PDA

View Full Version : Welke versterker..?



Juuleman
31 augustus 2010, 11:26
Beste Gitaarnetters,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe versterker. Ik speel nu ongeveer anderhalf jaar gitaar en heb een Yamaha EG012 (Dat was mijn eerste gitaar), en sinds maart dit jaar heb ik ook nog een Ibanez ICT700. De ibanez is zeker goed maar ik speel nogsteeds over een klein transistorversterkertje van Yamaha.

Nu ben ik dus opzoek naar een buizenversterker die brits klinkt, effecten zijn niet nodig (Ik speel Punk), mijn budget licht rond de 800 euro maar als het echt moet kan het ook iets meer zijn. In feite speel ik dus een stijl zoals Green Day, die sound wil ik ook zo ongeveer hebben.

Nu ben ik gister eens naar Gear Pro in Nederweert gegaan, hele mooie winkel. Ik had voor dat ik er heen ging een goed gevoel over de Blackstar HT Stage 60 dus die heb ik ook mogen proberen, nu viel mij deze toch best wel tegen. Ik vond hem nog al metal-achtig klinken en niet echt de sound die ik zoek. Nu heb ik ook op een Jet City combo gespeelt, supergoede clean maar net niet de goede overdrive. En ik heb een orange mogen proberen, die orange beviel me nog het beste (Niet helemaal precies, maar toch bijna) alleen die waren dus meteen al boven de 1000 euro... Te groot voor mijn budget dus.

Nu is mijn vraag, weten jullie misschien een goede versterker die in mijn stijl valt?

Alvast Bedankt!
Groetjes,
Juul

tommus42
31 augustus 2010, 11:32
Voor dat geld zou ik een Marshall JCM800 op de kop proberen te tikken. Waardevast, en erg britse sound!

Juuleman
31 augustus 2010, 11:33
Voor dat geld zou ik een Marshall JCM800 op de kop proberen te tikken. Waardevast, en erg britse sound!

Okee, enig idee waar deze te koop zijn? Ik woon in zuid-limburg.

En zijn er ook nog andere versterkers buiten de JCM800 die ik ook eens zou moeten proberen?

EJPostema
31 augustus 2010, 11:42
Okee, enig idee waar deze te koop zijn? Ik woon in zuid-limburg.

En zijn er ook nog andere versterkers buiten de JCM800 die ik ook eens zou moeten proberen?

Green day speelt op marshall versterkers. Probeer er daar een paar van uit en versterkers die daarop lijken. Misschien een ander type blackstar

tommus42
31 augustus 2010, 11:44
Marktplaats, misschien de jaren 90 reissue. Misschien kun je voor dat geld al een gebruikte JVM kopen, maar dat is niet erg 'punk':), klinken wel goed heb ik begrepen.
Of een JMP (Marshall uit de jaren 70), deden de sex pistols het mee denk ik.

iWishmaster
31 augustus 2010, 12:08
JCM800's zul je toch tweedehands moeten zoeken, voor rond de 800 euro kan het net, maar dan heb je nog geen speakers. Een combo is een goed betaalbaar alternatief, maar die zijn wel loeizwaar (rond de 40-50 kilo). Alternatief is misschien een nieuwe Marshall Vintage Modern, maar ik heb geen idee wat die kosten.

Baker
31 augustus 2010, 12:10
Voor dat geld zou ik een Marshall JCM800 op de kop proberen te tikken. Waardevast, en erg britse sound!

Kan iemand ook voor 1 keer eens iets anders bedenken dan die eeuwige tweedehands JCM800?

Baker
31 augustus 2010, 12:12
een gebruikte JVM kopen, maar dat is niet erg 'punk':)

Waarom niet? :???:

tommus42
31 augustus 2010, 12:17
Punk is toch simplicity to the bone? JCM800 heeft 1 heerlijke sound (moet je van houden natuurlijk), maar met 1 of 2 pedaaltjes heb je een simpele goedklinkende setup. De JVM is veelzijdiger.

Il_Falco
31 augustus 2010, 15:28
Orange Rocker 30 + HB 2x12V (2x V30's)

'Nuff said :)

Juuleman
31 augustus 2010, 18:53
Okee ik ben vanmiddag nog eens naar een andere winkel gegaan en hier raadde hij me de DSL 50 aan, moet daarvoor nog wel even doorsparen. Is die amp de moeite waard?

Mr. Dynamite
31 augustus 2010, 19:08
DSL is zeker de moeite waar om te proberen, ik meende zelfs dat greenday ze zelf ook gebruikt(e) :ok:

Juuleman
31 augustus 2010, 19:10
DSL is zeker de moeite waar om te proberen, ik meende zelfs dat greenday ze zelf ook gebruikt(e) :ok:

Okee bedankt, nu nog even een dealer vinden die ze verkoopt...

Bij de winkel waar ik vandaag ben geweest hadden ze een speciale versie van zoveel jaar Marshall of zoiets, leek op de DSL en klonk ook lekker maar volgens de verkoper was de DSL toch net iets anders.

Epii
31 augustus 2010, 19:20
Green Day gebruikt zelf plexi's maar met de DSL krijg je zeker ook een lekkere punk sound. Ik heb hem zelf laatst getest en vond hem goed klinken. Een redelijk clean, niet echt heel goed. Voor metal is hij ook lekker, hoewel ik betwijfel of je er deathmetal uithaalt, maar dat maakt voor jou niks uit natuurlijk. Je kunt ze 2e hands voor een redelijk prijsje krijgen, moet je natuurlijk wel een goede cab erbij hebben. Misschien kun je ook naar een JCM 900 kijken, volgens mij is hij niet zo schel als veel mensen zeggen, je moet gewoon de EQ wat aanpassen denk ik. De 900's zijn aanzienlijk goedkoper dan de DSL en 800, dus hou je nog wat geld over voor een aantal leuke pedaaltjes.

