PDA

View Full Version : Bigsby B5 op Baja



rocker_71
3 september 2010, 20:07
Aloha,
Ik heb een kort vraagje. Ik wil een Bigsby B5 set op mijn Fender Baja Telecaster (laten) zetten. Dat is een complete set inclusief een Mustang bridge.
Dat ziet er als volgt uit:

http://cn1.kaboodle.com/hi/img/2/0/0/75/c/AAAAAlx7bkEAAAAAAHXPIw.jpg?v=1191553353000

Gaat dat passen? De Baja Tele heeft een string spacing van 54mm, heeft deze brug dat ook?

Mr.Fingers
3 september 2010, 20:16
Ja, dat gaat passen.

rocker_71
3 september 2010, 20:20
Cool, dat hoopte ik al. ;)

Maar heeft die Mustang dan niet een grotere string spacing? Want ik vind het heel irritant als die bv 56 mm heeft en beide E snaren vlak langs de rand vf toets gaan lopen. Dan willen ze er tijdens het spelen nog wel eens afvliegen. :(

edit: zijn hier ook handige sites voor? Ik zit me suf te googelen. Is nl best een prijzig setje, dus wil wel van tevoren weten of het goed past.

Mr.Fingers
3 september 2010, 20:22
Normaal komt die set met een jazzmaster-brug, en die heeft brugzadels met meerdere groeven, dus je stelt de spacing in zoals je wilt.

rocker_71
3 september 2010, 20:26
Deze bedoel je?

zie: link (http://www.rainbowguitars.com/accessories/fender/bigsby-b5-telecaster-vibrato-kit/0868013002/FE) (zie vooral de vergroting)

Ik wist niet dat dat een Jazzmaster brug was. Dat ziet er goed uit. ;)
Tanx voor de snelle info.

Wabbie
4 september 2010, 02:27
jazzmasterbrug en mustangbrug hebben dezelfde stringspacing. Dus dat gaat helemaal goedkomen volgens mij.

rocker_71
5 september 2010, 11:28
Een Bigsby op een Tele laten zetten, weet iemand voor hier nog een goed adres voor?

Mr.Fingers
5 september 2010, 11:30
Doe je gewoon zelf, is de prijs bij een gitaarbouwer echt niet waard! Ik heb het zelf ook gedaan op een klein half uurtje.

http://www.youtube.com/watch?v=bN2MLRbIC5M

(gewoon zien dat je bigsby mooi gecenterd en haaks op de middellijn van de gitaar staat). Dat gedoe met dat plugje is voor jou niet nodig, de baja heeft geen "swimmingpool" route voor het brugelement.

spirit
5 september 2010, 14:50
Ik zit er ook aan te denken om nog eens een bigsby op een van mijn tele's te monteren.

Maar het is toch ook mogelijk om de orginele (vintage) brugplaat aan te passen dmv van sleufjes, en deze dan gewoon te gebruiken.
Of is dit af te raden?

rocker_71
1 oktober 2010, 15:00
Okee, sinds deze week zit er een vette Bigsby op mijn Tele! :mmmm:
(foto's volgen later)

Qua sound was het wel even wennen. Ik meende iets minder twang te horen. Maar daar staat tegenover dat het een voller, breder geluid is met meer bas. I like it.

Klein vraagje: als ik de Bigsby hendel gebruik, schuift mijn brug ook iets heen en weer. Is dat normaal?

Luca P
1 oktober 2010, 18:18
Bigsby's passen altijd!
Anders pas je toch wat aan hier en dar net als Lonnie:
http://www.modernguitars.com/imagefiles/jennings/lonnie90.jpg

rocker_71
3 oktober 2010, 20:46
Fotoootje:

http://i58.photobucket.com/albums/g258/rocker_71/GEAR/TelewithBigsby2edit.jpg

Bijgaand een plaatje van mijn Tele met Bigsby.

Enige wat niet helemaal volgens plan is gegaan, is dat de radius van de Mustang brug (7,25) anders is dan mijn Tele (9,5). De bouwer heeft bij mij een verhoging genaakt onder de hoge E snaar. Nu staat het best goed, alhoewel de actie van de G snaar wel iets te hoog is.

