PDA

View Full Version : Rechtstreeks naar mengpaneel ipv versterker op het podium?



vinkske
3 september 2010, 23:29
Ik had een vraagje over jullie ervaringen / tips:

ik zit in een allround coverband en we zijn redelijk wat weg per jaar (begint lekker te lopen, vooral kleinere feesten en partijen) alleen sjouw ik me altijd een breuk om mijn versterker + speakerbox mee te slepen die vervolgens op het podium belachelijk zachtjes moet....

Nou wou ik vragen wat jullie ervaringen zijn om rechtstreeks in te prikken (via DI) in het mengpaneel, via een voorsterker of effectpedaal? Wat voor gear hebben jullie hiervoor en wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot het geluid?

Alvast bedankt voor de reacties!

marc_o
3 september 2010, 23:36
Ah, mooi topic. Je ziet dit steeds vaker en ik doe het ook wel.

Je kunt dit prima doen, maar zorg voor goede monitoring, met bijvoorbeeld in-ears (goed resultaat, weinig ruimte en fijn voor de kroeg waar je staat) of met de geijkte monitors....meer ruimte en lawaai.

Een erg goed pedaal hiervoor is de Koch Pedaltone, je kunt er feitelijk alle kanten mee op. Op de Pedaltone zit ook een effectloop, zeer bruikbaar voor bijvoorbeeld een reverb-pedaal. ook laat de pedaltone zich erg goed boosten met een extra overdrive, mocht je daar behoefte aan hebben.

Een goedkope en vrij simpele oplossing is een Blackstar HT Dual....je hebt dan 2 kanalen, zijnde clean/crunch en lead. klinkt goed, maar heeft z'n beperkingen. ik neem 'm altijd mee als backup.

Uiteraard zijn er ook oplossingen zonder buizen van bijvoorbeeld Line 6 of een combinatie van bijvoorbeeld Vox, waarin je modelling met een buisje hebt.

De resultaten KUNNEN erg goed zijn, maar is totaal afhankelijk van je PA en de man achter de knoppen.

pasqual
4 september 2010, 00:12
ik heb eens gesoundchecked via DI maar dat klonk nergens naar; het kwam niet eens in de buurt van het geluid wat ik gewend was van de versterker, dus dat werd via de versterker en een microfoon. maar ik kan me wel voorstellen dat als je een goed multi-effects hebt met een effectsloop rechtstreeks in het mengpaneel en een goeie geluidsman die jouw begrijpt, dat het best wel een goeie oplossing kan zijn. maar hoe vaak gaat dit goed? als je je zelf niet hoort, wordt het helemaal kloten. misschien toch een line 6 of zo? die hoeft niet hard om goed te klinken en zeker voor jouw stijl.

groeten Pasqual.

HaroldA
4 september 2010, 00:21
Als je je versterker graag blijft gebruiken kan ik je de Palmer PDI-03 aanraden. Daar zit een loadbox en speaker simulator in waardoor je je (buizen)amp nog steeds flink kunt laten ronken maar alleen maar een XLR uit hebt wat naar de tafel kan. :ok:

Hendriks
4 september 2010, 08:04
Ik heb een tijdje met een Pocket Pod gespeeld , werkt prima , als je maar een goede monitor hebt , natuurlijk klinkt een amp lekkerder en is het gevoel anders ,maar volgens mij hoort het publiek het niet , bovendien is het erg gemakkelijk : inpluggen en spelen , ik neem vanmiddag een Digitech RP500 mee , kijken hoe dat gaat .

dml
4 september 2010, 08:16
Toen ik nog in een coverband speelde, speelde ik ook rechtstreeks naar de PA i.c.m. in-ears, met een vrij simpele doch zeer doeltreffende set up: Koch Pedaltone + TC Nova system.
Nu speel ik in een nederpopband (eigen nummers) en gebruik een Boss GT-Pro die ook rechtstreeks naar de PA gaat, ook weer i.c.m. in-ears (zie http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70333&page=190, meteen de eerste post op die pagina), vooral voor de kleine podia en/of korte optredens. Bij grote podia gaat gewoon mijn Mesa mee.

marc_o
4 september 2010, 11:35
Ik denk dat wanneer meer mensen die Pedaltone op deze manier zouden horen, het een ontzettend goed verkopend apparaat zou zijn!

vinkske
5 september 2010, 14:56
Thanx voor de reacties... Even ter verduidelijking: we spelen op het podium altijd allemaal met in-ear monitoring, dus podium geluid wat betreft monitors = 0... Verder ook aangemeten oortjes, dus monitorgeluid is perfect!

