PDA

View Full Version : 2 delays probleempje



Jelle6
31 augustus 2010, 19:37
Hoi,

Ik wil 2 delays in de loop hebben en zo een speciaal effect creeren.
Ik wil eentje op de tel en de ander op de eerste tel van een kwart noot triool.
Dus 1 op de tel en die ander iets erna.
Maar goed, dat is niet mijn vraag.
Ik wil dus die delays allebei laten klinken.
Maar het probleem is dat als ik ze allebei aanzet, ik ook weer een delay krijg van de delay die daarvoor in de loop staat.

Dus: gitaar > delay 1> delay 2> versterker.
Delay 2 krijgt signaal door van delay 1 en verwerkt dat weer in zijn delay.
Dat is nu het probleem.
Ik wil juist dat delay 2 signaal versterkt van de gitaar en delay 1 ook.

Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?


grtz,
Jelle

ME.
31 augustus 2010, 19:56
Het hele gebeuren parallel zetten.

Staan wel een paar topics over in het "Rack" subforum.

Il_Falco
31 augustus 2010, 20:47
Zoals dus al gezegd is, moet je parallel werken. Hier zijn twee mogelijkheden:

Twee split kabels gebruiken:

send --> --> Delay 1 --> --> Return
--> Delay 2 -->


Of via een splitter en een mixer:

Send: splitter --> Delay 1 --> Mixer --> Return
--> Delay 2 --> Mixer

caliban
31 augustus 2010, 21:19
Lukt zoiets live deftig?

dunnoaname
31 augustus 2010, 21:35
Inderdaad parallel zetten. Probleem is dat je dan allebei de delays precies goed moet timen.

Je kan ook een delay kopen die deze functie zo al doet. Bijvoorbeeld de TC nova delay of repeater.

ME.
31 augustus 2010, 21:36
Lukt zoiets live deftig?

Jazeker!

Wel een beetje mee experimenteren uiteraard. Maar het resultaat kan erg vet zijn. Gebruik zelf een TC Vintage Delay naast een T-Rex Reptile. Geeft een erg gaaf geluid.

Liquid_Metal
31 augustus 2010, 22:36
Lukt zoiets live deftig?

Kan makkelijk!
Je hebt overigens ook delays die een "Dual Delay" hebben (zoals bijvoorbeeld de G-Major van TC Electronic). Die kun je allebei los van elkaar instellen en zo'n toestel geeft dus precies wat je zoekt. Of heb je al twee delays?

zeiler
1 september 2010, 00:07
Kan makkelijk!
Je hebt overigens ook delays die een "Dual Delay" hebben (zoals bijvoorbeeld de G-Major van TC Electronic). Die kun je allebei los van elkaar instellen en zo'n toestel geeft dus precies wat je zoekt. Of heb je al twee delays?

Er is een band, heet Hillsong of Hillsong United die practisch weinig anders doet dan 2 delays over elkaar zetten... De gemiddelde gitarist daar heeft 3 delays op z'n board liggen...

klinkt vaak best eluk ;)!

apekop
1 september 2010, 00:57
Kan makkelijk!
Je hebt overigens ook delays die een "Dual Delay" hebben (zoals bijvoorbeeld de G-Major van TC Electronic). Die kun je allebei los van elkaar instellen en zo'n toestel geeft dus precies wat je zoekt. Of heb je al twee delays?

op mijn UD stomp kan ik zelfs 8 onafhankelijke delays gebruiken. Zo kun je hele leuke ritmische patronen genereren.

Met twee delays die niet exact op de milliseconde zijn af te stellen of te programmeren, lijkt me hetgeen jij wilt toch niet erg praktisch in een live situatie.

Il_Falco
1 september 2010, 09:27
Als het twee bosspedalen zijn, kan je ze tap-tempoen. Welke pedalen zijn het?

Jelle6
1 september 2010, 11:02
Inderdaad parallel zetten. Probleem is dat je dan allebei de delays precies goed moet timen.

Je kan ook een delay kopen die deze functie zo al doet. Bijvoorbeeld de TC nova delay of repeater.

Oke. Dat het parallel kon had ik al begrepen alleen wist ik niet precies hoe.

Zo'n tc delay lijkt me idd wel handiger.

Het timen deed ik door gewoon met bmp tap en dan een kwart noot en een kwart noot met een puntje.

Oke, bedankt!

Jelle6
1 september 2010, 11:03
Er is een band, heet Hillsong of Hillsong United die practisch weinig anders doet dan 2 delays over elkaar zetten... De gemiddelde gitarist daar heeft 3 delays op z'n board liggen...

klinkt vaak best eluk ;)!

Idd, die band gebruikt meerdere delays.
En doen ze tegelijk aan, en dan krijg je een cool effect!

telecastermaster
1 september 2010, 12:41
Je kunt natuurlijk ook ff doorsparen voor een yamaha UD stomp (als je d'r eentje kunt vinden). ;)

Dan heb je 8 delays ipv 2........http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=138245

Sinner
2 september 2010, 00:06
De Nova delay heeft een preset met uit het ene kanaal kwart noot en uit het andere triool misschien heb je daar iet aan?

apekop
2 september 2010, 09:28
Idd, die band gebruikt meerdere delays.
En doen ze tegelijk aan, en dan krijg je een cool effect!

heb je wat voobeelden van nummers van die band waarin in dit duidelijk te horen is, die ik op youtube kan bekijken?

Jelle6
6 september 2010, 14:19
heb je wat voobeelden van nummers van die band waarin in dit duidelijk te horen is, die ik op youtube kan bekijken?

nee, want het doel van een delay is in mijn geval om het nummer wat minder leeg te maken, maar de delay is niet duidelijk te horen.
Die nova delay lijkt me idd wel wat.
typ is in bij youtube "hillsong workshop" en dan ff naar het 2e nummer scrollen en dan gaat hij die delay uitleggen.

apekop
7 september 2010, 10:30
leuke filmpjes met leuke eenvoudige maar goedklinkende gitaarpartijen.

Jammer dat hij niet meer vertelt over de exacte delay standen en tijden, dat is wel essentieel voor die partijen.