PDA

View Full Version : Trooper solo!



GuitarN00B007
2 september 2010, 12:08
Hallo! Kan iemand mij helpen met de trooper solo van Iron Maiden???

http://www.youtube.com/watch?v=d3Ak78uo0UA

Het gaat om stukje 2:21 weet iemand wat de techniek is???

Ik heb al een aantal tutorialvids on youtube gekeken maar ik kom er echt niet uit!

PS: die andere topic van mij doet het niet op 1 of andere manier.. :???:

Thiez
2 september 2010, 17:06
Dit stukje is een bend op A (14e fret G-snaar) dan een B (12e fret op B-snaar) en dan een D (15e fret op B-snaar).
Even het nummer luisteren voor de feeling en timing van dit stukje. Het blijft constant hetzelfde maar met andere timing.

Edit: hij eindigt aan het eind van dat stukje met de A en dan nog een G erachter (12e fret G-snaar).

GuitarN00B007
2 september 2010, 20:40
thnx voor je reactie. Zover was ik ook gekomen :) alleen wanneer hij sneller gaat lijkt het wel alsof hij halve bends doet of hammerons... en hier loop ik dus vast zoo frustrerend:makeup:

Thiez
2 september 2010, 21:30
Het word hier meer een soort sweep beweging. A en B downstrokes en dan hammer on op D. Je hoort ook dat de noten niet allemaal zuiver los gespeeld zijn maar dat af en toe de D nog uitklinkt wanneer hij de A al weer bend.

GuitarN00B007
2 september 2010, 21:32
hmm.. ok.. nog ben ik een beetje :???: hoor.. :$ heb je msn met cam dat je het mij kan uitleggen of microfoon??:)

Thiez
2 september 2010, 21:45
Gewoon expirimenteren en proberen wat voor jou lekkerste speelt.
Je hoort dat hij eerste keer 8e noot speel gevolgd door twee 16e noten. En dat snellere stuk gaat hij met alle drie naar 16e noten.

Het blijft dus gewoon hetzelfde maar de bend en de B daarna volgen wat sneller op elkaar waardoor de noten wat in elkaar lopen. dat is wat je hoort.

Je kunt het op zo veel verschillende manieren spelen. Zoals ik al zei met 2 downstrokes en hammer-on, je kunt ook alles picken en dan bepaal je nog zelf of je down of upstroke makkelijkste vind.

Ga gewoon rustig proberen. Eerst langzaam, ik ben ook begonnen met helft van de snelheid eerst te spelen en techniek goed te hebben. en dan pas langzaam gaan versnellen. Na tijdje het je beetje feeling in je vingers en gaat het steeds makkelijker.

GuitarN00B007
2 september 2010, 21:46
ok thnx ik ga er aan werken dan :dontgeti:

Thiez
2 september 2010, 21:50
Ik heb helaas geen webcam en mic om het voor te doen.

Deze is opzich best duidelijk,
http://www.youtube.com/watch?v=S0q42OrwSpo

GuitarN00B007
2 september 2010, 22:13
de dvd heb ik hiervan en echt ik kom er niet uit.. ik ben geloof ik echt dom :(

aaronstonebeat
7 september 2010, 03:17
Ik heb die instructie net even bekeken. Lijkt me klare wijn. Gewoon doen wat hij zegt (en wat Thiez ook al zei).

Ik zou ook de eerste twee tonen omlaag aanslaan, maar dan de derde omhoog zodat ik wat minder energie kwijt ben aan een hammer-on en sneller/soepeler terug kan naar de bend op de g-snaar.

Als je trouwens de laatste twee tonen andersom speelt, pull-off van b-15 naar b-12 en dat dan in die aanvankelijke galop-kadans, heb je één van de signature-licks van Angus Young.

GuitarN00B007
7 september 2010, 23:16
ik kom er echt niet uit met die hammeron... :makeup: misschein komt dat omdat ik me al die tijd iets anders hebt aangeleerd??

aaronstonebeat
7 september 2010, 23:25
Waar gaat het mis dan? Begrijp je de instructie niet misschien? Of lukt het je niet om die uit te voeren?
Persoonlijk zou ik, zo als ik al zei, geen hammer-on gebruiken maar die noot aanslaan met een upstroke. Hammer-ons en pull-offs vormen een heel hoofdstuk op zich; die zijn voor iedereen lastig geweest.

Gooi het eruit en dan vinden we vast de oplossing.
We zijn toch broeders in rock hier :blast:

GuitarN00B007
8 september 2010, 21:16
Waar gaat het mis dan? Begrijp je de instructie niet misschien? Of lukt het je niet om die uit te voeren?
Persoonlijk zou ik, zo als ik al zei, geen hammer-on gebruiken maar die noot aanslaan met een upstroke. Hammer-ons en pull-offs vormen een heel hoofdstuk op zich; die zijn voor iedereen lastig geweest.

Gooi het eruit en dan vinden we vast de oplossing.
We zijn toch broeders in rock hier :blast:

thnx man!

