PDA

View Full Version : Goedkope of dure gitaar kopen?



Mad mind
29 augustus 2010, 17:38
Ik ben nu al een hele tijd aan het rondkijken voor een nieuwe gitaar,
en ik kom altijd op dezelfde gitaar uit. Namelijk een Telecaster.
Nu is mijn vraag of het verstandig is om ineens een dure gitaar te kopen (€1000-1600) of een goedkopere gitaar (€500-700).

Ik speel nu zo'n 2 jaar en heb de ambitie om binnenkort in een cover bandje te gaan spelen. Daarom heb ik een reserve gitaar nodig.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik een dure main axe zou kopen of een goedkopere reserve gitaar. Ik speel momenteel op een Ibanez ARX500.

Is het slim om een gitaar te kopen waar ik heel mijn leven mee verder kan?
Of kan ik beter nog wat wachten, goedkopere gitaren kopen/verkopen om te zien welke echt mijn ding is.

Als het een beetje verwarrend is, sorry dan, maar ik vind het zelf ook een beetje verwarrend. :D

Alvast bedankt.


P.S Als ik een dure koop zou ik graag een G&L Asat Special laten maken. :mmmm:

Gearjunkie
29 augustus 2010, 17:47
Prijzen zijn allemaal relatief. Wees blij dat je geen harp of viool bent gaan spelen.
Een electrische gitaar van een 1500 euro is niet bijzonder duur, maar waarschijnlijk wel een goed instrument. Blijft meestal goed waardevast, dus wil je iets anders, hoef je vaak niets of niet veel bij te leggen. Goedkope gitaartjes hoeven niet slecht te zijn, maar schrijven in elk geval supersnel af, en geven je vaak niet het gevoel van "the real thing" mocht dat belangrijk voor je zijn.

lollol
29 augustus 2010, 17:52
Goedkope gitaartjes hoeven niet slecht te zijn, maar schrijven in elk geval supersnel af

Niet als je er 1 2ehands koopt;)

Rutger Molenberghs
29 augustus 2010, 17:54
Als ik het goed begrijp heb je momenteel al een gitaar.
Je mogelijkheden zijn dus:


Je houdt je huidige gitaar als hoofdgitaar en koopt een goedkopere erbij als reserve.
Je houdt je huidige gitaar als reserve en koopt een duurdere erbij als hoofdgitaar.

Het zou handig zijn als we wisten welke gitaar je momenteel hebt, of je hier tevreden over bent (positieve punten, negatieve punten) en welk soort muziek je coverbandje gaat maken.

In de prijsklasse tot €700 denk ik dan aan de Fender Baja. Maar voor €1600 kan je natuurlijk ook leuke dingen kopen en, zoals je zelfs al aangeeft, zelf op maat laten maken (al weet ik niet of G&L op bestelling gemaakt wordt :???:).

macwilliams
29 augustus 2010, 17:54
Tjah hoe duurder hoe beter natuurlijk...

Alle gekheid daargelaten, ik heb ook weinig ratio aangaande gitaaraankopen. Toch was mijn duurste "maar" .... Euro.

Je moet het er voor over hebben. En heb je dat niet bedenk je dan of je misschien later spijt krijgt van je eerdere besluit.

Ik geloof niet dat ik je hiermee geholpen heb, of wel?

marco v
29 augustus 2010, 17:57
Als je denkt dat jouw gitaarspel en je hobby een plank van €1500 waard is, zeg ik, ga ervoor. Heb je je twijfels....koop dan die goedkopere.

de_stoffel
29 augustus 2010, 18:00
Voor 500 - 700 Euro kan je ook best al wat kopen. Mijn Fender Classic 60's tele kocht ik een jaar of 3 geleden voor zo'n 550 Euro nieuw en ik ben er nog steeds tevreden mee. Ik wil niet zeggen dat die gitaar dan ineens custom shop kwaliteit is maar ze speelt wel super lekker en is mooi afgewerkt. IMHO is dit een van de gitaren met de beste prijs/kwaliteit verhouding die ik al heb vastgehad.

