PDA

View Full Version : Hoor de wind waait door mijn amp - HELP!



MegaDrive
30 augustus 2010, 10:17
Vorige week heb ik de tubes in mijn mesa 50/50 vervangen. De poweramp buizen voor een matched quad JJ 6L6GC en dat was al een hele vooruitgang in klank, niks aan de hand.

Daarna heb ik twee van de drie 12AX7 tubes (die ook in de mesa zitten) vervangen voor JJ ECC83S. Eerst die in de V1 positie (rechts, van voren gezien) en daarna die voor het rechter versterkerblok (midden) in de hoop een minimaal verschil tussen de twee kanalen te krijgen. Ook dat is gelukt.

Na ongeveer 10 uur spelen op mijn weer als nieuw klinkende amp klapte ineens de zekering eruit toen ik de poweramp aanzette. Nieuwe zekering erin en de boel doet het weer (phew), maar nu heb ik een ruis op een van de kanten. Omdat het de linker is ben ik geneigd te zeggen dat dat het de kant is waarvan ik de 12AX7 niet heb vervangen, maar dat kan ik niet afleiden van de printplaat. Het klinkt alsof het hard waait en als ik de speakerkabels verwissel komt het uit de andere kant, onafhankelijk van hoe hard ik het volume zet. Het signaal klinkt verder gewoon zoals het hoort. De 'tiktest' gaat goed, geen bijgeluiden uit de speakers als ik dat doe wanneer hij aan staat.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Mijn volgende test is om de originele V1 tube terug te zetten en de twee JJ's voor beide kanten te gebruiken, kijken of dat het probleem oplost. Iemand nog andere suggesties? Hartelijk dank!

elerik
30 augustus 2010, 10:44
Het klinkt alsof het hard waait en als ik de speakerkabels verwissel komt het uit de andere kant, onafhankelijk van hoe hard ik het volume zet.

Vervang je speaker kabel, denk dat daar het probleem ligt.

MegaDrive
30 augustus 2010, 11:13
Bedankt voor je reactie, ik begrijp je punt. Wat ik bedoelde te zeggen is als ik de speakerkabels andersom inplug aan de versterker kant, dan verhuist het probleem van de ene speaker naar de andere. De speaker aan de 'goede' kant klinkt altijd goed, ongeacht welke speaker of kabel daar aan zit. Het zit dus niet in de speakerkabels en ook niet in de speakers.

Inmiddels heb ik de originele 12AX7 weer in de V1 positie gezet en de linker (originele) 12AX7 vervangen met de JJ die uit de V1 kwam. Situatie onveranderd. Als het omwisselen van de twee JJ's (volgende test) het probleem nu niet verplaatst van links naar rechts, dan kan het dus niet in de 12AX7's zitten. Ik hoor wel eens wat over buisvoeten van powertubes schoonmaken. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Heb ik (symptomen van) vieze voeten? :D

cluseau
30 augustus 2010, 11:46
Na ongeveer 10 uur spelen op mijn weer als nieuw klinkende amp klapte ineens de zekering eruit toen ik de poweramp aanzette. Nieuwe zekering erin en de boel doet het weer (phew), maar nu heb ik een ruis op een van de kanten. Omdat het de linker is ben ik geneigd te zeggen dat dat het de kant is waarvan ik de 12AX7 niet heb vervangen,

Een preamp buisje laat niet zo snel een zekering klappen hoor, daar is het cirquit wat eromheen zit veel te hoogohmig voor. Bij het verwisselen van de speaker is de fout meeverhuist wat wil zeggen dat het niet aan de speakers of kabels kan liggen. de speaker welke eerst een probleem liet horen klinkt nu immers goed na de omwisseling, beetje logica toch? De output van de betreffende amp is dus ziek. Mogelijk is een van je nieuwe eindbuizen niet in orde. Heb dat wel vaker meegemaakt en na enige klappen in de buizen is dat niet meer voorgekomen. Het lijkt erop of er tijdens de fabrikage troep achterblijft wat nog weg moet branden. Wel lastig dat je met een ruis blijft zitten dan. Dit probleem kun je als volgt isoleren:

Je hebt een goed en een slecht werkend kanaal toch?
Wissel dan de buizen links en rechts om. Verhuist de fout nu naar het andere kanaal heb je het probleem aangetoond.

