PDA

View Full Version : hoe werkt een elektrische gitaar nou eigenlijk?



Sleight
30 augustus 2010, 23:54
ik snap wel hoe een gitaar werkt, met de trillingen enzo,
zegmaar, hoe een akoestische gitaar werkt snap ik precies

alleen ik zou wel wat meer willen weten over de elektronica in de elektrische gitaar
dus alles vanaf, hoe de trillingen worden opgevangen, tot de output
ik ben wel een technisch persoon, dus een verhaaltje als, 'met magneten worden de trillingen opgevangen' is wel een beetje te weinig voor mij :p
maargoed, jullie hebben waarschijnlijk geen zin om mij dit helemaal uit te leggen, maar kan iemand anders misschien een linkje posten van waar dit precies wordt uitgelegd?
ik kan het zelf nl niet vinden

edit: ik bedoel dus echt gewoon de principes, niet over wat voor soorten elementen er allemaal zijn enz.
want ik neem aan dat alle elementen volgens 1 principe werken

Basileia
31 augustus 2010, 00:00
Ik heb dit (http://www.amazon.com/Guitar-Electronics-Musicians-Reference/dp/0711902321) boek gekocht, en toen ik dit gelezen had was alles me duidelijk. Beetje slecht foto's, maar zeer uitgebreide info. Als je dicht bij zoetermeer woont mag je hem wel een keer inkijken ofzo. Voor de rest gewoon even googlen op termen als "electric guitar pickup principles" of "how do guitar pickups work". Plenty over geschreven op het www.

Sowieso het geweldige pickups-zelfbouw topic van aaronstonebeat even opsnorren, staat bol van de info.

GlobalWarming
31 augustus 2010, 00:22
Wat ik simpel heb geleerd is (kan zijn dat het fout is maar dan corrigeren ze mij wel). Pickups maken magnetisch veld, snaren lopen door dat veld, wanneer je een snaar aanslaat ontstaan er trillingen in dat magnetisch veld dat wordt opgepikt door de picksups weer en dan omgezet in geluid, ofzoiets ... :chicken:

Er komt wel meer bij kijken maar meer weet ik niet ... en te lui om op te zoeken, kan je zelf ook hé ;-)

RalfB
31 augustus 2010, 00:28
...zegmaar, hoe een akoestische gitaar werkt snap ik precies.....

Dat vind ik al heel kanp
[bescheiden-modes] ik puzzel me nog steeds te pleures met mathematica-benaderingen [/bescheiden-modes]


....maar kan iemand anders misschien een linkje posten van waar dit precies wordt uitgelegd?
.....
want ik neem aan dat alle elementen volgens 1 principe werken

er zijn een paar princiepes, maar daar vertelling de links meer over;
-Boeken in de sectie boeken; wo Martin Koch - Building Electric Guitars
-electro-faq van deze site/
- http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/ (geen text-uitleg,maar erg verhelderend.


Er zijn erg veel meer links, maar dat laat ik open voor meer responders (ergo, ik weet t ff niet zo snel)

Broodjekaas
31 augustus 2010, 00:56
Een elektromagnetisch element bestaat grofweg uit één of meerdere magneten, en een spoel.

Je snaren zijn gemaakt van een ferromagnetische legering bestaande uit ijzer en nikkel. De magneetlijnen gaan heel graag door ferromagnetisch materiaal, omdat dat beter geleidt dan de lucht eromheen.

Nou moet je voorstellen dat een snaar op en neer beweegt (in de realiteit maakt een snaar natuurlijk veel ingewikkeldere sprongen) en als de snaar boven is, wordt het magnetisch veld als het ware naar boven getrokken door de snaren. Als de snaar beneden is, is het magneetveld minder uitgerekt.

In de frequentie waarop de snaar dus één trilling (op, neer) heeft gemaakt, is de magneetveld binnen de spoel ook één keer "heen en weer" gegaan als in meer magneetlijnen naar minder magneetlijnen.

