PDA

View Full Version : prijzen gitaarles?



pasqual
29 augustus 2010, 10:07
hoi allemaal,

wie kan mij vertellen wat gangbare prijzen zijn om te vragen voor het geven van gitaarles, particulier?

groeten Pasqual.

Baker
29 augustus 2010, 12:12
zwart?
Wit?
Professioneel les?
Per uur? Of er 45 min?
Met of zonder les materiaal?

pasqual
29 augustus 2010, 17:01
hartstikke zwart natuurlijk...:sssh:

het is voor een collega en dat is tevens mijn enige leerling en ik heb ook niet de intensie om hier een verdienste van te maken, dus zou ik het ook niet willen omschrijven als zwart of wit omdat het nauwelijks/geen inkomen zal zijn.
ik zal maximaal een uur les gaan geven hoewel ik niet weet of dat wel verstandig is vanwege de aandacht vast te houden.

ik wil graag een richtprijs weten en van daar uit bepaal ik mijn prijs omdat ik niet de hoofdprijs wil maar ook niet voor niets naar hem toe ga.

dus niet professioneel en met een standaard accoorden boekje.

groeten Pasqual.

UnDefined
29 augustus 2010, 17:11
Voor een uurtje is 7,5 ŕ 10 euro het gemiddelde dacht ik...
Als ik het mis heb verbeter me gerust ;).

gorgasm
29 augustus 2010, 20:29
depends van het niveau.
Beginners betalen vanaf 5euro, soms kan het ook 60euro zijn. Dan zit je uiteraard als het goed is bij iemand die wel weet waar de klepel hangt.

Riste
30 augustus 2010, 08:25
In Vlaanderen variëren de prijzen van 15 tot 30 euro per les van 45 of 60 minuten.

Rutger
30 augustus 2010, 11:02
Prive of groepsles maakt ook nog uit. Groepsles is vaak wat goedkoper omdat je de lestijd deelt met anderen.

Ik heb nog nooit gehoord van E5,- voor een les, dan doe je het voor de lol. Niveau maakt niet uit, lesgeven is lesgeven en de leraar moet er gewoon van leven dus die hanteert meestal vaste tarieven. Ik denk dat tarieven van muziekscholen ook nog ns varieren per regio en hoeveel subsidie ze krijgen.
Voor zover ik weet is priveles gemiddeld E15 per half uur (hier in de regio). Een half uur is dan ook lang zat, veel langer kun je je aandacht niet vasthouden en meestal (als de les wekelijks is) heb je dan al genoeg stof om thuis op te studeren. Maar als het een collega is met wie je het goed kunt vinden, zal de les wellicht wat minder intensief en wat meer gezellig zijn. Drie kwartier zal dan wellicht wenselijker zijn.

Het maakt ook uit hoeveel ervaring jij hebt in lesgeven. Ik weet niet of het voor jou ook voor het eerst is? Je moet een beetje een inschatting maken van wat jij denkt dat jij als leraar waard bent (wat heb je te bieden?). En ik neem aan dat je het niet doet om van rond te komen? Als je ervaring hebt zou max. E10,- per les mijns inziens een mooie prijs zijn. Voor hem is dat goedkoper dan naar een muziekschool gaan, en jij houdt er een leuk zakcentje aan over.

Baker
30 augustus 2010, 15:19
hartstikke zwart natuurlijk...:sssh:

het is voor een collega en dat is tevens mijn enige leerling en ik heb ook niet de intensie om hier een verdienste van te maken, dus zou ik het ook niet willen omschrijven als zwart of wit omdat het nauwelijks/geen inkomen zal zijn.
ik zal maximaal een uur les gaan geven hoewel ik niet weet of dat wel verstandig is vanwege de aandacht vast te houden.

ik wil graag een richtprijs weten en van daar uit bepaal ik mijn prijs omdat ik niet de hoofdprijs wil maar ook niet voor niets naar hem toe ga.

dus niet professioneel en met een standaard accoorden boekje.

groeten Pasqual.

In dat geval zou ik gewoon een tientje per uur vragen.
Ik heb dat ook een keer gedaan. 5 kennismakingslessen voor een knulletje dat zo graag wou gitaar spelen. Z'n ouders hadden gezegd, vraag eerst Baker maar es.

Ik vroeg 50 euro voor tien lessen, en dan kreeg hij van mij een oefengitaar gedurende die 5 weken. Het kereltje was hartstikke enthousiast!
Hij heeft veel geleerd in die 5 keer. Ik ook. Namelijk dat lesgeven een vak is ;)

Daarna mocht ie op "echt" gitaarles en kreeg hij van z'n ouders een eigen gitaar.

pasqual
30 augustus 2010, 17:42
@Baker en @Rutger: zoals jullie het beiden omschrijven kan ik me goed in vinden.
ik weet wat ik kan vragen en inderdaad zal een biertje er ook wel bij horen.

bedankt allemaal!

groeten Pasqual.

Portel
31 augustus 2010, 07:32
In Volendam is de gemiddelde prijs 10 euro per uur.
Bij 'de grootste' gitaarleraar is het inmiddels 13 euro ofzo,
maar er zouden gerust ook gitaarleraren zijn die het voor 7,50 doen ofzo, hoewel ik die niet ken.

10 euro voor een uur is een redelijke prijs.

