PDA

View Full Version : nek breedtes



Sleight
29 augustus 2010, 23:00
yo sup
ik wou graag wat meer weten of de nekbreedte van gitaren
ik heb nl zelf een squier strat, met erg smalle hals, en tijdelijk een akoesitsche
die akoestische heeft nogal een brede nek, waar ik niet erg makkelijk op speel

nu was mijn vraag, allereerst, wat staat nu precies voor nekbreedte en wat voro afmetingen zijn dat?
bijv zoals hier
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=44&CollectionID=6
staat vast wel ergens nekbreedte bij, maar, wat is de naam van nekbreedte over het algemeen in het engels, bedoelen ze dan nekbreedte bij de fret 0 (weet eig niet hoe dat heet) of fret 12 of bij de body of wat?
en wat voor eenheid is dat?

en kunnen jullie mij wat voorbeelden geven van nekbreedtes van bekende modellen? (bijv strat, tele, lp, flyingv, sg, jaguar, inbanez rg enz.)

Fisherman
29 augustus 2010, 23:21
Beste kerel,

Je bereikt meer door zelf even te googlen op specs op bijvoorbeeld de Gibson site, de Fender site....is doodeenvoudig te vinden.
Een Squier heeft idd een slankere/dunnere hals dan een akoestische gitaar of een bepaalde Gibson Les Paul....

Ik zou zeggen, go your gang!

Succes gegarandeerd!!!! :ok:

Sleight
29 augustus 2010, 23:24
ok ik zal even de middelste alinea herhalen aangezien ik dat niet echt gevonden krijg op google...

nu was mijn vraag, allereerst, wat staat nu precies voor nekbreedte en wat voro afmetingen zijn dat?
bijv zoals hier
http://www.epiphone.com/default.asp?...CollectionID=6
staat vast wel ergens nekbreedte bij, maar, wat is de naam van nekbreedte over het algemeen in het engels, bedoelen ze dan nekbreedte bij de fret 0 (weet eig niet hoe dat heet) of fret 12 of bij de body of wat?
en wat voor eenheid is dat?

barno
29 augustus 2010, 23:27
ik vermoed dat je neck dikte bedoelt.

diktes van neck variëren van 20 tot 25 mm aan de nut en 22 tot 27 mm ter hoogte van fret 14. Vaak worden deze maten eerder aangeduid met benaming van de vorm: Vshaped, Ushaped, modern C, ...

neckbreedte = de breedte van de nut. die varieert meestal van 40 tot 44 mm

hier bestaan geen vaste standaards per merk. Alle merken hebben dunnere en dikkere halzen, afhankelijk van het model.

EJPostema
29 augustus 2010, 23:41
Om even een open deur in te trappen...

De nek van een akoestische gitaar zal vrijwel altijd breder zijn dan die van een electrische. Dit om het tokkelen makkelijker te maken.

Verder verschilt de breedte, zoals hier boven al is gezegd, per merk en type.

Volgens mij is de nek van Les Paul modellen vaak wat dikker dan die van Strats. Correct me if i am wrong

@ barno, denk echt de breedte van de nek... Dus zeg maar afstand van de Hoge E en de lage E snaar

Sleight
29 augustus 2010, 23:44
edit: had ff fout gezegd maar had dit al getypt voor postemas reply sorry
@postema, kij jij begrijpt wel wat ik bedoel, alleen ik ben nou ook weer niet zo dom dat ik dat nog niet wist :p


waarom wordt ik hier op dit forum altijd verkeerd begrepen en verder nergens..?
toch bedankt voor de hulp want ik schiet er wel wat mee op:P

nee ik bedoelde wel nek breedte, daar ben ik wel eens eerder over gestruikeld om het te verwisselen met dikte :p

nou dus, ik bedoel dus inderdaad de breedte van de nut ja,
nu zeg jij, 40 - 44 mm meestal,
dat er geen vaste breedtes per merk zijn zei ik eigenlijk ook nergens, ik vroeg namelijk ook naar modellen en niet merken (ik neem aan dat het per model wel enigszins gelijk is?)

maargoed, als je even op die link douwt, zie je de specs van de epiphone lp nogwat
maar ik zie nergens iets staan van 40-44, dus de nut breedte staat er niet op, of in een andere schaal
ik vermoed alleen dat hij er wel ergens bij staat maar dus in een andere schaal, weet iemand wat voor schaal dat is zodat ik het kan omrekenen?

Basileia
30 augustus 2010, 00:26
Engels voor halsbreedte is Nut Width. Deze is bij de epihphone in de link 1.68 inch, ofwel 42,6mm.

