PDA

View Full Version : Het grote "raad de toonsoort" topic



Rafke Pafke
1 september 2010, 19:55
Naar aanleiding van een ideetje dat in een ander topic voorbij kwam bij deze dus het grote raad de toonsoort topic!

Bedoeling is om mensen die moeilijkheden ondervinden om te bepalen in welke toonsoort een bepaald nummer staat (waar ik zelf dus ook bij hoor) op weg te helpen.

Ik stel voor dat je bv. een nummer post met youtube link en een link naar een tab of iets dergelijks en dat je zelf zegt welke toonsoort het is en waarom. Andere gitaarnetters kunnen hier op in pikken en zeggen of juist zit of niet en waarom.

Rafke Pafke
1 september 2010, 20:10
Ik zal dus dan ook zelf de spits afbijten. Ik begin met een nummer dat we met ons coverbandje spelen. Het is het simpelste nummer dat we spelen denk ik. Ik heb het over "should I stay or should I go" van The Clash:

http://www.youtube.com/watch?v=VK_NpwfHMtw

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/c/clash/should_i_stay_or_should_i_go_ver2_tab.htm

Ik dacht even de regel toe te passen dat een nummer in 90% van de gevallen in de toonsoort staat van het akkoord waarmee het nummer begint en eindigt.

In dit geval een D.
Als ik dan naar de akkoorden van D Majeur kijk vind ik inderdaad de D op I (duh), de G op IV en de A op V.

Er zit echter geen F in D Majeur. Wat me ertoe brengt te denken dat dit nummer inderdaad in D staat maar bij een klein stukje in het nummer (G-F-G) even een uitstap maakt naar ik denk G Majeur. Zou dit kunnen?

Mathidal
1 september 2010, 22:33
Ik ken het nummer eerlijk gezegd maar vaagjes. :D

Modulatie van D majeur naar G majeur is een optie, maar dan zitten we nog steeds met F kruis (Is) in de toonaard. Ik ben behoorlijk goed in theorie, maar heb nooit begrepen hoe "toonaardvreemde" akkoorden in progressies passen. Hierbij duid ik aan bij het akkoord Fa-majeur, wat niet kan omdat we al met Fa KRUIS (is) zitten.

Misschien omdat het een punknummer is?
Wie zal het zeggen? ;)

Ik zal meehelpen in toonaarden uitpluizen. :ok:

-=JEROEN=-
1 september 2010, 23:04
G-F-G zou een uitstapje naar C kunnen zijn ;)

Verder is het niet zo dat je alleen maar akkoorden mag gebruiken die binnen de toonaard vallen, ook omdat je akkoorden uit andere toonsoorten kan lenen, en zo zijn er nog wel meer truuks, luister maar eens naar de beatles.

Je zal op dit forum vast wel een keer een term als bVII tegenkomen. Wat betekent dat je de normale 7e trap met een half verlaagd. Dus in het geval van G maj:
G Am Bm C D Em F#dim
VII wordt dan bVII = F (wat dus in dit geval inhoudt dat het akkoord ook van geslacht veranderd)

De geleerde mannen onder ons kunnen je hier nog veel meer over vertellen, ik weet nl ook het fijne hier nog niet van.

G-F-G zou dus ook I-bVII-I in G kunnen zijn. Of IIIdm (dur-moll) in D :dontgeti:

Mathidal
3 september 2010, 22:58
Ik zal het morgen eens aan mijn leerkracht muziektheorie vragen.

" Goed. Voor we met de basis beginnen... Kun je me wat vertellen over het gebruik van de verkleinde zevende trap? :soinnocent: "

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zal me er nog in moeten verdiepen. :)

Maar ik zal daar wel even mee wachten. =D

-=JEROEN=-
4 september 2010, 01:06
" Goed. Voor we met de basis beginnen... Kun je me wat vertellen over het gebruik van de verkleinde zevende trap? :soinnocent: "
Ik heb er een nieuw topic over gestart: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=138758

terrasbeest
4 september 2010, 13:04
@ Mathidal.

Over toonaardvreemde noten.
Als je voor een piano zit, en je wil de C majeur toonladder, dan speel je gewoon alle witte toetsen, right? De zwarte toetsen zijn dan de toonaardvreemde noten.
Als je de zwarte toetsen speelt creëer je een ' spanning/tension ' , en als je die niet ' oplost' door naar een noot uit de toonaard terug te keren ( release), klinkt het verkeerd. Het draait dus steeds om tension en release.

Ook zo met akkoordprogressies. Ook zo als je akkoorden gaat vervangen.
Een eenvoudig voorbeeld is de ii-V-I progressie.

*Belangrijk : neem je gitaar er even bij.*
Gebruik de volgende voicings, want voicing is zeer belangrijk:
Dmin7 : D-A-C-F
G7 : D-F-B-F
CM7 : C-G-B-E

Kijk naar wat gebeurt op elke individuele snaar :
2desnaar : F F E
3de snaar : C B B
4de snaar : A F G
5de snaar : D D C.

Dat ' vloeit' mooi in elkaar, niet?
Maar er zit geen tension in.

Je zou nu een tritone substitution kunnen doen, één akkoord gaan vervangen, nl het dominant akkoord omdat dat zich het beste leent om alteraties mee te spelen. Je vervangt je dominant door een ander dominant drie hele tonen verder, voor G7 wordt dit Db7.Er gebeurt nu iets eigenaardig : de 3 en de 7 van je G7, worden in het vervangende akkoord respectievelijk de 7 en de 3 van je Db7....

Speel de progressie Dmin7-Db7-Cmaj7.
Gebruik voor Dmi7 en Cmaj7 de voicings van hierboven, en voor Db7: Db Ab B en F.

Kijk weer wat er gebeurt op elke individuele snaar : alles vloeit weer mooi in elkaar, en tcoch heb je de ' zwarte toesten' gebruikt.

Conclusie : als het goed klinkt, wordt er steeds wel een theoretische verklaring voor gevonden, en als het niet klinkt ook.
Als het goed klinkt : doen. Als het niet klinkt : niet doen.

Ter verduidelijking :

http://www.youtube.com/watch?v=_VinChTbei4