tel, zoals bij `oud-metal` gebruikelijk was) (dit vereist trouwens ook een hoop muzikaal gevoel, qwa techniek vaak minder lastig, maar je moet het maar kunnen, denk wel ff na voordat je ze gaat bekritiseren) Ik denk dat de meeste blijven hangen in dezelfde ritmes (veel luisteren naar Korn en dan recyclen) Op een gegeven moment heeft iedereen het wel gehoord en sterft het genre. Er blijven natuurlijk ook altijd bands die de stijl een stap verder brengen. Maar die zitten momenteel meer in de crossover/metal/hardcore scene vindt ik. Korn &amp; consorten mogen wat mij betreft hun biezen pakken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: el loco op 2003-05-05 11:13 ]</font>

Neals
5 mei 2003, 11:50
SOAD heeft op zich wel een orginele sound, en is in NU-metalland toch wel een blijver..

Ik denk dat het meeste Nu-metal en dat crossover gebeuren gebasseerd is op Faith No More en Black Sabbath, maar verder is het constant hetzelfde, wordt steeds meer gekruist met andere stromingen etc. etc.

Punk heeft daarentegen meer een steviger fundament en zal daarom ook wel wat langer uit gaan houden..

A3
5 mei 2003, 13:01
Naast hardcore, is nu metal zonder twijfel mijn favoriete genre. Ik luister al naar nu metal voor de term nu metal was uitgevonden, namelijk de eerste cd van deftones, korn, coal chamber. Toen nu metal commerciëler werd, kwamer er inderdaad bands die minder de moeite waren, en die trouwens een verkeerd beeld gaven van nu metal, namelijk papa roach, linkin park, Dit zijn eerder rockbands dan metalbands vind ik, maar luister eens naar linea 77, 36 crazyfists, spineshank, five point o (niet helemaal nu metal maar toch invloeden). Dit zijn bands die nog steeds origineel en hard zijn. Het is jammer dat het zo'n softe hype geworden is, de agressievere nu metal vind ik nog steeds goed. Er zijn nu te veel groepen die amper verschillen van elkaar en dat is jammer. Nu metal is trouwens geen scene die in de underground leeft. Zowel nederland als belgie hebben wel nu metal bands, maar van een scene zoals de hardcore scene kan je toch niet spreken. Misschien omdat deze kids geen instrumenten spelen? ik weet het niet. Mijn interesse in nu metal is op een aantal bands na (bovengenoemde + staind en deftones) grotendeels verdwenen. Het laatste jaar heb ik terug enorm veel hardcore optredens gezien, en dat is nu toch terug de ware muziek voor mij.

el loco
5 mei 2003, 21:27
Dat ben ik met je eens, nu-metal en hardcore liggen op zich vrij dicht bij elkaar. Hardcore is echter naast een muziekstijl ook vooral een levensstijl (net als punk trouwens) De hardere/agressievere nu-metal kan mij ook het meest boeien. De commerciele crap komt ook vaak het snelst in dit soort hypes en is het eerst weer weg: de beste bands die blijven.

Neals
6 mei 2003, 01:08
Ik vind dat een band als Hatebreed nu-metal en hardcore heel erg dicht bij elkaar legt...

Ditmar
6 mei 2003, 01:47
Nu-metal evolueert, maar waarin het aan het evolueren is, geen idee. Net zoals trash een resultaat was van heavy metal, death een resultaat van trash en de nu-metal ontwikkeld zich ook, maar de bands die echt aan het ontwikkelen zijn ken je waarschijnlijk nog niet.

Echt nog vooruitstrevende bands zijn Chimaira, Five Pointe O, Killswitch Engage (das al geen nu-metal meer), Hatebreed misschien, Skinlab.......dat waren ze wel denk ik.

schaap
6 mei 2003, 10:21
nu metal schuift weer terug uit de spotlight, des te beter vind ik, want dan blijft het bestaan.. Alleen dat ze die klote poppunk/punkrock erin neerpleuren vind ik wel heel erg. klote tmf

moretel
6 mei 2003, 11:04
Ik zag laatst de nieuwe van Linkin Park en POD (of is dat geen NU metal).
Maar bij TMF enzo krijg je geen overzicht wat er echt gebeurd in de muziek.