Sleight
30 augustus 2010, 00:28
oke das echt precies wat ik wilde weten :p

Eko
30 augustus 2010, 07:55
Sleight,
Je maakt mij niet wijs dat je even bij bv meneer Fender op de site bent geweest. Fender.com is heel makkelijk te vinden. Bij de products staan de gitaren. Zowel de electrische als de acoustische. Daar staan van alle instrumenten de de breedte van de halzen. Dit even zo bij menaar Gibson. Het is alleen makkelijker om een ander voor je te laten zoeken.
De breedte van een hals bij de kop of bij de body zegt wel iets maar niet alles. Het halsprofiel wat daar bij gebruikt wordt is net zo belangrijk en zorgt er voor dat het kan aanvoelen als een trapleuning of een rietje. Een bezoekje aan een muziekwinkel zal dus een keer moeten uitwijzen of een hals , voor jou , dun of dik is.
Ibanez en Blade gebruiken dunnere halsprofielen die breder kunnen zijn dan een Dikke C van Fender. Ze spelen echter makkelijker.

Sinner1980
30 augustus 2010, 17:06
Sleight,
Je maakt mij niet wijs dat je even bij bv meneer Fender op de site bent geweest. Fender.com is heel makkelijk te vinden. Bij de products staan de gitaren. Zowel de electrische als de acoustische. Daar staan van alle instrumenten de de breedte van de halzen. Dit even zo bij menaar Gibson. Het is alleen makkelijker om een ander voor je te laten zoeken.
De breedte van een hals bij de kop of bij de body zegt wel iets maar niet alles. Het halsprofiel wat daar bij gebruikt wordt is net zo belangrijk en zorgt er voor dat het kan aanvoelen als een trapleuning of een rietje. Een bezoekje aan een muziekwinkel zal dus een keer moeten uitwijzen of een hals , voor jou , dun of dik is.
Ibanez en Blade gebruiken dunnere halsprofielen die breder kunnen zijn dan een Dikke C van Fender. Ze spelen echter makkelijker.

Dude...hij wist niet dat de nekbreedte met nut width aangeduid wordt.
Hij heeft het toch niet over diktes?;)

Eko
30 augustus 2010, 17:34
Wat ik er mee probeerde te zeggen is dat een klein beetje onderzoek een hele hoop oplevert. De makkelijkste weg is ons dat laten doen en dan alleen maar vragen naar de antwoorden. Een bezoek aan een winkel zou je dit soort zaken op kunnen lossen.
Ook zit er op het internet een woordenboek Engels. Als je wilt kun je de wereld vinden dus waarom dat niet?

Basileia
30 augustus 2010, 17:38
Tsja, we hebben hier een forum om vragen te stellen, en kennis te delen. De TS had duidelijk al rondgekeken op websites, maar als je niet weet dat halsbreedte nut width is, kun je lang zoeken. De vraag is beantwoord, en volgens mij is dit topic nu vrij nutteloos.

Sinner1980
30 augustus 2010, 18:09
Tsja, we hebben hier een forum om vragen te stellen, en kennis te delen. De TS had duidelijk al rondgekeken op websites, maar als je niet weet dat halsbreedte nut width is, kun je lang zoeken. De vraag is beantwoord, en volgens mij is dit topic nu vrij nutteloos.

Eens,ik zeg slotje anders krijg je weer zo'n eindeloze discussie...:dontgeti:

Vraag is beantwoord;problem solved:ok:

Sleight
30 augustus 2010, 23:38
wow, echt respect man (ff coole smiley uitzoeken) :ok:
voor het eerst op dit forum, zelfs 2 mensen die WEL lezen wat ik zei, en dan zelfs nog voor mij opkomen
ik heb gewoon inderdaad niets anders te zeggen dan dat Sinner1980 en Basileia gewoon gelijk hebben

ik dacht dat mijn vraag duidelijk was nl,
ik wist niet wat de term voor neckbreedte in het engels was, en wat voor schaal dat was
dat kan ik inderdaad wel opzoeken, alleen had ik al geprobeerd en ik kon het moeilijk vinden
en aangezien jullie hier allemaal wel wat meer ervaring en kennis hebben dacht ik, laat ik het eens hier proberen

ja ik ben gwn gitaar newbie, stel in jullie ogen domme vragen en weet nog niet zo veel van gitaren
maargoed, wie is er niet zo begonnen? volgens mij kun je alleen uit die fase komen door juist domme vragen te stellen tot je meer kennis hebt

dat was weer de preek van de dag, hopelijk zijn er deze keer wel enige mensen die het daadwerkelijk lezen, voordat ze mij aanspreken of afzeiken of commentaar geven
vraag is beantwoord, ik verzoek dus iedereen om geen antwoorden meer te geven tenzij aanvullend/dringend

