PDA

View Full Version : Hals trekt bol



guitargeek3
1 september 2010, 08:34
Ik heb een klein probleempje.
Laatst een Pacifica opgeknapt van een vriend van me door de body een nieuwe kleur te geven en wat hardware updates.
Na het plaatsten van de hals wilde ik de hals 'n beetje opschoeven zodat hij weer in de juiste stand komt.
Alleen trekt de hals niet hoog vanaf de 2de fret maar bij de 10de fret, waardoor over de hele hals een "boog" ontstaat.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

ernieman
1 september 2010, 08:35
Feauteautje?

guitargeek3
1 september 2010, 08:39
Ik zit nu op het werk, later op de dag.
Komt er op neer dat de snaren dichter op de hals worden getrokken rond de 10de fret.
Duidelijker?

!!!!dennis!!!!
1 september 2010, 08:51
trussrod terug schroeven?

guitargeek3
1 september 2010, 08:57
Als ik hem terug schoef draai ik de bout los, dus een enkele truss rod.

gengar
1 september 2010, 09:54
Ik snap het niet helemaal, kun je het iets ruimer beschrijven. Staat de hals wel bol , is er dus sprake van negatief relief (backbow). Als dat zo is en je hebt een single action trussrod die al los staat zul je de nek mechanisch moeten overreden om in de goede stand te komen, dus terug buigen. Als de hals niet als te sterk is kan dit soms mbv setje dikkere snaren, maar het kost sowieso tijd. Je hebt niet geherfret right? Dan zou daar ook de oorzaak kunnen liggen.

Als er geen sprake is van backbow heb je misschien een issue met de halshoek.

guitargeek3
1 september 2010, 11:38
Kijk die naam zocht ik idd. het is een backbow.
En ik heb niet geherfret, maar daar ligt het niet aan, frets waren nog goed.
Hoe zou ik de hals dan het beste kunnen buigen naar een normale stand?

ernieman
1 september 2010, 12:36
OK, nu is het voor mij ook wat duidelijker.

Trussrod idd losdraaien en hopen dat de hals zichzelf wat hersteld. Dat kan idd met een set dikkere snaren.
Je kunt het ook een handje helpen met een jig:
blokje aan de 1e fret, blokje aan de body (op de toets wel te verstaan)
Balk over de blokjes en een grote spanklem in het midden (dus op de balk en aan de onderkant van de hals). Eventueel de hals nog een beetje verwarmen zodat ie lekker meewerkt.
Maar dit is een gevaarlijk karwijtje waar de hals ook kapot van kan gaan als je niet weet wat je aan het doen bent.
Beter om zoiets dan door een kenner (gitaarbouwer/reparateur) te laten uitvoeren.

En wil je weten of ie er iets van kent. Leg hem dan gewoon het probleem voor (gitaar laten zien) en vraag wat er scheelt en wat ie voor oplossing heeft. Kun je snel genoeg zien of ie "bekwaam" genoeg is.

guitargeek3
1 september 2010, 13:09
Trek je zo niet juist de hals bol?

ernieman
1 september 2010, 17:26
euhm... euhm...
Probeer ik ook eens interessant te doen.
Maar! Goed dat je het opmerkt.
De tegenovergestelde manier is dus in het midden van die balk 1 blokje te zetten en aan de 2 uiteinden 2 klemmen.

Kzal teveel met het werk bezig geweest zijn deze morgen... sorry :makeup:

no 1 hops
1 september 2010, 19:44
als je de snaren er lang af hebt gehad en de trussrod nog gespannen had krijg je een backbow.
dus trussrod losdraaien snaren erop zetten en stemmen.
hang hem dan ergens op en wacht gewoon een week af.
trekt de spanning hem terug dan is alles opgelost.
blijft hij met de backbow zitten dan is het blokje met klem systeem een oplossing.
maar ik zie die als laatste optie.


ik zit nu met eenzelfde probleem maar juist met teveel relief terwijl er geen spanning op de hals zit.
dit kan ik op twee manieren op lossen

nieuwe frets met dikkere 'tang' zodat de toest stijver word en de hals evt naar achteren duwt.

maar eerst doe ik het blokje/lijmtang systeem

terwijl de trussrod los ik breng ik de hals in een lichte backbow en draai dan de trussrod aan.
haal de klemmen los en met een beetje geluk blijft de hals in die backbow en zet ik er eerst snaren op.
brengt dit de hals in relief dan ben ik klaar, zo niet dan beetje bij beetje de trussrod losdraaien