Ronald
6 mei 2003, 11:40
ik snap echt nie wat iedereen toch tegen nu-metal heeft hoor :s ik vind ouderwetse metal juist een stuk minder

maar linkin park en pod vind ik geen nu metal maar eerder pop rock ofzo , top 40 zooi en daar heb ik echt een hekel aan

oh en ik las ook een opmerking vandat er in nu metal geen solos zitten , nou blij toe :smile: ik hou helemaal nie van solos , vind ik maar patserig gedoe zo van : kijk es wat ik allemaal kan

en dat het makkelijk te spelen is dat vind ik maar goed ook :smile:

kvind dat er teveel gezeken word iedereeb houd van iets anders , ik hou nie van ouderwetse muziek maar de andere gitarist in mn band luistert juist alleen maar naar ouderwetse muziek , ik ga hem toch ook nie zitten afzeiken

sjezus man doe toch es normaal

henksjaak
6 mei 2003, 13:59
Tsss er komen genoeg coole andere bands uit Nederland dan Kane alleen die hebben geen kans om bekend te worden of zijn iets meer naar het alternatieve toe.

Goede band bijvoorbeeld is: Face Tomorrow of Lianan Shee of The Dollhousedrama

Die kunnen wel leuk spelen ofzo hoor en zijn wel zouden best top40 kunnen zijn als ze maar de juiste connecties hebben

Of nog een goede IMAGODJAI :smile: uit delft :smile:



Op 2003-05-05 02:00, schreef Theije:


Op 2003-05-05 01:17, schreef mtlhead:
Ik ken veel nu-metallers, maar geen speelt een instrument of heeft bandervaring.


Ik ben idd bang dat je gelijk hebt, ik om dit namelijk ook vaak tegen.
Toch jammer dan zal het wel altijd een amerikaanse aangelegenheid blijven.
En ik had zo gehoopt dat er nog eens wat anders uit nederland zou komen dan Kane :S

A3
6 mei 2003, 17:36
Op 2003-05-06 13:59, schreef henksjaak:
Goede band bijvoorbeeld is: Face Tomorrow

tzal nog ni!!!!!!

ik heb ze voor het eerst gezien in september, toen vond ik het een gewoon goed optreden, maar twee weken geleden op groezrock en afgelopen weekend in de hobnob hebben ze mij echt omver geblazen!!! prachtige songs, prachtige zang en nog een megavet gitaargeluid ook (koch powertone). Dit is echt een mega groep!!

maar het is toch geen nu metal, dit is meer emocore vind ik

En voor degene die in hatebreed nu metal horen? Dan kennen jullie alleen de single "i will be heard" denk ik, want in hun cd's vind je echt niks nu metal terug. Hatebreed is gewoon één van de grootste hardcore groepen van het moment (en terecht). Ze mixen oldschool met metal wat resulteert in mega mosh muziek, als je ze ooit kunt live zien (22-6 in maastrich bijvoorbeeld) moet je dat doen, het is echt een belevenis!!!! Als je de pit overleeft natuurlijk, want dat overschrijd alle grenzen wat ik binnen hardcore al gezien heb!!

vis
6 mei 2003, 18:31
Op 2003-05-06 17:36, schreef A3:
Als je de pit overleeft natuurlijk


dat zat wel in de planning eigenlijk :smile:
maar hatebreed is niet echt nu-metal vind ik, het heeft wel metal invloeden, maar in mijn ogen is het gewoon moshcore of zoiets net als born from pain, over goeie nederlandse bands gesproken..

vis
6 mei 2003, 18:34
oja en face tomorrow is inderdaad emocore

Theije
6 mei 2003, 19:50
Just for the record, ik gebruikte Linkin Park enkel als voorbeeld, persoonlijk kan ik het ook niet waarderen. Ik luister eigenlijk alleen naar Coal Chamber, Skinlab en soms a little ILL Nino on the side.
Skinlab is idd een voorbeeld van een wel goeie nu-metal band die tot nu toe altijd inovatief bezig is geweest vind ik dan dit geld tevens voor Coal Chamber de ongekroonde koningen van de spookycore.