Op de middelbare school heb je geleerd dat als het magnetisch veld binnen een spoel verandert, er in de spoel een stroompje gaat lopen. Dat stroompje heeft dezelfde frequentie als de snaar heeft boven het element.


Zoiets in ieder geval. Er zijn vast goede boeken over dit onderwerp.

BamBuFan1
31 augustus 2010, 02:09
The mother of all how stuff works-sites (http://www.howstuffworks.com/electric-guitar.htm).

pueblo
31 augustus 2010, 10:55
magnetische flux (http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetische_flux)
fluxverandering: zorgt voor opwekking elektriciteit

Sleight
31 augustus 2010, 13:54
allereerst allemaal bedankt voor de uitleg natuurlijk
om even verder in te gaan op het verhaal van broodjekaas over de elementen:

ik heb er ff een plaatje bijgevat
http://www.guitar-repairs.co.uk/images/single_coil_guts.gif

hier heb je dus snaar met daaronder het element
nou snap ik alleen ff niet, hoe het element er nou eigenlijk uitziet, waaruit die bestaat
jij zei, een vaste magneet met een spoel (eromheen neem ik aan?, dus dat de magneet als kern in de spoel zit)

dat heb ik zelf eigenlijk nog nooit gehad op school, misschien dit jaar nog maar weet ik nie :p
maargoed duseh, je hebt een vaste magneet met veldlijnen, EN de spoel met veldlijnen als er een stroom doorheen gaat
dan neem ik aan dat er dus alleen stroom door de spoel gaat, als de snaren trillen, en dat die stroom dus doorgestuurd wordt als signaal

maar op de een of andere manier wordt dus de flux in de spoel verandert, maar hoe gebeurt dat dan precies?
zeg maar, hoe wordt die trilling nou via die magneet omgezet naar het signaal?

Stefan16384
31 augustus 2010, 16:03
Er loopt inderdaad alleen stroom door de spoel als er een snaar trilt.

Het is eigenlijk heel simpel. Er is inderdaad een permanente magneet met een permanent magnetisch veld. Als er in dit magnetisch veld een snaar trilt, verstoort deze het magnetisch veld. Het magnetisch veld gaat dan als het ware bewegen. Als er een magnetisch veld door een spoel beweegt, zal er in die spoel een stroom ontstaan (zie de dynamo op je fiets, zelfde principe, daar draait er een magneet in een spoel).

Hoe het kan dat een veranderend magnetisch veld een stroom opwekt in een spoel en hoe het kan dat een stroom door een spoel een magnetisch veld tot stand brengt is een behoorlijk stuk ingewikkelder. Voor het gemak moeten we er maar gewoon vanuit gaan dat dit net zo vanzelfsprekend is als bijvoorbeeld de zwaartekracht. Voor een precieze uitleg hoe en welke krachten er werken verwijs ik je door naar wikipedia :)

GlobalWarming
31 augustus 2010, 16:04
Doe je je pick ups naar de kloten door er magneten op te plaatsen?
Aangezien het magnetisch veld is, welk effect krijg je dan?

pueblo
31 augustus 2010, 16:18
hangt er van af hoe je ze erop plaatst,

Stefan16384
31 augustus 2010, 16:26
Doe je je pick ups naar de kloten door er magneten op te plaatsen?
Aangezien het magnetisch veld is, welk effect krijg je dan?

Het effect is lastig tot onmogelijk te voorspellen... Hangt van teveel zaken af.

En alleen als je magneten gaat plaatsen die zodanig sterk zijn dat ze het veld van de magneten in je pickups permanent veranderen, ja dan zijn je pickups naar de kloten. Denk alleen niet dat dat heel snel zal lukken. Ik zou daar in ieder geval niet mee gaan experimenteren, zou een beetje zonde zijn...

