PDA

View Full Version : Metallica Black Album sound in a box?



Mr. Dynamite
29 augustus 2010, 15:03
Hey,

Ik heb een tijd geleden een Marshall TSL 60 aangeschaft.
Dit is omdat ik graag een clean, crunch en drive wilde. Nou goed, een hele tijd tevreden geweest maar nu doet hij niet echt meer wat ik wil.

Dus op den duur wil ik naar een andere versterker toe die gewoon een overdrive en een clean heeft.
Die overdrive gebruik ik dan voor acdc en GnR (eventueel met boost).

Maar ook wil ik graag voor de wat zwaardere nummers die we spelen graag een Metallica sound hebben. En dan in het bijzonder de Black Album sound. Kill Em All vind ik maar niks qua sound, echt die dikke licht scooped mesa sound.
Ik heb de hoop maar opgegeven om een 3 channel amp te halen. Daarom omdat ik meer crunch dan metal speel een versterker met crunch en dan een pedaal om die dikke drive te krijgen. :cheerup:

Nou mijn vraag, welk pedaal gaat mij helpen om die Black Album sound te krijgen? Ik weet dat dit natuurlijk veel gevraagd is van een pedaal maar het moet wel zoiets zijn ;)

Leeft u uit!

Fireburst
29 augustus 2010, 15:14
Black album is nog Mesa periode, James had dacht ik een Mk2c+. En voor de cleane stukken een Roland JC.

Mesa-in-a-box : Vtwin ?

Heynis
29 augustus 2010, 15:20
Of een Tech21 Caracter California?

Mr. Dynamite
29 augustus 2010, 15:38
De Vtwin was een logische keuze ja, maar dat gaat hem niet worden.
Veel te duur en lomp. De Tech21 staat me niet aan qua sound dus dat is het ook niet :(

Steven Otto
29 augustus 2010, 15:41
The Black Album klinkt zo vet omdat de gitaarpartijen heel vaak zijn ingespeeld. Je hoort geloof ik acht gitaren die een partij speelt. Dat gaat je gewoon niet lukken met een pedaal.

V-twin zou denk ik de beste oplossing zijn.

Mr. Dynamite
29 augustus 2010, 15:45
Ja klopt, ik meende zelfs dat het er 12 waren :)
Maar ik wil die sound ook niet imiteren, maar benaderen. Anders had ik wel een dikke mesa aangeschaft ;)
Iemand nog voorstellen?

iWishmaster
29 augustus 2010, 15:51
Black album is nog Mesa periode, James had dacht ik een Mk2c+. En voor de cleane stukken een Roland JC.

Mesa-in-a-box : Vtwin ?

V-Twin is meer een blues-bak: je kunt er bakken met gain uit halen, maar het is erg modderig. Geen Mesa Mark-achtige distortion in ieder geval.

Probeer eens een Proco Rat. Dat pedaal gebruikte James Hetfield voor zijn Marshall JCM 800 om de eerste 2 of 3 albums op te nemen. Welliswaar niet het black album, maar met wat klooien moet daar toch een metallica-waardige sound kunnen komen. Als ik zelf een metallica-sound wil, zet ik een tubescreamer voor het crunch kanaal van mn 5150: werkt prima!

interessander
29 augustus 2010, 15:52
Als ik het goed begrijp weet je nog niet over welke versterker je het pedaal gaat gebruiken? Als je er een met een FX loop hebt dan zou een EQ pedaal wel eens handig kunnen zijn, op de versterker minder bas indraaien en met de EQ bas en treble boosten en mids scoopen.

caliban
29 augustus 2010, 16:14
V-Twin is meer een blues-bak: je kunt er bakken met gain uit halen, maar het is erg modderig. Geen Mesa Mark-achtige distortion in ieder geval.

