PDA

View Full Version : 3 ''kanaals'' valvecater + SHO + Ruby amp klaar



gobius
31 augustus 2010, 22:18
NOu, mijn eerste project is na lange tijd klaar. Het was een idee om voor de verjaardag van mijn broer vorig jaar een valvecaster te bouwen. Maar naarmate het proces vorderde kwamen er steeds meer ideeen op en is het uiteindelijk toch nog een heel project geworden.

Eigenlijk is het idee heel simpel. 3 kanalen:
- kanaal 1 clean
- kanaal 2 crunch
- kanaal 3 flinke scheur.

Dat flinke scheurgeluid was het eerste probleem, want dat is niet te realiseren met de valvacaster. Daarom maar een Ruby amp gemaakt en deze voor de buis geplaatst. Deze pept het ingangssignaal dat de buis in gaat op. Die Ruby Amp gaat overigens alleen aan als je het ''derde kanaal'' inschakelt.

De hele schakeling maken was nog een heel gedoe en daarbij moest het zo zijn dat de ruby amp alleen werd ingeschakelt als het Gain 3 en Level 3 aanstonden. Dit uiteindelijk opgelost met 2 dpdt relaischakelaars en werkt heel goed.

Er meot verder alleen nog een voltage verdubbelaar in. Dat blijkt ook iets magische met het geluid te doen. Moet nog zien of het echt zo is, maar goed, het kost bijna niets, so what's the harm. Moet nog ff wachten tot de juisten IC7660S binnen is. Had eerste een gewone 7660, maar die geeft een irritante fluittoon.

Hieronder wat linkjes naar de foto's. Omdat er steeds meer werd bij verzonnen, is het uiteindelijk binnenin een hele slangenkuil geworden. Dat zou ik volgende keer anders doen door een printplaatje te maken, maar goed, je kunt niet alles hebben de eerste keer. Deksel erop en je ziet er niets meer van :)

Tot slot heb ik er nog een SHO clean boost in gebouwd voor het solovolume.

Het klinkt er gaaf en is uiteindelijk toch nog een veelzijdig pedaal geworden.

http://i916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/PICT0517.jpg

http://i916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/PICT0516.jpg

http://i916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/PICT0518.jpg

iWishmaster
1 september 2010, 09:36
Ziet er netjes uit zeg! Hoe heb je die letters gemaakt?

smullie
1 september 2010, 09:50
worden die lampen niet warm en gaan die niets doen smelten?

Verder: dat is nu eens een home made amp se... :ok:

gobius
1 september 2010, 10:56
Lam zal niet heel warm worden, want die draait maar op 9v. Verder zit die nog wel los en ik zoek nog een goede oplossing hiervoor. Dus oplossingen zijn altijd welkom.

Ontwerp heb ik gemaakt in photoshop en vervolgens geprint op een Decal. Werkte goed.

iWishmaster
1 september 2010, 11:04
Lam zal niet heel warm worden, want die draait maar op 9v. Verder zit die nog wel los en ik zoek nog een goede oplossing hiervoor. Dus oplossingen zijn altijd welkom.

Ontwerp heb ik gemaakt in photoshop en vervolgens geprint op een Decal. Werkte goed.

Dat moet ik ook eens uitzoeken, ziet er zeer netjes uit namelijk. Gezien de 'warboel' binnen, zou ik het buisje trouwens gewoon met een tie-wrap vastmaken. Er zijn van die 'vierkantjes' met dubbelzijdig kleefband waar een 'lusje' in zit om tie-wraps om te binden. Werkt prima.

caliban
1 september 2010, 19:12
Ziet er leuk uit. Hoe gebruik je de buizen hierin? Gewoon als triode gainstage?

muziekschuur
1 september 2010, 19:38
frame buigen van aluminiumgaas in't vierkant en die met boutje en moertje onder in het deksel vastzetten. Buisje erin schuiven. Als de draadjes lang genoeg zijn dat deksel en bovenkant "opengelegd" kunnen worden is het goed neem ik aan.

Als je een boutje neemt met zo'n schuine kant. Dan kun je met een boormachine met een grotere boor een verzinkgaatje maken zodat de kop van het boutje gelijk valt met de onderkant. Anders 4 rubberen pootjes onder de onderkant.

gobius
2 september 2010, 00:23
Ziet er leuk uit. Hoe gebruik je de buizen hierin? Gewoon als triode gainstage?

Yep, zo gebruik ik 'm inderdaad. Het is in principe gewoon de valvecaster, maar dan wat opgepimpt

caliban
2 september 2010, 12:22
Het ziet er echt cool uit, ik moet die valvecaster eens een keer opzoeken, want ben er niet echt van op de hoogte eigenlijk.

