PDA

View Full Version : Solo's en Scales: door het bos...



Rafke Pafke
30 augustus 2010, 10:45
Hallo,

Ik speel sinds bijna 2 jaar in een rock coverbandje en ben door de tijd heen uitgegroeid tot de solo gitarist van de band.

Op zich lukt dat ook wel aardig. Solo's van nummers naspelen gaat meestal vrij vlot en het lukt ook wel om wat te improviseren waarbij ik dan vooral gebruik maak van de Mineur Pentatonische ladders. Meestal weet ik dan zelfs niet in welke toonsoort we zitten maar op gevoel af kies ik op de één of andere manier toch wel een Mineur Pentatonische ladder die "past".

Ik heb al vaker geprobeerd me te verdiepen in theorie maar ik loop me er telkens op vast. Ik krijg het er om de één of andere reden maar niet echt in. En het verwart me meer dan dat ik er wijzer van word.

Nu heb ik enkele jaren geleden toen ik gitaarles volgde (theorie was daarbij heel beperkt) van mijn leraar een blad gekregen met daarop de verschillende Majeur toon soorten en de daaraan gekoppelde akkoorden.

Voor A Majeur was dit dus zoiets:
A-Bm-C#m-D-E-F#m-G#dim

Nu had hij daar een blad met uitleg bijgestoken waarbij hij schreef dat er in iedere Majeur toonladder eigenlijk 3 Mineur Pentatonische toonladders verstopt zitten, nl. met de grondnoot van II, III en VI. In het geval van A Majeur dus B mineur pentatonisch, C#mineur pentatonisch en F#mineur pentatonisch.

Hierover een aantal vragen:

- Is dit ten eerste correct?
- Ten tweede, betekent dit dat ik bij ieder nummer in A majeur eender wel van deze 3 pentatonische ladders kan gebruiken om te soleren en dat het "goed" zal klinken?
- Is het ten derde ook niet zo dat je bij rock en blues meestal ook de Mineur Pentatonische ladder kan gebruiken met de root van de toonsoort van het nummer, m.a.w. A mineur pentatonisch spelen over een nummer dat in A Majeur staat?
- Hoe zit het Majeur Pentatonische ladders, zijn er daar ook 3 van te vinden in bv. A majeur? En op welke posities dan?