PDA

View Full Version : gitaar kopen



longo
31 augustus 2010, 17:36
hallo,
ik ben nieuw hier en sorry als ik een domme vraag stel.
ik wil beginnen met gitaar spelen,en ben me aan het verdiepen.
ik wil niet te veel voor een gitaar uitgeven zat te denken aan ongeveer max 130 euro.
ik weet niet of dit realistisch is.
wat ik wel weet of ik moet het mis hebben is dat het beter is dat je geen nylon snaren hebt want dat is bagger?
ik heb zitten kijken op www.thomann.de en dit leek me relatief een goedkope site.tenzij iemand iets beters weet.
maar hoe weet ik dat voor het kleine bedrag dat ik wil uitgeven toch iets redelijk leuks koop.
oja en wat is een redelijk makkelijke methode boek/cd/dvd op gitaar te leren spelen.

iedereen bedankt voor de moeite om te lezen en als je me helpen kunt graag.

groetjes longo

muziekschuur
31 augustus 2010, 18:19
Kan prima daar.
Ik zou kijken naar iets van Yamaha.

Harald
31 augustus 2010, 18:25
Nylon is geen bagger... die keuze hangt gewoon af van wat je wilt spelen. Voor klassiek, zuidamerikaans en flamenco zou nylon iig de voor de hand liggende keuze zijn.

--=HANS=--
31 augustus 2010, 18:29
hallo,
ik ben nieuw hier en sorry als ik een domme vraag stel.
ik wil beginnen met gitaar spelen,en ben me aan het verdiepen.
ik wil niet te veel voor een gitaar uitgeven zat te denken aan ongeveer max 130 euro.
ik weet niet of dit realistisch is.
wat ik wel weet of ik moet het mis hebben is dat het beter is dat je geen nylon snaren hebt want dat is bagger?
ik heb zitten kijken op www.thomann.de en dit leek me relatief een goedkope site.tenzij iemand iets beters weet.
maar hoe weet ik dat voor het kleine bedrag dat ik wil uitgeven toch iets redelijk leuks koop.
oja en wat is een redelijk makkelijke methode boek/cd/dvd op gitaar te leren spelen.

iedereen bedankt voor de moeite om te lezen en als je me helpen kunt graag.

groetjes longo

Nylon of staal heeft niets met kwaliteit te maken maar met het soort muziek dat je wil maken. Even kort door de bocht: klassiek en flamenco op nylon en pop/rock/blues etc op staal. Neemt natuurlijk niet weg dat je iedere willekeurige muziekstijl op iedere willekeurige gitaar kan spelen.
€ 130,- is niet veel, je zou ook kunnen kijken naar een wat betere gebruikte gitaar.

Succes en veel plezier met je nieuwe hobby!

Ruudj
31 augustus 2010, 18:58
Cort :noob:

Eko
31 augustus 2010, 19:09
Een echt gemeend advies: Ga op les!
Samen met een DVD`tje aanklooien op een zolderkamer gaat heel vaak op een teleurstelling uitlopen. Les nemen betekent iedere week naar les toe en dat betekent toch een stok achter de deur om te repeteren. Het betekent ook een goede techniek aanleren. Vingerzetting , plectrumtechniek enz. Het kan ook betekenen dat je geen foute zaken aan leert en dus blessures voorkomt.
Een nylon of staalsnaar maakt voor het leren niet veel uit. Op een nylonsnaar voelt je vinger wat minder pijnlijk aan in het begin. Je vingerzetting van je linkerhand gaat wat makkelijker. Een staalsnaar klinkt wat meer richting de popmuziek.
Bij ons in de buurt ( in Wierden ) zit een gitaarschool bij Guitarcenter in. Uiteraard verkoopt Harold graag gitaren , maar die zijn niet extreem duur. Voor het genoemde bedrag heb je heus een gitaar. Hij is ook de man achter gitaarwinkel.nl . Verwacht echter niet de wereld aan kwaliteit. Je kunt er goed op leren spelen , maar dat is dan ook dat.

LaurentB
31 augustus 2010, 20:35
In die prijsklasse vind ik Cort inderdaad ook vrij net afgewerkte gitaren. Loop ook eens bij een muziekwinkel binnen, dan kun je een en ander ook eens van dichtbij bekijken.
En wat Hans en Harald over nylon vs. staalsnarig zeggen klopt helemaal.

Cue Zephyr
31 augustus 2010, 23:35
Eastman.

Duur of niet, ze zijn gewoon te goed voor welke prijsklasse dan ook.
Ik heb zelf geen les, trouwens, gaat prima zo.

Dat wilde ik even kwijt.

Berti
1 september 2010, 13:21
de domste vraag, is degene die niet wordt gesteld.
je bent hier op het juiste forum dus ga je gang vooral!

gitaar kopen: geef zo veel mogelijk uit als je kan missen redelijkerwijs. heb je veel meer plezier van.
hou de tweedehands markt in de gaten en neem bijvoorkeur iemand mee die er verstand van heeft als je ergens dingen wil uitproberen, die kan spelen dus.

staal of nylon: wat wil je gaan spelen? heb je voorkeuren voor bepaalde genres, dat kan ook bepalend zijn.
in principe kan je alles op een bepaalde gitaar spelen (popmuziek op een klassieke, new age op een western type om maar wat te noemen).

op les gaan is idd een goeie suggestie maar met een dvd aanklooien (afhankelijk van wie hem maakte.....) is op zich niks mis mee.
da's leuk om te kijken of iets bepaalds iets voor jou is, en DAN op les gaan.
goeie leraren zijn niet dik gezaaid en niet elke plaats heeft een muziekschool.
er zijn ook nog steeds zat autodidacts, voor veel mensen is het gewoon een hobby en die hebben de grootste lol. prima toch?
iemand met een beetje feeling voor muziek kan best een eind komen, hier en daar wat oppikken ook van internet (op youtube zitten best een paar aardige talenten).

in ieder geval, veel succes met zoeken van JOUW gitaar en veel plezier met leren spelen! het is in ieder geval geen weggegooide tijd!!

--=HANS=--
1 september 2010, 14:41
Ik wil me toch even bij Eko aansluiten, les nemen is echt het meest effectief op langere termijn. Tuurlijk zijn er autodidacten die het allemaal zelf uitknobbelen en het hangt er ook een beetje vanaf wat je uiteindelijke doel is. Ik heb zelf na een paar jaar aanklooien toch ook maar lessen genomen en er ging een wereld voor me open. Aan de ene kant techniek en aan de andere kant een stuk onderliggende muziektheorie vond ik erg prettig om gewoon door een pro uitgelegd te krijgen. Ben er na 1.5 jaar weer mee gestopt maar had toen genoeg aanwijzingen en tips gekregen om me de komende jaren mee te vermaken. Mocht ik weer op een punt raken dat ik niet verder kom, dan neem ik gewoon weer een periode les.