Ik luister naar verschillende stijlen metal ook naar de wat meer klassiekere metal als Metallica, Iron Maiden, ManOwar etc. maar als het aan komt op wat ik zelf graag wil spelen dan zeg ik toch nu-metal ander stijlen spreken me niet aan om te spelen.
En dit komt omdat ik bij nu-metal het gevoel heb dat alles wat ik in mijn muziek kwijt wil ik dat in nu-metal kan.

Timmer
6 mei 2003, 21:37
Ik krijg het idee dat veel van die nieuwe bandjes gewoon meeliften op het succes van het genre op dit moment.

Veelal komen ze dan met een aardige single, maar stouwen dan het gehele album vol met hetzelfde truukje (of meerdere albums, als ik Aardschok mag geloven over de 2e cd van Linkin Park).

Er zijn natuurlijk bands die er bovenuit steken, SOAD of weetiketwat. Voor mij geldt dat ik nu metal (en de meeste hardcorde) buitengewoon saai en inspiratieloos vind. De meeste bands in het genre kunnen gewoon niet langer als 1 a 2 nummers boeien.

Vaak is het ook alleen herrie zonder inhoud, terwijl herrie soms best fijn kan zijn :smile:


Maar het blijft natuurlijk een mening...

Kitaarhiero
7 mei 2003, 17:31
System of a down bracht bij mijn weten haar eerste album ergens in '98 of '99 uit, dus toen was er nog geen sprake van kutzooi als Linkin Park en was Limp Bizkit nog wel een redelijke leuke band.
Toen LB en LP hits gingen scoren hebben de labels ook meer moeite gedaan om bands als papa roach en system of a down onder de aandacht te brengen in een hernieuwde hype van Nu-metal bands.

Theije
7 mei 2003, 18:52
Op 2003-05-06 21:37, schreef Timmer:

Vaak is het ook alleen herrie zonder inhoud.




Dit is dus echt bullshit, als er een muzieksoort is dat juist wel inhoud heeft dan is het nu-metal.
Dat is ook het geen ik mis in veel andere stijlen. Er zijn een hoop coole bands in de rock en metal wereld maar vaak gaan de lyrics helemaal nergens over en is het gewoon pure fictie, iets dat degene die de teksten schrijft gewoon op een avond onder het genot van een kop thee uit zijn/haar duim zuigt.
Voor mij is het belangrijk dat lyrics over echte dingen gaan, dingen die de zanger wil delen met het publiek of gewoon kwijt wil.
Wat mij betreft is het onmogelijk om als zanger/zangeres met emotie en overtuiging te zingen als je teksten zingt die nergens over gaan.
Dit betekend niet dat de muziek dan in mijn ogen slecht is, ik bedoel alleen dat ik dan iets mis in de muziek.

Timmer
7 mei 2003, 20:08
Theije: ik bedoelde eigenlijk voornamelijk de muzikale inhoud, want teksten hebben niet iets met een genre te maken (meestal dan).

Ik luister ook veel naar metal, maar dan meer prog/power/death/black en daar schort het ook nog wel eens aan de teksten.

Toch blijf ik er bij dat er een paar bands boven de massa uitsteken en dat daar onder een hele boel troep zit. Ik ben geen fanatiek numetal luisteraar maar ik luister(de) vrij vaak naar Aardschok op KinkFM (vrijdagavond) en moet zeggen dat ik het halfuurtje new metal altijd buitengewoon saai vind.

