PDA

View Full Version : PowerSupply Rack



mel-aers
30 augustus 2010, 18:51
Ik heb een rack waar een stekkerdoos in ligt. Deze dreigt vol te gaan lopen door voedingen van mijn G major, Rack Tuner, Wireless en voedingen die naar mijn pedalen koffer lopen.

ik was daarom van plan om een powersupply aan te schaffen. Na zoeken op internet kwam ik diverse units tegen in verschillende prijsklasses. Mijn budget zit rond de 50 euro,

Hebben jullie eventuele aanraders wat goed is en niet.

Erik70
30 augustus 2010, 19:11
...of gewoon een 2e stekkerdoos.
(born to be cheap)

ME.
30 augustus 2010, 21:13
...of gewoon een 2e stekkerdoos.
(born to be cheap)

Of even doorsparen en gewoon een Furman kopen:

http://www.thomann.de/nl/furman_m10x_e.htm

LordRiffenstein
31 augustus 2010, 08:30
Ik heb een rack waar een stekkerdoos in ligt. Deze dreigt vol te gaan lopen door voedingen van mijn G major, Rack Tuner, Wireless en voedingen die naar mijn pedalen koffer lopen.

ik was daarom van plan om een powersupply aan te schaffen. Na zoeken op internet kwam ik diverse units tegen in verschillende prijsklasses. Mijn budget zit rond de 50 euro,

Hebben jullie eventuele aanraders wat goed is en niet.

1) wat moet er allemaal van stroom voorzien worden?

2) een GOEIE stroomvoorziening is een van de belangrijkste onderdelen van je rack, hierop kan je niet echt besparen want vroeg of laat krijg je problemen.

Liquid_Metal
31 augustus 2010, 11:04
1) wat moet er allemaal van stroom voorzien worden?

2) een GOEIE stroomvoorziening is een van de belangrijkste onderdelen van je rack, hierop kan je niet echt besparen want vroeg of laat krijg je problemen.

Het ligt er wel aan waar je speelt. In standaard locaties in Nederland is de stroom van uitermate goede kwaliteit en heb je zo'n beveiliging volgens mij niet nodig. Op agreggaten of bijvoorbeeld in de Verenigde Staten is de stroom veel instabieler en kan de boel nog wel eens kapot gaan.
Ik heb een powerconditioner van Samson en daar zit een overspanningsbeveiliging op. Maar dat hebben veel luxe stekkerdozen ook :P. Mijn unit kostte 110 euro.

LordRiffenstein
31 augustus 2010, 12:17
Het ligt er wel aan waar je speelt. In standaard locaties in Nederland is de stroom van uitermate goede kwaliteit en heb je zo'n beveiliging volgens mij niet nodig. Op agreggaten of bijvoorbeeld in de Verenigde Staten is de stroom veel instabieler en kan de boel nog wel eens kapot gaan.
Ik heb een powerconditioner van Samson en daar zit een overspanningsbeveiliging op. Maar dat hebben veel luxe stekkerdozen ook :P. Mijn unit kostte 110 euro.

Ik heb het zelfs niet over voltage regulators ed maar gewoon in't algemeen. Goeie stroomvoorziening is super belangrijk. Een Furman is sowieso een goed apparaat, maar dat kost ook wat. Je kan ook voor 10 euro een stekkerdoos kopen maar dan heb je niets, kans op schade bij pieken, kans op vuile stroom ed.

En wat betreft de kwaliteit van de stroom, ik heb in genoeg kroegen/zalen gestaan waar de stroomvoorzieningen om te huilen waren, waar de voltage zakte naar 200v omdat ze in de keuken alle apparaten tesamen aan hadden staan.

mel-aers
31 augustus 2010, 14:33
Ik heb er nu een stekkerdoos inliggen met de volgende apparatuur erop aangesloten:

G major 2
Rack Tuner
Wireless set
2x adapter voor pedalenboard

tevens heb ik de versterker ook aangesloten op de stekkerdoos in de rack unit.

Nu heb ik bij feedback de volgende powersupply zien staan:

http://www.feedback.nl/recording-randapparatuur/phonic/ppc-9000

Ze vertelden ook dat dit een goede unit was.