EJPostema
29 augustus 2010, 18:08
Ik zou een goeie 2e hands telecaster kopen. Als je dan een goeie gitaar zoekt rond de 700 euro heb je vaak een leuke en goeie koop. Je moet er uiteraard wel opletten dat de gitaar ook goed is.

Als de gitaar dan toch niet echt bevalt kan je hem vaak voor dezelfde prijs verkopen

Fisherman
29 augustus 2010, 18:09
Bij duurdere hoofd merk gitaren, en in het bijzonder "limited editions" heb je altijd een zekere restwaarde cq minimale afschrijving.

Koop je nu bijv. een Gibson Les Paul Studio voor 800 euro, is ie over 10 jaar toch nog zeker 500-600 euro waard, als je 'm netjes en liefst origineel houdt....om even een voorbeeld te geven.
Misschien is dat iets om over na te denken.

Ik heb de hobby door omstandigheden een tijd laten liggen, maar er staan een paar aankopen in de planning, allemaal toch 1000 euro plus.
Ik was vergeten -dat klinkt stom maar er is een reden voor in dit geval- dat je maar één keer leeft. En als je het je kunt veroorloven en je wordt er heppie de peppie van.....lekker doen!

Fisherman
29 augustus 2010, 18:11
Ik geloof niet dat ik je hiermee geholpen heb, of wel?

Waar blijf je nou met je Goldtop??...je dvd ligt hier te vergelen, er komt al krakelee op ;) haha

Hendriks
29 augustus 2010, 18:13
Voor €500-700 koop je gewoon een leuke 2dehands tele , USA standaard, japaner,etc.

Fisherman
29 augustus 2010, 18:20
En toch hè....ook al ben ik op dit moment pas net weer begonnen met het samenstellen van een collectie met, in feite, budgetgitaren, het zijn wél collectors! Met name die EL MAYA zal ik niet snel weg doen.
Die is zeldzaam en gewoon nagenoeg net zo goed als dezelfde echte Gibson Les Paul Custom uit 1978.

Nogmaals, ik GAS ernstig op een Gibson MIII, die komt er heus wel een keer....en de rest staat in mijn handtekening, dus dan weet je al genoeg.

Mad mind
29 augustus 2010, 18:24
Als ik het goed begrijp heb je momenteel al een gitaar.
Je mogelijkheden zijn dus:


Je houdt je huidige gitaar als hoofdgitaar en koopt een goedkopere erbij als reserve.
Je houdt je huidige gitaar als reserve en koopt een duurdere erbij als hoofdgitaar.

Het zou handig zijn als we wisten welke gitaar je momenteel hebt, of je hier tevreden over bent (positieve punten, negatieve punten) en welk soort muziek je coverbandje gaat maken.

In de prijsklasse tot €700 denk ik dan aan de Fender Baja. Maar voor €1600 kan je natuurlijk ook leuke dingen kopen en, zoals je zelfs al aangeeft, zelf op maat laten maken (al weet ik niet of G&L op bestelling gemaakt wordt :???:).

Dat is inderdaad wat ik bedoel.

Ik heb momenteel een Ibanez ARX500 (Prima gitaar).
Het positieve eraan is de gelakte hals, de klank, de vorm van de hals en de afwerking. Het negatieve is dat ze heel zwaar is, de nek wel breed is en dat ze niet alles aankan.

Ik zou graag in een gewoon cover groepje gaan spelen. Niets speciaals, gewoon pop, rock, blues, niets overdreven. Geen metal bv.

En ik weet dat 2de hands een USA Tele ook een optie is.
Maar eerlijk gezegt zou ik graag een G&L kopen.
En dan zit je wel weer met de verkoopwaarde. Een Fender kan je na zoveel jaren nog altijd voor (bijna) de aankoopprijs verkopen. Van G&L geraak je gewoon niet af. Niemand verkoopt het dan ook 2de hands.
Wil dit zeggen dat iedereen zo tevreden is dat hij/zij de gitaar niet verkoopt, het zou maar eens kunnen.

