PDA

View Full Version : Overstap van gitaar naar Bas: advies nodig



Rubenmeijers
29 augustus 2010, 13:02
Geachte Forumleden,

Na ongeveer 20 jaar, waarvan zo een 10 live, op de gitaar mijn kunsten te hebben vertoond, ben ik begonnen met het opstarten van een nieuwe funk/soul formatie. Alles is compleet behalve de bassist, die is gewoon niet te vinden in de omgeving Amsterdam. Ofwel het zijn peeps die als sessiemuzikant werken en van te voren doekoe willen zien ofwel ze zijn te slecht en kunnen alleen maar punk of rock spelen. Ik hoop niemand voor zijn kop te stoten, maar zo is het nu eenmaal. Om stagnatie te voorkomen kies ik er dan maar voor om zelf de bas op te pakken en uit het enorme aanbod van gitaristen een gitarist te zoeken.

Mijn vragen;

1) Ik voorzie een probleem mbt techniek: ik speel met plectrum, is er iemand met ervaring over hoe gemakkelijk het is om die techniek waar je vingers zeg maar verticaal staan aan te leren? Of is het in de funk/soul haalbaar om alleen maar te downstroken? Iemand anders met ruime gitaar-ervaring overgestapt op bas?

2) Ik zoek een goede winkel waar ik mijn gitaar gear deels kan inruilen tegen bas gear (van hoge kwaliteit), iemand ervaring daarin? Ik ben geen fan van marktplaats verkoop, alleen maar gezeik met mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, ik heb ook mijn principes...dan maar genaaid worden bij winkel inruil. Mijn standaard leverancier om het zo maar te zeggen heeft weinig keus in bas spul helaas.

3) Over de basgitaar zelf, ik zoek een snel bespeelbare hals..voorkeur voor 4-snarig, beetje kekke bas (looks zijn naar mijn idee belangrijk, sorry ;-) ) En hij hoeft niet te zwaar te zijn.....tips? Ik vind Ibanez-en uit het duurdere segment erg mooi (die 5005 EOL ziet er gaaf uit) (zoek iets rond de 1800 - 2200 euro) en lijken aardig allround. Ben geen fan van Fenders en weet eigenlijk verder niks over de kwaliteit / opinie op Lakland, Musicman, PRS, Rickenbacker, etc.

4) Versterking, idem..... zie zoveel spul: markbass, eden, aguilar ... what to pick? (en dan niet in de trant van: ga naar een winkel en probeer alles uit.... dat werkt niet. Ik wil een beetje downdrillen van te voren en in een winkel heb je altijd gezeik met akoestiek en kan je nooit een bandsituatie simuleren)

5) Effecten? Een van de nummers is bijvoorbeeld Ain't nobody van Chaka Khan of bijvoorbeeld nummers van prince, jamiroquai, sade, etc.

Ik hoop op wat goed advies van kenners hier!

Alvast dank! En mocht je interesse hebben in kwaliteitsgitaarversterking of effecten.... ik heb dus het een en ander in de aanbieding!

caliban
29 augustus 2010, 16:07
Ik zou alleen zeggen: zorg dat je daarna geen spijt hebt als je geen gitaar spullen meer hebt. Ik heb voor echt niet overdreven veel poen redelijke basgear kunnen kopen.

Rubenmeijers
29 augustus 2010, 20:22
Yes, daar ben ik mij bewust van.... vind het aan de andere kant ook weer zonde om (ik ken mijzelf) nu betaalbare spullen aan te schaffen en dan binnen een jaar toch duurder spul te willen hebben...... maar bedankt voor je tip! HEt is ook geen makkelijke beslissing....

caliban
29 augustus 2010, 20:35
Ja maar ik vind die betaalbare spullen echt wel voldoen. Bas moet dik klinken, en hard genoeg gaan. Ik heb als ik me niet vergis met alles erbij (dus gitaar, amp en cab samen) geen 400 euro betaald. Versterker is solid state, maar klinkt vind ik echt super, en klinkt in de band ook heel goed. Gitaar is een squier, en zou waarschijnlijk in geval van upgrade het eerste een vervanger krijgen. Ze is goed genoeg, maar je merkt wel wat tekortkomingen.