Ik speel met 3 gitaren (mayones setius, gibson LP standard en fender EJ strat) nu over een ENGL 670 se, en dat klinkt perfect, alleen die MOET aangesloten worden op een speakercabinet. De moeilijkheid zit 'm in de instellingen, omdat ik met 3 gitaren speel zijn de volumes nooit gelijk en is het altijd lastig om een goed totaalgeluid te krijgen zonder de hele avond aan de knoppen te lopen draaien. Daarnaast zijn het vooral veel kleine optredens die we doen en is alles eigenlijk al snel te hard.

Wat ik eigenlijk zoek is een simpele oplossing: floorboard inprikken op mengtafel maar wel mét goede geluidskwaliteit!

Heeft er iemand ervaring met FBV van Line6? Voordeel daarvan is dat er een volume en wah pedaal in zitten... Wat is het verschil met een Boss GT of een Koch Pedaltone?

Btw. mooie setup DML!

Niels Verkaik
5 september 2010, 15:46
Over line6 zijn de menigen altijd flink verdeeld (nog meer dan bij andere merken) maar de floorboards schijnen wel goed te zijn. Ik zelf zit te wachten op POD HD 500, een nieuwe serie van line 6 die deze maand moet uitkomen. Het is een floorboard met effecten en nieuwe amp simulaties.

marc_o
5 september 2010, 17:51
Thanx voor de reacties... Even ter verduidelijking: we spelen op het podium altijd allemaal met in-ear monitoring, dus podium geluid wat betreft monitors = 0... Verder ook aangemeten oortjes, dus monitorgeluid is perfect!

Ik speel met 3 gitaren (mayones setius, gibson LP standard en fender EJ strat) nu over een ENGL 670 se, en dat klinkt perfect, alleen die MOET aangesloten worden op een speakercabinet. De moeilijkheid zit 'm in de instellingen, omdat ik met 3 gitaren speel zijn de volumes nooit gelijk en is het altijd lastig om een goed totaalgeluid te krijgen zonder de hele avond aan de knoppen te lopen draaien. Daarnaast zijn het vooral veel kleine optredens die we doen en is alles eigenlijk al snel te hard.

Wat ik eigenlijk zoek is een simpele oplossing: floorboard inprikken op mengtafel maar wel mét goede geluidskwaliteit!

Heeft er iemand ervaring met FBV van Line6? Voordeel daarvan is dat er een volume en wah pedaal in zitten... Wat is het verschil met een Boss GT of een Koch Pedaltone?

Btw. mooie setup DML!

Het probleem met de instellingen zal blijven, ongeacht waar je mee speelt. Wanneer je een berg geheugenplaatsen zou hebben, zou je in principe per gitaar een reeks programma's moeten maken om de eventuele volumeverschillen op te vangen, maar of dat nou is wat je moet willen?

edje kadetje
5 september 2010, 17:57
Als je je versterker graag blijft gebruiken kan ik je de Palmer PDI-03 aanraden. Daar zit een loadbox en speaker simulator in waardoor je je (buizen)amp nog steeds flink kunt laten ronken maar alleen maar een XLR uit hebt wat naar de tafel kan. :ok:

volgens mij wil de TS minder sjouwen en niet meer ...

edje kadetje
5 september 2010, 17:58
Het probleem met de instellingen zal blijven, ongeacht waar je mee speelt. Wanneer je een berg geheugenplaatsen zou hebben, zou je in principe per gitaar een reeks programma's moeten maken om de eventuele volumeverschillen op te vangen, maar of dat nou is wat je moet willen?

Dat zou met de Boss GT-8 prima kunnen.

marc_o
5 september 2010, 18:17
Dat zou met de Boss GT-8 prima kunnen.

Dat geloof ik direct....maar klinkt dat nou een beetje? Ik moet de eerste modeller nog horen die als basis beter klinkt dan een Pedaltone namelijk....