En de USA G&L's worden altijd speciaal gemaakt. Je kan zelf de kleur, hout, etc. kiezen.

macwilliams
29 augustus 2010, 18:27
En toch hè....ook al ben ik op dit moment pas net weer begonnen met het samenstellen van een collectie met, in feite, budgetgitaren, het zijn wél collectors! Met name die EL MAYA zal ik niet snel weg doen.
Die is zeldzaam en gewoon nagenoeg net zo goed als dezelfde echte Gibson Les Paul Custom uit 1978.

Nogmaals, ik GAS ernstig op een Gibson MIII, die komt er heus wel een keer....en de rest staat in mijn handtekening, dus dan weet je al genoeg.

Maar bij lange niet zo goed als een custom uit begin jaren 70.




èèèèchnieieie

Hendriks
29 augustus 2010, 18:33
[QUOTE=macwilliams;2454071]Maar bij lange niet zo goed als een custom uit begin jaren 70.




èèèèchnieieie[/QUOTE

Hij zou wel willen dat hij net zo goed is .

toneblo
29 augustus 2010, 18:40
Mooi he... Budgetgitaren in prijs en kwaliteit omhoog praten...:stop:
Het "blijven" budget gitaren, en dat betekent toch niet: alle gerenomeerd mogelijke kwaliteit voor bijna niets?!

Daarnaast zeggende: Sommige bugetters kunnen ook best collectors zijn.

macwilliams
29 augustus 2010, 18:58
Hij zou wel willen dat hij net zo goed is .
Dat willen ze allemaal, maar helaas, ze worden nooit zo goed :D


Mooi he... Budgetgitaren in prijs en kwaliteit omhoog praten...:stop:
Het "blijven" budget gitaren, en dat betekent toch niet: alle gerenomeerd mogelijke kwaliteit voor bijna niets?!

Daarnaast zeggende: Sommige bugetters kunnen ook best collectors zijn.

Het kunnen inderdaad wel collector items worden maar dat hebben de "grote" merken nog veel meer en die zijn dan vaak het multi-meervoudige waard dan een budget merk collectable.

Maar dat was de vraag niet geloof ik.

Hendriks
29 augustus 2010, 19:00
Mooi he... Budgetgitaren in prijs en kwaliteit omhoog praten...:stop:
Het "blijven" budget gitaren, en dat betekent toch niet: alle gerenomeerd mogelijke kwaliteit voor bijna niets?!

Daarnaast zeggende: Sommige bugetters kunnen ook best collectors zijn.

Zit een beetje in ons en het mag ook wel ,maar we moeten ook niet overdrijven.

Als je een LC hebt en je bent er trots op en dan zeggen dat hij beter is als een Fender , Epi's die Gibsons naar huis spelen.

Nu is het een Matsufujigen die weer beter is dan ......

Mad mind
29 augustus 2010, 19:01
Denken jullie dat het verstandig zou zijn om zo'n 'duur' instrument dan te kopen met het zich op de toekomst? Of is het beter om meerdere, goedkopere gitaren te hebben. Zodat je mss meer verschillende genres kan spelen.

Hendriks
29 augustus 2010, 19:09
Ik speel ook in een coverband , ook pop,rock, blues , etc en merk dat 2 gitaren genoeg is , 1 met singlecoil en 1 met humbuckers , de laatste tijd neem ik alleen de humbucker gitaar meer , meer heb ik er echt niet nodig.

Fireburst
29 augustus 2010, 19:16
Denken jullie dat het verstandig zou zijn om zo'n 'duur' instrument dan te kopen met het zich op de toekomst? Of is het beter om meerdere, goedkopere gitaren te hebben. Zodat je mss meer verschillende genres kan spelen.

