PDA

View Full Version : Multi-Effect vs. Individuele effecten



Grapsok
2 september 2010, 14:22
Beste gitaristen,

Ik heb een vraag voor jullie.
Ik heb binnenkort waarschijnlijk wat optredens, maar dan is het ook wel leuk om 'je eigen geluid' mee te nemen. Ik heb nu van alles op mijn versterker zitten (VOX VT 100), maar als ik die niet mee kan nemen heb ik wat anders nodig om hetzelfde geluid te krijgen uit een andere versterker.

Ik heb een beetje op internet rond gezocht en veel mensen zeggen dat het geluid van een multi-effect toch wel slechter klinkt dan individuele effecten pedalen. Aangezien individuele effecten kopen toch wat duurder is twijfel ik een beetje over wat ik moet doen. Wat is jullie mening erover? Of heeft iemand ervaring met beide?

Groetjes, Bob

M Kactus
2 september 2010, 14:38
Hier zijn echt al talloze topics over. Even zoeken op MFX, multieffect vs losse pedalen, en je komt al een hele hoop tegen.

Een samenvatting kan zijn: Eerst en vooral is er een verschil tussen MFX en modelers. Wil je je eigen versterker gebruiken of wil je direct van je MFX naar het mengpaneel ? In dat laatste geval is een versterker- en speakermodeler onontbeerlijk.

Dan over de MFX: De budget multi-effecten kunnen wel eens barslecht klinken. Als je meer uitgeeft, zit je ook met betere effecten. Het voorbeeld wat ik altijd aanhaal, zijn de Damage Control-dingen. Een top-MFX met topgeluiden. Maar hét grote nadeel van een MFX is dat je meteen àlle effecten in dat apparaat koopt. Stel dat je de Delay in de BOSS GT8 fantastisch vind, dan koop je meteen ook alle distortions en chorussen die erin zitten. Zo is een MFX heel vaak een compromis. En als je dan toch nog dat ene freaky pedaal erbij wilt, en later nog eentje, en dan nog eentje... Dan zit je aan een pedalenplank.

Kortom: Er is voor beiden wat te zeggen. Persoonlijk heb ik ook een combinatie van beiden. Ik heb de Rocktron Utopia als MFX en ik heb een pedalenplank(je). Zo kan ik in heel veel omstandigheden uit de voeten.