Mitch
5 september 2010, 18:28
Ik heb beide gehoord voor direct gebruik en dan valt de GT8 wel door de mand hoor.

vinkske
5 september 2010, 18:42
In principe doe ik dat nu ook al, per gitaar een andere bank programmeren, maar de volumes zijn gewone draaiknoppen dus daar gaat dat niet mee... Maar daarom is het ook handig een goed floorboard met een volumepedaal te hebben, dan wordt het allemaal wat gemakkelijker... Vind nu alleen met een los volumepedaal dat ik teveel signaal verlies heb en vooral teveel toonverlies als je het pedaal een beetje dicht zet.

Overigens, met het afstellen van de elementen kun je al veel opvangen, alleen een gibson heeft traditioneel gewoon veel meer "ballen" dan die andere twee!

Maar het gaat me nu er dus met name om dat ik de versterker wil vervangen door een floorboard en / of preamp die ik naar de mengtafel stuur.

edje kadetje
6 september 2010, 09:29
Ik heb beide gehoord voor direct gebruik en dan valt de GT8 wel door de mand hoor.

Is ten dele heel persoonlijk en anderzijds gaat het er ook om wat je publiek hoort. En die zijn niet zo kritisch hoor.

'zo'n gitaar met zo'n lánge steel, klinkt dat nou anders?'

marc_o
6 september 2010, 10:53
Eigenlijk is dat ook gewoon waar. Door de beugel genomen vindt het publiek het allemaal wel prima, als de liedjes ergens op lijken en ze horen en solo waar de solo hoort, en het geluid is niet afgrijselijk dan zal het niemand boeien waar je het mee hebt gemaakt.
Om die reden zal ik op termijn dan ook niet meer met die knijterdure Bogner in een kroeg gaan staan en volledig overstappen op direct-ingeplugd. Ik moet enkel een nieuwe pedaltone kopen, want ik heb zelf de eerste serie, die op dat punt niet zo goed werkt als de 2e...raar maar waar.

dml
6 september 2010, 11:14
Wat dat betreft zit ik een beetje in dubio.
Ik speel nu dus met een compact rekje met daarin o.a. een GT-Pro en een losse FC-200. Het rekje is net te tillen, dus ik overweeg een GT-8 aan te schaffen. Sleep ik nog wel een rekje mee voor in-ears en wireless maar het wordt wel een stuk draagbaarder. Aan de andere kant ben ik ook benieuwd naar de AMT SS-11.....
Inderdaad, het publiek zal het weinig schelen of ik met m'n Mesa speel of met m'n GT.

marc_o
6 september 2010, 12:27
Klopt, af en toe komt er een keer een gitarist naar je toe achterf (je weet wel, die gasten die de hele avond met de armen over alkaar naar de band staan te kijken) om wat over je spullen te vragen, maar uiteindelijk moet het gewoon goed werken en functioneel zijn.
Tegnwoordig vinden kroegeigenaren het al snel te luid allemaal, dus het covercircuit is meestal als eerste aan de beurt om dergelijke oplossingen te gaan gebruiken.

Mitch
6 september 2010, 12:53
Is ten dele heel persoonlijk en anderzijds gaat het er ook om wat je publiek hoort. En die zijn niet zo kritisch hoor.

'zo'n gitaar met zo'n lánge steel, klinkt dat nou anders?'

Ach ja, het aloude principe: omdat het publiek het verschil niet hoort moet je niet moeilijk doen over je geluid. Ik begrijp het punt, heb vaak genoeg genoegen genomen met een matige sound, maar je staat daar niet alleen maar voor het publiek. Je staat daar ook omdat je het leuk vindt om te doen en het is echt niet vies als je een goede sound wil hebben. Niks mis met een pragmatische benadering, maar het tot norm verheffen gaat me toch te ver.
En als je een klein beetje kritisch bent op dynamiek en klankkleur valt die GT8 wel door de mand ja, direct ingeplugd. Een aantal sounds klinkt redelijk en zeker opgenomen werkt het best aardig in de bandmix, maar live direct ingeprikt.... je moet er van houden.

Ik wacht nu geduldig op de "als een GT8 niet goed klinkt weet je niet hoe je 'm moet instellen" dooddoener :D

Highway49
6 september 2010, 14:55
Ik heb niet heel veel live ervaring maar dingen als dit vind ik raar klinken: "Het kan goed gaat zo lang de man achter de knoppen z'n werk maar goed doet." Of, "Het kan goed gaan zo lang de monitoring maar goed is."