Megadeth22
29 augustus 2010, 22:44
Ik kan alleen antwoord geven op vraag 1:
De overstap is qua techniek even wennen. Je linkerhand (fret-hand) is natuurlijk al best ver dus daar zit 't probleem niet. Ik had mezelf eerst aangeleerd te spelen op basgitaar (na 2 jaar gitaar) met de verkeerde techniek, en toen heb ik binnen een week de 'goede' techniek aangeleerd. Daarna ga je je techniek alleen maar verfijnen en verbeteren.
Voor de funk heb je weer 'n andere techniek nodig: Poppen & Slappen. Ook deze techniek krijg je best snel onder de knie.

Ik zou zeggen, ga ervoor, vooral NIET met plectrum spelen. De overstap is in ieder geval echt heel leuk, helemaal als je het slappen en poppen onder de knie krijgt. :)

Wabbie
29 augustus 2010, 23:06
qua techniek is het wennen, maar ik kan je aanraden om toch te proberen met je vingers te spelen, dat klinkt bethttp://www.sandberg-guitars.de/er bij die muzieksoorten die je wilt gaan spelen. Als je wilt leren slappen is de methode Slap it! een zeer goed boek om aan te schaffen.

Qua gear en qua bas. Ik zou met 1800 euro echt niet gaan kijken naar Ibanez. je kunt voor dat geld veel betere bassen komen bij de kleine europese bouwers.

Probeer eens een Maruszczyk :klik (http://www.public-peace.de/index.php?option=com_content&view=article&id=32&Itemid=45)

of een Sandberg : klik (http://www.sandberg-guitars.de/)

Bijde bouwers hebben eigen modellen en fender kopieen in het assortiment zitten.
Qua kwaliteit zitten Lakland en Musicman in de hogere regionen, waar ik het idee heb dat Musicman net wat beter is dan Lakland, maar dat kan ook aan persoonlijke voorkeur liggen

Qua versterkering, jah je kunt, zeker tegenwoordig, voor onder de 1000 euro een vette set kopen maar als toch echt geld te besteden hebt waarom dan niet meteen extreem vet.
Ik heb een Eden WT800 met een Eden 410XLT en een Trace Elliot 1153. Dat is duur, zwaar, groot en lomp maar de klank die eruit komt en de nuaces die deze set kan weergeven heb ik nog niet gevonden in een lichtere of goedkopere set.
Ik zou wel gaan overwegen of je een lichte compacte set wilt hebben of dat je het ouderwets wilt doen en niet zo zeurt over gewicht. Je kunt tegenwoordig van bijna ieder merk wel een lichte klasse D versterker kopen met wat lichte speakerkasten en dat kan soms echt een uitkomst zijn.

Sleight
30 augustus 2010, 00:27
tja ik ben eigenlijk begonnen met beetje spelen met de bass van mn broer en daarna zelf een gitaartje gekocht
ik kan zeggen, gitaar spelen fingerstyle? kan ik niet, zal ik waarschijnlijk nooit kunnen en wil ik niet
maar bass met vingers spelen? das gwn standaard en speelt ook leuk
gwn ff aanleren dat je je dium goed houd (als je op e snaar speelt op een element ofzo, op andere snaren gwn op de snaar erboven leggen)
en zorgen dat je met je 2 vingers goed over de snaren loopt, op misschien 3 vingers kan ook is wel vet voor snelle nummers, maar das meer richting hardrock/metal niet echt funk lijkt mij :p

en slappen en poppen is ook zo onder de knie, ff wat videolessons kijken op youtube voor je rechterhandskills en dan is dat zo geleerd :p

Jeroen^^
30 augustus 2010, 10:51
1) Ik zou serieus met je vingers leren spelen. Je hebt met een plectrum een gigantisch helder geluid en dat wil je meestal niet als je funk speelt.