EJPostema
31 augustus 2010, 11:36
wow, echt respect man (ff coole smiley uitzoeken) :ok:
voor het eerst op dit forum, zelfs 2 mensen die WEL lezen wat ik zei, en dan zelfs nog voor mij opkomen
ik heb gewoon inderdaad niets anders te zeggen dan dat Sinner1980 en Basileia gewoon gelijk hebben

ik dacht dat mijn vraag duidelijk was nl,
ik wist niet wat de term voor neckbreedte in het engels was, en wat voor schaal dat was
dat kan ik inderdaad wel opzoeken, alleen had ik al geprobeerd en ik kon het moeilijk vinden
en aangezien jullie hier allemaal wel wat meer ervaring en kennis hebben dacht ik, laat ik het eens hier proberen

ja ik ben gwn gitaar newbie, stel in jullie ogen domme vragen en weet nog niet zo veel van gitaren
maargoed, wie is er niet zo begonnen? volgens mij kun je alleen uit die fase komen door juist domme vragen te stellen tot je meer kennis hebt

dat was weer de preek van de dag, hopelijk zijn er deze keer wel enige mensen die het daadwerkelijk lezen, voordat ze mij aanspreken of afzeiken of commentaar geven
vraag is beantwoord, ik verzoek dus iedereen om geen antwoorden meer te geven tenzij aanvullend/dringend


Hier zijn dit soort fora voor gemaakt.

Ik zeg: AMEN

Rembull1980
31 augustus 2010, 12:26
vragen mag altijd. daar is het een forum voor! het is niet dom. niet iedereen heeft dezelfde kennis van zaken.

HaroldA
31 augustus 2010, 13:08
Dude...hij wist niet dat de nekbreedte met nut width aangeduid wordt.

Dat is toch alleen de breedte bij de topkam (=nut) en zegt toch niets over de breedte van de rest van de hals? Nou zijn er een paar populaire brug breedtes, maar een custom brug kan zomaar weer een paar mm afwijken.

Mijn ervaring is dat de topkam breedte op zich niet zoveel uitmaakt maar het totaal van halsbreedte, dikte (bij fret 1 en fret 12), vorm (D, C, etc) en brug maakt of de hals lekker in je hand ligt.

Een hoop fabrikanten shapen de nek nog steeds me de hand en de dikte van de laklaag kan ook per exemplaar verschillen dus mijn advies: ga niet op cijfertjes af maar ga op de gitaar zelf spelen.

Sleight
31 augustus 2010, 13:23
ja dat klopt ook wel ja
maar, ik dacht, als de nut niet zo breed is, zal de rest van de hals ook minder breed dan het gemiddelde zijn toch, anders zou dat best wel weird zijn
maar het gaat mij er ook om, ofdat ik nog wat mijn duim kan
op mijn strat kan ik goed de lage e dempen, en zonodig ook zelfs de a
nou heb ik een akoestische, waarop ik dus niet die lage e kan dempen
resultaat, een constant lage e door alle akkoorden heen, wat niet zo lachen is

maargoed, dit was dus alleen om wat meer kennis te krijgen over wat voor halzen bij wat voor modellen horen
daar ga ik dus nu eens wat naar kijken

iWishmaster
31 augustus 2010, 13:24
Dat is toch alleen de breedte bij de topkam (=nut) en zegt toch niets over de breedte van de rest van de hals? Nou zijn er een paar populaire brug breedtes, maar een custom brug kan zomaar weer een paar mm afwijken.

Mijn ervaring is dat de topkam breedte op zich niet zoveel uitmaakt maar het totaal van halsbreedte, dikte (bij fret 1 en fret 12), vorm (D, C, etc) en brug maakt of de hals lekker in je hand ligt.

Een hoop fabrikanten shapen de nek nog steeds me de hand en de dikte van de laklaag kan ook per exemplaar verschillen dus mijn advies: ga niet op cijfertjes af maar ga op de gitaar zelf spelen.

Topkam breedte maakt zeker wat uit! Ik speel absoluut niet lekker op brede halsen. 'Smalle' halsen met een dikker profiel kan ik wel mee overweg.

Dat laatste ben ik het mee eens: twee 'identieke' gitaren kunnen net iets anders aanvoelen, vooral oudere gitaren, want toen waren de standaarden allemaal niet zo strak. Ik kan me voorstellen dat de halsen op maandag wat dunner waren dan op vrijdag, aangezien je maandag nog half slapend staat te schuren en vrijdag snel klaar wilt zijn :soinnocent:.