Baker
31 augustus 2010, 09:25
Nou, dan liggen de prijzen wel erg laag hoor in Volendam.
zeker als de 'grootste' maar 13 euro kost.

Of doet iedereen alles zwart in Volendam?

10 euro, dat is echt een vriendenprijsje. Bij een muziekschool of zelfstandige docent die het allemaal wit moet doen ben je echt wel een heel stuk duurder uit. Reken op minimaal 30 euro voor 45 min.

Nou vind ik dat op zich nog goedkoop. De schilder komt ook niet voor dat bedrag.

Mr.Bluesbreaker
31 augustus 2010, 11:32
Wie geven er in Volendam les dan, de buurman van Jantje Smit en consorten?

pasqual
1 september 2010, 00:25
vandaag voor het eerst les gegeven. ging niet slecht maar ik merk wel dat ik geen ervaring als leraar heb. ik had nogal de neiging om te hard door te draven en te veel informatie te willen delen. het moet natuurlijk wel te verwerken zijn voor iemand die nog zo goed als niets kan op een gitaar. ik ben er wel achter dat een uur te lang is. zoals ik net al zei: te veel info. het effectief lesgeven zal ik moeten inkorten naar max 45 minuten.

we zijn trouwens 20 euro overeengekomen en dat is incl. 50 km rijden.

bedankt allemaal voor het meedenken.

EJPostema
1 september 2010, 12:45
vandaag voor het eerst les gegeven. ging niet slecht maar ik merk wel dat ik geen ervaring als leraar heb. ik had nogal de neiging om te hard door te draven en te veel informatie te willen delen. het moet natuurlijk wel te verwerken zijn voor iemand die nog zo goed als niets kan op een gitaar. ik ben er wel achter dat een uur te lang is. zoals ik net al zei: te veel info. het effectief lesgeven zal ik moeten inkorten naar max 45 minuten.

we zijn trouwens 20 euro overeengekomen en dat is incl. 50 km rijden.

bedankt allemaal voor het meedenken.

Lijkt me een goeie prijs, zeker met de kilometers die je maakt.

Ik heb vrijwel altijd 45 min les gehad. Dat vind ik perfect. Heb een enkele keer 30 min gehad, vind ik toch iets te kort, maar misschien dat het voor een totale beginner wel genoeg is...

Gebruik je trouwens een lesboek oid? Misshcien wel iets om over na te denken, zodra hij een paar akkoordjes kan slaan

Harry
1 september 2010, 13:43
ik hoor hier bedragen genoemd worden waar mijn oren van klapperen. Waar betalen die leraren de huur van?

Arjan12
1 september 2010, 14:04
Inderdaad. Hier is het overal ongeveer 15 euro per half uur. De 'echte' muziekschool is een stuk duurder.

gitaargod
1 september 2010, 21:39
Ik geef les voor 12,50 per half uur, aan huis, inclusief lesmateriaal en dit geldt voor de hele gemeente waar ik woon. Daarbuiten komt er een klein beetje bij voor de km en tijd.

Soms zijn er dagen die niet lopen of is het even komkommertijd, dan vraag ik 5 of 7,50 Euro. Dit is puur een aanzwengelmechanisme, als er dan weer een paar bij zijn gekomen gaat de prijs weer omhoog.

In het begin van mijn lescarričre was mijn bedoeling altijd alles voor weinig te doen, puur uit een soort liefdadigheid, maar vaak krijg je dan ook veel "probeersel gitaristen", meer van "kiekn' wat wodt?" Dit soort leerlingen zijn vaak minder serieus.

Een goede les voor 12,50 per half uur is mijn inziens oké.

yordi-15
1 september 2010, 23:16
mijn eerste lerares was echt duur, 57,50 in de maand voor 4 lesjes van een half uur, heb nu een nieuwe 2 keer zo goedkoop 2 keer zo goed en 2 keer zo vet. en de lessen duren 45 min.

Maar 50 km rijden voor een lesje? Wow das echt veel ookal krijg je er geld voor

yordi-15
1 september 2010, 23:20
Nou, dan liggen de prijzen wel erg laag hoor in Volendam.
zeker als de 'grootste' maar 13 euro kost.

Of doet iedereen alles zwart in Volendam?

10 euro, dat is echt een vriendenprijsje. Bij een muziekschool of zelfstandige docent die het allemaal wit moet doen ben je echt wel een heel stuk duurder uit. Reken op minimaal 30 euro voor 45 min.

Nou vind ik dat op zich nog goedkoop. De schilder komt ook niet voor dat bedrag.

lol mn eerste lerares was 57,50 per maand half uur les 4 keer. En dan nog zwart ook, echt schandalig ben er weg gegaan

Gearjunkie
1 september 2010, 23:45
Schandalig?? Gewoon goedkoop! Ik zie bedragen die je enkel kan interpreteren als 'onkostendekking'.

Wat ik wél logisch zou vinden is dat kinderen goedkoper uit zijn dan volwassenen. Ik wil serieus les krijgen (betaal 15 euro/uur) maar heb tegen mijn docent al eens gezegd dat ik het dubbele nog wel ok zou vinden. Als ik zelf een uurtje zwart werk, doe ik het niet voor minder.
Echter, voor een gezin met drie kinderen die allemaal sporten en muziekles volgen wordt het voor de ouders natuurlijk wel een dure hobby. Dan vind ik bijv. 10 euro voor een half uur een mooi tarief.