2) ik ben helaas niet in Amsterdam bekend.

3) Ik zou als ik jou was wel naar Fenders kijken , een Jazz en Precision word volgens mij wel veel in de funk gebruikt. Musicman maken ook zeker geen slechte dingen. Lakland heb ik nooit op gespeeld.

4) durf niets te zeggen over grote versterkers

5) en over effecten ook niet

Rubenmeijers
30 augustus 2010, 11:02
Hey allen, dank voor de tips dusver! Ik heb er zeker wat aan, met name de geruststelling mbt techniek. Ik speel wel vaker af en toe bas, op een vrij gitaarachtige manier natuurlijk, en merk dan dat het allemaal vrij soepel en funky gaat...maar het loopt stuk op uithoudingsvermogen of iets dergelijks. Dat moet haast wel liggen aan mijn techniek denk ik dan. Daar ga ik wel uitkomen.

Zijn er nog specifieke zaken die ik moet weten voordat ik basgitaren ga testen? Ik ben van plan dit weekend het land door te crossen op zoek naar iets moois!

dank voor de hulp!

Rubenmeijers
30 augustus 2010, 11:19
En wat betreft gewicht ;-) gitaristen slepen doorgaans een 40 kilo buizencombo met zich mee, of een 20 kilo top en 35 kilo 4x12..... dat loopt wel los ;-) Ga er juist vanuit dat wat det aangaat mijn rug iig happy zal zijn!

Ik zal zeker eens kijken naar Sandberg....mooi spul wat ik zo zie! Musicman trekt mij ook wel, maar ben nooit zo een fan geweest van dit merk vanuit de gitaarwereld..... behalve dan de lukathers. Dus dat is toch een emotionele drempel zeg maar.

Ook heb ik graag wat advies mbt instellen van compressie? Het schijnt dat het vrij gangbaar is dat bassisten compressie gebruiken?

apekop
30 augustus 2010, 11:26
Bas is toch wel echt anders en wordt door gitaristen vaak onderschat.
Om meteen nummers van Jamiroquai te willen spelen is misschien wat te veel van het goede. Begin eerst simpel zou ik zeggen, anders verpruts je misschien je techniek.

Voor die muziek je noemt zou ik zeker met de vingers gaan leren spelen.
Er zijn ook goede funk plectrum bassisten, maar die zijn zwaar in de minderheid.

5) voor Ain't Nobody heb je eigenlijk een octaver nodig. Eigenlijk zit in dat nummer geen gewone electrische bas, maar alleen synth bas. Maar als je de synth bas partij speelt is het mooi met een octaver. Die past ook goed bij de andere dingen die je noemt.

Wabbie
30 augustus 2010, 12:14
Ik gebruik geen losse compressor maar de compressor van mijn WT800. Die staat zo ingesteld dat die eigenlijk alleen aanslaat als ik hard slap op mijn lage B of E.
Pas wel een beetje op met compressors, mijn ervaring is dat ze je geluid behoorlijk dood kunnen slaan tenzij je bereid bent om een erg goede te kopen. Maar dan kijk je wel meteen tegen een eurotje of 300 aan voor een pedaal.

Wat betreft gewicht mijn volledige set gaat toch al aardig richting de 80/90 kilo wat wel heel wat anders is dan een ultra lichte set van 10 kilo max.

Sandberg kan ik je zeker aanraden. Een bevriende bassist heeft een tijd lang op een Sandberg gespeelt en dat was een erg goede basgitaar. Ik vond het model vrij lelijk, maar ik ben meer van de fenderachtigen.

roel-snip
30 augustus 2010, 13:43
Je zou inderdaad naar een Sandberg kunnen kijken , de basic Sandberg is niet heel duur , maar toch al een vette bas. Inruilen van je spullen zou bij iedere zaak mogelijk moeten zijn , houd er wel rekening mee dat ze op dit moment niet al te veel geld voor je spullen willen geven. En Sandberg is ook niet overal te verkrijgen. Grootste collectie Sandberg bassen vind je in Beilen bij de Bassgallery.