Probeer eens een Proco Rat. Dat pedaal gebruikte James Hetfield voor zijn Marshall JCM 800 om de eerste 2 of 3 albums op te nemen. Welliswaar niet het black album, maar met wat klooien moet daar toch een metallica-waardige sound kunnen komen. Als ik zelf een metallica-sound wil, zet ik een tubescreamer voor het crunch kanaal van mn 5150: werkt prima!

3de album was al markseries :)
Je kan een studio preamp voor je fx loop zetten, en de poweramp van de tsl 60 gebruiken.

Malle Eppie
29 augustus 2010, 17:03
Metallica Black album sound? Pffff... da's niet zo eenvoudig... Zoals hierboven al genoemd zijn die gitaarpartijen meervoudig opgenomen. In clips uit die periode zie je dat de heren toen echt de commerciële richting op gingen met Gibsons ES, dubbelnecks, hele dure Les Pauls en allerlei andere 'niet metal-gitaren'. Tel daarbij een batterij aan rack systemen en effecten op..

En dan zou het me nog niets verbazen als je met een goede ESP, Peavey 5150 en een 'overdrive pedaal' het dichtst bij die sound in de buurt komt...

universe777
29 augustus 2010, 17:12
Dit heb ik ooit eens gedownload:


http://filepit.freewebs.com/montyjay/website/metallica.gif

Studio

Mesa Boogie Mk IIC+
Mesa Boogie Mark IV
Jose Arrendondo modified 100 watt Marshall Head
Roland JC-120 combo
ADA MP1
ADA MQ1
Aphex Parametric EQ
Marshall 4x12
Mesa Boogie 4x12
Mesa Boogie 2x12
Notes/Quotes

"We tried a bunch of amps, but I ended up using the same Mesa Boogie Simul-Class Mark II that I've used on the last three albums. In Los Angeles, there are a million amps you can try out, but none of them were up to snuff. Bob also brought in a bunch of crappy looking vintage amps. We gave everything a shot and ended up with the same old shit. I must admit though, it was a lot of fun trying out all those little Sixties and Seventies amps-they really sounded unique. A lot of metal players have forgotten that they can be useful. We used a couple of vintage amps for texture. But I wasn't about to play a rhythm part through a fuckin Fender Supro amp, you know? We sure as hell weren't making 'Led Zeppelin I.' " Guitar World, October 1991


...You can recognize Marshall distortion in an instant; that's why I shied away from that [although he does combine marshalls, uses them in the entire mix. He meant not just Marshalls by themselves-MJF] and went with Mesa Boogies. I basically use the Boogie's distortion with a non-programmable studio-quality Aphex Parametric EQ to fine-tune certain frequencies, dipping out some of the midrange [note, dipping out, NOT SCOOPING-MJF]. All my speakers are Celestion Vintage 30s." Guitar Player, October 1992


"I use a lot of mics...up to 8. I use them to phase cancel each other, to control the sound like with an EQ but instead of an EQ. I'm using Mesa Boogie amps, with an ADA MP1 preamp, but Boogie Simul-Class II is the main part of the sound. Cabs: Boogie for clean, cutting stuff, Marshalls with 30 watt Celestion Vintage 30s for warmth." Guitar Player, September 1991.



"We synched two 24-track machines, one analog and one digital. We recorded the drums and fat rhythm guitars analog, but the vocals, solos, and clean rhythms were digitral. I've used that arrangement on my last few albums. I can't really explain why, though I like the clarity of digital for lead, and analog adds a pleasing quality for fat rhythm parts."

"The 'James' sound has a lot to do with the right resonance in a slightly enclosed space, as opposed to a wide open room [Kirk's sound-MJF]. I don't want to overstep my bounds, because James is very protective of what he does, but let's just say that a certain frequency is really dominant in his sound. It's almost a matter of building a 'room' specifically to bring that frequency out of the amp."