Eigenlijk moeten ze dat wel vermelden bij de Bigsby B5 set for Telecaster, want het is wel een issue natuurlijk. Eigenlijk moeten ze er speciale Mustang bruggen voor maken, maar dat zal wel te kostbaar zijn.

spirit
3 oktober 2010, 21:07
Looks nice!!!

Inmiddels heb ik zelf ook een Bigsby liggen, en ga een orginele vintage brug met 3 zadels gebruiken.
Voor wat ik zover gelezen heb, is het gebruikelijk om bij een complete aanpassing (zoals op je foto), ook de hals onder een hoek te zetten. Dat zou oa ook verklaren waarom je actie nu hoger is.

Bij gebruik van de orginele vintage brug schijnt dit niet nodig te zijn, en zou ook de "twang" beter behouden blijven.

geert1976
3 oktober 2010, 21:55
Ik zit er ook aan te denken om nog eens een bigsby op een van mijn tele's te monteren.

Maar het is toch ook mogelijk om de orginele (vintage) brugplaat aan te passen dmv van sleufjes, en deze dan gewoon te gebruiken.
Of is dit af te raden?

Kan prima, heb ik ook wel eens gedaan.

sleufjes erin vijlen en klaar:ok:

Door de ronde zadels geleiden de snaren nog goed ook:ok:

spirit
3 oktober 2010, 22:03
Kan prima, heb ik ook wel eens gedaan.

sleufjes erin vijlen en klaar:ok:

Door de ronde zadels geleiden de snaren nog goed ook:ok:

Wel de sleufjes óók in de zadels vijlen, en niet alleen in de achterzijde van de brug. Doordat de string spacing van een B5/B50 veel kleiner is dan de spacing van een tele, glijden de snaren ook zijdelings over de zadels, waardoor benden zo goed als onmogelijk wordt. Door de sleufjes ook in de zadls te maken is dit te voorkomen.

geert1976
3 oktober 2010, 22:12
Wel de sleufjes óók in de zadels vijlen, en niet alleen in de achterzijde van de brug. Doordat de string spacing van een B5/B50 veel kleiner is dan de spacing van een tele, glijden de snaren ook zijdelings over de zadels, waardoor benden zo goed als onmogelijk wordt. Door de sleufjes ook in de zadls te maken is dit te voorkomen.

Yep.

Het is prima te doen.

vulvasonic
4 oktober 2010, 00:00
Ik ben blij voor je dat het allemaal uiteindelijk gelukt is, maar wat ik werkelijk niet begrijp en dus ook met verbazing heb zitten lezen, is dat je een Bigsby koopt met alles er op en er aan, en dat je pas achteraf gaat vragen of je wel de goede hebt en zo. Was het niet makkelijker geweest als je die vraag gesteld had vóór je tot aanschaf over ging? :dontgeti:

Wabbie
4 oktober 2010, 07:36
Je zou zelfs de zadels van die mustangbrug nog kunnen vervangen door een setje graphtech zadels. Die kun je namelijk wel in hoogte verstellen en daarmee zou je de actie nog wat beter kunnen bijstellen.
Verder heeft Warmoth geloof ik een mustangbrug met zadels die je ook kunt afstellen.

rocker_71
4 oktober 2010, 10:19
Ik ben blij voor je dat het allemaal uiteindelijk gelukt is, maar wat ik werkelijk niet begrijp en dus ook met verbazing heb zitten lezen, is dat je een Bigsby koopt met alles er op en er aan, en dat je pas achteraf gaat vragen of je wel de goede hebt en zo. Was het niet makkelijker geweest als je die vraag gesteld had vóór je tot aanschaf over ging? :dontgeti:

Dat noemen ze voortschrijdend inzicht. :soinnocent:

Ik had zeker wel eea gelezen en gezocht op internet, waaronder de hele goede site (link (http://www.xs4all.nl/%7Emsengers/htm/home.htm)). Maar op een gegeven moment lees je zoveel, dan weet je het ook niet meer. De string spacing had ik wel goed gecheckt en dat is allemaal goed gekomen.

Van Strats heb ik inmiddels wel wat verstand, maar Tele's zijn nieuw voor me en Bigsby's helemaal. Ik vond de brug die op de Baja zat niet goed (was niet de originele), dus daar wilde ik sowieso van af. Ik dacht met een complete vervangings set in één keer klaar te zijn. En dat is op zich wel gelukt.