PDA

View Full Version : Diepte 1x12 cab.



Ewoud Kuijt
29 augustus 2010, 16:09
Tijdens de zomervakantie heb ik, voor mijn Night Train, een 2x12 OS gebouwd. (Misschien dat ik er nog een verslagje van maak maar ik weet niet of er mensen zijn die nog interesse hebben in het 1 miljoenste bouwverslag van een 2x12)

Nu is deze cab toch wat groter en zwaarder geworden dan wenselijk is. Nou dacht ik aan een extra 1x12 cabje. Ik heb even de maten opgezocht van het Vox cabje wat voor de Night Train bedoelt is:

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/v112NT.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/lg_V112NT_rear.jpg

Nou heb ik nog een Plaatje Berkenmultiplex over dat precies genoeg is om dit cabje mee te maken.

Mijn vraag:

De officiele dieptemaat voor deze cab is 21 cm. Is dat niet wat weinig of maakt dat niet zo uit omdat het een open achterkant heeft?

De plaat die ik heb is 88 cm breed dus dat kan precies. Als het echt dieper moet dan doe ik het niet. De 2x12 heeft al genoeg gekost en een nieuwe plaat multiplex kost weer een extra 60 euro.

Fireburst
29 augustus 2010, 16:47
Bouwverslagen zijn altijd leuk om te lezen, dus posten die handel !

Ter info : net even mijn 2 1x12's gemeten.
De Orange PPC112 is 28cm diep (gesloten).
De Blackheart combo is eveneens 28cm (open achterzijde).

Jouw 21cm lijkt mij dus wat weinig, maar misschien moeten mensen met zo'n Vox cabinetje hun mening maar eens geven.

Lexvandoef
29 augustus 2010, 20:48
Inderdaad, hop posten dat bouwverslag, ben benieuwd!

Over de diepte, ik heb een 1x12 combo van 25cm diep en een 1x12 cab van 25 cm diep, beide zelf gebouwd.

21cm zou goed kunnen werken hoor, zeker met open back, maar het lijkt me toch wat ondiep.

Ewoud Kuijt
29 augustus 2010, 21:25
Jullie zullen toch nog even moeten wachten hoor! Ik wil eerst mijn logo er nog op doen en dat moet eerst nog gecshuurd en gelakt worden.

Net als bij een gitaar vind ik een cab zonder logo erg "naakt".

muziekschuur
29 augustus 2010, 22:49
Als je die 1x12 maakt, dikke blokken hout in de hoeken plakken, kun je hem net zo afronden als het Vox cabje...

Ewoud Kuijt
30 augustus 2010, 08:21
Als je die 1x12 maakt, dikke blokken hout in de hoeken plakken, kun je hem net zo afronden als het Vox cabje...

Heb ik ook aan gedacht maar ben er niet zeker van dat ik dan de bekleding er netjes omheen krijg. Een gewone haakse hoek is denk ik makkelijker netjes te krijgen.

Rutger
30 augustus 2010, 09:43
Goeie vraag, ik vraag me ook altijd af wat de diepte van een cab nog voor nut heeft wanneer hij openback is. Maar ja, als je dergelijke cabjes/combo's test hoor je toch dat het wat uitmaakt.

Kan iemand uitleggen hoe dat (technisch gezien) werkt met openbacks?

flo123
31 augustus 2010, 00:26
Simpele uitleg is volgens mij dat de open achterkant ervoor zorgt dat de frequentie karakteristiek veranderd waardoor het laag wat meer wordt weggefilterd en er bij de middentonen een piek komt waardoor die wat versterkt worden, in vergelijking met een gesloten achterkant.

De open achterkant zorgt voor (meer) interactie tussen de luchtdruk veranderingen die van de achterkant en de voorkant van de speaker afkomen. Deze interactie (van verzwakking tot versterking) is afhankelijk van de afstand tussen de voorkant van de speaker rondom het speaker cabinet naar de achterkant van de speaker, en de golflengte (1/frequentie * geluidsnelheid in lucht).

Als je voor het gemak even aaneemt dat een gesloten cabinet deze interactie niet heeft, zal in theorie een open cabinet met een een oneindig groot cabinet, hetzelfde moeten klinken als een gesloten cabinet.

Maar ik ben geen deskundige hierin...

Ewoud Kuijt
31 augustus 2010, 08:36
Toch nog even de plaat berken erbij gepakt en gaan rekenen:

De plaat is 70 bij 88 cm. Ik hen 2 stukjes van 50 cm en 2 van 38 cm nodig.

Als ik langs de lange kant een strook van 28 cm afzaag dan kan ik die plank precies verdelen in een stukjes van 38 en 50 (=88 cm) afzagen. Zo heb ik maar twee zaagsnedes te maken en kom ik precies uit.