Rubenmeijers
30 augustus 2010, 17:30
En iemand ervaring met deze bass collection?

ccc
11 september 2010, 21:07
Bass Collection - Die Japanners van SGC Nanyo ?

vac
22 september 2010, 16:51
Wil je leuk funk gaan spelen, kan ik je een Precision/Musicman combo aanraden. Heb zelf onlangs de Jazz elementen van mijn Sandberg California J/M vervangen voor een setje P's, en als ik nu mee speel met bv. Jamiroquack dan moet ik goed luisteren om te horen wat ik zelf speel.

kamiel
22 september 2010, 18:19
ik zou voor een musicman gaan, speelt echt fantastisch leuk, en ik vind het geluid ook zeker top! En van versterker, als het toch geld mag kosten, wat denk je van een orange amp, met een eden cabinet, (zou een prachtige combinatie moeten zijn, heb het zelf niet, maar heb dan ook niet zoo n budget.)

Pé.
4 oktober 2010, 01:27
Precision/ Euhm, nee. Precision basjes worden nou niet echt bepaald gezien als het voorbeeld van een klassiek funk geluid, in tegenstelling zelfs. Ga maar eens proberen te slappen op een P-bas, blijft niets van je geluid over :)
Je kunt beter op zoek gaan naar een goede Jazzbass (of soortgelijks), of een mooie MusicMan. Ook al staat het merk je niet aan, het geluid uit een Stingray is toch wel erg karakteristiek, en ik meen me te herinneren dat veel Slappers toch wel van de humbuckers zijn...

Qua versterking kan ik kort zijn: Géén buizen. Voor funk (en dus slap/poppen) wil je juist een superstrak hifi geluid, in plaats van ronkende buizen. Dat is misschien wel ontzettend vet, maar absoluut niet inzetbaar voor funk.. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een mooie Trace Elliot (wordt dat nog nieuw geleverd?) set, waar al snel een lekker funk geluid in zit.

Overigens wil een buisje in de voortrap geen drol zeggen, dat tast je geluid niet dermate veel aan. Het gaat voornamelijk om de eindbuizen die het geluid kleuren, en die al snel beginnen te ronken wanneer er op volume wordt gespeeld.

guuswillemse
2 november 2010, 09:18
Wat ik nergens lees is dat de overstap van gitaar naar bas een vreemde overstap is, al wordt deze regelmatig gedaan.

Het vreemde is, is dat de reden soms een praktische is (geen bassist kunnen vinden) of één uit frustratie (gitaar is technisch te hoog gegrepen dus ga ik maar bas doen, dat is gemakkelijker).....

Een gitarist is per definitie géén bassist is mijn stelling.

Een gitarist heeft niét in de genen zich op de achtergrond op te stellen met als doel de warme deken van 'diepe' ondergrond neer te leggen waar de rest van de band zich comfortabel in kan bewegen, in tegendeel zou ik bijna willen beweren.

Kan een gitarist met de ogen dicht genieten van zo weinig mogelijk noten spelen met een zo groot mogelijk effect? Ik vraag het me af....

Vraag je zelf dat af, als aspirant-bassist en aanstaand ex-gitarist...en neem dán pas die beslissing!

Ik groet jullie,
Guus Willemse
Bassist uit roeping.

kamiel
2 november 2010, 12:55
@guuswillemse, mooier en juister kan je dat niet uitleggen, het enige dat ik hier nog aan toe wil voegen is dat 'bass is toch veel gemakelijker dan gitaar' serieus overroepen, ik ken verschillende bassriffs die ik een gitarist nog niet zie spelen hoor,:D

Basvarken
2 november 2010, 13:35
Wat ik nergens lees is dat de overstap van gitaar naar bas een vreemde overstap is, al wordt deze regelmatig gedaan.

Het vreemde is, is dat de reden soms een praktische is (geen bassist kunnen vinden) of één uit frustratie (gitaar is technisch te hoog gegrepen dus ga ik maar bas doen, dat is gemakkelijker).....