Ik heb hier een filmpje voor je!

http://www.youtube.com/watch?v=0unZDN8DwpQ

Hoop dat jullie er zo uitkomen.. :makeup:

Thiez
8 september 2010, 21:33
Haha mooi filmpje.

Maar opzich speel je het gewoon goed. Ik denk dat het een kwestie is van op een laag tempo beginnen en zorgen dat je noten goed gedefinieerd klinken. Wanneer dat goed gaat steeds je tempo beetje verhogen.
Je merkt nu dat wanneer je sneller gaat het wat hakkelig gaat en beetje een brei word.

Ik heb overigens zelf nog eens gekeken hoe ik de solo speel en ik doe idd wat aaron ook zegt. eerste 2 downstrokes en dan een upstroke.

aaronstonebeat
8 september 2010, 21:36
Hee, tof dat je dat zo gedaan hebt :ok:

Ik zou mn. één ding veranderen: de vingerzetting; bend op de g-snaar met de ringvinger, ondersteund door de middelvinger en dan b-snaar 15de positie met de pink. Niet dat het perse moet, maar ik denk dat de bend makkelijker wordt en dat je met je pink minder hoeft te reiken dan met je ringvinger.
Die man in de instructie doet het ook zo.

Daarvan afgezien, lijkt me dat je absoluut op de goede weg bent. Het is inderdaad een kwestie van geduldig volhouden en langzaam het tempo opvoeren.

O ja, in de instructie worden alle tonen aangeslagen, hij gebruikt geen hammer-on; en dat zou ik ook niet doen. Hij past 'alternate picking' toe, ik doe bij zoiets een down-down-up patroon. Allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar kies voor één bepaalde manier en blijf daarbij. Dan een metronoom erbij, tempo kiezen waarop het comfortabel gaat en proberen in kleine stapjes (5 of 10 tikken per minuut) het tempo op te voeren totdat je bent waar je wil zijn.
Geduldig volhouden en niet te snel snel willen gaan; lijkt me hèt recept bij uitstek.

EDIT:

Thiez zei het belangrijkste alweer voordat ik het deed ;)

GuitarN00B007
8 september 2010, 22:04
Hey gasten! Thanks! En ik vondt het idd wel een leuk idee om mezelf zo te verwoorden:makeup: let vooral niet op de hele uhh en uhh en uhh :sssh::seriousf: Maar goed. Ik ga het dus idd doen met 2 downstrokes en 1 upstroke.. ik laat toch mijn vingersetting staan.. ik heb het mezelf al zo aangeleerd anders wordt het straks nog meer gezeik haha. Ik ga dit de komende 2 weken iedere dag oefenen en dan maak ik nog een keer een filmpje en dan laat ik jullie zien hoever ik ben gekomen :grouphug:

Thiez
9 september 2010, 17:06
Ik zet zelf mijn vingers ook zo. Omdat ik met mijn ringvinger meer controle heb dan met mijn pink. Op de manier die jij gebruikt kan ik hem ook vloeiender en gecontroleerder spelen dan wanneer ik de zetting van aaron gebruik. Het is natuurlijk maar net wat je aangeleerd hebt. Als ik hele tijd op mijn pink ga oefenen gaat dat vast ook lukken.

Succes met oefenen en ben benieuwd naar het resultaat!

Jasper.
9 september 2010, 17:43
bedankt voor de inspiratie, ik ga hier ook maar eens op oefenen :p

GuitarN00B007
9 september 2010, 18:06
Ik zet zelf mijn vingers ook zo. Omdat ik met mijn ringvinger meer controle heb dan met mijn pink. Op de manier die jij gebruikt kan ik hem ook vloeiender en gecontroleerder spelen dan wanneer ik de zetting van aaron gebruik. Het is natuurlijk maar net wat je aangeleerd hebt. Als ik hele tijd op mijn pink ga oefenen gaat dat vast ook lukken.

Succes met oefenen en ben benieuwd naar het resultaat!

Thanks man! :lp: I will let you know! :ok:

GuitarN00B007
9 september 2010, 18:07
bedankt voor de inspiratie, ik ga hier ook maar eens op oefenen :p

hehehe :ok: is echt een cool nummer om te leren :D "Makkelijk" en effectief :blast:

Jasper.
9 september 2010, 19:09
hehehe :ok: is echt een cool nummer om te leren :D "Makkelijk" en effectief :blast:

Heb hem wel eerder geprobeert, maar kan er nooit het geduld voor opbrengen. :p

GuitarN00B007
9 september 2010, 19:22
Heb hem wel eerder geprobeert, maar kan er nooit het geduld voor opbrengen. :p

:makeup::soinnocent: komt goed veel oefenen :soinnocent: haha

Thiez
9 september 2010, 19:28
Heb hem wel eerder geprobeert, maar kan er nooit het geduld voor opbrengen. :p

Dat probleem heb ik ook vaak. Begin ik vol goede moed aan een nummertje coveren. en dan kun je heel nummer spelen maar solo heb ik geduld niet voor. dan improviseer ik weer wat :P