"....And so much of James' sound is that muted, bottom-end thunk. In fact, for James' harmonized lines on 'My Friend of Misery' it's just an MXR Distortion Plus straight into the board." [I]Guitar Player, September 1991

Mr. Dynamite
29 augustus 2010, 17:37
Als ik het goed begrijp weet je nog niet over welke versterker je het pedaal gaat gebruiken? Als je er een met een FX loop hebt dan zou een EQ pedaal wel eens handig kunnen zijn, op de versterker minder bas indraaien en met de EQ bas en treble boosten en mids scoopen.

Hier heb ik zelf ook al aan zitten denken, of een simpele EQ niet al voldoende zal zijn. Deze TSL gaat er op den duur wel weer uit. Ik ben echt helemaal weg van de Vintage Modern qua scheur en ook een Orange Rockerverb is een goede kanshebber. Dus sowieso een FX Loop, ook voor mijn chorus, delay en boost.

Ik speel zelf ook niet echt op metal gitaren, dat scheelt natuurlijk ook een hoop.
In de band speel ik gewoon met een SG/Les Paul. Ik ben dan ook meer een man van de GnR achtige sound maar vind daarnaast een metallica scheur ook lekker.
Dus voor erbij wil ik graag een pedaal waar ik dit mee kan bereiken, of dit nou is om het scheur kanaal te boosten of echt op het clean te beuken.

iWishmaster
29 augustus 2010, 17:50
Een goede Marshall-achtige crunch met een overdrive ervoor kan uitstekend voor metal(lica) sounds gebruikt worden vind ik. Persoonlijk vind ik die sound zelfs beter als de sound uit een Mesa Mark series (die klinkt te droog en scooped in mijn oren) ...

Mr. Dynamite
29 augustus 2010, 17:55
Stel, ik heb een TS808 oid.
Deze gooi ik over het drive kanaal van mijn marshall.
Gaat me dit echt zo'n dikke metallica sound geven? Dus palm mutes die dwars door je heen gaan en genoeg gain maar niet zo veel dat ik helemaal in de mix verzuip?

Fireburst
29 augustus 2010, 18:18
Dat zou toch al behoorlijk moeten beuken, maar ik denk dat je voorzichtig moet zijn met de gain instellingen van zowel amp als TS. Less is more.
(Ik hou zelf wel van : TS volume volledig open en heel weinig gain, dat klinkt heftig maar minder compressed. De mijne is een Blues pro overigens).

Proberen, zou ik zeggen !

iWishmaster
29 augustus 2010, 22:46
Stel, ik heb een TS808 oid.
Deze gooi ik over het drive kanaal van mijn marshall.
Gaat me dit echt zo'n dikke metallica sound geven? Dus palm mutes die dwars door je heen gaan en genoeg gain maar niet zo veel dat ik helemaal in de mix verzuip?

Dezelfde sound krijg je nooit, maar strakke en snijdende palmmutes moet toch wel lukken. Kanttekening: ik heb wel eens met een DSL icm tubescreamer zitten prutsen, maar dat ding klonk toch te 'lafjes'. Had te weinig ballen en was te 'lief' qua geluid om lekkere riffjes mee te spelen. TSL ken ik dan weer niet ...

speedmusic
30 augustus 2010, 08:47
Kill Em All vind ik maar niks qua sound


Gek he, voor een debuutalbum en ook nog eens van een muzieksoort die volledig in de kinderschoenen stond :blast: (hard, harder, hardst) en waar maar relatief weinig mensen wat in zagen.

Zazula eigenaar van Megaforce (founded 1982) heeft geld geleend om de opnames te betalen, alles is in twee weken opgenomen, wat zal het totale opname budget zijn geweest $1000,-- max?
Niet gek dat de Black album een betere sound heeft, alhoewel dan zou ook st anger beter moeten klinken :roll:

Zelf ben ik heel tevreden met mijn Triple Wreck kun je met een beetje tweaken alle jaren "80-90 metal/hair sounds wel uit halen, als je een kleiner bedrag wil uitgeven kom volgens sommige met een Metal Muff ook een heel eind.

caliban
30 augustus 2010, 11:45
Metallica Black album sound? Pffff... da's niet zo eenvoudig... Zoals hierboven al genoemd zijn die gitaarpartijen meervoudig opgenomen. In clips uit die periode zie je dat de heren toen echt de commerciële richting op gingen met Gibsons ES, dubbelnecks, hele dure Les Pauls en allerlei andere 'niet metal-gitaren'. Tel daarbij een batterij aan rack systemen en effecten op..

