PDA

View Full Version : vastgelijmde topkam losmaken



marclezwyn
2 september 2010, 20:17
Hoe zouden jullie een vastgeiljmde topkam losmaken?

grt
Marc

Cue Zephyr
2 september 2010, 20:22
Ik zou deze heel voorzichtig en nauwkeurig lostikken met iets.

LaurentB
2 september 2010, 20:35
Ja, en let op als er overheen gelakt is, want dan zou je ook per ongeluk een schilfer lak kunnen loswerken.

marclezwyn
2 september 2010, 20:38
Al zitten wrikken en duwen en tikken. Bestaat er geen speciaal gereedschapje ofzo dat jullie weten? De snaarinkepingen zijn OK maar de hele zaak moet ietsjes lager komen.

LaurentB
2 september 2010, 20:43
Ik heb eens de brug van mijn zelfbouw losgemaakt met een verwarmd (en scherpgeslepen) plamuurmes. Het hangt van de lijmsoort af, maar sommige wordt zacht door verhitting. door zachtjes beginnen te drukken gleed-ie er geleidelijk en stukje bij beetje doorheen.

HUESSEN
2 september 2010, 22:03
Al zitten wrikken en duwen en tikken. Bestaat er geen speciaal gereedschapje ofzo dat jullie weten? De snaarinkepingen zijn OK maar de hele zaak moet ietsjes lager komen.


Lager?Dan kun je toch beter de topkam uitvijlen.

northernlake
2 september 2010, 22:18
http://www.fretnotguitarrepair.com/nuts.htm

Cue Zephyr
2 september 2010, 23:52
Lager?Dan kun je toch beter de topkam uitvijlen.

^Dat.
Wees hier echter wel heel voorzichtig mee want je zit al snel te laag. Laat dit desnoods door een (voormalig) luthier doen.

--=HANS=--
3 september 2010, 09:10
Ik zou toch even proberen om de kam er uit te krijgen met een van de eerder genoemde technieken. Het moet wel heel raar gaan wil je hem er niet netjes uit krijgen. Wat op dit moment een rol kan spelen is de hoge relatieve luchtvochtigheid. Na de ietwat vroege herfst van de afgelopen weken is de luchtvochtigheid hoog en het hout van je gitaar reageert daarop en kan de boel vaster zetten dan normaal.
Als je je topkam los hebt is het veel makkelijker om de juiste hoogte te krijgen je haalt materiaal van de hele onderkant af en het geheel zakt dus. Als je de in de afzonderlijke sleufjes van de topkam gaat zitten veilen is het per snaar heel erg lastig te bepalen hoeveel ze zakken o.a. omdat ze verschillend van dikte zijn, bovendien moeten de snaren niet te diep liggen. Ga wel voorzichtig te werk want je haalt snel te veel weg van de onderkant.

marclezwyn
3 september 2010, 14:05
Op de volgende manier heb ik het NIET gedaan, want deze clip laat zien hoe je een nieuwe kam plaatst door de oude in te zagen. http://www.youtube.com/watch?v=pxcwhUhq61c Maar...wel heb ik de hefboom truc met de tang toegepast en dat ging met heeeeeeeeel voorzichtig heen en weer wrikken en een stuk dik papier rond kam plotseling heeeeeeel goed.

Bedankt mensen.