Sleight
31 augustus 2010, 16:32
ik sla even de vraag van globalwarming over :p


dus, magnetisch veld van de vaste magneet wordt 'verstoord' door de trilling van de snaar
dat magnetisch veld leidt tot inductie spanning in de spoel

dat klinkt erg begrijpbaar
met knopjes van tone en volume wordt dat geluid bewerkt en naar de versterker gestuurd,
en wat de versterker daarmee doet zal ik nog wel eens in een ander topic vragen :p

nog 1 vraag
niet zozeer over de elektronica, maar wel over de trilling;
waarom is het geluid van het halselement veel doffer en kouder, en van het brugelement veel warmer en scheller?
ik zou alleen een verschillende amplitude als verschil kunnen bedenken maar dat lijkt het mij niet...

gengar
31 augustus 2010, 17:58
hardstikke interessant maar ik denk dat dit niet op het zelfbouw forum hoeft te staan.

Sleight
31 augustus 2010, 20:12
uh.. waar dan..?
dit gaat best wel over de bouw en werking van een gitaar

ik weet dat het niet helemaal hierbij past maargoed, aan de titel kun je toch wel zien dat het niet gaat om een geval van zelfbouw, dus als je daarvoor komt hoef je dit toch niet te lezen...?

maargoed, ff terug ontopic graag voordat er straks helemaal geen antwoorden meer komen

GlobalWarming
31 augustus 2010, 20:19
maargoed, ff terug ontopic graag voordat er straks helemaal geen antwoorden meer komen

http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=13752


Neck pickups have less turns of wire around their bobbins than the neck version of the same model. This gives the neck both lower output (keeping the neck from overpowering the bridge) and a brighter sound than the bridge version (keeps it from being muddy).

Sorry dat ik moet linken maar ander zou ik gewoon de woorden stelen van die mannen.

broeder6x6
31 augustus 2010, 20:32
nog 1 vraag
niet zozeer over de elektronica, maar wel over de trilling;
waarom is het geluid van het halselement veel doffer en kouder, en van het brugelement veel warmer en scheller?
ik zou alleen een verschillende amplitude als verschil kunnen bedenken maar dat lijkt het mij niet...

ja dat is 'm dus wel hoe dichter naar de brug toe hoe minder de snaren bewegen dat zorgt ervoor dat het geluid scheller klinkt (warmer vind ik niet)...
hoe verder de pickup naar het midden van de snaar zit hoe doffer (voller:seriousf:) het geluid klinkt....

de pup's worden ook gemaakt om dit te benadrukken, maar ik weet niet waar dat verschil in zit ^^:soinnocent:


EDIT:.......................................


http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=13752


Neck pickups have less turns of wire around their bobbins than the neck version of the same model. This gives the neck both lower output (keeping the neck from overpowering the bridge) and a brighter sound than the bridge version (keeps it from being muddy).

Sorry dat ik moet linken maar ander zou ik gewoon de woorden stelen van die mannen.:chicken::chicken::chicken:

GlobalWarming
31 augustus 2010, 20:39
:chicken::chicken::chicken:

Snap je het niet?

Sleight
31 augustus 2010, 21:34
Neck pickups have less turns of wire around their bobbins than the neck version of the same model.

uh ok, wtf?
de nek pickup is dus anders dan de nek pickup.. wth
lijkt me dat 1 vd 2 bridge moest zijn, maar welke?

Jeroen_K
31 augustus 2010, 22:00
1e is goed, 2e moet brug zijn ;)

aaronstonebeat
31 augustus 2010, 22:39
Richting het midden van de snaar hoor je meer van de lagere boventonen, terwijl de uitslag van de snaar daar groter is. Richting het uiteinde hoor je meer hogere boventonen terwijl de uitslag daar kleiner is. Daarom hoor je meer hoog uit een brugelement; en daarom heeft een brugelement meer wikkelingen.

