PDA

View Full Version : Welke speaker voor zelfbouw isocab?



MegaDrive
1 september 2010, 08:18
Het plan is om zelf een isocab te bouwen. Ik heb nog wat hout, isolatiemateriaal en mics liggen en het ontwerp volgt grofweg die van de Axetrak. Omdat ik het ding zo klein mogelijk wil houden wil ik een kleine speaker gebruiken (6" of 8") waarmee ik met voornamelijk progressieve rock en metal goed uit de voeten kan. Ik heb al mijn patches afgestemd op het gebruik van een V30 speaker dus ik zoek iets dat min of meer dezelfde karakteristieken heeft.

Heeft iemand ervaringen met het gebruik van kleinere speakers? Tips? 50W moet ie wel kunnen trekken.

Bedankt!

telecastermaster
1 september 2010, 14:41
Is een celestion vintage 10 dan niets voor je? Wel 10 inch maar ongeveer dezelfde voicing als een V30.

muziekschuur
1 september 2010, 14:55
+1. Er zijn weinig 6 & 8 inches die geschikt zijn...

MegaDrive
1 september 2010, 22:25
Is een celestion vintage 10 dan niets voor je? Wel 10 inch maar ongeveer dezelfde voicing als een V30.

Ja, ik heb hem wel eens langs zien komen maar nog nooit live gehoord. Als die inderdaad dezelfde voicing heeft is dat misschien wel wat. Iemand op het forum die er zo een gebruikt?

Ik vond overigens wel een 8 inch versie van de Eminence Delta Pro. De 12" inch variant wordt vaak (en soms ook gunstig) vergeleken met de EVM-12L. Zou dat iets kunnen zijn?

muziekschuur
1 september 2010, 23:20
Ik zou de gok niet wagen en een 12" greenback kiezen. De bekendste en meest gerespecteerde 12"speaker.

Gearjunkie
1 september 2010, 23:51
Ik zou de gok niet wagen en een 12" greenback kiezen. De bekendste en meest gerespecteerde 12"speaker.

is ook een 10" versie van. rendement is 95db dus wellicht beter geschikt voor een iso-cab.

MegaDrive
2 september 2010, 07:46
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens kijken of ik de drie (8" Delta Pro, V10 en GB10) kan vergelijken met verschillende mics, want dat is ook nog een factor. Ik heb een SM57, een PG57, een SM58B en een Sennheiser e906 en uiteindelijk wil ik twee mics in de isocab plaatsen met een 'blend' potmeter voor wat meer toonopties.

Overigens boeit het me niet zo wat het meest gerespecteerd is. Bacardi is het meest gerespecteerde merk rum door slimme marketing, niet door de smaak. De beste speaker die ik ooit heb gehoord was van WGS en 9 van de 10 aan wie ik dat vertel hebben er nog nooit van gehoord.

kassie
2 september 2010, 20:32
Eminence Delta Pro sla je geen buil aan. Heb ze ook en klinken imho veel, maar dan ook veel, 'beter' dan v30's, heb ze in een marshall kast en heb m'n versterker geswitcht tussen mijn kast en een engl kast met v30's. En alle bandleden vonden unaniem de delta's veel muzikaler en dieper klinken. Just my humble opinion ofcourse.

JohnLord
3 september 2010, 21:08
En die van je mede-bandleden ;)

Welkom terug trouwens.

kassie
6 september 2010, 15:55
En die van je mede-bandleden ;)

Welkom terug trouwens.

Hey dankje, ik had even een pauze jaar in Zuid-Afrika. Stagewerkzaamheden en natuurlijk voetbal.