Theije
7 mei 2003, 21:14
Ik zal niet de laatste zijn om toe te geven dat er idd een hoop rotzooi tussen zit, maar dat komt denk ik toch door de lage instap drempel van nu-metal dat vind je ook in de punk bijv. je hoeft geen super goeie muzikant te zijn om het te kunnen spelen dus zitten er ook sneller slechte bands tussen. bands met te weinig orginaliteit en inspiratie.

schaap
8 mei 2003, 09:42
maar hetgene wat nu metal bands bekend maakt is hun eigen soort geluid via effecten. net zoals bij alternative muziek moet je een erg apart geluid hebben om er echt uit te springen. En dat van solos, 1 woord, godsmack. En zij doen het wel goed.

Ronald
8 mei 2003, 11:16
godsmack is zekers goed :smile:

Harry
8 mei 2003, 14:13
nu metal is toch gewoon een verzamelnaam voor de huidige (sinds een paar jaar) van metal? Dan is het toch niet te generaliseren volgens mij. Tja, het is niet mijn muziek, maar net als in alle populaire muziekstromingen heb je goeie en slechte bands.......

Ditmar
8 mei 2003, 16:31
Op 2003-05-08 09:42, schreef schaap:
maar hetgene wat nu metal bands bekend maakt is hun eigen soort geluid via effecten. net zoals bij alternative muziek moet je een erg apart geluid hebben om er echt uit te springen. En dat van solos, 1 woord, godsmack. En zij doen het wel goed.


Als ze hun geluid toch via de effecten halen, waarom zouden ze dan nog nummers schrijven. Luister naar bands als Chimaira en Skinlab, die gebruiken bijna geen effecten. Ach ja, en solo's, ik kan best soleren hoor, maar heeft iemand zich wel eens afgevraagd hoe moeilijk het is om een solo te bedenken in de sfeer van het nummer bij nu-metal ???

[effe voor insiders]Trouwens, Leon, let eens op tussen het verschil tussen Wackmobil en Zone, aanstaande zaterdag, en laat het dan voor eeuwig duidelijk zijn dat wij ons geluid niet halen uit effecten[/effe voor insiders]

Ohzoso
8 mei 2003, 21:28
Nu-Metal?? een doodgeboren eendagsvlieg!!

Ronald
9 mei 2003, 08:57
nu-metal , een zwaar coole muziekstijl

Timmer
9 mei 2003, 09:30
Op 2003-05-07 21:14, schreef Theije:
Ik zal niet de laatste zijn om toe te geven dat er idd een hoop rotzooi tussen zit, maar dat komt denk ik toch door de lage instap drempel van nu-metal dat vind je ook in de punk bijv. je hoeft geen super goeie muzikant te zijn om het te kunnen spelen dus zitten er ook sneller slechte bands tussen. bands met te weinig orginaliteit en inspiratie.


Daar ben ik het wel mee eens: als je een beetje in staat bent om een gitaar met 2 handen vast te houden en een beetje kan raggen, wil dat nog niet zeggen dat je een beetje afwisselende muziek kan schrijven...

en ik kan het weten :wink:

Ronald
9 mei 2003, 09:37
er zijn ook zat bands met goeie gitaristen die allemaal nummers hebben die op elkaar lijken

schaap
9 mei 2003, 10:15
Op 2003-05-08 16:31, schreef Ditmar:
[/quote]

Als ze hun geluid toch via de effecten halen, waarom zouden ze dan nog nummers schrijven. Luister naar bands als Chimaira en Skinlab, die gebruiken bijna geen effecten. Ach ja, en solo's, ik kan best soleren hoor, maar heeft iemand zich wel eens afgevraagd hoe moeilijk het is om een solo te bedenken in de sfeer van het nummer bij nu-metal ???