Sommige magneten (alnico) zijn makkelijk te demagnetiseren. Daarbij moet je dus uitkijken met andere magneten, stoten (en eventuele hitte van bijvoorbeeld een soldeerbout); keramische magneten zijn wat dat betreft veel robuuster. Maar een magneet die makkelijk te demagnetiseren is, is ook makkelijk te remagnetiseren.

Door inductie (geleider in een veranderlijk magneetveld) wekt een element een spanningsverschil op; bij een gesloten stroomkring kan er dan eventueel een stroom gaan lopen, maar versterkers reageren in het algemeen op het spanningsverschil.

@ Basileia:

Dank voor de aanbeveling :ok:

gengar
31 augustus 2010, 22:51
misschien heb je daar gelijk in, ik hoef het inderdaad niet te lezen. Ik plaats deze opmerking omdat ik al vrij lang een redelijk regelmatige poster ben en telkens weer zie dat het zelfbouw forum wordt overspoeld met vragen die er niet thuis horen of vragen van mensen die te lui zijn om zelf eens wat onderzoek te verrichten voordat ze met hun vragen komen.

Je stelt uiteindelijk wel een vraag waar meer over te vinden is dan je in een jaar kunt lezen.
Kerel waar maak je je druk om zul je zeggen: Over het feit dat hierdoor waarschijnlijk het forum nooit de kwaliteit kan bereiken wat de 2 grote amerikaanse hebben, natuurlijk zitten daar meer leden, maar ook op kleinere schaal redden we dat hier niet omdat 7 van de 10 posts over GAS gaan en over bijvoorbeeld bovengenoemde dingen. En als je zelf misschien wat langer echt serieus met gitaren aan de slag bent dan zul je dit misschien wel met me eens zijn.

Dit is geen persoonlijke aanval hoor, natuurlijk heb je het recht om te vragen wat je wil. ik zal me er hier dan ook verder niet druk over maken want ik ben zelf ook off topic aan het posten nou.....

aaronstonebeat
31 augustus 2010, 23:02
Je stelt uiteindelijk wel een vraag waar meer over te vinden is dan je in een jaar kunt lezen.
Kerel waar maak je je druk om zul je zeggen: Over het feit dat hierdoor waarschijnlijk het forum nooit de kwaliteit kan bereiken wat de 2 grote amerikaanse hebben, natuurlijk zitten daar meer leden, maar ook op kleinere schaal redden we dat hier niet omdat 7 van de 10 posts over GAS gaan en over bijvoorbeeld bovengenoemde dingen. En als je zelf misschien wat langer echt serieus met gitaren aan de slag bent dan zul je dit misschien wel met me eens zijn.


Ware woorden. Het meeste dat ik wist over deze materie wist ik voordat ik mijn eerste zelfbouw hier vermeldde en zelfs voordat ik een frequent deelnemer van dit forum werd. Alle antwoorden (voor zover die reiken) zijn vanuit de stoel achter je pc te vinden. Het kost wel tijd, moeite en doorzettingsvermogen. Na een aantal jaren ben ik er nog steeds niet helemaal uit en gaat mijn zelfgeorganiseerde studie natuurkunde door en door.

Van de andere kant vind ik het wel leuk dat het onderwerp weer eens in een vers onderwerp aan de orde komt.

Sleight
31 augustus 2010, 23:58
ok ik snap ff niet helemaal wat jullie bedoelen maargoed, het zullen wel wijze woorden zijn :p

waarom ga je naar school?
je kan toch ook alles zelf thuis leren?

ja, dat kan, maar op school kun je vragen stellen, om het antwoord direct te krijgen
aan een boek kun je geen vragen stellen, je kan alleen dingen opzoeken, wat erg veel moeite kan kosten

nou vervang je school door forum en boeken door internet, en je snapt misschien waarom ik het hier vraag, en niet opzoek :p

maargoed, genoeg offtopic gelult, ik zal eens even deze werking van de element laten bezinken en morgen zal ik het ofwel allemaal snappen ofwel nieuwe vragen hebben

aaronstonebeat
1 september 2010, 00:26
nou vervang je school door forum en boeken door internet, en je snapt misschien waarom ik het hier vraag, en niet opzoek :p


