PDA

View Full Version : versterker



ibanez!!!
4 mei 2003, 19:34
wel ik zit met een probleem. ik zou graag een nieuwe versterker kopen. maar ik weet niet de welke? een combo, top+box, fender, hartke,...
het mag ten hoogste 1000euro kosten.

wat adviseren jullie me?

bassopotmus
4 mei 2003, 19:40
Onder het motto "laat ik zo min mogelijk info geven"

Owkee met dat budget kan je vooruit, speel je in een band, wat voor bas heb je, wat ben je van plan ermee te gaan doen, welke muziek wil je maken/ maak je nu?

geef hier eens antwoord op en dan kunnen we je een beetje sturen, er zullen nu wel mensen allemaal hun favo merk gaan schreeuwen maar laten we ff aankijken wat je wensen zijn.

ibanez!!!
4 mei 2003, 19:54
ik speel in een band, dus zou ik graag met die versterker kunnen gaan optreden :smile:We spelen rock/metal
ik speel op een ibanez sr300DX.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

greetz

bassopotmus
4 mei 2003, 20:17
wel al wat meer, Ikzelf ben erg voor een stack, een half stack iig geval.
Dat is en head(amp) + een cabinet naar keuze.

Ikzelf cind een 4x10" geweldig vooral als je slapt is dat een aanrader, je kan altijd nog een 15" (bv. 2x15") erbij kopen.

Ik speelde niet lang geleden nog op een GK, gallien kreuger, die sound zit nog altijd in me hoofd, check ze eens.

Ik gebruik H&K cabinets, vind ze redelijk van prijs en geven een gebalanceerde sound.

Maar goed das mijn smaak, ik kan geen smaak aan jou voorschrijven.

Je hebt dus 1000 € dat is krap voor een stackje, maar 2de hands moet het lukken. je kan altijd denken aan een combo, maar je bent minder flexibel ermee, met een stack kan je wisselen van componenten.

Ik kan dit advies geven, ga naar een grote zaak, bassmatters of musik productief, en probeer alles uit!

bv. Peavey
Hartke
SWR
GK
Ampeg

Noem maar op, of je evrteld welke sound je zoekt, kan ik ook wat mee.

Voor rock muziek woprd meestal een SWR of Eden gebruikt, metal meestal een Ampeg. Maar het moet JOU smaak zijn

Phyrexian
5 mei 2003, 11:29
Ik raad ook een half-stack aan.

Voor 1000 euro heb je eigenlijk niks als je nieuw wilt kopen. Het zal tweedehands worden dus!

Cabinet:
best een 4x10. Je vindt gemakkelijk een Hartke cabinet (Transporter of XL) als je wat rondzoekt op tweedehands sites.
Peavey 410TVX zijn nieuw ook betaalbaar, die kosten zo'n 525 euro, maar dan heb je maar weinig geld over om een head te kopen.

Af en toe zie je Hartke-koopjes; mensen die hun Hartke stakje verkopen (meestal een 3500 head met een transporter of XL cabinet (410)). Dit gaat meestal de deur uit voor zo'n 600-800 euro. Hiermee ben je dan ook leuk gesteld en heb je volume zat voor een rock/metal band, want die hartke3500 is echt luid. Je krijgt er een vette rocksound uit, zeker met die Ibanez. Die Hartke heeft absoluut die grafische EQ nodig die er op zit, gebruiken dus als zo'n head hebt.
Een vriend van me had een HA3500, Ampeg Classic 4x10 en een Ibanez (soundgear dacht ik) bass en hij klonk héél vet, met grom en boom. Ideaal in een metalband.

Zelf heb'k die Peavey 410TVX, tweedehands gehaald voor 325 euro, wat een koopje was eigenlijk.

Ampeg heads zijn super uiteraard, maar nieuw zijn ze onbetaalbaar. Tweedehands moeilijk te vinden (wie verkoopt nu zoiets :smile: ). Hetzelfde geld voor SWR eigenlijk.

Ik zou zeker voor een cabinet + head optie gaan. Als je later beslist dat je het geluid van je head maar niks vindt, kan je tenminste je cabinet houden (of omgekeerd eventueel). Een combo die bijvoorbeeld niet voldoet in volume moet je helemaal verkopen... en dan zit je daar.

Phyrexian
5 mei 2003, 11:31
Ow yah,

ik raad ten zeerste materiaal van Peavey aan!!

Zelf heb ik er de Microbass oefencombo en de 410TVX cabinet van. Betrouwbaar, goed klinkend en vooral betaalbaar!
De TNT115S heb ik ook maanden getest in mijn band (die combo staat in ons repetitiekot)
Check zeker de heads eens uit, ben er zeker van dat de sound ideaal is voor metalbands.

ibanez!!!
6 mei 2003, 20:54
ik heb mijn oog laten vallen op een hartke 2000 of 3500. en dan zou ik nog een een box kopen zodat ik met 1000eur toe kom.

Is het eigenlijk nodig dat die box ook van hartke is. of wat heb je er voordeel aan?

greetz

Semafoor
6 mei 2003, 21:18
Nee, dat is niet nodig (nog een voordeel van een stack).
Heel simpel: andere box, ander geluid.

Venomer
7 mei 2003, 13:38
Top en box hoeven uiteraard niet van hetzelfde merk te zijn.

Let wel op de impedantie. (Zeg maar de elektrische weerstand van de box, bijvoorbeeld 4 Ohm of 8 Ohm.) Als de top een impedantie heeft van 4 Ohm, en je wilt in de toekomst een tweede box erbij kopen, dan doe je er verstandig aan om nu een box van 8 Ohm te kopen. Twee boxen van 8 Ohm zijn samen (parallel aangesloten) 4 Ohm, en passen dan perfect bij een 4 Ohm top.

De impedantie van de box (of van de boxen samen) mag niet lager zijn dan de impedantie van de top.