@ gitaargod:
Ik zou oppassen met goedkope acties, het is moeilijk om van 7 euro per les naar bijna het dubbele te klimmen. Mensen haken daardoor wellicht te vroeg af. Bedenk ook dat je naam gaat krijgen goedkoop te zijn, ook daar kom je niet zomaar vanaf en het trekt wellicht het verkeerde publiek.

gitaargod
2 september 2010, 00:45
@ gitaargod:
Ik zou oppassen met goedkope acties, het is moeilijk om van 7 euro per les naar bijna het dubbele te klimmen. Mensen haken daardoor wellicht te vroeg af. Bedenk ook dat je naam gaat krijgen goedkoop te zijn, ook daar kom je niet zomaar vanaf en het trekt wellicht het verkeerde publiek.

Da's waar, ik denk dat ik dit ook niet meer ga doen. Dat verkeerde publiek klopt trouwens deels. De leerlingen zelf (vaak kinderen) willen graag en zijn gemotiveerd. MAAR van de ouders mag het natuurlijk weer niet kosten! Het ergste is dat naast het bezuinigen op de uitgaven voor gitaarles er ook nog eens een baggergitaartje van 40 Euro wordt gekocht. Ik heb echt medelijden met deze kinderen! Als de ouders geen geld zouden hebben, oké. Maar ze komen vaak om in het geld!!!

Johan91
2 september 2010, 12:51
lol mn eerste lerares was 57,50 per maand half uur les 4 keer. En dan nog zwart ook, echt schandalig ben er weg gegaan

Misschien erg offtopic, maar ik kan jou echt niet uitstaan. Hoezo schandalig duur?? Ik betaal voor 4x keer (45 min) per maand 80 euro, voor een leraar die conservatorium heeft gedaan. Hij geeft goed les, pusht niet, en je maakt erg snel progressie.

RoelSmoel
5 september 2010, 13:01
Maar nu.. Wanneer geef je "zwart" gitaarles? Ik snap het niet helemaal..

reinierscheffer
5 september 2010, 16:10
"zwart" les geef je als je inkomsten van de gitaarlessen niet opgeeft bij de belasting en er dus geen inkomstenbelasting over betaald.
Zo hou je dus 100% over van je inkomsten.

Als je er van uit gaat dat een professional 30% inkomstenbelasting moet betalen en ook nog 19% btw moet heffen (over 21 jaar en ouder) dan blijft er van die €10 per half uur weinig over.

Ik kost €20,- incl btw voor volwassenen voor een les van 45 min, onder de 21 kost €17,50.
Dat vind ik een normaal bedrag voor goede gitaarlessen. Misschien zelfs wel aan de lage kant.
Ik werk niet met een lesboek maar ik schrijf of typ tabs uit en werk met (al dan niet zelf gemaakte) backingtracks.
Ik woon in Purmerend en mijn leerlingen komen bij mij aan huis.
Als ik in Amsterdam zou wonen zou ik gemakkelijk €25 kunnen vragen.

yordi-15
5 september 2010, 22:41
Misschien erg offtopic, maar ik kan jou echt niet uitstaan. Hoezo schandalig duur?? Ik betaal voor 4x keer (45 min) per maand 80 euro, voor een leraar die conservatorium heeft gedaan. Hij geeft goed les, pusht niet, en je maakt erg snel progressie.

hoezo kan je me niet uitstaan?
Ik als 15 jarige verdien niet super veel en 57,50 half uur les 4 keer vind ik echt duur, dat mag ik tog zeggen of niet dan. Ze gaf wel goed les maar nu zit ik op een muziekschool voor 30 euro per maand 4 x les 45 minuten en ik heb een topleraar die ook nog hartstikke gaaf is als persoon zijnde.

80 euro vind ik dan heel veel. Oke de kwaliteit is erg goed, maar het hoeft niet altijd duur te zijn om goed les te krijgen.;)

Arjan12
5 september 2010, 23:28
Dus omdat jij niet zo veel verdient zou Fender ook maar Custom Shop-gitaren voor zes tientjes moeten verkopen?

gitaargod
6 september 2010, 16:40
Dus omdat jij niet zo veel verdient zou Fender ook maar Custom Shop-gitaren voor zes tientjes moeten verkopen?

Ja waarom niet eigenlijk?:strat:

Nee, kwaliteit heeft vaak een (hoger) prijskaartje.

Bruvtilov
21 september 2010, 22:52
"zwart" les geef je als je inkomsten van de gitaarlessen niet opgeeft bij de belasting en er dus geen inkomstenbelasting over betaald.
Zo hou je dus 100% over van je inkomsten.

Als je er van uit gaat dat een professional 30% inkomstenbelasting moet betalen en ook nog 19% btw moet heffen (over 21 jaar en ouder) dan blijft er van die €10 per half uur weinig over.

Ik kost €20,- incl btw voor volwassenen voor een les van 45 min, onder de 21 kost €17,50.
Dat vind ik een normaal bedrag voor goede gitaarlessen. Misschien zelfs wel aan de lage kant.
Ik werk niet met een lesboek maar ik schrijf of typ tabs uit en werk met (al dan niet zelf gemaakte) backingtracks.
Ik woon in Purmerend en mijn leerlingen komen bij mij aan huis.
Als ik in Amsterdam zou wonen zou ik gemakkelijk €25 kunnen vragen.