Ik heb een dochter van 13 en een zoon van 15. Als ik hun schoolcarrière vergelijk met de mijne, valt me op dat a) het onderwijzend personeel van vandaag niet meer in de schaduw kan staan van dat in mijn tijd en b) dat het internet zowel een zegen is als een gruwel.
Als er nu een werkstuk moet worden gemaakt, zoekt men - god betere het - wat wikipedia-pagina's op en klaar is Kees. Ik ben nog gewend om bibliotheken te bezoeken; statige gebouwen met eindeloze rekken waar je eerst een kaartenbak moet raadplegen om überhaupt een idee te hebben waar je moet gaan zoeken.
En dan ging je zo'n boek lezen. Soms totaal meeslepend, als je geluk had, meestal vooral schijnbaar overbodige informatie gegeven wat je wilde weten. Maar de crux zat 'm in die 'schijnbaar overbodige informatie'; die sloeg je toch ergens op. Net als met een woordenboek; als ik daarin blader, op zoek naar een betekenis of een correcte spelling, kom ik onderweg een hele reeks andere dingen tegen waarnaar ik niet zocht maar die ik toch interessant vind. Tegenwoordig wordt een woord snel in google ingeklopt en binnen een paar seconden meent men te zijn waar men moet zijn.

Je mag hier met genoegen alle vragen stellen die je wil (en ik geef er met plezier antwoord op); maar, en ik ben het helemaal met Gengar eens, als je niet bereid bent zelf te zoeken, ontzeg je jezelf oneindig veel.

Daarbij, door het internet is zoeken vele malen makkelijker geworden. Niet alleen vind je titels van boeken en artikelen zonder dat je naar de bibliotheek hoeft, in veel gevallen vind je de complete tekst online. Of bijvoorbeeld volledige en diepgravende collegecycli van roemruchte universiteiten over zowat alles dat je maar wil weten.

Duik erin, zou ik zeggen. En als je klaar bent, als je dat ooit bent, weet je meteloos veel meer over dingen waarvan je niet eens wist dat je je ze afvroeg dan toen je begon met zoeken naar een antwoord op je oorspronkelijke vraag.

Sleight
1 september 2010, 00:50
je hebt helemaal gelijk, dat zeker
maar vraag je jezelf niet eerst af, wil je die 'overbodige' toch wel interessante informatie wel weten, is dat wel de moeite waard?
voor mij vaak wel, maar in dit geval niet

ik wil gewoon precies weten hoe die elementen werken, en voor de rest heb ik laat ik maar zeggen, overal schijt aan
maar wat jij natuurlijk niet weet, is dat ik ondertussen mijn natuurkunde boek er al bij had gepakt, en eventjes heel hoofdstuk 7 over magnetische velden, inductiespanningen, en flux heb doorgespit om te weten te komen hoe het kon werken
ik was nl eerst van plan om simpelweg te vragen, hoe wordt dat magnetisch veld nou precies verstoord (of had ik dat nou echt gevraagd, nee toch niet denk ik maar lach me dus niet uit als het wel zo was :p )
toen dacht ik, he dat moet ik toch gehad hebben, dus ff opgezocht en nu is mijn hoofd weer wat verfrist met de magnetische velden, want ik was het meeste al weer vergeten :p

dus toch, wat voor 'extra informatie' ik wilde weten, heb ik nu toch, want de natuurkundige theorie erachter boeit mij namelijk altijd meer dan de praktijk

en om nou te zeggen dat ik zoveel geef om de werking van de gitaar, genoeg dus om ernaar te vragen, niet genoeg om er uren voor te studeren
dat ga ik wel doen als ik het nodig heb, dit was alleen gewoon, om wat te leren

aaronstonebeat
1 september 2010, 01:05
Heb je je dan wel eens afgevraagd hoe een brok materiaal een magnetisch veld kan hebben? En hoe het mogelijk is dat wat trillende snaren dat veld kunnen beïnvloeden? Hoe dat oscillerende veld in een geleider een spanningsverschil kan opwekken? Het gebeurt allemaal op afstand; een elektrische gitaar zou het ook in de ruimte, in een vacuüm doen. Er zijn geen 'radertjes' die de beweging overbrengen.