Chiel
31 augustus 2010, 14:34
Het ligt er wel aan waar je speelt. In standaard locaties in Nederland is de stroom van uitermate goede kwaliteit en heb je zo'n beveiliging volgens mij niet nodig.
Ik speel ca. 100 keer per jaar op diverse locaties en durf de bewering aan te gaan dat in zeker 75% van de gevallen mijn conditioner < 207 Volt aangeeft. En dat is geen afwijking van de conditioner aangezien de eindtrappen van de PA ong. hetzelfde meten. Dat is een negatieve afwijking van 10% en dan hebben we het niet eens over de vervuiling van de spanning. En trust me, met een buizen setup merk je hier heeeeel veel van in je sound.

mel-aers
31 augustus 2010, 16:12
Ben bij feedback een powersupply tegen gekomen van Phonic. zou dit een oplossing voor mij kunnen zijn ?

http://www.feedback.nl/recording-randapparatuur/phonic/ppc-9000

muziekschuur
31 augustus 2010, 17:27
http://www.thomann.de/nl/the_tracks_pc_200.htm

Deze kost 6 euro meer en heeft digitale uitlezing van de stroom. Als je hier een foto van maakt tijdens het optreden en in je contract staat dat de stroomvoorziening goed moet zijn en er is schade aan je spullen dan is de WA verzekering die in werking treedt. Anders is het je eigen portemonnee. Dus die 6 euro effe bijlappen...

DemolitionColorScheme
31 augustus 2010, 21:10
http://www.thomann.de/nl/the_tracks_pc_200.htm

Deze kost 6 euro meer en heeft digitale uitlezing van de stroom. Als je hier een foto van maakt tijdens het optreden en in je contract staat dat de stroomvoorziening goed moet zijn en er is schade aan je spullen dan is de WA verzekering die in werking treedt. Anders is het je eigen portemonnee. Dus die 6 euro effe bijlappen...
Ik vraag me alleen af of deze ook bescherming bied. Ik kwam deze net ook tegen en wilde er opzich voor gaan, maar het is allemaal leuk en aardig als hij 'afleest' maar ik wil eigenlijk ook een unit die voor schone en stabiele zorgt.

muziekschuur
1 september 2010, 14:53
Zo'n unit beveiligt tegen overspanning. Dus blikseminslag of overspanning a.g.v. schommelingen in het net of aanslaan van een aggregaat.

Wanneer de spanning zakt a.g.v. een optreden en in de keuken slaat de frituur aan, of in de buurt prikt ineens de brandweer in, daar is een UPS voor. Daar zal in principe je spullen niet van kapot gaan. Maar juist daarvoor is een LCD die dat aangeeft heel handig.

Als in dat LCD bijvoorbeel een geheugen zit dat de hoogste en laagst gemeten spanning bijhoudt is dat heel handig...

Normaal hebben muzikanten een beveiliging tegen overspanning, niet tegen voltage dips.
Voltagedips zorgen er wel voor dat een PC vastslaat. Maar heb je een laptop dan is de interne batterij in principe je UPS.

Erik70
1 september 2010, 18:53
Toch wel frappant dat alleen rack-gebruikers (ben er zelf ook eentje hoor) zich kennelijk druk maken over spanning enz. Alsof alleen hun apparatuur gevoelig zou zijn voor spanningswisselingen. Combo of topgebruikers hoor je hier nooit over.
Ik heb nog nooit iemand gezien die (rack of niet) in problemen is gekomen door iets met spanning wat voorkomen had kunnen worden met zo;n apparaat.
In Nederland is de stroom gewoon van topkwaliteit. Af en toe een dipje kan echt niet zoveel kwaad. Apparatuur kan daar echt wel tegen. Enorme pieken worden door de reguliere zekeringkasten in een pand wel opgevangen.
Ik denk dat de investering meer kost dan de kans dat het ooit iets daadwerkelijk voorkomt. Net zoiets als een verzekering voor waterschade voor woestijnbewoners...
Maargoed, als je je er prettig bij voelt, gewoon kopen zo'n ding.

Michael AE
1 september 2010, 19:08
Het gaat ook niet zo zeer om de problemen die je krijgt, maar meer om de sound. Met constante, schone stroom is je sound gewoon consistenter. Ik heb zelf een Ar2306 en ik merk echt wel verschil. Vroeger had ik wel eens dat de ene dag mijn sound top was en de andere dag minder. Nu heb ik daar helemaal geen last meer van en is mijn sound op het podium ook altijd wat ik er van verwacht.

muziekschuur
1 september 2010, 19:45
Erik heeft wel gelijk. Maar de hoeveelheid centjes die de gemiddelde rackgebruiker in zijn rack heeft hangen overtreft de combogebruiker vaak. Ook is de rackgebruiker meestal "de meest technische" van het stel. Dus het geld nodig om zo'n beveiliging te kopen is vaak minder. Hij is ook de enige die permanent meerdere dozen aan elkaar koppelt en dat moet dan zeer goed in elkaar steken...