Exact. We moeten ook ergens van leven. Iedereen is bereid voor een loodgieter/schilder/accountant een normaal uurtarief te betalen maar musici/muziekdocenten kunnen volgens velen van de wind leven.

Red_Devill18
21 september 2010, 22:58
Mijn lessen kosten €22,50 per maand. en ik krijg 2 keer in de maand les. de les duurt een uur. alles zit erop en dur aan.. :) Zelf een muziek programma via de computer om beter te kunnen spelen. en zodat je je zelf terug kan luisteren wat je fout doet :strat:

Basseytje
22 september 2010, 08:53
@red_devill18

hoe heet dat programma?

Baker
22 september 2010, 09:00
Mijn lessen kosten €22,50 per maand. en ik krijg 2 keer in de maand les. de les duurt een uur. alles zit erop en dur aan.. :) Zelf een muziek programma via de computer om beter te kunnen spelen. en zodat je je zelf terug kan luisteren wat je fout doet :strat:

Dat is dus 11,25 per uur, en dat is spotgoedkoop...
Er is toch geen gitaarleraar die daar van kan leven?!?!
En ook nog inclusief een computerprogramma??

Betaal je dat bedrag zwart? Of krijg je subsidie? Of krijgt de instantie waar je gitaarles hebt subsidie?

Juuleman
22 september 2010, 17:12
Ik heb nu al 2 jaar gratis les van een Café eigenaar die al vanaf z'n 11 gitaar speelt.

En geloof me, hij is goed.

Michael AE
22 september 2010, 18:39
Mensen die gitaarles geven doen dit vaak om hun brood op de plank te krijgen. Het is een beroep, geen uit de hand gelopen hobby. Ik moet leven van het maken van muziek en vind het niet erg om harder te moeten werken voor mijn centen, maar ik wil er wel van kunnen leven.

Sommige bedragen die hier genoemd worden zijn uitzonderlijk laag te noemen. Ik gok dat de mensen die zulke bedragen vragen het als bijverdienste doen of misschien in loondienst zijn van een gesubsidieerde muziekschool. Beiden prima natuurlijk, maar op deze manier worden de mensen die er van leven moeten gedwongen om lager te gaan zitten met hun prijzen en dat is jammer. Ik hoef echt niet de hoofdprijs voor mijn werk, maar ik wil wel graag mijn huur en eten kunnen betalen.

Johan91
23 september 2010, 20:04
Mensen die gitaarles geven doen dit vaak om hun brood op de plank te krijgen. Het is een beroep, geen uit de hand gelopen hobby. Ik moet leven van het maken van muziek en vind het niet erg om harder te moeten werken voor mijn centen, maar ik wil er wel van kunnen leven.

Sommige bedragen die hier genoemd worden zijn uitzonderlijk laag te noemen. Ik gok dat de mensen die zulke bedragen vragen het als bijverdienste doen of misschien in loondienst zijn van een gesubsidieerde muziekschool. Beiden prima natuurlijk, maar op deze manier worden de mensen die er van leven moeten gedwongen om lager te gaan zitten met hun prijzen en dat is jammer. Ik hoef echt niet de hoofdprijs voor mijn werk, maar ik wil wel graag mijn huur en eten kunnen betalen.

Als ze slim zijn houden ze de prijzen kunstmatig hoog. Zo verdienen ze meer en vermijd je het "supermarkt-effect". ;)

marter544
23 september 2010, 20:05
Als ze slim zijn houden ze de prijzen kunstmatig hoog. Zo verdienen ze meer en vermijd je het "supermarkt-effect". ;)


Eeeuhm, ga je eens in materie verdiepen..

Snijdie
23 september 2010, 20:14
Ik denk dat veel van de genoemde prijzen vriendenprijsjes ook zijn. Bij het kunstmatig hoog houden van vriendenprijsjes is er geen sprake meer van een, uhm, vriendenprijsje :soinnocent:.

Johan91
24 september 2010, 10:42
Michael AE heeft wel gelijk. Als je les kan gaan krijgen bij een stel cheapo's, die 's avonds wat lekker bijklussen met een lage prijs na hun dag op de muziekschool, worden full-time leraren bijna gedwongen om ook lager te zitten. Niet echt goed, wel?

levi
24 september 2010, 11:18
Ik geef ook gitaarles (soort van) Maar ik adviseer ze altijd om naar een echte gitaar leraar te gaan. Ik word namelijk zelf door de personen benadert en vragen aan mij of ik gitaarles wil geven aan hun. Daarbij is mijn professionele gitaarleraar (waar ik zelf gitaarles heb) ook erg goed koop. 10 euro voor een halfuur.

reinierscheffer
24 september 2010, 12:42
Mensen die gitaarles geven doen dit vaak om hun brood op de plank te krijgen. Het is een beroep, geen uit de hand gelopen hobby. Ik moet leven van het maken van muziek en vind het niet erg om harder te moeten werken voor mijn centen, maar ik wil er wel van kunnen leven.