[effe voor insiders]Trouwens, Leon, let eens op tussen het verschil tussen Wackmobil en Zone, aanstaande zaterdag, en laat het dan voor eeuwig duidelijk zijn dat wij ons geluid niet halen uit effecten[/effe voor insiders]
[/quote]
dude, ik bedoelde ook niet alle nu metal bands, alleen ik bedoelde gewoonweg neem slayer, simpel distortion. en meeste nu metal bands, vaak flanger, delay, wah, enz.
ik gebruik zelf ook veel effecten ik heb ze ook voor een reden, in mijn trashrythm effect zit ook nog een flanger en een reverb, maar bij nu metal bands heb je gewoon veel meer geklooi met die dingen.
( En ik ken Chimaira ook dude, en je weet dat ik zone goed vind :wink: ) Ik geef alleen even een truie mening :razz:

Kitaarhiero
9 mei 2003, 10:54
Op 2003-05-09 09:37, schreef Ronald:
er zijn ook zat bands met goeie gitaristen die allemaal nummers hebben die op elkaar lijken

AC/DC, Status Quo, Rolling Stones om er maar een paar te noemen :razz:

Storm
9 mei 2003, 22:30
Volgens mij zijn al die Nu-metal gastjes overgelopen naar het 'gothic' kamp ofzo.
Paar jaar geleden zag je idd alleen maar koRn etc. Afgelopen bevrijdingsfestival struikelde ik constant over al die gothic wannabees. Echt niet normaal...

el loco
9 mei 2003, 22:41
Ik vind effecten en metal eigenlijk helemaal niet bij elkaar passen. Als ik naar mijn eigen band kijk, dan gebruik ikzelf één basisgeluid plus een sologeluid (oh ik speel af en toe een solo, is het dan nog nu-metal?) de andere gitarist gebruikt heel af en toe wat reverb en chorus plus een tremolo-effect.
Je moet juist in deze stijl je eigen geluid uit de band zelf en uit je spel halen, pas dan wordt het origineel. Fx zijn voor de zgn. progressieve muziek, vind ik.

slayurrr
10 mei 2003, 00:46
heel veel 'true' metalheads vinden nu-metal altyd kut, maakt nie uit wat het is, als iedereen het kent vinden ze het kut,mja zoiets als korn vind ik ook niet geweldig maar ze hebben het wel gemaakt en sommige nummers zijn echt wel is cool om te luisteren. maar al gaat het naar slipknot ofzo dat vind ik echt vage muziek al kijk je hoe het in elkaar zit al, maarja als je flink dronken bent is zon nummertje echt wel grappig. mijn nick is nu wel Slayer en dat vind ik ook geweldige trash metal, de laatste twee cd's stelde me zwaar teleur omdat het echt niet hun style was maarja hun worden ook oud , terwijl ze in een concert nog lekker alles spelen van de goede oude trash cd's van ze en slayer is ook zeker leuk om na te spelen op de gitaar, lekker mee spelen met de CD's!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: slayurrr op 2003-05-10 00:48 ]</font>

Theije
10 mei 2003, 01:19
Op 2003-05-09 22:41, schreef el loco:
Fx zijn voor de zgn. progressieve muziek, vind ik.


Spookycore is voor een groot deel gebasseerd op fx.

En ik vind wat Slipknot doet best knap hoor, of ik het ook echt cool vind is een tweede maar wel knap iig.
Om met 9 man zo op elkaar ingespeeld te zijn en één product af te leveren vind ik best knap.
Plus het idee van een drummer en twee percussionisten vink cool, ok op het podium voeren die twee niet zo heel veel uit maar op de albums is het goed terug te horen.
En wat ik ook cool vind van ze is dat ze wat mij betreft bewezen hebben dat ze niet voor het grote geld gaan, anders hadden ze wel weer precies zo'n album gemaakt als het album 'Slipknot' maar ze zijn met hun nieuwe album best wel een andere weg ingeslagen met de kans dat alle fans weg zouden lopen.

En eigenlijk zou je eens wat nummers moeten downloaden van hun echte debut album genaamd "Mate, Feed, Kill, Repeat" deze is nooit in europa uitgekomen en daarom kent niet iedereen deze cd, maar hierop bewijzen ze dat ze ook wat anders kunnen dan wat ze nu doen. Ik zou het album best willen hebben alleen jammer dat het ondertussen zowat collectors items zijn geworden en hartstikke duur.