Henri H
31 augustus 2010, 19:26
De DSL heeft een 85th Anniversary uitvoering, en voor zover ik begrepen heb is die technisch precies hetzelfde als de "gewone".
DSL of JCM800 zou ik ook aanraden.
Een 2e hands DSL top zou je met wat zoeken voor rond de €550,- moeten kunnen vinden.
Een 2 kanaals JCM 800 rond de €650,-, een kanaals rond de €750,-.
Let bij een 2e hands JCM 800 op de bouwjaren, de eenkanaals versie schijnt het best te zijn van voor '83, en de 2 kanaals versie van na '86.
Ik heb een 2 kanaals uit '86, en die klinkt prima, zeker voor Green Day achtig scheurwerk.
Laney kan je ook nog naar kijken!

Succes.

Juuleman
31 augustus 2010, 19:27
Bedankt voor de adviezen.

Nog een vraag (denk ik xD), welk cabinet raden jullie me aan? (Het liefst dan ook van Marshall)

Henri H
31 augustus 2010, 19:51
Marshall 2x12 1936 cab, of een 1922, het kleinere broertje.
Deze bevat meestal G12-T75's, wat op zich prima speakers zijn, maar als je geluk hebt zitten er G12-65's in, die ik toch wel nog beter vind klinken.
Het is trouwens erg smaakgebonden, anderen zweren bij V30's of Greenbacks, etc.
Een 1936 met 75's kun je 2e hands voor €200,- wel vinden, met andere speakers zijn ze meestal wat duurder.
Als je €300,- te besteden hebt kun je op zoek gaan naar een 2e hands 4x12, ook met 75's.

caliban
31 augustus 2010, 21:17
Bedankt voor de adviezen.

Nog een vraag (denk ik xD), welk cabinet raden jullie me aan? (Het liefst dan ook van Marshall)

Ik zou qua cab niet per se voor marshall gaan...

Thiez
31 augustus 2010, 21:30
Marshall is niks mis mee. En voordelen zijn dat ze lekker licht zijn ten opzichte van mesa, engl, orange, etc. en een stuk goedkoper dan deze.

casper innosence
31 augustus 2010, 22:36
Kan iemand ook voor 1 keer eens iets anders bedenken dan die eeuwige tweedehands JCM800?

nouja, gezien de te spelen stijl, is een 2e hands JCM800 wel 1 van de betere adviezen.. dus waarom zou je die dan niet aanraden. Een JCM900 SLX (niet de Dual Reverb dus) zou t truckje ook prima moeten doen.

Henri H
31 augustus 2010, 23:00
Ik zou qua cab niet per se voor marshall gaan...Ik wel! :rockon:

Edit: Als een 2x12 wat te neuzig of dun klinkt, kan ik aanraden om de kast aan de achterkant 1/3 open te maken.
Het geluid kan dan beter weg, en ook de bastonen komen naar mijn idee beter door.
Het klinkt wat voller.

Thiez
1 september 2010, 17:24
nouja, gezien de te spelen stijl, is een 2e hands JCM800 wel 1 van de betere adviezen.. dus waarom zou je die dan niet aanraden. Een JCM900 SLX (niet de Dual Reverb dus) zou t truckje ook prima moeten doen.

Ik denk zelfs dat JCM900 voor punk(pop) nog lekkerder klinkt dan de JCM800. Hoewel ik greenday geloof ik laatst ook plexi's zag gebruiken. JCM900 SL-X lijkt me zeker interessant voor TS. Prima sound zit erin en goedkoper dan jcm800.

caliban
1 september 2010, 19:00
SLX is inderdaad misschien nog wel een van de betere opties, ziehier:
http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/buizen-versterker/marshall-jcm-900-slx-4x12-77042405.html

Thiez
1 september 2010, 21:59
Met beetje geluk zitten daar ook nog G12-65's in als het wat oudere jcm800 kast is.

caliban
1 september 2010, 22:18
Met beetje geluk zitten daar ook nog G12-65's in als het wat oudere jcm800 kast is.

Nooit gehoord, maar ik weet dat menig gitarist klaarkomt daarop.

Thiez
2 september 2010, 17:11
Ik vind het lekkere speakers maar soms missen ze dat smerige randje. Heb hier mijn bevindingen uitgebreid gepost en heb ze nu gecombineerd met 2 greenbacks voor dat randje eraan te geven. Erg lekkere sound.
Ik vind zeker voor onder een marshall kast (die ik vaak een scherp bovenrandje vind hebben) een erg goede speaker omdat hij de sound veel dikker en ronder maakt.

tommus42
2 september 2010, 17:25
Een dergelijke combi lijkt mij ook wel wat. Maar dan in een 2x12 kast.

muziekschuur
2 september 2010, 19:01
Ga nog eens terug spelen op die Blackstar.... Da's echt een goeie versterker, en er zijn zoveel sounds in te vinden. Als ie teveel metal klonk is dat eigenlijk een goed ding. Dan heeft ie namelijk voldoende gain. Gain terugdraaien iets aan de EQ friemelen en opnieuw proberen.

Een buizenversterker heeft heel verschillende sounds te bieden en de eq is passief dus je maakt meestal gebruik van heel extreme standen. Heel anders als met een transistorversterker waarbij je vaak een semi parametrische of parametrische eq treft.

muziekschuur
2 september 2010, 19:03
Een Hayden is ook interessant. Of een Kustom. Die nieuwe buizen kustom's zijn echt heel goed..