Sommige bedragen die hier genoemd worden zijn uitzonderlijk laag te noemen. Ik gok dat de mensen die zulke bedragen vragen het als bijverdienste doen of misschien in loondienst zijn van een gesubsidieerde muziekschool. Beiden prima natuurlijk, maar op deze manier worden de mensen die er van leven moeten gedwongen om lager te gaan zitten met hun prijzen en dat is jammer. Ik hoef echt niet de hoofdprijs voor mijn werk, maar ik wil wel graag mijn huur en eten kunnen betalen.

word!
trouwes, hebben ze nog ruimte voor mij bij Boedijn?

Red_Devill18
5 oktober 2010, 15:54
Dat is dus 11,25 per uur, en dat is spotgoedkoop...
Er is toch geen gitaarleraar die daar van kan leven?!?!
En ook nog inclusief een computerprogramma??

Betaal je dat bedrag zwart? Of krijg je subsidie? Of krijgt de instantie waar je gitaarles hebt subsidie?

@baker

Ik betaal het bedrag contant aan hem, maar hij registreert het wel bij de belasting ;) om het zwart te doen, geeft het teveel lessen denk . maar als je weet hoeveel leerlingen hij heeft per week :o kan je daar best van leven :). En verders 'als' hij een vrouw/vriendin heeft zal die ook best wel werken :seriousf:

Red_Devill18
5 oktober 2010, 15:56
@red_devill18

hoe heet dat programma?

@ basseytje

Ik weet niet precies hoe het heet... maar het heeft te maken met een uitgebreide versie van Guitar pro ;)

Michael AE
18 oktober 2010, 19:29
word!
trouwes, hebben ze nog ruimte voor mij bij Boedijn?

Hey man, ik denk het niet helaas. Ik zal eens rondvragen.

Cheetoria
22 oktober 2010, 11:44
Ik heb nog plek! 12,50 per les, half uur bij mij thuis:)

ernieman
12 december 2010, 00:17
Ik geef banjo en ukulele les en vraag 30 euro per uur. Dat is bij de mensen thuis, dus het kost mij ook benzine en voor de ukulele-les (wat meer uitschrijven van liedjes is) kost het me thuis ook nog eens tijd.
De mensen klagen niet, dus waarom zou ik het voor minder doen?

Lesgevers van 5 of zelfs tot 20 euro per uur snap ik niet hoor. waar betalen die idd hun brood van? Je hebt al geen sociaal leven (lessen zijn meestal 's avonds) dan mag je er ook wel iets voor terug krijgen.

Quicktime
12 december 2010, 16:40
mijn leraar vraagt 10 euro per uur:rockon:


En hij is prettig goed in les geven en gitaar

Alberto
18 december 2010, 11:23
Ik vind die privélessen die jullie nemen over het algemeen toch ook duur hoor. 80 euro per maand voor gitaarlessen... Oké, het is privé en aangepast aan je specifieke interesses maar toch... Anderzijds, als het een fulltime job is heb ik voor die leraar alle begrip. Ik heb ook een tijdje les gegeven, als bijverdienste en omdat ik graag mensen iets bijleer, ik vroeg 5 euro voor een half uur.

Maar heb je in Nederland niet zoiets als een stedelijke muziekschool of muziek academie? Ik geloof 180 euro per jaar. Je krijgt 2 uur per week les en diploma's na elke graad (niet dat je er iets mee kan maar ze zijn wel officieel). Het hele traject is afgelopen na 9 jaar.
Het is klassiek gitaar leren spelen maar tegenwoordig wordt de muziekstijl ook wel aangepast aan je wensen. Zolang je tijdens de examens maar klassiek brengt.
Hoe zit dat daar? Of vraagt dat voor de gemiddelde gitarist te veel inspanning? (lees examens en iets minder losse sfeer liever niet?)

papercut
18 december 2010, 12:08
Ik vind die privélessen die jullie nemen over het algemeen toch ook duur hoor. 80 euro per maand voor gitaarlessen... Oké, het is privé en aangepast aan je specifieke interesses maar toch... Anderzijds, als het een fulltime job is heb ik voor die leraar alle begrip. Ik heb ook een tijdje les gegeven, als bijverdienste en omdat ik graag mensen iets bijleer, ik vroeg 5 euro voor een half uur.

Maar heb je in Nederland niet zoiets als een stedelijke muziekschool of muziek academie? Ik geloof 180 euro per jaar. Je krijgt 2 uur per week les en diploma's na elke graad (niet dat je er iets mee kan maar ze zijn wel officieel). Het hele traject is afgelopen na 9 jaar.
Het is klassiek gitaar leren spelen maar tegenwoordig wordt de muziekstijl ook wel aangepast aan je wensen. Zolang je tijdens de examens maar klassiek brengt.
Hoe zit dat daar? Of vraagt dat voor de gemiddelde gitarist te veel inspanning? (lees examens en iets minder losse sfeer liever niet?)

het is er gewoon niet...ik heb gekeken op internet maar zijn zover ik weet geen stedelijk muziekscholen die zo kein bedrag vragen.

Theroses
21 februari 2011, 19:17
ik betaal er 18 bij marcel coenen..

McKaren
22 februari 2011, 00:01
Ik vraag 20,- p/u, lessen van een half of een heel uur...

Grt!

