PDA

View Full Version : JCM 900 dual reverb combo vs top



vulvasonic
30 augustus 2010, 01:53
Zomaar tussendoor, omdat het iets opviel.

Ik heb zelf ooit een JCM 900 top gehad. En dat ding klonk, net als de 16 andere JCM 900 tops waarover ik heb gespeeld, ronduit kut (mijn excuses voor alle JCM 900 bezitters die daar anders over denken).
Nu hebben we met De Zingende Fresia's een backup versterkertje, een JCM 900 combo met half open back. Gisteren moest ik er noodgedwongen op spelen en het viel me op dat deze versterker een heel stuk beter klinkt. Niet alleen zijn beide kanalen goed te gebruiken, maar het ding klinkt lang zo schel of dun niet als de tops icm de bijbehorende 4x12 kast. Dit combo'tje had ballen. Helder, maar bruut. Veel definitie en toch vol. Eigenlijk alles wat ontbreekt bij de tops plus 4x12.

Heeft dat te maken met de configuratie, de 'open' back, of heb ik een uitzonderingetje te pakken?

Ervaring iemand?

Misery Signals
30 augustus 2010, 07:12
Ik vind dat een JCM 900 op zichzelf kut klinkt, maar niet in bandverband. Past zich wonderwel aan veel stijlen aan.

MS

cluseau
30 augustus 2010, 07:27
het ding klinkt lang zo schel of dun niet als de tops icm de bijbehorende 4x12 kast.

Uitzondering geloof ik niet in als hij gewoon ongemodificeerd is. Het dun klinken van dit soort amps komt naar mijn idee door de constructie van de preamp. Ooit eens een filmpje gemaakt van het verloop van de karakteristiek. Blijkt dat de gain regelaar ongelofelijk veel invloed heeft op de tone. Daarom klinken ze zo schel op laag volume. Wil je die "ballen" ook op laag volume kun je dat (laten) aanpassen. Je zou dat een keer kunnen uitproberen, kan natuurlijk zomaar zijn dat je de aanpassing "nix" vind.

Frans.

vulvasonic
30 augustus 2010, 08:08
Ik vind dat een JCM 900 op zichzelf kut klinkt, maar niet in bandverband. Past zich wonderwel aan veel stijlen aan.

MS

Dat dacht ik bij m'n oude ook, maar die klonk ook kut in bandverband, net als al die anderen. Ik weet dat veel Marshalls pas tot hun recht komen in een bandsituatie. De JCM 900 hoort daar mijns inziens doorgaans niet bij. :)

@Cluseau; tot zover ik weet is het ding nooit gemodificeerd. Ik kan het echter ook niet uitsluiten. Ik weet wel dat ie onder handen is genomen om geschikt te maken voor een leven op het podium, maar of de voortrap aangepakt is, ik dacht het niet.

Misery Signals
30 augustus 2010, 08:30
Uitzondering geloof ik niet in als hij gewoon ongemodificeerd is. Het dun klinken van dit soort amps komt naar mijn idee door de constructie van de preamp. Ooit eens een filmpje gemaakt van het verloop van de karakteristiek. Blijkt dat de gain regelaar ongelofelijk veel invloed heeft op de tone. Daarom klinken ze zo schel op laag volume. Wil je die "ballen" ook op laag volume kun je dat (laten) aanpassen. Je zou dat een keer kunnen uitproberen, kan natuurlijk zomaar zijn dat je de aanpassing "nix" vind.
Frans.

Ik dacht dat de preamp transistor was. Een vriend heeft me ooit een JCM900 preamp laten zien. Printplaatje zonder preamplampje erop.
Clean klinkt die nog te doen, maar vanaf je gain bijdraait, draai je transistor in de sound.

MS

cluseau
30 augustus 2010, 08:52
Ik dacht dat de preamp transistor was.
De JCM900-dual-rev. wel, de 900-mastervol weer niet al heeft deze ook wel wat halfgeleider materiaal aan board.


Frans.