Het is je reinste tovenarij !!! Zelfs als je diep in de kwantum-mechanica duikt, blijf je met minstens zoveel vragen zitten.
Natuurkundige kennis reikt zover dat zaken op het gebied van bijvoorbeeld inductie wel gemeten kunnen worden (tot op zekere hoogte natuurlijk) maar waar het om begrijpen gaat, is het een heel andere zaak.

Er schuilt een universum van kennis en vragen achter de werking van een gitaarelement :mmmm:

Stefan16384
1 september 2010, 09:53
Heb je je dan wel eens afgevraagd hoe een brok materiaal een magnetisch veld kan hebben? En hoe het mogelijk is dat wat trillende snaren dat veld kunnen beïnvloeden? Hoe dat oscillerende veld in een geleider een spanningsverschil kan opwekken? Het gebeurt allemaal op afstand; een elektrische gitaar zou het ook in de ruimte, in een vacuüm doen. Er zijn geen 'radertjes' die de beweging overbrengen.

Het is je reinste tovenarij !!! Zelfs als je diep in de kwantum-mechanica duikt, blijf je met minstens zoveel vragen zitten.
Natuurkundige kennis reikt zover dat zaken op het gebied van bijvoorbeeld inductie wel gemeten kunnen worden (tot op zekere hoogte natuurlijk) maar waar het om begrijpen gaat, is het een heel andere zaak.

Er schuilt een universum van kennis en vragen achter de werking van een gitaarelement :mmmm:

Hoe meer we weten, hoe meer we beseffen hoe weinig we eigenlijk weten... :)

Gearjunkie
1 september 2010, 18:44
Over het feit dat hierdoor waarschijnlijk het forum nooit de kwaliteit kan bereiken wat de 2 grote amerikaanse hebben, natuurlijk zitten daar meer leden, maar ook op kleinere schaal redden we dat hier niet omdat 7 van de 10 posts over GAS gaan en over bijvoorbeeld bovengenoemde dingen. En als je zelf misschien wat langer echt serieus met gitaren aan de slag bent dan zul je dit misschien wel met me eens zijn.


Je hebt een punt hier. Wat kunnen we hiermee?

gengar
1 september 2010, 22:01
Moet ik toch nog reageren :)
Wat moeten we er mee? Als het aan mij zou liggen dan zouden we strak gaan modden zoals bijvoorbeeld op MIMF wordt gedaan. Deb Suran is vaak de mod op het zelfbouw forum en die mod echt superstrak. Als het topic niet zelfbouw is wordt het meteen in de juiste categorie verplaatst. Ik denk dat deze bijvoorbeeld nog steeds niets met zelfbouw te maken heeft maar meer met elektrische gitaren. Zogauw als er een link ligt tot het zelf wikkelen van de spoelen of wat dan ook zie ik een plaats op het zelfbouw forum.
Vervolgens worden alle afwijkingen van het topic ook meteen stopgezet. Wat we nu dus aan het doen zijn.. je krijgt meteen het verzoek om een nieuw topic te beginnen in de juiste categorie.
Nou komen we bij de crux aan: Op deze manier heb je uiteindelijk een archief waar je echt goed kunt zoeken. Oftewel een bibliotheek waar de onderwerpen gerangschikt zijn en een onderwerp ook daadwerkelijk over de titel gaat. Als nieuwe leden dan met vragen komen zulllen ze veel eerder alle antwoorden kunnen vinden.