MatthewB
23 februari 2011, 19:40
ik krijg eeen uur gitaar les voor 15 euro:P
en ik vind dat een mooi bedrag.
het is niet te duur maar ook niet te goedkoop.
en trouwens prijzen kunstmatig hoog houden dat mag wettelijk niet ;)

zeiler
23 februari 2011, 22:31
ik krijg 1 x in de twee weken les voor € 20...

tjah, veel geld? Ik vind het erg veel geld als student zijnde maar ik krijg er ook wat voor terug :)! Dat vind ik wel waard en dat is dan ook de reden waarom ik 1 x in de twee weken heb ;)...

en gitaardocenten moeten ook ergens van leven ;)...

aaronstonebeat
23 februari 2011, 22:48
Hier in Assen hebben we het ICO, voor zover ik weet is dat wat eerder bekend stond als de stedelijke muziekschool. Een jaar wekelijkse individuele gitaarlessen van 30 minuten kost er 997 euro (als je jonger bent dan 21 is het 100/119 van dat bedrag).

Bij mij krijg je voor dat bedrag (op een paar cent na) 42 lessen van een uur.

barno
23 februari 2011, 23:00
lesgeven: het wordt me vaak gevraagd, maar ik doe het niet graag.

Als men aandringt, geef ik één les waarin ik het niveau en de noden inschat en dan doorverwijs naar juiste man/formule van lesgeven.

Als ze willen leren spelen zoals ik, geef ik ze de raad geen les te nemen...

aaronstonebeat
23 februari 2011, 23:24
lesgeven: het wordt me vaak gevraagd, maar ik doe het niet graag.

Als men aandringt, geef ik één les waarin ik het niveau en de noden inschat en dan doorverwijs naar juiste man/formule van lesgeven.

Als ze willen leren spelen zoals ik, geef ik ze de raad geen les te nemen...

Ik vind lesgeven echt leuk! Jong of oud, beginner of gevorderde.

barno
24 februari 2011, 08:47
Ik vind lesgeven echt leuk! Jong of oud, beginner of gevorderde.

rephrase: ik vind lesgeven ook leuk, maar niet gitaar...


omdat ik geen theorie ken... dus ik vind het niet verantwoord. ze denken dan: ah, maar ik wil ook geen theorie, maar het is niet te doen om iemand anders op dezelfde manier te leren spelen zoals je dat zelf met horten en stoten hebt geleerd ...

davino
24 februari 2011, 10:03
bij de leraar waar ik ga die vraagd 10 euro per uur dus dat is goedkoop

greetz david

Gearjunkie
24 februari 2011, 20:05
ik krijg eeen uur gitaar les voor 15 euro:P
en ik vind dat een mooi bedrag.
het is niet te duur maar ook niet te goedkoop.
en trouwens prijzen kunstmatig hoog houden dat mag wettelijk niet ;)

En kunstmatig laag houden???
Ik zie allemaal prijzen voorbij komen waarbij ik denk dat de gitaardocent droog brood met suiker echt lekker vindt.

MatthewB
24 februari 2011, 20:27
En kunstmatig laag houden???
Ik zie allemaal prijzen voorbij komen waarbij ik denk dat de gitaardocent droog brood met suiker echt lekker vindt.

Haha dat mag ook niet
Maar je heb wel gelijk sommige bedragen zijn echt laag.
Maar ik heb mijn gitaarleraar nog nooit horen klagen dus het zal wel goed zitten.Dan moet ik er wel bij zegge dat mijn leraar van 3 tot elf les geeft om er van rond te komen.

Mr.Bluesbreaker
25 februari 2011, 10:29
Vreemd, betaal dan je belasting over 15 euro per uur en je houd niets over om van te leven. Zal wel een bijbaantje zijn dan?

MatthewB
25 februari 2011, 11:45
ik weet het niet zeker, maar volgensmij zei mijn gitaarleraar dat als je aan mensen onder de 18 jaar les geef dat je dan veel minder belasting hoeft te betalen dan als je iemand heb van boven de 18 jaar.

Maar nogmaals dat weet ik niet zeker.
Want als dat waar is en je houd van die 15 euro zegmaar 12 euro over dan lijkt het mij dat je daar wel van rond moet kunnen komen.
Vooral als je zo veel les geeft als mijn gitaarleraar

Mr.Bluesbreaker
25 februari 2011, 11:59
Het scheelt je 19% BTW wanneer een leerling onder de 21 jaar is. Voor 12,- resterend per uur zou ik niet gaan werken....zeker niet met een HBO opleiding. Je moet er ook nog je eigen pensioen ergens van wegzetten, etc.

Gearjunkie
27 februari 2011, 17:27
Daarnaast zul je zien dat wanneer je 5 euro per uur meer vraagt, je met minder werk (aantal leerlingen haken af) dezelfde omzet haalt.

Harald
28 februari 2011, 16:38
Maar heb je in Nederland niet zoiets als een stedelijke muziekschool of muziek academie? Ik geloof 180 euro per jaar. Je krijgt 2 uur per week les en diploma's na elke graad (niet dat je er iets mee kan maar ze zijn wel officieel). Het hele traject is afgelopen na 9 jaar.
Het is klassiek gitaar leren spelen maar tegenwoordig wordt de muziekstijl ook wel aangepast aan je wensen. Zolang je tijdens de examens maar klassiek brengt.