Frans.

MegaDrive
30 augustus 2010, 13:42
De laatste test om alles uit te sluiten was inderdaad het omwisselen van de power tubes en daarbij heb ik meteen alles maar even stofvrij gemaakt met een zacht kwastje. Nu blijkt één van de eindversterkerbuizen een miniscuul klein (kwart millimeter) metalen propje te bevatten dat vrij beweegt in het glas en ik weet zeker dat dat er voor het plaatsen van de nieuwe tubes niet zat.

Het lijkt erop dat je gelijk hebt, cluseau. Ik denk dat dit inderdaad zo'n stukje troep was en ik kan er niks beters van maken dan dat dit de zekering heeft doen klappen en daarbij is losgekomen. Ik vraag me af of het nog wegbrandt, maar goed, nu klinken beide kanten perfect (ongeacht de plaatsing van de power tubes) en nul brom of ruis. Happy camper!

cluseau
30 augustus 2010, 13:55
......Ik denk dat dit inderdaad zo'n stukje troep was en ik kan er niks beters van maken dan dat dit de zekering heeft doen klappen en daarbij is losgekomen.....


Mooi, dan heb je waarschijnlijk geluk. Het gruis kan verder geen kwaad hoor. Dat blijft vanzelf onderin de buis liggen tenzij je hem ook in je F16 van de zaak gebruikt.

Wat ik me wel afvraag is of je de bias hebt gechecked. Als het goed is hebben we het hier toch over een stereo eindversterker zonder preamp? Deze heeft weliswaar een vaste instelling maar dan moet je ook de voorgeschreven buizen gebruiken. Zo niet dan bias instelbaar maken door een potmetertje toe te voegen en je amp is met elk merk buis inzetbaar. Heb ik het mis? Neem me niet kwalijk.

Frans.

MegaDrive
30 augustus 2010, 19:14
In de F16 van de zaak gebruik ik altijd solid state amps, die blijven het tenminste gewoon doen als je door de geluidsbarrière knalt.

Geluk zeker, ik was al bang dat er veel ergere dingen aan de hand waren. Er komt een hoop ellende uit mijn speakers maar zo'n ontploffende zekering klinkt toch wel heel naar.

Ik heb niks met bias gedaan. Gewoon een matched quad gekocht en erin gestopt zoals dat in de handleiding staat. De buizenboer vertelde mij dat de 34mA JJ's daar precies goed voor waren.

cluseau
31 augustus 2010, 10:31
Ik heb niks met bias gedaan. Gewoon een matched quad gekocht en erin gestopt zoals dat in de handleiding staat. De buizenboer vertelde mij dat de 34mA JJ's daar precies goed voor waren.

Slimme buizenboer als hij van te voren kan bepalen dat de buizen 34mA trekken zonder de gegevens van de amp te kennen. Naar mijn idee kun je dat alleen bepalen als je exact weet wat de vooraf vast bepaalde roosterspanning is. Je kan daar dan bepaalde buizen bij selecteren en dat is nou net wat mesa doet. Ik denk niet dat de buizenboer voor elk fabrikaat amp een quadje heeft liggen al kan het wel natuurlijk. Neem het zekere voor het onzekere en meet je bias na. Ben er bijna zeker van dat er geen 34mA loopt. Minder zou dan niet zo erg zijn maar meer zou wel eens kunnen betekenen dat je binnenkort weer een bezoekje aan de buizenboer moet afleggen. Nogmaals, ik kan het ook mis hebben maar een dubbelcheck kan zeker geen kwaad.

Frans.