PDA

View Full Version : Kabel na effectpedaal



Juuleman
2 september 2010, 17:51
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een nieuwe gitaarkabel te kopen, een Klotz die lijkt me wel goed (6m), maar even een vraagje. De kabel achter het effectpedaal (Dus van het effect naar de amp), moet die ook zo'n goede kwaliteit hebben?

Groetjes,
Juul

Di Stefano
2 september 2010, 18:08
Natuurlijk. Je geluid is maar zo goed als het zwakste element in de keten.

Juuleman
2 september 2010, 18:30
Okee bedankt.

Dirk_Hendrik
2 september 2010, 18:55
Ligt ook aan het effectpedaal. Kwaliteit van de kabel is veel minder van invloed op je geluid als je pedaal een uitgangsbuffer heeft (en daarbij maakt het weinig uit of dat een "goede" of een "slechte" buffer is).

EJPostema
2 september 2010, 19:26
is het met gitaar kabels niet zoals met TV kabels etc...

duurdere kabels zijn dan echt niet beter als goedkopere kabels. Dat merk je echt niet, pure geld verspilling. Dit is btw alleen het geval bij kabels niet langer dan 10m.

NOTE: Dit is dus alleen wat ik weet van audio/tv kabels. Maar daar is het bij elke soort kabel (HDMI/S-video/Scart/DVI etc...) hetzelfde verhaal. Maakt echt geen donder uit wat je koopt

refused199
2 september 2010, 19:54
Bij gitaar maakt dat wel degelijk uit. Hoe beter het signaal hoe beter het geluid. Daar kun je signaal verlies niet bij gebruiken, daarom worden vaak gouden pluggen aangeraden.
Maarja als de rest van je keten geen goede verbindingen heeft heeft dit ook totaal geen zin.

EJPostema
2 september 2010, 22:50
Bij gitaar maakt dat wel degelijk uit. Hoe beter het signaal hoe beter het geluid. Daar kun je signaal verlies niet bij gebruiken, daarom worden vaak gouden pluggen aangeraden.
Maarja als de rest van je keten geen goede verbindingen heeft heeft dit ook totaal geen zin.

Goeie connecties is ook bij audio/tv apparatuur idd beter. (vergeten op te schrijven). Maar zolang de kabel niet te lang wordt, hoef je niet extra geld te investeren in een goeie kabel. Gouden pluggen zijn tegenwoordig al heel goed te betalen namelijk

Pé.
2 september 2010, 23:56
is het met gitaar kabels niet zoals met TV kabels etc...

duurdere kabels zijn dan echt niet beter als goedkopere kabels. Dat merk je echt niet, pure geld verspilling. Dit is btw alleen het geval bij kabels niet langer dan 10m.

NOTE: Dit is dus alleen wat ik weet van audio/tv kabels. Maar daar is het bij elke soort kabel (HDMI/S-video/Scart/DVI etc...) hetzelfde verhaal. Maakt echt geen donder uit wat je koopt Nee je doelt waarschijnlijk op de kabels voor digitaal signaal, zoals HDMI, DVI, Glasvezel en dergelijken. In deze gevallen maakt het werkelijk waar geen fuck uit wat voor kwaliteit kabel je gebruikt, zolang de connectoren op beide kanten maar op de juiste manier zijn aangesloten (genoeg HDMI kabels van goedkope Chinese afkomst gezien die verkeerd bedraad waren). Bij digitaal heb je òf perfect signaal, òf geen. Een HDMI kabel van meer dan 30 euro is dan ook niet minder dan pure oplichterij. Nou is er uiteraard altijd een limiet. Zo kan bijvoorbeeld een zeer goede kwaliteits netwerkkabel (Cat5e) misschien wel 100 meter overbruggen, terwijl het goedkope alternatief misschien maar 80 meter aan kan. Maar dan praat je over onmogelijke lengten voor allerdaags gebruik.

Bij analoog signaal maakt de kabel wel degelijk wat uit. Dit signaal is gevoelig voor interferentie van buiten af en kan last hebben van het capacitieve vermogen in een kabel. Vaak zijn de duurdere kabels (Klotz Titanium bijvoorbeeld) beter afgeschermd voor de buitenwereld dan de gemiddelde Stagg- of DAP-kabel. Wat betreft de "gouden" connectoren: Dit is vaak een flinterdun laagje goud bovenop een standaard connector. Deze goldplating werkt zeker niet altijd in je voordeel omdat het in feite een extra barrière is in je geluidsketen, staar je hierop dus niet blind.