Dat wordt blijkbaar enorm gesubsidieerd dan. Hier is de muziekschool echt niet goedkoper dan privéles. En dan heb je een half uur per week (en voor jonge kinderen zelfs maar een kwartier afgaande op wat ik hier hoor) 10 euro per uur is trouwens ook echt weinig, kom op, les geven is geen vakken vullen... al komt het er soms op neer, als ik iemand als laatste heb, wil ik ook best nog wel eens wat uitlopen.

Harald
28 februari 2011, 16:43
ik weet het niet zeker, maar volgensmij zei mijn gitaarleraar dat als je aan mensen onder de 18 jaar les geef dat je dan veel minder belasting hoeft te betalen dan als je iemand heb van boven de 18 jaar.

Maar nogmaals dat weet ik niet zeker.
Want als dat waar is en je houd van die 15 euro zegmaar 12 euro over dan lijkt het mij dat je daar wel van rond moet kunnen komen.
Vooral als je zo veel les geeft als mijn gitaarleraar


Reken nog eens... wat je nu aftrekt is BTW, maar er moet ook nog normale belasting af ;) Maar goed, als je echt vol zit kun je er dan van leven. Voor vakanties moet je dan maar hopen dat je af en toe op tournee kunt. Op zich zijn er natuurlijk genoeg mensen die dat soort bedragen krijgen voor hun werk. Maar als je goed les kunt geven beheers je toch echt net wat meer. Daar mag best iets tegenover staan. Gelukkig is lesgeven op gitaar wel wat leuker dan kipfilet inpakken aan de lopende band :)

Dewy
3 maart 2011, 10:29
ik zelf betaal 15,- per uur.
Dus iets van 10,- ofzo?

Harald
3 maart 2011, 10:55
Laat ik het even zoeken, kom erop uit dat het minimum bruto uurloon voor iemand van 23 of ouder €8,22 is. Ben je 18 dan is het blijkbaar een dramatische €3,72...:dontgeti:(als je een beetje kunt zingen, ga dan gewoon straatmuziek maken ipv vakkenvullen) Voor jonge gitaristen is 15 euro per uur dan al heel snel aantrekkelijk.

Met €15,00 per uur (btw 19% aftrekken kom je dan bruto op €13,65 per uur) is natuurlijk al aanzienlijk meer. Maar dat minimumloon gaat uit van 40 uur werken. Dan moet je dus wel consequent 40 leerlingen per week hebben, en elke week werken, je vakantie is tenslotte niet doorbetaald. Daar zul je idd. van kunnen leven, maar van minimum loon houd je niet echt veel over. En hiervan nog steeds niet. Netto is het verschil nl. een stuk kleiner dan bruto. Een eigen huis zit er dan denk ik niet echt in. Een grote auto (voor een muzikant toch niet onhandig) en dure vakanties wordt ook moeilijk.

Gearjunkie
7 maart 2011, 22:59
Even rekenen:
Je wilt als kleine zelfstandige bijvoorbeeld 2000 euro netto per maand overhouden.
Omdat je inkomstenbelasting moet betalen, is het bruto bedrag dat je binnen moet harken ongeveer 3000 euro.
Dan komt er nog BTW overheen, soms 6 en dan weer 19%, dus laten we zeggen gemiddeld 12%. Kortom per maand moet je 3360 euro verdienen aan gitaarles geven. Hiervan kan je dan wonen en eten.

Maar... wat als je ziek bent? Wat als je met pensioen gaat? Een arbeidsongeschiktheidverzekering, kost afhankelijk van je leeftijd zo'n 400 euro in de maand. Een pensioenvoorziening ook een paar honderd euro, weer afhankelijk van leeftijd. Dus tel het erbij op, wordt al zo;n 4000 euro die je moet binnenhalen.

Leuk om veel te werken, maar dit bedrag zou je in een 40-urige werkweek moeten kunnen verdienen. Je werk dan bijvoorbeeld 1700 uur per jaar (toerekenbaar) de rest gaat op in administratief werk e.d.

Kortom, totale omzet moet zijn 4000 x 12= 48000 euro, delen door 1700 uur= 28,24 euro per uur.
Als de docent een gezinnetje heeft die ook willen eten en naar school moeten, moet hij niet al te vaak een nieuwe gitaar willen kopen...

Gearjunkie
7 maart 2011, 23:03
(btw 19% aftrekken kom je dan bruto op €13,65 per uur)

Dit is dan 12,60 per uur... (je nettobedrag is 119% ipv 100)

MatthewB
19 maart 2011, 20:20
haha allemaal reken sommetjes hiero XD
maar kijk daar kiest je dan toch ook zelf voor om dat te doen.
En ik vind als je echt zekerheid wil hebben kwa inkomen dan moet je iets anders gaan doen. Daarbij komt ook nog dat ik mijn gitaarleraar nog nooit heb horen klagen en hij heeft toch ook 3 kinderen 2 auto's en 4 gibson gitaren:p En hij neemt ook gewoon 4 weken vakantie.Nu weet ik natuurlijk niet wat voor werk zijn vrouw doet.

Baker
19 maart 2011, 21:47
maar kijk daar kiest je dan toch ook zelf voor om dat te doen.

Daar gaat het niet om.