Dat geldt toch altijd, of je nou met versterker speelt of direct inprikt. De TS gaf al aan dat z'n versterker namelijk vaak ontzettend zacht moet, dus goede monitoring is dan ook van belang. De man achter de knoppen moet ook gewoon altijd z'n werk goed doen. Lijkt mij niet dat dit belangrijker is op het moment dat je direct inprikt toch?

pasqual
6 september 2010, 17:06
Ik heb niet heel veel live ervaring maar dingen als dit vind ik raar klinken: "Het kan goed gaat zo lang de man achter de knoppen z'n werk maar goed doet." Of, "Het kan goed gaan zo lang de monitoring maar goed is."

Dat geldt toch altijd, of je nou met versterker speelt of direct inprikt. De TS gaf al aan dat z'n versterker namelijk vaak ontzettend zacht moet, dus goede monitoring is dan ook van belang. De man achter de knoppen moet ook gewoon altijd z'n werk goed doen. Lijkt mij niet dat dit belangrijker is op het moment dat je direct inprikt toch?

nou, niet helemaal: als je met je eigen versterker speelt, heb je - als het goed is- een lekker podium geluid, eventueel aangevuld met je geluid op een monitor. dit kan natuurlijk slecht zijn maar je hebt in ieder geval nog je versterker. maar als met een multi-effects speelt ben je totaal afhankelijk van het geluid dat via de mixer op je monitor of in-ear komt. dit kan om wat voor een reden dan ook totaal mislukken. daar gaat het om, dacht ik.

groeten pasqual.

big dooley
6 september 2010, 20:34
tja ik mag mezelf aardig conservatief noemen... de interactie tussen gitaar versterker en speakers, vind ik zelf belangrijker, dan een monitor (vaak heb ik liever helemaal geen montor)
dat dit niet altijd werkt voor de man achter de knoppen lijkt me duidelijk... als compromis gebruik ik de DI van mijn JVM... alle volumes zijn gelijk en overschakelen naar master 2 voor een volumeboost, heeft geen effect op het signaal naar de mengtafel... geluid is zeer degelijk te noemen en het mannetje achter de knoppen is er behoorlijk blij mee :)

edje kadetje
6 september 2010, 22:06
Ik wacht nu geduldig op de "als een GT8 niet goed klinkt weet je niet hoe je 'm moet instellen" dooddoener :D

Nee hoor. Als jij de GT8 niet vindt klinken is dat prima. Ík probeer mijn mening niet op te leggen ... ;->

Baker
6 september 2010, 23:41
ach ja, lang leve de Line6 POD.
Ik heb voor mijn dialect bandje een POD 2.0 + een FB4 footswitch.
Huppakee rechtstreeks de mengtafel in en gaan. Klinkt best aardig hoor. Als je maar even gaat zitten voor een paar goede sounds die "werken". En je monitor geluid moet dik in orde zijn inderdaad.

Voor mijn Classic rock coverband zeul ik met plezier met een Marshall stack. Dat dan weer wel.

vinkske
6 september 2010, 23:54
Oké, boeiende discussie... Wat betreft in-ear monitoring: dit moet altijd goed zijn, en ik heb van die aangemeten oortjes dus dat scheelt een bult. Mocht het echt niet goed zijn (of de batterijen zijn leeg, ik gebruik tegenwoordig meer batterijen dan een vrouw die al 15 jaar vrijgezel is... ;) ) dan doe ik een stap naar voren zodat ik voor de frontbox sta en hoor ik het totaal, dus daar zit ik niet over in!

Maar ik wil nu dus inderdaad voor de optredens met mijn coverband een GOED geluid dat rechtstreeks de mengtafel in gaat. Dus eigenlijk zonder een compromis te moeten sluiten tussen óf veel sjouwen en een goed geluid, óf rechtstreeks inprikken en het klinkt ruk of op zijn allerbest "wel oké".

Wil komende week naar Musicstore in Köln rijden en diverse setjes uitproberen, vandaar ook mijn vraag aan jullie: Welke combinaties van floorboard en/of voorversterker en/of eindversterkermodules zijn bij jullie goed bevallen?! Waar moet ik naar kijken? Dan probeer ik gewoon het één en ander uit en kijk ik wat ik het beste vind klinken! Moet wel echt geschikt zijn voor all-round coverwerk...