HaroldA
2 september 2010, 12:34
Losse prints, losse relais, losse buis... Dat moet wel problemen gaan geven!

Ik dacht dat die hele valvecaster niets voor mij zou zijn, maar na het beluisteren van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=3cMqYlhSQ8c begint het bij mij ook te kriebelen!

gobius
2 september 2010, 15:26
Deze werkt natuurlijk op 9v, maar zijn er ook kleine transformatoren om de buis op 100+ volt te laten werken. Volgens mij werken die blackstarpedalen ook zo toch?

iWishmaster
2 september 2010, 15:38
Deze werkt natuurlijk op 9v, maar zijn er ook kleine transformatoren om de buis op 100+ volt te laten werken. Volgens mij werken die blackstarpedalen ook zo toch?

Ja, daar zit dan wel een AC voeding bij (zodat dit rechtstreeks de trafo in kan). Klein trafo'tje met een 6.3V aftakking voor 1 buis en wat hoogspanning hoeft niet duur te zijn.

don marco
2 september 2010, 16:00
Zoiets bvb
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p2358_TT-Powertrafo-EI-230---200---6-3-7-VA.html

Niet van de uiterst kleinsten maar toch mooi om een 2 x ecc83 projectje mee te maken op volle spanning. Een volwaardige preamp als het ware.

Of een 220 --> 9V trafo omdraaien.. Wel zwaar genoeg nemen..

Hendrix
6 september 2010, 07:37
De valvecaster heb ik onlangs ook gemaakt met een oude Philips ECC83 erin. Ik heb nog een heleboel oude Philips buizen liggen en er zijn maar twee ECC83's die goed werken op 12V. Binnenkort ga ik een aantal 12au7 buizen aanschaffen(misschien klinkt dat nog wel beter) Een aantal weerstanden en condensatoren heb ik aangepast naar eigen smaak.

Er zijn veel meningen over 'starved plate tube' pedalen, maar die valvecaster heb ik naast een DIY zendrive op mijn pedalboard liggen. De lead-gitarist van mijn band wil er nu ook één in plaats van zijn Trex Moller. Nuff said...

HaroldA
6 september 2010, 09:42
Een aantal weerstanden en condensatoren heb ik aangepast naar eigen smaak.

Welke en waarom?

Hendrix
6 september 2010, 18:10
Welke en waarom?

De input condensator is van 47nF naar 10nF gegaan gevolgd door een 68K weerstand. 1M weerstand is 1M5 geworden. De volgende condensator 47nF werd 100nF met 680K naar aarding ipv 470K. De laatste condensator is van 1uF naar 47nF gegaan. De tone control heb ik weggelaten.

En waarom..? De valvecaster heb ik getest met mijn Epiphone Riviera (ex-Moke) en een Vox Cambridge en ik was tevreden met het resultaat. Tijdens de laatste bandrepetitie heb ik een Tokai SG (met Iommi-humbucker) en Vox AD60vt over 2x12" cabinet gebruikt en klonk het perfect.

HaroldA
7 september 2010, 10:26
De input condensator is van 47nF naar 10nF gegaan gevolgd door een 68K weerstand. 1M weerstand is 1M5 geworden. De volgende condensator 47nF werd 100nF met 680K naar aarding ipv 470K. De laatste condensator is van 1uF naar 47nF gegaan. De tone control heb ik weggelaten.

Even kijken... De input cap verlagen heb ik al vaker gelezen, omdat de Valvecaster vrij donker kan zijn. 1M naar 1M5 is de ingangsimpedantie verhogen.

47nF/470K is een laag-af filter van 7.2Hz? Dan is 100nF/680K een laag af filter van 2.3Hz? Dat kan niet kloppen... :???:

Wat die laatste condensator doet weet ik niet...

Hendrix
7 september 2010, 20:17
47nF/470K is een laag-af filter van 7.2Hz? Dan is 100nF/680K een laag af filter van 2.3Hz? Dat kan niet kloppen... :???:


Misschien was mijn omschrijving wat onduidelijk, maar als je de layout van de originele valvecaster erbij houdt, wordt het wel iets duidelijker. De plaatsing van de onderdelen heb ik niet veranderd, alleen de waarden.

HaroldA
8 september 2010, 09:45
Misschien was mijn omschrijving wat onduidelijk, maar als je de layout van de originele valvecaster erbij houdt, wordt het wel iets duidelijker. De plaatsing van de onderdelen heb ik niet veranderd, alleen de waarden.

