PDA

View Full Version : kleine aanpassingen in goedkope telecaster



Barloef
29 augustus 2010, 22:53
Ik heb vorig jaar een Harley benton telecaster gekocht en ben hier nog steeds zeer content mee. zie dit oude topic hierover:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129993

Gezien de lage prijs ben ik er niet zo voorzichtig mee als m'n andere gitaar en neem ik hem overal mee naar toe. Hierdoor speel ik er meer op dan op mn Fender strat. Ik moet zeggen dat hij ook bijna even comfortabel speelt.

Er is echter 1 ding wat me stoort. Het zadeltje van de hoge E trilt mee. Voorheen trilde het pootje ook steeds los, maar met een beetje lijm is dat verholpen. Als je versterkt speelt hoor je het niet, maar ik speel op deze bijna altijd onversterkt en het stoort me steeds meer. Nou heb ik het idee dat dit mede komt omdat de snaren niet door de body heen lopen, zoals bij een Fender, maar door de gaatjes boven aan de brug lopen. Ik heb het idee dat als de snaren door de body heen lopen er door de scherpere hoek meer druk komt op de zadels en dat het trillen dan verholpen zou kunnen zijn. Bovendien zou dit volgens velen ook de sustain ten goede komen. Nou Heb ik over sustain niets te klagen, maar ik ben wel benieuwd of dit verschil maakt.

Op de brug zitten al gaatjes op de bodemplaat dus volgens mij kan dit vrij gemakkelijk. Ik moet dan alleen op deze plek gaten door de body boren en van die snaarstoppers (Ferrules) kopen.

nou kijk ik bij deze site :
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000032&lang=NL

Er blijken dus verschillende soorten te zijn : top mount, bullit, vintage en allemaal hebben ze andere maten. Ik heb zelf het idee dat het geen klap uitmaakt, maar weet iemand wat het verschil is en/of heeft iemand hier nog tips voor ? Ik heb het toch goed dat dit alleen aan de onderkant moet en dat waar de snaar aan de bovenkant uit de body komt niets hoeft ?

Ik heb op het forum gezocht, maar ik kan hier niets over vinden.

Tevens heb ik nog een vraagje. Ik wil graag mn ook mijn hals lakken. Volgens mij is hij nu ongelakt en ik vind mijn gelakte hals van m'n Fender strat net iets lekkerder spelen.
Nou zit ik te denken om het met deze cellulose Lak te doen:
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=spuitbus-celluloselak-transparant-hoogglans-400ml&action=article&group_id=10000011&aid=70&lang=NL

Echter voor het oog lijkt het me mooi om hem eerst wat te laten vergelen. Ik heb begrepen dat dit met gele ecoline zou kunnen. Kan dat in combinatie met deze lak ?

barno
29 augustus 2010, 23:35
je kan idd gewoon zes gaatjes boren en acheraan string ferrulles monteren.

Let op: tenzij je een grote kolomboor hebt, is dit niet echt makkelijk. je wil nl dat de ferrules perfect uitgelijnd staan.

Bij zelfbouw vind je wel wat info over hoe dit te doen.

Hals wat stainen vooraleer blank met nitro af te lakken: kan perfect met ecoline. beetje experimentern met een mix van oker, bruin, geel.

Antoon
30 augustus 2010, 13:23
Kijk wel eerst of je zeker weet dat de oorzaak van het trillen inderdaad het zadeltje is en niet bijvoorbeeld het veertje dat om de intonatieschoef zit. Dit laatste is vaak een oorzaak van rammelen en een andere snaarhoek helpt dan niet (beetje plak wel). Los van dit is het wel een goed idee om de gitaar string-through-body te maken. Kijk wel even of de kanalen die je door de body boort niet te dicht bij de schroeven waarmee de brug vastzit komen. Zitten de brugschroeven trouwens goed vast?

Type ferrules maakt inderdaad weinig uit. Gewoon nemen wat goedkoop, mooi en makkelijk te installeren is.

guitarkid
30 augustus 2010, 14:42
je kan idd gewoon zes gaatjes boren en acheraan string ferrulles monteren.

Let op: tenzij je een grote kolomboor hebt, is dit niet echt makkelijk. je wil nl dat de ferrules perfect uitgelijnd staan.


Nou, daar deden ze begin 70-er jaren bij mijn Tele niet moeilijk over.... :seriousf:

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/FenderTelecaster70back.jpg

snaarplukker
30 augustus 2010, 14:55
Als je met de hand gaat boren eerst de buitenste gaten doorboren en de rest van 2 kanten boren.

Barloef
30 augustus 2010, 20:04
Bedankt voor de tips allemaal

Antoon: Ik zal een kijken of het het veertje is. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het het zadeltje moest zijn, omdat eerst het schroefje steeds lostrilde en omdat het alleen bij de de dunste snaar is dus het zadeltje die de minste kracht krijgt.

guitarkid: Dit moet eigenlijk niet kunnen bij een Fender. Hopelijk krijg ik de uitlijning beter voor elkaar.

guitarkid
30 augustus 2010, 20:21
guitarkid: Dit moet eigenlijk niet kunnen bij een Fender. Hopelijk krijg ik de uitlijning beter voor elkaar.

Ach, het waren de 70's en het heeft ook wel wat, dat handwerk... ;)
En je moet wel goed dronken zijn om dat niet beter voor elkaar te krijgen!
Succes!

Gr. C