PDA

View Full Version : send, return, DI???? waar moet ie in???



Diedo
4 mei 2003, 21:27
wat zijn dit??

ik dacht, om mijn effectpedaal direct op de eindversterker van mn amp aan te kunnen sluiten, dat ik mijn effect dan meteen in de return moest prikken. Maar toen ik dit deed kreeg ik een ENORM harde zoem... ook deed mijn effectpedaal even helemaal niks meer :sad:
DIt leek mij niet goed... moet ie dan toch altijd via de voorversterker(gewoon dus in input)????
kan natuurlijk ook zijn dat die return kapot is...

Bedankt

Diedo

EmgMaster
4 mei 2003, 23:49
Ah zielig, kun je het gaatje niet vinden :wink: :wink: :wink:

EmgMaster
4 mei 2003, 23:52
Om even antwoord op je vraag te geven.
Het ligt er een beetje aan. De meeste effecten kun je gewoon voor je input zetten
maar sommig (delay, chorus) moeten in de effectsloop. er gaat dan een kabel van SEND naar INPUT van het effect, en van OUTPUT effect naar de return. Je gitaarsignaal gaat dan gewoon naar de input van je versterker. Dat laatste wist je waarschijnlijk al.

De Teng
5 mei 2003, 13:13
Kijk even welk effekt je aansluit. Met een lage output kan dus op je Fx loop, maar preamps en distortion gevallen, moeten ervoor. Ook heeft het nogal invloed op je geluid, voor of na de voorversterker (tenzij je parallel hebt) dus zoek het ook zelf even uit, wat het leukste klinkt.

Diedo
5 mei 2003, 16:34
euh... als ik alleen al een kabel in de return ingang doe, zonder dat mn effect aanstaat(boss ME5) dan geeft ie al een keiharde brul... mn kabel gaat dan van de output van mn effect naar de return van de versterker-->dit kan dus niet?!?!
of moet ie met een kabel van send(amp) naar send(FX) en dan weer met een kabel van return(FX) naar return(amp)??

ik heb hier verrekte weinig kaas van gegeten...

Diedo


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Diedo op 2003-05-05 16:38 ]</font>

Dude
5 mei 2003, 17:35
lijkt me logisch dat die in de paralelle FX poort van je versterker gaat

Diedo
5 mei 2003, 17:36
maar dan moet ie dus ook vanuit mn effect met de send en return ingangen?? --> dan heb je dus een extra kabel nodig?

mijn dank is groot :wink:

Diedo

Braindead
5 mei 2003, 17:49
Op 2003-05-05 17:36, schreef Diedo:
maar dan moet ie dus ook vanuit mn effect met de send en return ingangen?? --> dan heb je dus een extra kabel nodig?

mijn dank is groot :wink:

Diedo


Juist, ik spring maar even in, aangezien ik bekend ben met de ME 5
Als je dus je ME 5 in de effectsloop wil hangen dan moet je dusvan de send van je versterker naar de input van de ME5 en dan met een volgende kabel van je output A (mono) naar je return van je versterker.
En je gitaar dan gewoon via de input van je versterker.

Wat jij eerst wilde doen kan namelijk alleen als je effectunit ook een Preamp bevat wat de ME 5 dus niet heeft. Maar afhankelijk van je versterker kun je dus ook even proberen om je ME5 gewoon voor je versterker te zetten. Dus Gitaar naar input ME5 en dan output A (mono) naar je line in van je versterker. Dit is dus naar smaak te kiezen.