Daar heb ik het toch ook over? Ik probeer alleen te verklaren wat er veranderd is met je wijzigingen.

iWishmaster
8 september 2010, 10:04
Even kijken... De input cap verlagen heb ik al vaker gelezen, omdat de Valvecaster vrij donker kan zijn. 1M naar 1M5 is de ingangsimpedantie verhogen.

47nF/470K is een laag-af filter van 7.2Hz? Dan is 100nF/680K een laag af filter van 2.3Hz? Dat kan niet kloppen... :???:

Wat die laatste condensator doet weet ik niet...

De input cap zal weinig doen voor de helderheid: de kantelfrequenties die je noemt kloppen gewoon hoor. Die C is puur voor het blokkeren van eventuele gelijkspanning op het ingangssignaal. In principe kan dit niet voorkomen bij een goed systeem, dus zou je hem weg kunnen laten. De ingangsimpedantie verhogen zorgt ervoor dat het signaal van het pedaal (of je gitaar) die daarvoor staat minder zwaar belast wordt, waardoor met name de lage tonen beter overeind blijven.

De laatste condensator doet hetzelfde als de eerste: op de plate van de buis staat gelijkspanning, met daar 'bovenop' het signaal. De koppelcondensator haalt deze gelijkspanning weg, maar filter 'parasitair' ook wat lage frequenties weg. Grote condensatoren laten meer laag door, waar kleine wat meer laag filteren.

HaroldA
8 september 2010, 10:10
Ah, dus de 100nF/680K wijziging zal niets uitmaken in klank?


Welke bedoel je met laatste condensator?

"De laatste condensator is van 1uF naar 47nF gegaan."

iWishmaster
8 september 2010, 10:16
Ah, dus de 100nF/680K wijziging zal niets uitmaken in klank?



"De laatste condensator is van 1uF naar 47nF gegaan."

Niets is een groot woord, maar relatief weinig.

De 'laatste' bedacht ik me later, ik heb mn post al ge-edit :).

Als je het pedaal wat helderder wilt maken zijn er wel wat trukjes op zich. Sowieso zal het zonder tone-knop al snel helderder worden natuurlijk.

HaroldA
8 september 2010, 10:19
Als je het pedaal wat helderder wilt maken zijn er wel wat trukjes op zich. Sowieso zal het zonder tone-knop al snel helderder worden natuurlijk.

Misschien dat ik de SWTC(2) (http://www.muzique.com/lab/swtc.htm) wel ga gebruiken. De spullen zouden vandaag binnen moeten komen iig. :ok:

Bedankt voor je uitleg!

iWishmaster
8 september 2010, 10:32
Haha, leuk idee inderdaad, niks nieuws op zich: dat soort schakelingen zitten in heel veel versterkers. Overigens is wat hij beweert niet helemaal waar: je zult iets aan volume inleveren, vervolgens 'boost' je niks, maar haal je in verhouding meer laag weg dan hoog of andersom. Een passief circuit kan nooit 'boosten', met uitzondering van resonantie, maar daar heb je een RLC circuit voor nodig (weerstand, spoel, condensator).

HaroldA
30 september 2010, 12:28
De spullen zouden vandaag binnen moeten komen iig. :ok:

En zo geschiedde! Eerste indruk: mwah.

Zompig in het laag en lelijke 100% gesatureerde oversturing. Jammer. Alles gecontroleerd aan aan mijn bouwkunsten lag het niet iig!

Wat mods opgezocht en aan het modden geslagen: input cap verlaagt naar 22nF en R2 verlaagd naar 110k. Beter, maar nog niet helemaal goed. Ik heb toen wat (clean) boosters ervoor geprobeerd en uiteindelijk heb ik de Tillman FET preamp (met een 2N5485; drain op 6v) ervoor gezet: :ok:

Er zal ongetwijfeld nog wat aan gemod gaan worden, maar nu vind ik het al best een gave booster/od!

HaroldA
30 september 2010, 17:53
Heeft er eigenlijk al iemand geprobeerd meer dan 12v op de plate te zetten? De heaters mogen niet meer dan 12v hebben, maar de plates kunnen veel meer aan...

http://www.geofex.com/circuits/+9_to_33.htm
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=78928.0
http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=74729.0

HaroldA
27 oktober 2010, 12:35
Mijn ValveCaster is inmiddels klaar en behuisd en ben nu wat verschillende buisjes aan het proberen.

De Chinese 12au7 geeft een enorme boost en veel laag, wat gelukkig met de SWTC2 te temmen valt, maar is iets te grof/dof/gesatureerd in z'n gain.

