PDA

View Full Version : Bassman vraag...leer het mij.



David Dear Hearts
3 september 2010, 12:27
Ik heb net een bassman export 50W aangeschaft. Wou ik al lang hebben..enige probleem ik heb er 0,0 ervaring mee en zou graag jullie hulp inroepen.

Ik ga 'm spelen door een standaard JCM900 marshall cabinet.

Vooraan heb je links 2 ingangen (bass instrument) met een 'deep' knop en in het midden 2 ingangen (normal) met een 'bright' knop.

stomme vraag misschien, maar waar plug ik in? en wat raden jullie aan. Ik speel door een gibson goldtop.

achteraan:

links zit de pre-set voltage: 117-200-210-220-230-240 ik neem aan dat ik die op 220 zet?

ernaast zit een 'ground' switch die je links, midden of rechts kan zetten. Waarvoor dient die?

Daarnaast een 'fuse' draaiknop. zelfde vraag...

dan de 'on' en 'stand by' schakelaars... hoelang opwarmen voor ik de boel effectief aanzet?

Daarnaast de uitgangen naar de cabinet:

speaker 50W en de EXT speaker.

Op hoeveel ohm moet ik m'n cabinet zetten? 4?


Veel vragen, maar waarschijnlijk simpele antwoorden...haha...

lemme know

Alvast merci

David

nico verduin
3 september 2010, 12:45
David,
Gewoon elke ingang proberen en dan leer je zelf wat wel en niet klinkt.
Amp op 230V zetten
Ground switch is als het goed is afgesloten. Anders laten doen door iemand (dus die condensator eruit knippen).
Fuse = Zekering = Nooit open maken met de stekker in het stop kontakt. Alleen als hij het niet doet, Dan dezelfde zekering er in terug doen. Springt hij weer, dan moet hij naar een techneut.
Eerst de hoofdschakelaar. Dan paar minuten wachten en dan de standby. Wel altijd zorgen dat er een speaker is aangesloten.
Bassman is dacht ik 4 ohm. In de ext kun je ook een speaker aansluiten. Let er wel op dat je eerst de speaker jack gebruikt. Op die jack zit een schakelaar dat als er geen plug in zit, hij de speakeruitgang kortsluit. Dit ter bescherming van de versterker.

Buzzel
3 september 2010, 15:43
...Ground switch is als het goed is afgesloten. Anders laten doen door iemand (dus die condensator eruit knippen).....


dat ground switch vat ik niet helemaal. Wat is daar het praktisch nut van??

En over die ingangen. het normal kanaal kan je het best gebruiken voor je gitaar. er is wel een klein verschil tussen input 1 en 2 maar moet je even luisteren wat je het mooist vind. Je kan ook het normal kanaal doorlussen naar het bas kanaal. ik geloof dat je dan een patch kabeltje tussen input 1 (normal) en input 2 (bas) moet doen (kan ook zijn dat anders ook mogelijk is)

David Dear Hearts
3 september 2010, 15:53
Merci Nico. Ik probeer het uit!

nico verduin
3 september 2010, 18:21
dat ground switch vat ik niet helemaal. Wat is daar Once upon a time..... a long time ago...:seriousf::seriousf: Werd de Ground switch gebruikt om rommel van het net af te halen voordat het de versterker in ging. Een nadeel is dat die caps ook kunnen doorslaan. Als de cap dus defect is, en je hebt de amp niet geaard, dan is de kans redelijk groot dat je de netspanning op het chassis en daarmee ook op je gitaar krijgt. Tegenwoordig mag dit alleen met speciale condensatoren (type X1 en X2) voor EMI onderdrukking (o.a. bij schakelende voedingen die direct op het net zitten) om teruggave op het net tegen te gaan. Dus kom je een amp tegen met zo'n cap er nog in. Gelijk die cap eruit knippen.

Buzzel
4 september 2010, 08:53
okey bedankt

fredv
8 september 2010, 23:01
Tip:

Plug je gitaar in het linker gat van de Bass-input. Steek een jacksnoer in de rechter ingang van de Bass-inputs, en doe het andere eind in het linker gat van de normal-inputs. Je kunt nu zowel het bass-kanaal als het normal-kanaal met elkaar mengen: met de volumeknoppen bepaal je hoeveel van elk kanaal je wilt hebben. Je hebt nu zowel het vette van het bass-kanaal, als het meer heldere van het normal-kanaal. Zo speel ik altijd over mijn 50W Bassman.



Succes.