EJPostema
3 september 2010, 00:01
Nee je doelt waarschijnlijk op de kabels voor digitaal signaal, zoals HDMI, DVI, Glasvezel en dergelijken. In deze gevallen maakt het werkelijk waar geen fuck uit wat voor kwaliteit kabel je gebruikt, zolang de connectoren op beide kanten maar op de juiste manier zijn aangesloten (genoeg HDMI kabels van goedkope Chinese afkomst gezien die verkeerd bedraad waren). Bij digitaal heb je òf perfect signaal, òf geen. Een HDMI kabel van meer dan 30 euro is dan ook niet minder dan pure oplichterij. Nou is er uiteraard altijd een limiet. Zo kan bijvoorbeeld een zeer goede kwaliteits netwerkkabel (Cat5e) misschien wel 100 meter overbruggen, terwijl het goedkope alternatief misschien maar 80 meter aan kan. Maar dan praat je over onmogelijke lengten voor allerdaags gebruik.

Bij analoog signaal maakt de kabel wel degelijk wat uit. Dit signaal is gevoelig voor interferentie van buiten af en kan last hebben van het capacitieve vermogen in een kabel. Vaak zijn de duurdere kabels (Klotz Titanium bijvoorbeeld) beter afgeschermd voor de buitenwereld dan de gemiddelde Stagg- of DAP-kabel. Wat betreft de "gouden" connectoren: Dit is vaak een flinterdun laagje goud bovenop een standaard connector. Deze goldplating werkt zeker niet altijd in je voordeel omdat het in feite een extra barrière is in je geluidsketen, staar je hierop dus niet blind.


Oke, helder. Heb ik weer wat geleerd :)

joelvereycken
3 september 2010, 18:01
ik heb laatst een klotz kabel ingeruild voor een monster. En het verschil was duidelijk hoorbaar. Duurdere (betere) kabels gaan over het algemeen ook langer mee

AoDf
3 september 2010, 20:16
...daarom worden vaak gouden pluggen aangeraden...


...Gouden pluggen zijn tegenwoordig al heel goed te betalen namelijk...

Ik snap dat nooit zo met die gouden (of vergulde) pluggen. Ik lees het wel vaker, dat het beter zou zijn. Erg mooi hoor, dat die plug van goud is. Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat het onzin en geldklopperij is, want heeft een vergulde (of gouden) plug niet alleen zin als ook de connector waar deze ingestoken wordt van goud is? M.a.w. als de hele keten van plug en connector verguld is. Ik ken zo even geen effectpedaal met vergulde connectoren. Een signaal zal dus nog steeds via een gouden plug in een pisbakken stalen connector binnenkomen.

Of zie ik het dan niet goed?

EJPostema
3 september 2010, 22:36
de connectie is beter met goud en het geleid beter. Het zou idd nog beter zijn als de andere kant ook van goud is. Maar alleen de kabel helpt al voldoende

BasHermus
3 september 2010, 23:04
Wat een bende geklets...

Goud geleid niet beter maar slechter dan koper/aluminium/ijzer...

Het oxideert alleen niet (gaat nooit roesten), maar als de ingang van je gitaar/pedaal niet ook van goud is helpt dat niet.
Eerder het tegenovergesteld, omdat bij contact tussen twee verschillende metalen de edelste van de twee de oxidatie bij de minder edele juist versneld (en nu mag je kiezen, een geoxideerde plug aan je kabel, of een geoxideerde ingang van je gitaar/pedaal/amp).

Bij een kabel is vooral de levensduur van belang.
Een duurdere kabel gaat langer mee en gaat niet kraken (ook niet na jaren gebruik).
Bovendien heb je inderdaad beter pluggen, soldering, afscherming etc.

Bedenk trouwens dat het signaal dat door een simpele CAT5 (netwerk) kabel echt een veeeeeeel hogere frequentie heeft dan wat wij (of zelfs je hond) kan horen... (ongeveer 1000x zo veel) Je zou toch denken dat je daar eerder last hebt van signaal verlies bij hoge frequenties ten gevolge van de capacitieve werking.
En toch kan het daar met een relatief goedkoop kabeltje over lange afstanden.

Ik ken trouwens ook een redelijk aantal mensen die CAT5 kabels voor audio gebruiken . Laten die nu net allemaal elektrotechniek gestudeerd hebben.