Eerst een oude (vermoedelijk) 12AX7 er in gezet: geen boost, maar wel betere gain structuur.

Originele '79 ECC83 uit m'n JMP2203 er in: hetzelfde! :???:

Conclusie: 12AX7's geven unity volume. Kan dat door de 'starving plates' komen? Ik ben nog van plan er een voltage booster in te zetten zodat ik de plates met "X" keer 12v kan voeden. Nu nog hopen dat 12AX7's dan wel een volume boost gaan geven...

HaroldA
3 november 2010, 10:15
Conclusie: 12AX7's geven unity volume. Kan dat door de 'starving plates' komen? Ik ben nog van plan er een voltage booster in te zetten zodat ik de plates met "X" keer 12v kan voeden. Nu nog hopen dat 12AX7's dan wel een volume boost gaan geven...

Zo, gisteren een voltage booster geklust zodat ik meer dan 80 Volt uit 12v kan persen. Via een schakelaartje aan de plates gehangen en wat een verschil!

Ineens gigantisch veel volume, maar in het geval van de Chinese 12AU7 ook iets meer van die muffe gain.

Daarna een 12AX7 getest. Volumeknop moest daar bijna dicht, zo hard ging hij. Bakken met gain tot aan een dikke fuzz aan toe, maar niet echt bruikbaar voor m'n Marshall JCM800.

Voorlopige conclusies:
* 12V + 12AU7: flinke volume boost, warm, muffe en gesatureerde gain
* 80V + 12AU7: enorme boost, iets meer muffe gain.
* 12V + 12AX7: volume drop, redelijke gain
* 80V + 12AX7: enorme volume boost + achterlijke hoeveelheid gain


Heeft er iemand tips voor een iets minder muffe 12AU7?

fredjuh
7 november 2010, 23:34
Als je dan eenmaal 80V hebt en die buizen dus een beetje normaal hebt werken kun je denk ik beter naar andere circuits kijken. Normale buisjes op 12V zetten is nou eenmaal een hele andere tak van sport.
Een goed buizencircuit op 80V is gewoon beter dan een goed circuit op 12V.

Mijn complimenten voor je experiment trouwens.:)

Frederik

HaroldA
7 november 2010, 23:41
Als je dan eenmaal 80V hebt en die buizen dus een beetje normaal hebt werken kun je denk ik beter naar andere circuits kijken.

Heb je nog tips voor zo'n circuit? Voorwaarde is wel dat er maar 1 buis in mag zitten, m'n voeding trekt niet meer dan dat.

Dit is overigens de voltage booster:

http://diy-layout.com/diyl/42/render
(http://diy-layout.com/42)

fredjuh
8 november 2010, 00:08
dubbelpost

fredjuh
8 november 2010, 00:13
In principe kun je elke buizenpreamp met twee of 3 trappen nabouwen. Bij 3 trappen vervang je de eerste trap gewoon door een FETje. Het ligt er ook aan wat je er precies mee wilt doen. Of je m gebruikt als overdrive, of preamp of booster

Even de JCM800 als voorbeeld nemend:
Je zou als overdrive de preamp zonder tonestack kunnen nemen
als preamp onveranderd, of als booster nog wat hoog weghalen en het (hoog)mid wat meer door laten komen.
Je kunt ook voor de overdrive veel bas weghalen en die na de overdrive weer terugtoveren. Dat trucje gebruik ik veel en geeft vaak bevredigende resultaten.

Kortom: wat wil je met je pedaal en waar hou je van.

HaroldA
8 november 2010, 09:42
Kortom: wat wil je met je pedaal en waar hou je van.

Een milde overdrive/booster, oftewel categorietje "tubescreamer-achtige" maar dan met een buis. ;) Genoeg volume om mijn JMP/JCM800 versterkers te pushen en genoeg scheur om volledig high gain te gaan.

Ik gebruik daar nu een oude MXR Dist+ clone voor maar voor bandje #2 wil ik een iets "organischer" buizengeluid hebben ipv strakke scheur.

HaroldA
8 november 2010, 11:19
Zou een (gestripte) Ibanez Tube King TK999 of Maxon Real Tube Overdrive 880 iets kunnen zijn? B/M/T tonestack vind ik overkill en de noisegate mag ook zouten...

Edit: na wat speurwerk zou dat uitkomen op een Chandler Tube Driver... ;) Maar die is er in een 3- en 4 knops uitvoering... :???:


Edit: mijn offtopic vraag heb ik maar afgesplitst als los topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140638