PDA

View Full Version : sound Fender versterker verschilt!



fender60
30 augustus 2010, 17:52
Om te beginnen; ik ben nieuw hier... en wil dus wat advies.
Hier moeten kenners zitten.

Ik heb 2 Fender versterkers (transistor)
Een Frontman25R en een Frontman212R.

De Frontman 212R heb ik al een tijd maar schafte me toch nog een kleinere Frontman25R aan.

Nu stel ik vast dat de sound die ik uit mijn Frontman25R krijg veel helderder en anders klinkt dan die van mijn 212 (die nochtans gewoon was).
En die sound van die 25R krijg ik dus nu maar niet uit mijn grotere Frontman212R...

Hoe komt het dat die twee zo verschillend klinken en dat ik ze niet hetzelfde kan laten klinken?
Het is toch allemaal dezelfde tech die erinzit?

can somebody help me out?:???:

Dirk_Hendrik
30 augustus 2010, 18:31
Je praat over 2 dito verschillende versterkers.

Nee. Het is niet allemaal dezelfde tech die er inzit. Gelukkig niet. Dan zou het geen fluit uitmaken welk merk en type versterker je koopt. Toch allemaal dezelfde tech...:soinnocent:

fender60
30 augustus 2010, 19:30
Fender heeft toch zijn typische sound?
Het zijn 2 frontmans. Het enige wat verschilt is zijn wattage, dus zijn winst in volume? Ik dacht dus dat je op beide toch dezelfde 'fender' klank moet kunnen krijgen?:confused:

almarvk
30 augustus 2010, 19:43
Het geluid dat 'typisch Fender' is, zit niet in de, IMHO, slechtste serie van Fender ooit...

Je wilt die pure buizensound uit zo'n transistor bak halen?

cluseau
30 augustus 2010, 20:07
Het enige wat verschilt is zijn wattage, dus zijn winst in volume?

Mooi niet, je wil niet weten hoe verschillend deze amps zijn. Niet speciaal voor het vermogen maar meer voor de mogelijkheden heeft de ene een uitgebreid arsenaal aan chips en transistoren waar de ander het moet doen met een paar opampjes. Ook de eindtrap is totaal anders. Eén is opgebouwd uit transistoren waar de ander gewoon een chip heeft. Niet te vergelijken dus.

Frans.

Buzzel
30 augustus 2010, 20:09
je kunt zeggen wat je wil maar ik vind mijn lieve kleine Fender Frontman 25R top klinken:ok:

G.G.
30 augustus 2010, 20:12
Ja, maar die Frontman versterkers geven nou niet "het Fender-geluid". Bij fendergeluid denk ik aan de 6V6 eindbuizen en ECC83/12AX7/7025 voorversterkerbuisjes.

Terminus
30 augustus 2010, 20:12
Al wáren het twee dezelfde versterkers (ik vind één Frontman al erg genoeg, twee of meer Frontman's zou een marteling zijn die het Amerikaanse leger ooit nog als alternatief voor waterboarding zou kunnen gebruiken) zouden ze door de speakers nog héél anders klinken. Ook maakt bij combo's de grootte van de behuizing uit.

budje
30 augustus 2010, 20:13
heb ook weleens op zo'n frontman 25 gespeeld en dat klinkt goed hoor

fender60
30 augustus 2010, 20:17
een transistor amp kan je inderdaad niet vergelijken met een buizenversie.
(Maar mijn budget kan een buizenversterker niet aan, en ik ben gelukkig voor wie die wel kan lopen)
Maar naar mijn behoefte ben ik gelukkig dat ik die 212 en 25 frontmans kon kopen.
Ik constateerde gewoon dat die 25 heel goed klinkt en dat ik diezelfde klank niet uit die 212 krijg. Alhoewel je van de 212 (100W) nog beter zou verwachten.

wellicht zit cluseau/frans het dichts bij het antwoord?

jacky
30 augustus 2010, 20:44
Ja, maar die Frontman versterkers geven nou niet "het Fender-geluid". Bij fendergeluid denk ik aan de 6V6 eindbuizen en ECC83/12AX7/7025 voorversterkerbuisjes.

Ik denk dan aan 6L6 buizen cleane headroom en veel belletjes

G.G.
30 augustus 2010, 20:47
Of inderdaad 6L6 (de grotere buis), maar in iedergeval een "Amerkikaanse" buis. 6V6 lijkt mij wat meer hoog en laag te hebben dan bijv. de EL34. Maar het schema zal ook wel iets anders in ontwerp zijn.

PeeVee
3 september 2010, 10:51
Met "die typische Fender sound" bedoeld men mijns inziens vaak hard en clean, breed/warm met mooi helder tophoog, m.a.w. typisch het Fender Twin Reverb geluid. Die versterker wordt sinds +/- 1965 is gemaakt en is tegenwoordig nog als reissue te verkrijgen.

In de 60's vertoonden de circuits van alle Fender amps veel meer overeenkomsten dan tegenwoordig. Ze werden doorgaans ook met dezelfde parts gemaakt, trafo's van Schumacher en een beperkt aantal merken/type speakers. De verschillen zaten 'm m.n. in formaat, speaker configuratie, reverb en eindbuizen configuratie (4x 6L6, 2x 6L6, 2x 6V6, 1x 6V6). Ondanks dat al die versterkers zondermeer een eigen karakter hebben, hadden ze allemaal wel "die typische Fender sound".

Die kreet wordt tegenwoordig nog steeds veel gebruikt als reclame voor de huidige Fender producten maar gaat mijns inziens totaal niet op. De Frontman serie is een low budget serie die prima prijs/kwaliteit biedt maar zondermeer te vergelijken is met vele andere versterkers in die prijsklasse en verder niets te maken heeft met "die typische Fender sound".

Kim Wilson
3 september 2010, 11:22
Als je een transistoramp wil die redelijk als een echte Fender klinkt, moet je eens een Fender Performer proberen. IMO één van de beste transistoramps van Fender.

smullie
3 september 2010, 11:24
Ja, maar die Frontman versterkers geven nou niet "het Fender-geluid". Bij fendergeluid denk ik aan de 6V6 eindbuizen en ECC83/12AX7/7025 voorversterkerbuisjes.


een transistor amp kan je inderdaad niet vergelijken met een buizenversie.
(Maar mijn budget kan een buizenversterker niet aan, en ik ben gelukkig voor wie die wel kan lopen)
Maar naar mijn behoefte ben ik gelukkig dat ik die 212 en 25 frontmans kon kopen.
Ik constateerde gewoon dat die 25 heel goed klinkt en dat ik diezelfde klank niet uit die 212 krijg. Alhoewel je van de 212 (100W) nog beter zou verwachten.

wellicht zit cluseau/frans het dichts bij het antwoord?
VHT Special 6 heeft een 6V6 eindbuis en 12AX7 voorversterkerbuis en kost nieuw evenveel als een Frontman 25R (140€)... ;)
Ik heb em en kan alleen maar zeggen dat em goed klinkt aangezien ik niet direct weet wat juist die "fenderklank" is, maar ik heb verschillende reviews gelezen die dingen schreven als:

With the Boost on, it's designed like a single ended Tweed Deluxe. Simple tone stack, cathode bias, and no negative feedback. In the Normal mode, it has hard-wired resisters, for Treble, Bass and Mids, making it more like a Blackface Fender.