Tweede voordeel wat ik zie is dat het niveau waarschijnlijk omhoog gaat. Hoe komt het dat hier zelden een prof te vinden is terwijl er toch een paar zijn, pro/ semi pro, maar op het amerikaanse forum zijn sommige vooraanstaande bouwers heel actief, sommige pioniers kun je wel zeggen? Ik denk dus dat dat komt omdat je weet dat er daar op het zelfbouw forum over actuele zelfbouw issues wordt gesproken. Maar goed, ik heb de wijsheid niet in pacht, ik weet alleen dat er best wel veel kennis is op de verschillende gebieden in nederland en dat het forum door mij toch zeer gewaardeerd wordt. Als het me niet meer boeit dan neem ik ook niet de moeite om deze discussies te voeren.

Nou zal de eerste de beste mod waarschijnlijk zeggen je hebt gelijk en me verzoeken deze discussie in de juiste rubriek te voeren haha...

Broodjekaas
1 september 2010, 22:28
Om weer terug te gaan op de vraag waarom brugpickups scheller klinken dan halspickups.

Een noot uit een gitaar bestaat uit een grondtoon en meerdere boventonen.

Hoe meer je de grondtoon hoort, hoe doffer het geluid, en hoe meer boventonen hoe "sprankelender" het geluid.

http://www.miqel.com/images_1/jazz_music_heart/harmonics.jpg


Als je pickup precies in het midden van de trillende snaar zou zitten (dus op de plek van de 12e fret als je hem open tokkelt) zou het in theorie geen boventoon N=2 en N=4 ontvangen omdat daar een knoop zit. N=1 en N=3 zou hij dan maximaal opnemen.

Als nou de pickup zich bevind bij de eerste buik van N=5 vangt het in verhouding nauwelijks de grondtoon op, ook weinig N=2 enz. Dit zou je brugelement kunnen zijn. De halselement zit meer richting de buik van N=1.


of zoiets.

Sleight
1 september 2010, 23:49
ja dat of zoiets mag je wel weglaten want je hebt mij helemaal outsmart, yet again

ff tegen gengar,
gast, er zijn 2 stijlen om je forum (of land) te regeren
via de regels, of via je hersens

ik weet niet wat er mis is met dit topic maar allereerst,
dit gaat over de BOUW van gitaren, ik weet dat het niet precies onder zelfbouw zou vallen, maar dit komt wel het dichts in de buurt
als je het hier niet mee eens bent mag je mij vertellen waar het dan wel onder zou vallen
ten tweede, er wordt niet echt geruzied hier, en er wordt kennis uitgewisseld
wat is de bedoel van een forum? niet ruzien en kennis uitwisselen (en evnt ook meningen)
dus, volgens de regels gaan we inderdaad off topic je
alhoewel, de vragen van de topic starter (ik dus) zijn beantwoord, en ik neem genoeg met de antwoorden die gegeven zijn
verder vind ik het niet erg dat we offtopic gaan, want daar leer ik ook wat van

dus waarom zou je iets tegen dit topic hebben?
levensles voor velen: regels zijn RICHTLIJNEN

Gearjunkie
2 september 2010, 00:01
ja dat of zoiets mag je wel weglaten want je hebt mij helemaal outsmart, yet again

ff tegen gengar,
gast, er zijn 2 stijlen om je forum (of land) te regeren
via de regels, of via je hersens

ik weet niet wat er mis is met dit topic maar allereerst,
dit gaat over de BOUW van gitaren, ik weet dat het niet precies onder zelfbouw zou vallen, maar dit komt wel het dichts in de buurt
als je het hier niet mee eens bent mag je mij vertellen waar het dan wel onder zou vallen
ten tweede, er wordt niet echt geruzied hier, en er wordt kennis uitgewisseld
wat is de bedoel van een forum? niet ruzien en kennis uitwisselen (en evnt ook meningen)
dus, volgens de regels gaan we inderdaad off topic je
alhoewel, de vragen van de topic starter (ik dus) zijn beantwoord, en ik neem genoeg met de antwoorden die gegeven zijn
verder vind ik het niet erg dat we offtopic gaan, want daar leer ik ook wat van

dus waarom zou je iets tegen dit topic hebben?
levensles voor velen: regels zijn RICHTLIJNEN

