PDA

View Full Version : Ratelende (nieuwe) snaren



Crash
30 augustus 2010, 22:23
Goedenavond,

Vanavond nieuwe snaren opgezet.
Alleen ratelen ze als een malle!

Ik snap niet waarom(!)
Het is exact hetzelfde merk en dikte.
(echt letterlijk)

Is er dan iets met die zadels aan de hand o.i.d.?
Iemand een verklaring waarom de nieuwe (exact dezelfde) snaren plotseling ratelen?

Gothra
30 augustus 2010, 22:25
wat voor gitaar heb je? ALs je een tremelo brug hebt, is ie misschien omhoog gaan staan waardoor er minder snaarspanning op zit?

Fisherman
30 augustus 2010, 22:27
Die nieuwe snaren moet even een poosje onder spanning staan, met name de EAD snaren....die rekken behoorlijk de eerste paar dagen.
Als dat niet helpt, opnieuw afstellen??

nickofzo
30 augustus 2010, 22:31
ff halve toon hoger zetten.. en er een avondje op spelen.. dag erna gewoon zetten.. en je probleem is weg (althans bij mij)

Crash
31 augustus 2010, 06:31
wat voor gitaar heb je? ALs je een tremelo brug hebt, is ie misschien omhoog gaan staan waardoor er minder snaarspanning op zit?Een Fender Toronado. Die heeft een vaste brug.


ff halve toon hoger zetten.. en er een avondje op spelen.. dag erna gewoon zetten.. en je probleem is weg (althans bij mij) Emh.. Misschien stomme vraag maar hoe realiseer ik dat? Ik stem de gitaar weleens lager (drop D of héél soms C) of ik zit met de frequentie te rommelen. Maar daar heb ik dan altijd een mooi schema voor bij de hand. En volgens mij is een hogere frequentie iets anders dan daadwerkelijk de snaren hoger stemmen. Toch?

Midwolda
31 augustus 2010, 07:07
Het hoeft niet exact een halve noot te zijn...
gewoon EADGBe stemmen, alle stemsleutels nog een halve slag strakker en een nachtje laten staan.
Meestal is dan de rek wel uit de snaren en het probleem opgelost.

McVenco
31 augustus 2010, 09:58
Emh.. Misschien stomme vraag maar hoe realiseer ik dat? Ik stem de gitaar weleens lager (drop D of héél soms C) of ik zit met de frequentie te rommelen. Maar daar heb ik dan altijd een mooi schema voor bij de hand. En volgens mij is een hogere frequentie iets anders dan daadwerkelijk de snaren hoger stemmen. Toch?

Frequenties? Hoe stem jij je gitaar precies? :???:

Wat ik meestal doe als ik nieuwe snaren op mijn gitaar leg is de snaren wat extra oprekken. Eerst stem ik de snaren globaal met een stemapparaat (hoeft niet 100% exact), en dan trek ik elke snaar een paar keer flink op. Dit doe ik een keer of 4-5 totdat de toon nauwelijks nog lager wordt na het optrekken.
Hierna ontstemt de gitaar nauwelijks nog (hoef hem maar 1 keer per week weer bij te stemmen).

Crash
31 augustus 2010, 22:18
Thanks.
Ik ga even het één en ander uitproberen.

Gothra
31 augustus 2010, 22:33
Wat bedoel je nou met die frequenties?:s

Maleco
31 augustus 2010, 22:39
438Hz ipv 440 ofzo?

Mienmachine
6 september 2010, 08:51
Je hals kan ook te gebogen zijn, denk maar aan elastiek, de snaren trillen dan meer.

Ik heb hetzelfde gehad met een Custom Strat, zelfs een shim haalde de 'zing' niet weg.

Even een tikkie de hals strakker en weg was het.

geert1976
6 september 2010, 11:40
438Hz ipv 440 ofzo?

Tegenwoordig stemmen wij op 440 hz, vroeger (voor 1940) stemden we 444hz:ok:

guitarkid
6 september 2010, 11:48
Je hals kan ook te gebogen zijn, denk maar aan elastiek, de snaren trillen dan meer.
Even een tikkie de hals strakker en weg was het.

Op zich mogelijk, maar m.i. niet heel erg voor de hand liggend, omdat het voor de snarenwissel blijkbaar nog wel goed was.
Zoiets gaat toch vrij geleidelijk?


Tegenwoordig stemmen wij op 440 hz, vroeger (voor 1940) stemden we 444hz:ok:

Voor 1940 stemden we 444 Hz?
Verdorie, je bent ouder dan ik dacht... ;)

Gr. C.

geert1976
6 september 2010, 12:10
Op zich mogelijk, maar m.i. niet heel erg voor de hand liggend, omdat het voor de snarenwissel blijkbaar nog wel goed was.
Zoiets gaat toch vrij geleidelijk?



Voor 1940 stemden we 444 Hz?
Verdorie, je bent ouder dan ik dacht... ;)

Gr. C.

hahaha,

Zonder dollen, het is echt waar, waarom het veranderd is, weet ik niet

En nee zo oud ben ik niet:)

jutter
6 september 2010, 12:49
Je hals kan ook te gebogen zijn, denk maar aan elastiek, de snaren trillen dan meer.

Ik heb hetzelfde gehad met een Custom Strat, zelfs een shim haalde de 'zing' niet weg.

Even een tikkie de hals strakker en weg was het.

Dat zorgt bij mij altijd voor verwarring; als je de hals holler afstelt gaat de snaarspanning omlaag (als voorbeeld de E, die wordt dan, overdreven, een Es). Je brengt de spanning weer omhoog door hem naar E te stemmen waardoor er weer meer spanning op de neck komt te staan. Maar op de één of andere manier gaat het benden een stuk makkelijker, soepeler, met een ietsje holle hals dan met een rechtere hals. Andersom ( dus je stelt de hals rechter af) gaat de spanning omhoog ( weer als voorbeeld de E, die wordt overdreven een F). Je moet nu dus lager stemmen naar E waardoor er weer minder spanning op de hals komt. Maar het benden gaat nu wel zwaarder. In beide gevallen zou je zeggen dat er wel degelijk een verschil in spanning is.

Het ratelen van de snaren neemt af als de hals ietsje holler staat, maar helemaal eruit krijg je het niet. Het valt mij altijd wel op dat je bij een gitaar met single coils meer rateltjes dan bij een gitaar met humbuckers. Ik heb bijvoorbeeld 2 fender strats van hetzelfde type en zelfde bouwjaar. Op de één zit 3x SC en op de andere zit 2xSC en een humbucker. Bij de eerste hoor ik altijd rateltjes en bij de tweede hoor ik nauwelijks/geen rateltjes. Beide staan perfect afgesteld!

guitarkid
6 september 2010, 14:02
Zonder dollen, het is echt waar, waarom het veranderd is, weet ik niet


440 Hz is standaard in o.a. popmuziek, maar binnen klassieke muziek zijn er veel variaties, wel van 432 tot 446 Hz.
Er gaat overigens een verhaal rond dat 444 Hz in verband wordt gebracht met allerlei religieuze symboliek. Ik weet niet meer precies hoe en wat, maar misschien heeft dat er wel wat mee te maken.

Gr. C.