En dan zou het me nog niets verbazen als je met een goede ESP, Peavey 5150 en een 'overdrive pedaal' het dichtst bij die sound in de buurt komt...

Eerlijk gezegd denk ik dat een mark IV je het dichtste gaat kunnen brengen, qua gitaar weet ik niet direct, maar ik zou ook ESP zeggen..

iWishmaster
30 augustus 2010, 12:15
Eerlijk gezegd denk ik dat een mark IV je het dichtste gaat kunnen brengen, qua gitaar weet ik niet direct, maar ik zou ook ESP zeggen..

Gitaar maakt denk ik geen drol uit, zolang het maar een beetje kwaliteit is en er een setje EMG's (81) in zit. Techniek is wel heel belangrijk, ik geloof dat James Hetfield ooit gezegd heeft dat hij het complete Black Album qua rythm met alleen maar downstrokes heeft ingespeeld. Ook heeft hij een erg felle, strakke en gecontroleerde slag die zijn sound karakter geeft.

Inderdaad een Mesa Mark 3 of 4 gaat het beste werken, maar ik heb meerdere (cover)bands gehoord die met een Marshall(-achtige) icm met een pedaaltje een zeer brute metallica sound neer wisten te zetten.

Mitch
30 augustus 2010, 12:31
Uitgaande van een toekomstige versterker met een goed clean zou ik vooral willen aanraden te kijken naar een amp die juist clean veel druk in het laag heeft. Als je dan een pedaal wail gaan gebruiken voor je scheur kun je laag-af naar smaak gebruiken. Een amp met een matig laag krijg je ook met een pedaal nooit een echt lekker beukend en toch strak laag uit.
Aanraders qua pedalen zijn dan drives met een ruime EQ van zichzelf (MI Audio Tube Zone, Ibanez Tube King, etc.). Je kan ook wel een aparte EQ gebruiken maar dan moet je weer twee pedalen aantrappen, niet altijd handig. En geloof me, zelfs met een welhaast vinage aandoende setup als een Tele met een AC30 kon ik met een Tube king griezelig dicht tot metal komen. Qua sound dan hč, spel moet je dan niet vragen :D

Mr. Dynamite
30 augustus 2010, 17:31
@Speedmusic: Nee niet op die manier, ik zeg dit om aan te geven dat ik niet die metallica sound wil. Als ik zeg, ja ik wil een metallica sound dan weet men nog niets. Net even wat demo's van de triple wreck gekeken, dit lijkt mij een heel goed kanshebber! Zeker eens proberen. :ok:

Misschien ook maar eens proberen om met een EQ te werken, echt meer gain heb ik toch niet nodig. Dan verzuip ik alleen maar in de mix, maar toch iets scoopen met een druk op de knop bijv zou misschien ook wel werken :)

interessander
30 augustus 2010, 17:49
Naast scoopen zou ik ook zeker wat boosten (hoog en laag dus), anders zit je direct ook met een flinke volumedrop. En wat Mitch zegt, zorgt dat je genoeg reserve hebt voor bas, als het er niet in zit dan krijg je het er inderdaad ook niet uit.

Ik heb het een tijdje geprobeerd om die sound uit een 2203 en diverse pedalen te halen maar met een Mark 3 kom ik toch een heel stuk dichterbij, dat is toch echt een wereld van verschil en het zit hem zeker niet puur in de preamp, ook gezien de grafische EQ van de Mark series.

Mr. Dynamite
30 augustus 2010, 18:44
Ik denk toch dat een EQ wel veel zal helpen, pak bas erbij en licht gescooped.
Dus dan zou het iets in de zin worden van:
Gitaar -> Eventueel TS808 -> EQ -> Amp op drive kanaal.