Jouw topic is hardstikke interessant Sleight.
Misschien is dit topic een druppel voor Gengar, ik denk niet dat hij persoonlijk iets tegen jou of je vraag heeft, maar hij heeft forumtechnisch gezien wel een belangrijk punt m.i.

gengar
4 september 2010, 21:00
Ik vind dit een ietwat grappige opmerking van iemand die al 4 maanden op dit forum aanwezig is. ..Ik ben blij dat je even uitlegt hoe het werkt, bedankt voor de correctie.

Sleight
4 september 2010, 22:35
waarvoor vind jij dat een school is?
om wat te leren, of om je urennorm te halen?

die urennorm bestaat alleen omdat ze dachten dat je daarmee beter kan leren, het is dus een soort van richtlijn voor beter te leren (waar ik het dan wel niet mee eens ben, maargoed dat was de opzet iniedergeval)

waarvoor is een forum?
om vragen te kunnen stellen, of om je aan de regels te houden?

die regels bestaan alleen omdat ze dachten dat daarmee de vragen beter en gerichter geantwoord konden worden, het is dus een soort van richtlijn om betere antwoorden te krijgen (en om dus topics de goede kant op te sturen)

het belangrijkste is nog steeds het 'vragen stellen' , niet het aan de regels houden
net als dat bij de school het belangrijkste is, om te leren, en niet om de urennorm te halen

dit is slechts mijn mening, als je het niet met mij eens bent dan kan dat
ik wilde alleen even jullie eraan te herinneren dat je je moet afvragen, wat is eigenlijk het doel van iets

aaronstonebeat
4 september 2010, 23:50
Ik ben het toch wel een beetje met de lijn van gengar eens.

Natuurlijk mag je hier alle vragen stellen of meldingen doen zolang ze niet tegen de regels ingaan.
Tegelijk had je alle antwoorden zelf kunnen opzoeken voordat je de vraag hier stelde. Er is een universum aan informatie via het internet, tijdschriften en bibliotheken. Als je dat eerst doorvorst, spitsen je vragen hier zich toe op dingen die minder makkelijk te vinden zijn en neemt de kwaliteit van het forum toe. Binnen ons taalgebied is dit een goed forum, denk ik; het zou mooi zijn als het alleen maar beter wordt.

gengar
4 september 2010, 23:52
ik dacht dat ik echt de enige was die op zaterdag om deze tijd niks beters te doen had.....

Sleight
5 september 2010, 00:05
ja.. deze discussie kan nog wel even doorgaan maar ik zal er maar over ophouden denk ik >.>

peptoets
22 juli 2012, 16:41
wie zou mij bladmuziek gebed om zegen of andere bladmuziek willen toesturen?:???::???:

want ik heb zelf geen bladmuziek maar let wel op: voor electrische gitaar


groetjes a.m

email: peptoets@gmail.com :stop:



alvast bedankt!!!!!!!! :cooler:

Ike57
22 juli 2012, 21:08
wie zou mij bladmuziek gebed om zegen of andere bladmuziek willen toesturen?:???::???:

want ik heb zelf geen bladmuziek maar let wel op: voor electrische gitaar


groetjes a.m

email: peptoets@gmail.com :stop:



alvast bedankt!!!!!!!! :cooler:

Ik denk dat je die vraag beter in de tablatuur afdeling (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?24-Tablatuur) kunt plaatsen. Daar heb je meer kans op een antwoord.
Ik mis ook even de relevantie met dit topic, maar dat kan ook aan mij liggen.

Matthijs24
22 juli 2012, 21:28
Voor elektrische gitaar ook.....