Diedo
5 mei 2003, 18:01
dat wat je als laatste zei heb ik al... en het werkt goed.
maar als ik dus een kabel in de return prik(ookal zit er verder niks aan die kabel) krijg ik al een enorme brul uit mn versterker(ook als ie heel zacht staat)... is die ingang gewoon kapot??? ik ga het niet vaak proberen, want als ik het vaak doe zal ik mn speaker opblazen(Marshall 5210)

Diedo

Braindead
5 mei 2003, 18:11
Op 2003-05-05 18:01, schreef Diedo:
dat wat je als laatste zei heb ik al... en het werkt goed.
maar als ik dus een kabel in de return prik(ookal zit er verder niks aan die kabel) krijg ik al een enorme brul uit mn versterker(ook als ie heel zacht staat)... is die ingang gewoon kapot??? ik ga het niet vaak proberen, want als ik het vaak doe zal ik mn speaker opblazen(Marshall 5210)

Diedo


Ik heb jou ding ook ff geprobeerd en dat kan inderdaad, (wel bij een klein versterkertje)verbaasde me wel overigens. Maar wat jij zegt dat dan ding begint te brullen is denk ik dat je als je niks aan de kabel hebt dan krijg je altijd zo'n zoemende toon. Je moet er natuurlijk ook wel je gitaar voorzetten anders versterkt ie alleen maar die zoemtoon.

Diedo
5 mei 2003, 19:50
nee, het is wel een zoemtoon, naar niet zoals die er is als je niks aan hebt zitten. ook als ik mn effect uit had staan kreeg ik dit... het klonk echt afschwuelijk hard... ik stond daarna stijf van de adrenaline... het klinkt echt alsof je je vinger op de punt van je stekker zet en je dan je amp vol open zet... maar ik had em heeeeel zacht staan,... ik gok er toch op dat die ingang gewoon kapot is...

diedo

oja; wat is nou DI??

Braindead
5 mei 2003, 20:46
Op 2003-05-05 19:50, schreef Diedo:
nee, het is wel een zoemtoon, naar niet zoals die er is als je niks aan hebt zitten. ook als ik mn effect uit had staan kreeg ik dit... het klonk echt afschwuelijk hard... ik stond daarna stijf van de adrenaline... het klinkt echt alsof je je vinger op de punt van je stekker zet en je dan je amp vol open zet... maar ik had em heeeeel zacht staan,... ik gok er toch op dat die ingang gewoon kapot is...

Ja zal wel een los contactje zijn, ff laten solderen.

diedo

oja; wat is nou DI??


Is Direct In

Diedo
5 mei 2003, 20:50
en dat doet???? iets met een andere amp... maar of je dan vanuit de DI een andere amp signaal geeft, of dat je hierdoor dan een signaal binnenkrijgt.... dat is een beejte de hamvraag...

diedo

V!N
5 mei 2003, 21:08
"dat is een beejte de hamvraag..."


Nee knul, 'een beetje zwanger bestaat niet' ..

Het antwoord op DÉ hamvraag: Direct Injection is dat je een signaal uit je versterker meteen in een mengpaneel kunt prikken.
Dit kan heel handig zijn bij optredens en opnamens enzo, maar verkijk je er niet op. Als je een leuk speakercabinet hebt met een nog leuker geluid .. komt dit niet op de plaat. Er zijn wel luidsprekersimulators, maar dat haalt het meestal niet bij een goed cab met een goeie microfoon ervoor.
Daarom zet ik (en velen met mij) een microfoon voor het cab, zodat we zowel de klank van de speakers als de akoestiek van het cab ook kunnen laten horen.

Zo, en nu niet meer zomaar alles een beetje noemen he ? :wink:

Diedo
6 mei 2003, 18:04
SPIJT! het was DE hamvraag!!

maar in ieder geval bedankt; het is me nu duidelijk.

ik zal misschien eens gaan informeren wat het kost om die return ingang te laten maken... maar als het me te veel kost doe ik het niet, want ik kan best zonder.

maar nu weer iets anders: toen ik een tijdje aan het spelen was, toen ging opeens mn geluid weg... af en toe hoorde je nog een overstuurd geluidje, terwijl ik clean speelde... kan dit te maken hebben met een te hoog ingangsvolume???(het is niet de normale clean oversturing bij een marshall!)
ik ga wel balen als ik de gewone input heb gemold... als je de jackplug er even uit doen, en even later er weer in, dan doet ie het weer... vreemd hoor...
een technicus???

Bedankt!
Diedo