Een gitarist is per definitie géén bassist is mijn stelling.

Een gitarist heeft niét in de genen zich op de achtergrond op te stellen met als doel de warme deken van 'diepe' ondergrond neer te leggen waar de rest van de band zich comfortabel in kan bewegen, in tegendeel zou ik bijna willen beweren.

Kan een gitarist met de ogen dicht genieten van zo weinig mogelijk noten spelen met een zo groot mogelijk effect? Ik vraag het me af....

Vraag je zelf dat af, als aspirant-bassist en aanstaand ex-gitarist...en neem dán pas die beslissing!

Ik groet jullie,
Guus Willemse
Bassist uit roeping.


Een goeie gitarist kan dat allemaal.
Maar deze diersoort is zeer zeldzaam.

Jilles
4 november 2010, 10:53
Is dit geen kwestie van karakter? Lijkt me stug dat je jezelf door het bespelen van het ene instrument, ongeschikt maakt voor een ander instrument. Waar een wil is is een weg, toch?

barno
4 november 2010, 11:38
Euhm, nee. Precision basjes worden nou niet echt bepaald gezien als het voorbeeld van een klassiek funk geluid, in tegenstelling zelfs. Ga maar eens proberen te slappen op een P-bas, blijft niets van je geluid over :)
.

klassiek funkgeluid ? daar wordt helemaal niet in geslapt hoor. Ik vind een P bass perfect voor funk. james brown, the meters enz... the godfathers van de funk quoi

Basvarken
4 november 2010, 15:16
Euhm, nee. Precision basjes worden nou niet echt bepaald gezien als het voorbeeld van een klassiek funk geluid, in tegenstelling zelfs. Ga maar eens proberen te slappen op een P-bas, blijft niets van je geluid over :)
Je kunt beter op zoek gaan naar een goede Jazzbass (of soortgelijks), of een mooie MusicMan. Ook al staat het merk je niet aan, het geluid uit een Stingray is toch wel erg karakteristiek, en ik meen me te herinneren dat veel Slappers toch wel van de humbuckers zijn...

Qua versterking kan ik kort zijn: Géén buizen. Voor funk (en dus slap/poppen) wil je juist een superstrak hifi geluid, in plaats van ronkende buizen. Dat is misschien wel ontzettend vet, maar absoluut niet inzetbaar voor funk.. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar een mooie Trace Elliot (wordt dat nog nieuw geleverd?) set, waar al snel een lekker funk geluid in zit.

Overigens wil een buisje in de voortrap geen drol zeggen, dat tast je geluid niet dermate veel aan. Het gaat voornamelijk om de eindbuizen die het geluid kleuren, en die al snel beginnen te ronken wanneer er op volume wordt gespeeld.

Inderdaad Barno.
-1 voor deze hele post. Inclusief het verhaal over buizen. Er klopt naar mijn bescheiden mening werkelijk niets van.

Noid
5 november 2010, 22:14
Wat ik nergens lees is dat de overstap van gitaar naar bas een vreemde overstap is, al wordt deze regelmatig gedaan.

Het vreemde is, is dat de reden soms een praktische is (geen bassist kunnen vinden) of één uit frustratie (gitaar is technisch te hoog gegrepen dus ga ik maar bas doen, dat is gemakkelijker).....

Een gitarist is per definitie géén bassist is mijn stelling.

Een gitarist heeft niét in de genen zich op de achtergrond op te stellen met als doel de warme deken van 'diepe' ondergrond neer te leggen waar de rest van de band zich comfortabel in kan bewegen, in tegendeel zou ik bijna willen beweren.

Kan een gitarist met de ogen dicht genieten van zo weinig mogelijk noten spelen met een zo groot mogelijk effect? Ik vraag het me af....

Vraag je zelf dat af, als aspirant-bassist en aanstaand ex-gitarist...en neem dán pas die beslissing!

Ik groet jullie,
Guus Willemse
Bassist uit roeping.
"genen" en "roeping"??? Verlichte ubermenschen die bassisten! :) Ik zie lekker veel cynisme in je post hierboven, of doe ik je tekort en was het een en al ernst?