Waar het rekenonderwijs uit de jaren 70 wel niet goed voor is.

Rutger
31 augustus 2010, 09:11
Mooi, succes met de bouw! :ok:

Simpele uitleg is volgens mij dat de open achterkant ervoor zorgt dat de frequentie karakteristiek veranderd waardoor het laag wat meer wordt weggefilterd en er bij de middentonen een piek komt waardoor die wat versterkt worden, in vergelijking met een gesloten achterkant.

De open achterkant zorgt voor (meer) interactie tussen de luchtdruk veranderingen die van de achterkant en de voorkant van de speaker afkomen. Deze interactie (van verzwakking tot versterking) is afhankelijk van de afstand tussen de voorkant van de speaker rondom het speaker cabinet naar de achterkant van de speaker, en de golflengte (1/frequentie * geluidsnelheid in lucht).

Als je voor het gemak even aaneemt dat een gesloten cabinet deze interactie niet heeft, zal in theorie een open cabinet met een een oneindig groot cabinet, hetzelfde moeten klinken als een gesloten cabinet.

Maar ik ben geen deskundige hierin...

Helder, dank je!

Midwolda
31 augustus 2010, 09:42
Toch nog even de plaat berken erbij gepakt en gaan rekenen:

De plaat is 70 bij 88 cm. Ik hen 2 stukjes van 50 cm en 2 van 38 cm nodig.

Als ik langs de lange kant een strook van 28 cm afzaag dan kan ik die plank precies verdelen in een stukjes van 38 en 50 (=88 cm) afzagen. Zo heb ik maar twee zaagsnedes te maken en kom ik precies uit.

Waar het rekenonderwijs uit de jaren 70 wel niet goed voor is.

:???: Dan kun je de cab toch 35 diep maken? Lijkt me ruim voldoende...

josan
31 augustus 2010, 10:55
Simpele uitleg is volgens mij dat de open achterkant ervoor zorgt dat de frequentie karakteristiek veranderd waardoor het laag wat meer wordt weggefilterd en er bij de middentonen een piek komt waardoor die wat versterkt worden, in vergelijking met een gesloten achterkant.

De open achterkant zorgt voor (meer) interactie tussen de luchtdruk veranderingen die van de achterkant en de voorkant van de speaker afkomen. Deze interactie (van verzwakking tot versterking) is afhankelijk van de afstand tussen de voorkant van de speaker rondom het speaker cabinet naar de achterkant van de speaker, en de golflengte (1/frequentie * geluidsnelheid in lucht).

Als je voor het gemak even aaneemt dat een gesloten cabinet deze interactie niet heeft, zal in theorie een open cabinet met een een oneindig groot cabinet, hetzelfde moeten klinken als een gesloten cabinet.

Maar ik ben geen deskundige hierin...


Klopt. Je kunt zelfs met diepte nul toe als de baffle waarop de speaker gemonteerd is maar groot genoeg is. Om een goede basweergave te hebben, moet de afstand die de geluidsgolven moeten afleggen om van de voorkant naar de achterkant te komen, zo groot mogelijk zijn. Ik denk dat je eem prima geluid/basweergave hebt als je een multiplexplaat van 1,5x1,5m bij de bouwmarkt haalt, er een rond gat in maakt en onderaan pootjes, zodat het rechtop blijft staan.

Ewoud Kuijt
31 augustus 2010, 12:16
:???: Dan kun je de cab toch 35 diep maken? Lijkt me ruim voldoende...


Volgens mij is 28 cm een veelgebruikte maat. Het moet een handzaam cabje worden. 35 cm wordt dan denk ik wel erg diep als je weet dat de hoogt ongeveer 41 cm wordt.

Nosbig43
2 september 2010, 22:20
Ben laatst ook in de weer geweest met een 1x12 cabinetje ,
DXBXH=26x47x43. Had nl een speaker en hout over..
http://i432.photobucket.com/albums/qq45/Robjack43/IMG_k0001_7.jpg
http://i432.photobucket.com/albums/qq45/Robjack43/IMG_k0001_8.jpg

Midwolda
2 september 2010, 22:54
Damn zeg... ik hoop dat die van mij er ook zo fraai uit komt te zien! :ok:

Ga namelijk zelf nog een 1x12 bouwen van H43xB43xD30.
Die maten komen het mooist overeen met de top die er op komt.
De achterkant wil ik dan ook zoals de jouwe maken, met een extra plank erbij
zodat ik 'm zowel openback als closedback kan gebruiken.

Maar eerst nog even wat andere dingen afmaken... gingen er maar 48 uur in èèn dag.

Einzeln
3 september 2010, 08:59
Ik vind dit ook fraai:
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/ElectraDyneCABS/ED1x12-23-LG.htm

of de oversized:
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Guitar%20Cabinets/ElectraDyneCABS/ED1x12-27-LG.htm