Gain heb ik toch zat, het probleem is de voicing van de amp. Ik overweeg sterk een Vintage Modern of Rockerverb te kopen. Deze amps zijn best vintage gevoiced, wat ik erg lekker vind maar niet voor metallica. Dus wellicht zou een EQ het op kunnen lossen? :dontgeti:

interessander
30 augustus 2010, 18:59
Hangt een beetje van de gebruikte EQ af: het aantal banden (6 bands pedaaltje of zelfs 31 bands rack bijvoorbeeld), de frequenties van de banden en het aantal dB dat er geboost of gecut kan worden, maar een EQ in de loop kan zeker veel verschil maken. Ik zou het alvast eens testen met je huidige amp.

Mr. Dynamite
30 augustus 2010, 19:12
Dus stel een simpele Mxr 6 band eq in de fx loop?
Maar de vraag is dan, verzuip ik niet in de mix? Want de metallica sound is gewoon licht gescooped, maar als ik op mijn amp mids weg draai hoor ik me zelf minder en minder :dontgeti:

caliban
30 augustus 2010, 19:58
Dus stel een simpele Mxr 6 band eq in de fx loop?
Maar de vraag is dan, verzuip ik niet in de mix? Want de metallica sound is gewoon licht gescooped, maar als ik op mijn amp mids weg draai hoor ik me zelf minder en minder :dontgeti:

Je kan met een graphic EQ zoeken achter welke band(en) je best weg draait, dat is niet per se de hele midrange. Een beetje minder door de mix komen gaat misschien gebeuren, maar dat is een toegeving bij midscooped spelen.

interessander
30 augustus 2010, 20:09
Het gaat ook niet enkel om het scoopen, bijkomend voordeel van een EQ is dat je in je preamp minder bas kunt draaien die je er met de EQ in de loop weer bijdraait om een distortion met een strak laag te krijgen (de bas staat bij mijn versterker op 1)
En qua fequenties, bij Mesa is de middelste van de 5 banden de 750 HZ (de MXR 6-band heeft een slider voor 800), dit is de frequentie die erg aanwezig is in het geluid van de Mark (beetje nasaal) en die de meeste mensen er in bepaalde mate uitdraaien om de gewenste sound te bereiken.

Mr. Dynamite
30 augustus 2010, 20:11
Maar dat gaat met dus wel helpen om een wat meer metal sound te krijgen?
EDIT: Helpt dit pedaal ook om de hele boel wat strakker te maken? Of zit dat er niet in?

caliban
30 augustus 2010, 20:19
Het gaat ook niet enkel om het scoopen, bijkomend voordeel van een EQ is dat je in je preamp minder bas kunt draaien die je er met de EQ in de loop weer bijdraait om een distortion met een strak laag te krijgen (de bas staat bij mijn versterker op 1)
En qua fequenties, bij Mesa is de middelste van de 5 banden de 750 HZ (de MXR 6-band heeft een slider voor 800), dit is de frequentie die erg aanwezig is in het geluid van de Mark (beetje nasaal) en die de meeste mensen er in bepaalde mate uitdraaien om de gewenste sound te bereiken.
Voor de leadkanalen van markseries is de basknop ook geen echte basknop, gezien er nog een aantal gainstages achter komen, en daarin alle frequenties worden versterkt. De toonregeling met de treble hoog bas laag, is daar eerder een highpass filter zoals ENGL die toepast

Maar dat gaat met dus wel helpen om een wat meer metal sound te krijgen?
EDIT: Helpt dit pedaal ook om de hele boel wat strakker te maken? Of zit dat er niet in?

In de fxloop gaat hij niet echt veel qua strakheid kunnen doen, maar een tsl is geen echt losse amp, en anders zet je er een boost voor (voor de ingang van je amp dan wel).