Zo'n overspanningsbeveiliging fungeert vaak ook als schakelaar om je rack aan te zetten. In zo'n doos zit vaak ook een slow start. Dus al met al een logische keuze voor de rackgebruiker.

Chiel
2 september 2010, 09:14
Ik heb nog nooit iemand gezien die (rack of niet) in problemen is gekomen door iets met spanning wat voorkomen had kunnen worden met zo;n apparaat.
In Nederland is de stroom gewoon van topkwaliteit. Af en toe een dipje kan echt niet zoveel kwaad. Apparatuur kan daar echt wel tegen. Enorme pieken worden door de reguliere zekeringkasten in een pand wel opgevangen.
Ik denk dat de investering meer kost dan de kans dat het ooit iets daadwerkelijk voorkomt. Net zoiets als een verzekering voor waterschade voor woestijnbewoners...
Je beweerd nogal wat. Zoals ik al eerder in dit topic schreef heb ik in zeker 75% van de gevallen geen goede spanningsvoorziening (< 207 Volt). In mijn geval zijn dat op jaarbasis ong. 70 gigs. Dat de spanningsvoorziening in Nederlandse zalen, cafe's en feesttenten top is, is dus een bewering maar helaas geen vaststaan feit. Zekeringskasten vangen helemaal niets op. Deze zorgen enkel voor hun eigen hagje. En dat is overbelasting op de groepen. Een zekering maakt het geen donder uit of er nu 160Volt of 280Volt doorheen gaat.

Ik ken persoonlijk een aantal mensen die de investering van een fatsoenlijke beveiliging er al lang en breed uit hebben. Mijn eigen ervaring? In het verleden heb ik al 1 keer een rookpluim uit mijn top zien komen en 2 keer uit mijn rack. Dus ja, ik ben heel blij met de conditioner/regulator die ik nu heb. Inmiddels heb ik die investering er dus ook wel uit.

Overigens helpt deze tegen pieken en dalen en in abrupte pieken zoals nog wel eens in aggregaten voorkomt. Het is dus in geen geval een ups voorziening, maar door het gebruik van condensatoren kunnen dalen in de spanning eenvoudig bijgevoed worden. Daarnaast zorgen de uitgebreide versies ook voor een constante frequentie 50-60Hz. Iets wat wederom bij aggregaten nogal eens een probleem kan zijn. Hier heb ik al eens een keyboard van zien stuiteren...

Beveiliging tegen blikseminslag in het net kun je in alle gevallen vergeten. Dat zijn pieken waarbij je onderhand in de orde van picoseconden praat. Daar is geen enkele beveiliging tegen bestand. Een meterkast schakelt eerder uit door de gedane schade van de blikseminslag (de kortsluiting achter de groep) dan dat hij dit doet van de te hoge spanning. En het leed is dan al geschied.

Daarnaast ben ik het 110% eens met Michael. Naast de bescherming van je equipment win je gewoon bakken aan dynamiek met een goede spanningsvoorziening.

Nocki
2 september 2010, 13:41
Zelf hoor ik het wel wanneer de power niet helemaal in orde is.

soms speelde is ergens en had mn geluid totaal geen feel en attack. andere keren weer wel.
ligt dus echt aan dat soort dingen...

Ik gebruik zelf altijd zo'n ding wat jij zoekt. Een veredeld rackstroomdoos... :)
ik heb er zelfs een te koop mocht ik je er blij mee kunnen maken.

de stap naar echt goede powerunits heb ik helaas nooit gemaakt omdat ik te weinig speel.

mel-aers
2 september 2010, 16:08
Ik ben gisteren naar feedback eindhoven geweest en heb me laten informeren. Hier heb ik een rack distribution gekocht.

Deze ga ik binnenkort inbouwen en heb eindelijk mijn rack compleet.

Nocki
2 september 2010, 16:09
foto'sss......

mel-aers
2 september 2010, 17:59
Foto's heb ik in het topic "Foto's van jouw rack" geplaats.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70333&page=193

AoDf
24 september 2010, 22:48
Wat doet zo'n apparaat dan bij een spanningsdip? Ik lees hier over beveiliging tegen voltage pieken en dalen. Dat hij een piek af kan toppen naar 220 volt kan ik begrijpen, maar krikt hij een dip van bijv. 200V op naar 220V?

ME.
24 september 2010, 22:51
Wat doet zo'n apparaat dan bij een spanningsdip? Ik lees hier over beveiliging tegen voltage pieken en dalen. Dat hij een piek af kan toppen naar 220 volt kan ik begrijpen, maar krikt hij een dip van bijv. 200V op naar 220V?

Ja, de duurde versies wel. ( Furman AR2306, PF1400, etc)