Meerdere goedkope gitaren : àltijd het net-niet gevoel.
Duur instrument : soms qua sound een compromis want dan ga (moet ?) je wel alles met deze gitaar spelen, zowel Dire Straits als Metallica zeg maar.

Mijn 2 centen : ik zie in je sig dat je over een MG speelt. Smijt die buiten en investeer je centen in een goede versterker, ga je meer plezier aan beleven.
:ok:

Mad mind
29 augustus 2010, 19:17
Ik heb nu 1 gitaar met humbuckers, en wil dus een Tele voor de sinlge coils.
Ik denk niet dat ik (voor het eerst) iets meer moet hebben, dus daarom dat ik aan een durudere gitaar dacht.

Fisherman
29 augustus 2010, 19:36
Dat willen ze allemaal, maar helaas, ze worden nooit zo goed :D



Het kunnen inderdaad wel collector items worden maar dat hebben de "grote" merken nog veel meer en die zijn dan vaak het multi-meervoudige waard dan een budget merk collectable.

Maar dat was de vraag niet geloof ik.


Allebei gelijk heren, maar totdat ik het echte werk heb, is dit een zeer fijn gitaartje hoor ;)

Midwolda
29 augustus 2010, 20:02
Na heel wat gitaren ben ik tot de conclusie gekomen dat de prijs er niet toe doet.
Ja, voor meer geld koop je betere kwaliteit hardware en mooiere afwerking enzo,
maar dat zegt niets over wat de gitaar met jou, je koppie en je vingers doet.
Ik kan een gitaar van 3 mille in handen hebben en er totaal niets aan vinden,
net zoals ik met m'n verzameling zelf samengeschroefde onderdelen het gevoel heb alles te kunnen.
(Kan ik niet natuurlijk, maar da's een ander verhaal.)
Een gitaar moet iets met jòu doen, dan doe jij ook wat met de gitaar. Dat gevoel kun je niet kopen.
Je kunt wel een gitaar kopen die jou dat gevoel geeft, maar dan zegt de prijs dus niets.
Beetje wazig misschien maar zo werkt dat bij mij.

macwilliams
29 augustus 2010, 20:03
Allebei gelijk heren, maar totdat ik het echte werk heb, is dit een zeer fijn gitaartje hoor ;)

Dat gibsons & fenders zo duur zijn heeft niks te maken met kwaliteit.
Wat ze zo goed maakt is ongrijpbaar, namelijk "Mojo", wat andere merken,op een paar na, niet hebben. Mojo is door zintuigen niet te bevatten, een mooie oude (originele fender of Gibson) strat, tele of LP laat je zintuigen op hol slaan en doet je op je knieën vallen en eerbiedig buigen. Je kunt je emoties niet bedwingen en het is overweldigend.



maar je moet er wel open voor staan natuurlijk.
Zo een mooie welhaast religieuze ervaring.

Mad mind
29 augustus 2010, 20:09
Dat gibsons & fenders zo duur zijn heeft niks te maken met kwaliteit.
Wat ze zo goed maakt is ongrijpbaar, namelijk "Mojo", wat andere merken,op een paar na, niet hebben. Mojo is door zintuigen niet te bevatten, een mooie oude (originele fender of Gibson) strat, tele of LP laat je zintuigen op hol slaan en doet je op je knieën vallen en eerbiedig buigen. Je kunt je emoties niet bedwingen en het is overweldigend.



maar je moet er wel open voor staan natuurlijk.
Zo een mooie welhaast religieuze ervaring.

ben jij nog altijd over een gitaar bezig? :soinnocent:

Midwolda
29 augustus 2010, 20:10
ben jij nog altijd over een gitaar bezig? :soinnocent:

MacWilliams zegt hetzelfde als ik, maar dan anders.

