PDA

View Full Version : live solos



Sleight
1 september 2010, 00:18
nou kijk als je een live versie vat van een willekeurig rock nummer met minstens 1 solo, hoor je vaak dat die solo iets of totaal anders gespeeld wordt dan op de studio versie

nou mijn vraag dus, waarom is dat?
en ook, hoe wordt dat gedaan, is het improvisatie of is het gewoon een andere versie van de solo die wel van te voren al geschreven was?

-=JEROEN=-
1 september 2010, 00:34
Vaak een variatie op het origineel. Soms omdat de gitarist een studio solo heeft ingespeeld en die live niet kan reproduceren. Soms omdat week in week uit dezelfde solo spelen behoorlijk de strot uit gaat hangen. Hangt ook van het genre af!

Ikzelf speel zelden een solo exact hetzelfde, vaak is het meer een soort thema waar ik omheen speel. Of het melodietje moet zo herkenbaar zijn dat het de moeite waard is om te herhalen. Maar ik speel zelden covers, bijna allemaal eigen shit.

Sleight
1 september 2010, 00:57
ok, ik vroeg me wel af ofdat die gasten dat dus deden omdat ze de studio versie niet zo makkelijk na kunnen spelen,
maar dat klopt dus soms ook volgens jou :p

Akuma
1 september 2010, 01:02
Het kan door de volgende redenen komen:
- improvisatie
- foutje in gitaarspel
- openbaring dat iets anders leuker klonk volgens hem
- oorschade

Zit je er erg mee dat de gitaristen de solo's anders spelen?

Sleight
1 september 2010, 01:07
uh, nou, ja heel erg als ik eerlijk mag zijn
mr crowley, studio versie, perfectie gewoon, echt geniaal
kijk ik youtube, dan wil ik wel een vette live versie zien, niet een gewoon plaatje van het album ofzo
dus live versie dan maar, zie je die kerels in de 70-80s toch nog ff flink rocken, maar dan
haha, ken ik de solo bekant helemaal, nee toch niet want hij is weer anders, en eigenlijk toch ook weer iets minder mooi en perfect

aan de ene kant leuk voor wat variatie, aan de andere toch wel jammer
dus wat doe ik, toch maar gaan voor dat studio versietje met album plaatje als achtergrond, als ik het serieus wil horen dan

als ik een keer een goede rockbui heb dan zie ik anders ook wel graag de live versie :p

en bovendien, dan zie je meteen hoe die kerels het nou echt spelen
ik bedoel, studio versie zie je niet hoe ze het spelen, live wel
maar dan is live weer anders

maargoed, gelukkig is randy rhoads toch nog goed genoeg om er iets moois van te maken :p
maar ik vind het wel jammer dat ik hem dus niet de echte studio versie in actie kan zien spelen

Rafke Pafke
1 september 2010, 09:15
- oorschade

Als je zo erge schade hebt dat je zelfs niet meer hoort of je de juiste noten speelt moet je volgens mij toch een andere hobby/beroep kiezen :)

EuroCinema
1 september 2010, 11:39
Rocksolo's worden ook vaak samengesteld uit een aantal geimproviseerde takes. Daardoor weet de gitarist vaak zelf niet precies hoe de solo op de plaat nou in elkaar zit. Ik moet zeggen: ik hou erg van geimproviseerde muziek, maar als een rocksolo echt deel van het liedje wordt, hoor ik hem ook het liefst precies zoals op de plaat. Wat heeft het voor zin om drie lickjes te veranderen in Kid Charlemagne of Sweet Child O' Mine?

andyv
1 september 2010, 15:59
Soms zit je in een studio ook met meerdere tracks (dezelfde gitarist speelt verschillende solo's "over elkaar"). Dat kun je live natuurlijk niet doen, dus moet er soms wat gesleuteld worden.