Inhoudelijk ben ik het er mee eens: als bassist heb je een heel andere rol in de band, dan als (lead)gitarist. Wat dat betreft is het juist goed om als gitarist ook te (gaan) bassen. Dat heeft niks met genen of roeping te maken, maar alles om je in de "de lol van het met anderen muziek maken" niet te beperken. Je ervaart hoe het is als je een andere rol en instrument in de band hebt. Daarnaast ... die kick als je samen met de drummer een dikke basis legt en je merkt hoe belangrijk dat is voor de sound en kwaliteit van de band, is te gek.

Toch zal er wel iets zitten in dat "genen en roeping" verhaal, want als gitarist die ook bas speelt ervaar ik bij bassisten vaak opmerkingen die verwijzen naar het verschil tussen gitaar en bas.

Naast jouw opmerking over het rolverschil slaat die opmerking van Kamiel de spijker op de kop: echt goed bassen is minstens zo moeilijk als echt goed gitaarspelen. Natuurlijk kun je als snel meebassen als je ritmegevoel, enige techniek en kennis hebt, maar wil je een nivo-tje hoger ... dan is het net zo hard werken aan je ontwikkeling.

Brewskie
5 november 2010, 22:34
Roeping en genen is misschien wat overdreven, maar basgitaar spelen als tweede keuze is ook geen goede basis. Maar als je hiermee je band kunt verwezenlijken, dan is het wel een optie. Echter, als je zelf nog niet een bassist bent, denk je dan de band een betere dienst te bewijzen dan andere bassisten, die in jou optiek nu niet voldoen? Hoe lang denk je dat het duurt, voordat je beter bent dan hen ? :soinnocent:

En dat sessiemuzikanten doekoe willen zien lijkt me ook logisch. Die moeten hun brood er mee verdienen. En als je dat niet kunt betalen zijn zij weer te hoog gegrepen.

E-J
5 november 2010, 22:49
Reken maar dat dit staaltje soleren heel wat moeilijker is op een bass dan op een gitaar :seriousf:

http://www.youtube.com/watch?v=w5mFVo55bKQ&p=DA69C17EE96F9186&playnext=1&index=32

Ontopic:

Ik ben het erg met Nocki eens. Naast gitaar spelen bas ik ook sinds een aantal jaren. Het is voor mij vooral de stap naar ritmemuzikant die even wennen was (vooral als je daarvoor enig - en sologitarist bent bij een bluesband) maar het biedt wel veel inzichten en maakt mij als gitarist ook completer omdat je meer denkt aan strakheid en het less-is-more principe. De eerste keer dat ik met een band speelden, met een drummer zorgde voor een strak en pompend ritme was zeer bevredigend, even lekker als een gitaarsolo helemaal perfect spelen.

Ik heb ook voor de keuze te staan om volledig voor basgitaar te gaan en de rest te verkopen. Waarom: ik vind veel bassisten conservatief, zelfs nog meer dan gitaristen. B.v. veel bassisten hebben een afkeer voor plectrums, voor hoog in hun geluid, soleren is vaak not done (behalve funky slap-werk) en ze spelen niet met de drummer mee. In mijn primitieve basspel probeer ik dit allemaal een beetje te doorbreken, meer het John Entwistle principe van 'bass guitarist' ;) Je ogen/oren fixeren op de drummer en 'samen met hem spelen'.

Voor het kiezen van de juiste bas/versterker ik je alleen maar aanraden, wat ik ook bij gitaristen doe: kijk op youtube een beetje rond naar je favoriete bands/artiesten/bassisten, zoek uit wat ze voor spullen gebruiken en test die vervolgens zelf. Zo ben ik pervent aanhanger van Precision bassen, al mijn helden spelen/speelden erop (John Entwistle, John Deacon, Bruce Foxton, Phil Lynott, Roger Waters) en ik merkte dat ik op vrijwel elke Precision ook 'het' geluid heb.