Mr. Dynamite
30 augustus 2010, 20:24
In de fxloop gaat hij niet echt veel qua strakheid kunnen doen, maar een tsl is geen echt losse amp, en anders zet je er een boost voor (voor de ingang van je amp dan wel).

Hmm ja klopt, maar ik vind het 3e kanaal bijvoorbeeld niet echt lekker klinken, strak is dit kanaal dan wel weer. En ik wil langzamerhand naar een andere amp toe dus ja ;)

Ik denk ik het maar eens met een EQ ga proberen, ook is er een TS808 onderweg dus dan kan ik weer mooi even pielen :cheerup:

Mr. Dynamite
30 augustus 2010, 20:50
Wow net een gaaf pedaal gevonden!
Een EMMA Electronic PisdiYAUwot :dontgeti::dontgeti::dontgeti::dontgeti:
Wat een naam, maar wát een bruut ding is dat zeg!

http://www.youtube.com/watch?v=XscZPYKzXIQ :crazyhappy:

interessander
30 augustus 2010, 20:53
Ja die klinkt erg lekker, in dat andere topic gezien toevalig ? :)

Mr. Dynamite
30 augustus 2010, 21:13
Ja inderdaad, lijkt me echt een gaaf pedaal.
Maar waar kun je ze krijgen?? :dontgeti:
En what's up met al die gekke namen? :seriousf:

interessander
30 augustus 2010, 21:20
Tja gekke Denen met hun gekke namen. Ik heb hem in europa nog niet ergens online te koop gezien, zat er ook op te gassen voor thuis maar toen kwam ik een peavey rockmaster tegen...

Mitch
31 augustus 2010, 08:01
Maar dat gaat met dus wel helpen om een wat meer metal sound te krijgen?
EDIT: Helpt dit pedaal ook om de hele boel wat strakker te maken? Of zit dat er niet in?

Nogmaals, je kan pas iets strakker maken als er vóóraf genoeg van is. Ga dus voor een amp met meer dan voldoende laag. Dat is een veel beter vertrekpunt dan later het laag te boosten.

speedmusic
31 augustus 2010, 08:21
Tja gekke Denen met hun gekke namen. Ik heb hem in europa nog niet ergens online te koop gezien, zat er ook op te gassen voor thuis maar toen kwam ik een peavey rockmaster tegen...

Volgens mij zou het pedaal zomer 2008 uitkomen begin dit jaar was hij nog nog steeds niet op de markt. Ik had geen zin meer om er op te wachten en ondertussen kwam de triple wreck uit en heb deze gekocht.

even gezocht:
Nu gewoon te koop bij de Emma electronics webshop (http://www.emmaelectronic.com/Shop/shop.html), voor een schamele €200,--

Mr. Dynamite
31 augustus 2010, 14:31
Hmm dat is toch wel een aardig prijskaartje :makeup:
Misschien nog iets wat hierop lijkt maar dan voor wat minder?
Of een pedaal dat wel 2ehands te krijgen is?

Jimwoud
31 augustus 2010, 20:30
Kijk ook een naar een biyang metal end, die gebruik ik voor m'n metal sound. Kun je ook erg veen kanten mee op. Succes

speedmusic
31 augustus 2010, 20:48
Schiet me ook een ander pedaal van mijn short list binnen, van HBE Doomsday Device (http://www.youtube.com/watch?v=4BVO4qrVnWA)

Gearmanndude (http://www.youtube.com/user/gearmanndude), zoek op zijn pagina eens op distortions, er staan er flink wat Metal Zone, full bore metal, proco rat, EH Metal Muff, Danelectro metal, subdecay etc.....
Hij heeft altijd goede reviews is alleen niet zo'n metal player maar heeft daarentegen wel humor.

E-J
31 augustus 2010, 20:59
Sorry Mr. Dynamite, maar lees je wel de reacties? Ik raad je aan de posts van Mitch nog even door te lezen.