EuroCinema
29 augustus 2010, 20:16
Een telecaster van 700 euro noem ik geen goedkope/budget gitaar mee, dat is gewoon een nette middenklasser. Je hebt het bovendien over een gitaar die specifiek als lopende-bandproduct bedacht is door de geniale Leo Fender, en die uit weinig onderdelen bestaat. Dus het is niet zo dat er nou enorm op bezuinigd moet worden om zo'n ding voor 700 euro in elkaar te kunnen schroeven, integendeel. Je kan er een strik omheen doen en een heeeeel mooi getekend stuk hout uitzoeken, maar het blijven twee stukken hout die met vier schroeven aan elkaar zitten. Dat is het gave aan de tele! Ik heb zelf jaren op een oudere USA tele gespeeld, daarna op een Japanner en ik speel nu weleens op de Mexicaan van een bekende. Die Mexicaan doet eigenlijk in niets onder voor de twee duurdere. Het verschil ga je pas echt horen en voelen als je bij de Squiers etc van onder de 450 euro komt, die zou ik niet aanraden. Mijn 2 cts: koop lekker een Fender Baja tele, dan ben je niet veel geld kwijt en heb je toch een volwaardige gitaar. En loop je tegen de beperkingen aan, dan laat je een gitaarbouwer en een mooi setje dure elementen in zetten en een afstelbeurtje doen en heb je voor een paar honderd euro meer helemaal een wereldgitaar.

Hendriks
29 augustus 2010, 20:26
Na heel wat gitaren ben ik tot de conclusie gekomen dat de prijs er niet toe doet.
Ja, voor meer geld koop je betere kwaliteit hardware en mooiere afwerking enzo,
maar dat zegt niets over wat de gitaar met jou, je koppie en je vingers doet.
Ik kan een gitaar van 3 mille in handen hebben en er totaal niets aan vinden,
net zoals ik met m'n verzameling zelf samengeschroefde onderdelen het gevoel heb alles te kunnen.
(Kan ik niet natuurlijk, maar da's een ander verhaal.)
Een gitaar moet iets met jòu doen, dan doe jij ook wat met de gitaar. Dat gevoel kun je niet kopen.
Je kunt wel een gitaar kopen die jou dat gevoel geeft, maar dan zegt de prijs dus niets.
Beetje wazig misschien maar zo werkt dat bij mij.

Je hebt daar zeker een punt , ik pak mijn Allparts tele nog steeds vaker dan mijn 52 RI , weet ook niet waarom .

macwilliams
29 augustus 2010, 20:27
ben jij nog altijd over een gitaar bezig? :soinnocent:
Het zelfde geld ook voor vrouwen, auto's, vuurwapens,motoren en alles wat verder met passie gedaan word. Ik heb dat soms ook wel maar nooit heel lang en dan grijpt de ratio weer in en word ik weer met m'n voeten op
aarde gezet. Eigenlijk altijd net te laat en dan sta je weer met een lege beurs en een gitaar in je handen.







Het lezen van de kleine lettertjes verklaart ook het meeste vaak wel.





MacWilliams zegt hetzelfde als ik, maar dan anders.

Jij hebt toch een Tele in elkaar geknutseld?
Zonder enige pretentie maar dat vleugje "Mojo" doet hem goed.

Fisherman
29 augustus 2010, 20:27
MacWilliams zegt hetzelfde als ik, maar dan anders.

Klopt als een bus McWillem en Midwolda! Pure emotie en de connectie die je met die plank hout met een likje verf hebt....

El Bastardo
29 augustus 2010, 20:42
Ik denk dat het beste is om gewoon naar de winkels te gaan en heel veel gitaren uit te proberen, ongeacht prijs, merk of model.
Na heel veel proberen moet je die gitaar kopen die je het beste vond spelen.
Hoe duurder en gerenomeerder het merk/de bouwer, des te meer KANS op een goeie gitaar, maar zeker geen garantie. Er is maar een manier om erachter te komen welke goed is en welke niet, en dat is testen. Ik zou iig nooit (meer) een gitaar kopen die ik niet heb bespeeld.

guitarkid
29 augustus 2010, 20:52
Dat gibsons & fenders zo duur zijn heeft niks te maken met kwaliteit.
Wat ze zo goed maakt is ongrijpbaar, namelijk "Mojo", wat andere merken,op een paar na, niet hebben. Mojo is door zintuigen niet te bevatten, een mooie oude (originele fender of Gibson) strat, tele of LP laat je zintuigen op hol slaan en doet je op je knieën vallen en eerbiedig buigen. Je kunt je emoties niet bedwingen en het is overweldigend.



maar je moet er wel open voor staan natuurlijk.
Zo een mooie welhaast religieuze ervaring.