Bedankt voor de tips, versterkers heb ik heel veel geprobeerd en een goed beeld bij wat ik nodig heb, maar rechtstreeks naar het mengpaneel heb ik dus nog nooit gedaan dus vandaar ook dat ik ff om tips vraag!

marc_o
7 september 2010, 00:02
Ik heb niet heel veel live ervaring maar dingen als dit vind ik raar klinken: "Het kan goed gaat zo lang de man achter de knoppen z'n werk maar goed doet." Of, "Het kan goed gaan zo lang de monitoring maar goed is."

Dat geldt toch altijd, of je nou met versterker speelt of direct inprikt. De TS gaf al aan dat z'n versterker namelijk vaak ontzettend zacht moet, dus goede monitoring is dan ook van belang. De man achter de knoppen moet ook gewoon altijd z'n werk goed doen. Lijkt mij niet dat dit belangrijker is op het moment dat je direct inprikt toch?


Dat ligt denk ik inderdaad aan jouw ervaring, of het gebrek daaraan, zoals je zelf aangeeft. Ik heb er dik meer dan 1000 optredens opzitten en heb me toch een paar beroerde installaties meegemaakt, echt, de waanzin. kijk, daarop zou een dergelijke oplossing niet goed klinken en zeker als er één of andere josti achter de knoppen staat, die eigenlijk draait bij "Discobar Galaxy" in bejaardentehuizen en op kleuterfeestjes...dit lijkt wellicht overtrokken, maar heb het echt wel meegemaakt. Dus je hebt zeker een goede installatie nodig en iemand die weet hoe hij iets goed moet laten klinken, want zelf ben je vaak de laastte die het hoort. Dat apparaat kan het wel, zit daar maar niet over in....je bent echter overgeleverd aan diegene die het signaal in de mix zet en dat is bij kleine optredens waar je met je normale versterker speelt, wellicht niet eens over een PA veel minder het geval.

dml
7 september 2010, 12:32
Mals met een multi-effects speelt ben je totaal afhankelijk van het geluid dat via de mixer op je monitor of in-ear komt. dit kan om wat voor een reden dan ook totaal mislukken. daar gaat het om, dacht ik.

groeten pasqual.

Nou, ook daar kan je nog een tussenstap maken. Ik heb in mijn rekje een mixer zitten. De GT-Pro heeft twee sets uitgangen: tweemaal XLR dat rechtstreeks naar de PA gaat en tweemaal jack dat rechtstreeks naar mijn mixer gaat. Beide sets uitgangen werken onafhankelijk van elkaar en hebben zelfs nog hun eigen Global EQ. M.a.w. ik heb altijd een goed geluid van mijzelf op mijn oortjes, zonder tussenkomst van een techneut.

Ook al heeft je modelingbak geen dubbele set uitgangen, dan nog kun je van bovenstaande gebruik maken door toepassing van een DI.

paulusdeBKB
7 september 2010, 13:51
Als je rechtstreeks een goed basisgeluid wilt hebben, kun je ook eens kijken naar dedicated 19" preamps. Engl maakt een hele mooie met alles erop en eraan: E570. Is een stuk duurder dan de Pedaltone maar kan ook meer. Dan heb je nog de Axe-FX van Fractal Audio: modeling preamp met zeer goede ingebouwde effecten. Waanzinnig uitgebreid ding dat ook nog eens zeer goed schijnt te klinken. Wel duur. De "Eleven Rack" van Avid/Digidesign kost nog geen 800 euro en schijnt ook waanzinnig te klinken. De Axe-FX wordt echter doorlopend geupdated met nieuwe en betere amp sims. Digidesign laat het op dat vlak een beetje liggen. Over het algemeen worden deze 2 modelers beschouwd als het beste wat er op het moment te krijgen is.

Unsung hero: Zentera van Hughes en Kettner. Wordt ook niet meer gemaakt en komt tweedehands niet zo vaak voorbij.

Tweedehands zijn er op buizengebied veel interessante kandidaten: Groove Tubes Trio, Mesa Boogie Triaxis, oude Koch preamp, Ernst Fliek, echt vanalles. De ingebouwde speakersimulatie varieert wel in kwaliteit. De Palmer speaker sim die hierboven al eens is aanbevolen, geldt als de facto standaard.