Het gaat erom dat iedereen met droge ogen 40 euro per uur neerlegt voor een loodgieter. Als een gitaarleraar dat vraagt is het ineens heel erg duur, terwijl zo'n beste man ook een dure opleiding heeft gedaan (als het goed is) en ook gewoon zijn gezin moet onderhouden.

m10000
12 april 2011, 22:49
Even rekenen:
Je wilt als kleine zelfstandige bijvoorbeeld 2000 euro netto per maand overhouden.
Omdat je inkomstenbelasting moet betalen, is het bruto bedrag dat je binnen moet harken ongeveer 3000 euro.
Dan komt er nog BTW overheen, soms 6 en dan weer 19%, dus laten we zeggen gemiddeld 12%. Kortom per maand moet je 3360 euro verdienen aan gitaarles geven. Hiervan kan je dan wonen en eten.

Maar... wat als je ziek bent? Wat als je met pensioen gaat? Een arbeidsongeschiktheidverzekering, kost afhankelijk van je leeftijd zo'n 400 euro in de maand. Een pensioenvoorziening ook een paar honderd euro, weer afhankelijk van leeftijd. Dus tel het erbij op, wordt al zo;n 4000 euro die je moet binnenhalen.

Leuk om veel te werken, maar dit bedrag zou je in een 40-urige werkweek moeten kunnen verdienen. Je werk dan bijvoorbeeld 1700 uur per jaar (toerekenbaar) de rest gaat op in administratief werk e.d.

Kortom, totale omzet moet zijn 4000 x 12= 48000 euro, delen door 1700 uur= 28,24 euro per uur.
Als de docent een gezinnetje heeft die ook willen eten en naar school moeten, moet hij niet al te vaak een nieuwe gitaar willen kopen...

Allemaal wel leuk en aardig deze berekening, maar er klopt geen snars van.
Waarom zou je perse een arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten hebben? Me vader is al 25 jaar hoefsmid en heeft zichzelf er tegen ook niet verzekerd, wat normaliter 600 euro premie per maand is. Hij heeft in die 25 jaar nooit gebruik hoeven te maken van die verzekering tot vorig jaar, want toen was hij 3 maanden uit de roulering.

Als ieder individue, laat staan een persoon met een gezin 4000 euro zou moeten verdienen om rond te komen, leeft het gros van nederland onder de armoede grens. Als alleenstaande moet een inkomstenbron van 2000-2200 euro per maand meer dan genoeg zijn om je huurhuisje van te betalen, je zorgverzekeringen, g&b en je levensonderhoud. Dit komt dus neer op een gemiddelde van ongeveer 14-15 euro per uur.

Baker
13 april 2011, 00:20
Dat zeg je nou wel, maar als je werknemer bent kom je in een sociaal vangnet terecht als je langdurig arbeidsongeschikt wordt. Goed, die sociale vangnetten worden langzaamaan uitgekleed en afgebouwd, maar als zelfstandige krijg je gewoon geen ene reet, niksa nada noppes als je voor langere tijd uit de roulatie raakt. Als je daardoor de huur niet meer kan betalen sta je dus mooi op straat met vrouw en kinders dus een arbeidsongeschiktheidsverzekering lijkt me toch echt geen overbodige luxe als zelfstandige.

Daarnaast, 14 euro per uur. Man, daar komt een loodgieter toch ook niet voor opdraven... Waarom krijgt hij wel gewoon 35 euro per uur?

McKaren
13 april 2011, 12:12
Daarnaast, 14 euro per uur. Man, daar komt een loodgieter toch ook niet voor opdraven... Waarom krijgt hij wel gewoon 35 euro per uur?

Goeie vraag Baker...
Ik vind zelfs dat 20,- per uur (wat ik vraag..) al echt OP de minimum grens zit.
Lager moet je gewoon niet willen gaan, daar verziek je je eigen markt mee.

McK

m10000
15 april 2011, 16:34
Dat je eventuele ziekte / arbeidsongeschiktheid moet dekken is gewoon het ene, maar in plaats van dat je 400 euro per maand er aan uit geeft, kan je veel beter het geld wegzetten en als reserve potje bewaren voor als het nou uiteindelijk wel verkeerd gaat. In het geval vanmijn vader heeft dit dus een besparing opgeleverd van €7200 x 25 = €180.000,-, nou dat is met die 3 maanden eruit zijn niet terug verdient als die wel was gedekt.

Natuurlijk is het gewoon kut als zelfstandige, is precies hetzelfde met een lening afsluiten. Jan modaal kan meer lenen met zijn kantoorbaantje, op zijn ruitjeshuis van 250.000,-, dan wij met een huis van 900.000, gewoon puur omdat je ondernemer bent. Maar ook dit is natuurlijk door die nieuwe wet aan het veranderen...


Die 14 euro is natuurlijk ook een te laag bedrag, maar ik wou er alleen maar mee aangeven dat je daarmee al jezelf in je levensonderhoud ( zeker als alleen staande) kan voorzien.

Dat voorbeeld van die loodgieter is ook nou weer niet het beste voorbeeld, want het ligt er gewoon aan per sector waar in je zit. Parket komen ze ook al leggen voor een bedrag waar je het eigenlijk niet eens zelfs meer voor wilt doen.

Maar om het maar af te sluiten, wil niemand gericht voor het zere been trappen, maar soms moet er gewoon wat realistischer gekeken worden.

;)