Verdorie Mac.

Zoveel lyriek, wie had dat achter jou gezocht...? ;)
Maar ik ben het 100% met je eens ! En ja, er zijn prachtige instrumenten te koop voor veel geld, maar ik krijg toch de meeste kick van een mooie Strat, LP of Tele, kan d'r ook niks aan doen.
Vanmiddag nog in de studio op een PRS Custom 24 gespeeld voor een opname. Mooie gitaar hoor en het klonk ook wel, maar het raakt me niet zo als een goede Strat of LP, met al hun "beperkingen"...

Gr. C.

Fisherman
29 augustus 2010, 22:40
....en doet je op je knieën vallen en eerbiedig buigen.

Dat doe ik alleen voor Sinterklaas! :soinnocent:

Fireburst
30 augustus 2010, 19:57
Dat doe ik alleen voor Sinterklaas! :soinnocent:

Op de knieën voor een geestelijke ? Niet ongevaarlijk... :stop:

guitarkid
30 augustus 2010, 20:25
Op de knieën voor een geestelijke ? Niet ongevaarlijk... :stop:

Voor de kenners: vooral als die Sinterklaas door Hans Teeuwen gespeeld wordt! :)
Hoewel. Inderdaad anno nu.... :seriousf:

Gr. C.

Fisherman
30 augustus 2010, 20:50
Voor de kenners: vooral als die Sinterklaas door Hans Teeuwen gespeeld wordt! :)
Hoewel. Inderdaad anno nu.... :seriousf:

Gr. C.

Denk aan het randje.....:seriousf:

macwilliams
30 augustus 2010, 21:15
Bij vrouwen is vaak het tegenovergestelde waar, hoe duurder ze zijn, hoe slechter er met ze te spelen valt.

macwilliams
30 augustus 2010, 21:19
Verdorie Mac.

Zoveel lyriek, wie had dat achter jou gezocht...? ;)
Maar ik ben het 100% met je eens ! En ja, er zijn prachtige instrumenten te koop voor veel geld, maar ik krijg toch de meeste kick van een mooie Strat, LP of Tele, kan d'r ook niks aan doen.
Vanmiddag nog in de studio op een PRS Custom 24 gespeeld voor een opname. Mooie gitaar hoor en het klonk ook wel, maar het raakt me niet zo als een goede Strat of LP, met al hun "beperkingen"...

Gr. C.
als ik ergens lyrisch van ben dan berg je maar :)


Denk aan het randje.....:seriousf:

gatverdamme...

Een tip,
glijmiddel en rustig ontspannen.

Mij niet gezien trouwens, ik pass hiervoor.

Fisherman
30 augustus 2010, 22:08
gatverdamme...
Een tip,
glijmiddel en rustig ontspannen.
Mij niet gezien trouwens, ik pass hiervoor.

Relax Mac....er is niets te vrezen. :ok:
Voordat Mitch en Almar weer boos worden, on topic weer :soinnocent:

guitarkid
30 augustus 2010, 22:55
als ik ergens lyrisch van ben dan berg je maar :)


Bedankt voor de waarschuwing... :)



Voordat Mitch en Almar weer boos worden, on topic weer :soinnocent:

The Dynamic Duo, the Glimmer Twins of de Peppi en Kokki van het forum! :seriousf:
Hoe je ze ook wilt noemen: eerlijk is eerlijk, ik vind dat ze het erg goed doen. Dat mag ook wel eens gezegd!

En inderdaad gauw OT maar weer! ;)

Gr. C.