Met de betere modeling-pedalenboards kom je ook wel aardig uit de voeten hoor. Bovendien zijn ze veel goedkoper! Ik heb zelf een Yamaha DG-Stomp (wordt niet meer gemaakt) en een Zoom g9.2tt (ziet eruit als speelgoed maar werkt prima. Wel een erg heavy selectie van versterkermodellen, dat vind ik achteraf toch jammer).

showband
7 september 2010, 15:51
Met virtuele amps zoals line6 of roland schijnt het gelijk nodig te zijn 12530 modellen te hebben. In het begin op in-ears met line6 gewerkt. Maar dan heb je heel veel keuze in "net niet"

Op een gegeven moment het licht gezien...ik gebruik uiteindelijk met mijn coverband een geluid clean en een vervormd. Net zoals je met een versterker zou doen. En heb daar gewoon dedicated een oplossing bij gezocht.

Clean is dat gewoon een parametrische EQ, en met vervorming een digitech hod-rod. En bij speciale avonden voor crunch nog een digitech Tone Driver. Die dingen geven een geluid wat erg dicht op mijn oede geluid lijkt. Wat bestond uit kleine 8 en 10 inch scheurbakkies op een paar watt gillend. In het pedalentopic staat een foto. 62 euro kanaal 1. 70 euro kanaal twee...... en voor mij een stukken beter geluid dan POD2 of live-X van line 6

Maar het punt is dat je gewoon moet zoeken naar een gebakkie die een goed geluid doet voor jouw muziek. of dat nou digitech, koch, vox, johnson, yamaha, line6 heet maakt niet uit. Als je dat behandeld zoals je eerst je amp deed. Heb je er gewoon genoeg aan. Juist het zoeken naar allemaal geluiden maakt volgens mij dat het allemaal matig is.

dml
7 september 2010, 16:39
Met virtuele amps .................. t/m................... er gewoon genoeg aan. Juist het zoeken naar allemaal geluiden maakt volgens mij dat het allemaal matig is.

+1.
Covergitaristen die de stap naar modeling willen zetten, zijn van mening dat je behalve de gespeelde nummers, ook de geluiden tot in detail moet nabootsen om het nummer zo goed mogelijk te kunnen brengen. Of je "Where the streets have no name" nou speelt met een Vox-model of een Twin-model met een beetje oversturing, zolang de delay maar klopt, want die is echt essentieel in de sound.

Ik gebruik totaal maar twee models voor vier "kanalen": Pro Crunch en Rectifier Vintage 1. Het meest speel ik met EQ-instellingen en wel of geen effecten. Meer heb ik niet nodig.

vinkske
7 september 2010, 20:49
Nogmaals dank voor de reacties! (vooral Paulus voor de opties)

Ik zat zelf te kijken naar de Line 6 Pod x3 Pro, maar ga zeker die Acid ook ff uitchecken! Zal het es langs elkaar proberen en dan ben ik zelf heel benieuwd waar ik voor ga kiezen... en óf het me niet heel erg tegen gaat vallen...

Die ENGL is inderdaad heel erg goed, dat is EXACT hetzelfde als ik nu in mijn 670SE heb zitten! En over dat geluid ben ik heel erg tevreden, maar is in vergelijking met de modelling-modellen van tegenwoordig toch wel aanzienlijk beperkter.

vinkske
14 september 2010, 10:09
Ff update: het is de Line 6 POD 3x PRO geworden in combinatie met een FBV MK II Express floorboard! Heb het allemaal in huis en werkt perfect.... Mooi in een flightcase, waar alles in te bouwen is, dus gewoon voorkant en achterkant van de flightcase af, kabel naar het mengpaneel, gitaar erin en spelen! Heerlijk....
(uniek aan deze versterker is ook dat er een extra ingang zit die afzonderlijk te programmeren is voor basgitaar, zang, gitaar, etc die los van de andere ingang werkt. Ofwel: hier kan de toetsenist / 2e gitarist dadelijk ook zijn gitaar op inprikken, dus scheelt dat 2 versterkers meesjouwen!)

Klinkt erg goed ook, zeker omdat er zo ontzettend veel mogelijkheden in zitten. Alles is te programmeren, en het is dan weliswaar geen buizenbak (dat blijft natuurlijk zijn bepaalde karakteristieken behouden) maar is wel enorm veelzijdig en het klinkt gewoon erg lekker, het is allemaal wat "netter" en "klinischer", is moeilijk uit te leggen. Ik zit de rest van de band veel minder in de weg (hij is al 2 optredens meegeweest en vanavond weer) en ik ben nu ook van mijn volumeverschillen af. Ik kan behalve geluiden ook alle volumes opslaan waardoor ik niet meer aan knoppen hoef te komen, dus ik stel één keer mijn geluiden op volumes op elkaar af en dan zijn die altijd hetzelfde!