Studioalbums zijn altijd buitengewoon moeilijk te kopiëren.Ik weet dat James Hetfield voor de ritmegitaar van enkel Enter Sandman 12 (!) verschillende gitaarpartijen heeft gebruikt, met tal van verschillende gitaren en versterkers. Hoe kun je in vredesnaam dat geluid benaderen? En zoek je het geluid van Hetfield of van Hammett? Zit ook een verschil in...

Als je écht dicht bij het geluid van één of andere gitarist wil komen kun je veel beter jezelf fixeren op het live geluid. Zoek goede bootlegs. Bij Hetfield is het EMG 60/81 setje het beste vertrekpunt. Heb je die? Ik raak je sterk aan die te testen. Met die pickups krijg je al dat strakkere, sterielere geluid. Dan moet het niet al te moeilijk zijn om uit die Marshall TSL dát geluid te halen. Bovendien zit veel van het geluid in de manier van spelen...

Lees je dus ff in, kijk wat voor spullen hij allemaal gebruikt gedurende de jaren, bekijk een hoop videotjes (die van de Metallica fanclub kunnen heel handig zijn, waarin ze rehearsen net voor een show) en denk vooral na. Je hebt er niets aan nu een pedaaltje aan te schaffen zonder dat je weet met welke versterker je het gaat gebruiken...

caliban
31 augustus 2010, 21:21
Ik zou voor een Metallica sound toch in ieder geval mijn overdrive niet helemaal uit een pedaal halen, boost oké, eq oké, maar geen neppe pedaal-scheur. En de post hierboven ga ik mee akkoord.

Arvoitus
31 augustus 2010, 22:58
Gek he, voor een debuutalbum en ook nog eens van een muzieksoort die volledig in de kinderschoenen stond :blast: (hard, harder, hardst) en waar maar relatief weinig mensen wat in zagen.

Zazula eigenaar van Megaforce (founded 1982) heeft geld geleend om de opnames te betalen, alles is in twee weken opgenomen, wat zal het totale opname budget zijn geweest $1000,-- max?
Niet gek dat de Black album een betere sound heeft, alhoewel dan zou ook st anger beter moeten klinken :roll:
Voor de black album is Metallica bijna 8/9 maanden in de studio geweest. Dat scheelt ook wel met de 2 weken van Kill 'm All en de 3 weken van Ride the Lightning.

Ik verwacht niet dat je de sound van the Black album in een pedaaltje kan vinden. Anders (zoals al genoemd is): Proco Rat, Mesa V-twin, etc

Buzzel
1 september 2010, 16:54
Lezen jullie eigenlijk mr dynamite's vraag wel? Hij vraagt of er een pedaal bestaat die lijkt op metallica black album en niet meteen een hele amp gedoe er bij.

Zijn hele doel is denk ik om uit zijn amp een dikke ac/dc scheur te halen en met een goed pedaal er voor metallica, dus niet meteen een dikke vette mesa amp.

Terminus
1 september 2010, 17:22
Ik heb op YouTube de gitaartrack van Enter Sandman gevonden en ik moet zeggen, echt een moeilijke sound is het niet. Ik gok op een Mesa Mark serie of iets in die richting, het is echt een erg strak en droog geluid. Maar wat het meeste voor dat geluid zorgt is goede productie en goed spelen, vooral strak, hard en consistent aanslaan.

Ik denk dat je met een TubeScreamer > TSL het geluid wel genoeg kan benaderen. Over laag zou ik me niet druk maken, er zit nauwelijks laag in het geluid, dat is allemaal basgitaar. Mids zou ik ook niet te veel scoopen.

Mr. Dynamite
1 september 2010, 17:23
Sorry Mr. Dynamite, maar lees je wel de reacties? Ik raad je aan de posts van Mitch nog even door te lezen.

Studioalbums zijn altijd buitengewoon moeilijk te kopiëren.Ik weet dat James Hetfield voor de ritmegitaar van enkel Enter Sandman 12 (!) verschillende gitaarpartijen heeft gebruikt, met tal van verschillende gitaren en versterkers. Hoe kun je in vredesnaam dat geluid benaderen? En zoek je het geluid van Hetfield of van Hammett? Zit ook een verschil in...

Als je écht dicht bij het geluid van één of andere gitarist wil komen kun je veel beter jezelf fixeren op het live geluid. Zoek goede bootlegs. Bij Hetfield is het EMG 60/81 setje het beste vertrekpunt. Heb je die? Ik raak je sterk aan die te testen. Met die pickups krijg je al dat strakkere, sterielere geluid. Dan moet het niet al te moeilijk zijn om uit die Marshall TSL dát geluid te halen. Bovendien zit veel van het geluid in de manier van spelen...

Lees je dus ff in, kijk wat voor spullen hij allemaal gebruikt gedurende de jaren, bekijk een hoop videotjes (die van de Metallica fanclub kunnen heel handig zijn, waarin ze rehearsen net voor een show) en denk vooral na. Je hebt er niets aan nu een pedaaltje aan te schaffen zonder dat je weet met welke versterker je het gaat gebruiken...

Mag ik hier dan even op terug komen (en vat die niet te persoonlijk op)
Lees jij wel eens wat ik in mijn antwoorden zeg?

Ik stel voor dat je mijn 2e reactie nog even doorleest:


Ja klopt, ik meende zelfs dat het er 12 waren :)
Maar ik wil die sound ook niet imiteren, maar benaderen. Anders had ik wel een dikke mesa aangeschaft ;)
Iemand nog voorstellen?

Wat ik hier dus letterlijk zeg is dat ik niet de sound ( van Hetfield overigens ) perfect wil imiteren maar benaderen. Wat Buzzel hierboven ook zegt, als prioriteit 1 heb ik dat ik een lekkere acdc/GnR scheur wil. Daarnaast wil ik ook nog een Metallica Achtige sound hebben. Maar ik heb niet het geld om nog een dikke vette Mark 4 oid aan te schaffen, dat wil ik ook helemaal niet.
Daarom vroeg ik me af of het niet te Benaderen is met een pedaal. :ok:

Dus ik ben ook niet van plan om een andere gitaar aan te schaffen of een pickup swamp te gaan doen. En ik weet ook wel dat het dan veel beter gaat, en ja op den duur komt er nog wel eens een leuke superstrat maar nu nog even niet. Ook weet ik dat het misschien niet het slimste is om een pedaal aan te schaffen voordat weet op welke amp deze moet gaan komen maar dat neem ik dan maar even voor lief. ;)

-------------------
Verder bedankt voor je reactie ;)

Voor de goede orde:
Ik heb een Mxr 6band EQ aangeschaft, dit is wel een beetje op de gok maar voor de prijs kan ik hem ook wel weer kwijt als het niet wat is. Eerst maar eens zien hoe dit gaat werken en dan gaan we van daar weer verder ;)
Ook is er een TS808 achtige onderweg dus ik kan de hele boel ook nog wat boosten als het nodig is.


Zo, dat was een lange typ :eek: ;)

EDIT: @Terminus, nee ik denk ook niet dat je de mids te veel moet scoopen (ik houd van mids) maar ik vind het bij een metallica sound wel passen om ze licht iets te scoopen. Verder kun je nog wel eens gelijk krijgen over die TS, dit ga ik proberen en dan ook icm een EQ.

caliban
1 september 2010, 18:58
Lezen jullie eigenlijk mr dynamite's vraag wel? Hij vraagt of er een pedaal bestaat die lijkt op metallica black album en niet meteen een hele amp gedoe er bij.


De amp is gewoon heel belangrijk om vernoemen, aangezien hij de sound met een pedaal alleen sowieso niet zal vinden, dus samenwerking tussen pedaaltjes en amp nodig gaat zijn waarschijnlijk!

Michael AE
1 september 2010, 19:16
Juist. Je kan niet over de sound van een pedaal praten als je niet weet over welke amp het gebruikt gaat worden. Elk pedaal klinkt op elke amp verschillend.