Bedankt voor de hulp en de reacties!

paulusdeBKB
14 september 2010, 14:34
Hey Vinske,

Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier met spelen! Tip: besteed extra aandacht aan het levellen van de presets onderling. Als ze allemaal even luid zijn, maak je het leven van de geluidsman een stuk makkelijker en klink je beter over de PA.

jim__
14 september 2010, 15:25
Heeft er iemand hier eigenlijk ervaring met de Sansamp van Tech 21 (bijvoorbeeld die Liverpool)? Lijkt me ook ideaal als backup of thuisoefenamp. Als het ding nog echt goed werkt is het misschien ook nog wel een leuke voor als ik wel met m'n in-ear wil spelen (podia met lage plafonds of vrachtwagentrailers met stalen vloeren, je kent het wel). Kan ik die gewoon standaard tussen m'n effectenplankje leggen, en heb ik altijd de keuze of ik via m'n gewone amp ga of niet. M'n amplug is hier dan weer wat minder geschikt voor.

Uiteraard blijf ik liever bij m'n buizencombo, maar er zijn van die situaties waarbij je het compact en zacht moet houden zoals bij optredens bij bruiloften :(

dml
14 september 2010, 16:24
Heeft er iemand hier eigenlijk ervaring met de Sansamp van Tech 21 (bijvoorbeeld die Liverpool)?

Wel met de Tri AC. Wel aardig maar niet mijn smaak. Er zat een soort mid in die mij irriteerde en ik er met de toonregeling niet uit kreeg.

vinkske
14 september 2010, 16:54
Bedankt voor de tip Paulus, heb nu zelfs een mengtafel en een topbox hier binnen staan om het goed te kunnen programmeren!

Mukkez
14 september 2010, 17:18
Ik heb sinds zaterdag een Tech 21 Character British. Ik vind 'm echt onwijs gaaf.
Goede kwaliteit zowel voor de amp als direct in een interface. Ik heb 'm gisteren geprobeerd tijdens een repetitie direct in de PA, zeker niet verkeerd, maar voor een amp vond ik 'm beter. Maar dat hangt misschien ook van de PA af en live heb je er een geluidsman bij etc.

Epic
15 september 2010, 08:36
Heb je de Axe FX (http://www.fractalaudio.com/) ook overwogen ? Dit schijnt wel de holy grail van spelen via mengpaneel te zijn. In het
Rack forum (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=32) zijn er wel een paar topics over.

peter_heijnen
15 september 2010, 08:57
Vorig jaar ben ik halverwege een theatertour geswitched van amp met mic naar rechtstreeks dmv line6 M9 in een tech blonde. Onlangs werd een registratie van die show op tv uitgezonden en ik realiseerde me pas na uitzending dat ik helemaal niet mijn buizenamp had gehoord zoals ik dacht, maar de tech21...

Wat trouwens niet weg neemt dat het met amp echt wel lekkerder speelde!

Baker
15 september 2010, 09:54
Ff update: het is de Line 6 POD 3x PRO geworden in combinatie met een FBV MK II Express floorboard!


Gefeliciteerd man! Ik zat net even op de site te kijken, maar wat eeen super geavanceerd ding. Hier ga je veel plezier van hebben! Heel wat anders dan mijn POD 2.0 (die trouwens wel gewoon doet wat ie doen moet)

Maar, toch een tip, doe je oude setup niet weg. Ik weet niet wat je had, maar het is altijd leuk om een "echte" amp achter de hand te hebben.

vinkske
20 september 2010, 13:22
Thanx, merk ook echt wel dat het een hele hoop tijd en gesjouw scheelt met de optredens! Is echt superhandig... En het klinkt gewoon erg goed, alleen ben ik behoorlijk lang bezig geweest met programmeren, omdat er zo ontzettend veel op zit dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet! Maar nu klinkt het strak, ook al gebruik je in de praktijd max 20 geluiden op een avond... Of eigenlijk maar 4, maar dan met kleine nuanceverschillen (reverb, delay, chorus, etc) en da's super handig te schakelen --> ideaal!

Zit nog te twijfelen of ik mijn oude bakje moet houden. Is gewoon ook een superversterker (ENGL 670 SE) alleen is ook behoorlijk wat geld wat je "in de kast" zet... Maar denk wel dat ik hem hou, kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen!