PDA

View Full Version : Ontwerp-beslissingen



RalfB
29 augustus 2010, 02:06
Hallo allemaal,
Ik lees hier al een tijdje mee. Om een toch al lang verhaal kort te maken;.... ik wil een gitaar bouwen.

Alseerst bedankt aan alle mensen die hier fotos, tips en vragen hebben gepost. erg inspirerend.
Tijdens mijn ontwerp-proces heb ik dit forum en enkele boeken goed doorgeplozen, maar natuurlijk blijf ik een newbie met allerlei vragen.
Wellicht zijn er meer mensen die na wat studie met veel vragen blijven zitten, vandaar dit topic.

Ik speel al jaren op een mooie ES335-clone van Aria, dus ik wil iig iets totaal anders maken. een solid body die wat
meer geschikt is voor grunch/punk (en er ook cool uitziet). Laat ik beginnen met het ontwerpje dat ik (zonder kennis van zaken) gemaakt heb;

plaatje01
http://www.3dr.nl/scriptspot/gitaar.jpg


De maten die je ziet zijn er later bijgetekend op basis van de mensuur die ik later gekozen heb :P. Het ontwerp is
losjes gebaseerd op de Fender Jaguar en de Lace Helix, maar ik heb ook goed naar rickenbaker, italia en vele andere gekeken.



1.Om te beginnen met de houtsoorten;

Ik ben beginnen denken over de body. Natuurlijk moet dit voor mij, als beginner, makkelijk bewerkbaar en (gezien het de grootste blok is) niet te duur zijn.
Uiterlijk is van minder belang, gezien de afwerking behoorlijk dekkend mag worden. Al snel kwam ik uit bij Limba (White Korina). Dit voldoet aan mijn eisen,
en kan bovendien wel mooi nerf vertonen. Omdat deze houtsoort de lagere tonen boven lijkt brengen, heb ik voor de hals Esdoorn gekozen (schelle tonen lees ik).
Palissander(rosewood) voor het fretbord is vooral op basis van het uiterlijk en de slijtvastheid.

1a: In tegenstelling tot mijn keuze, zegt mijn intuitie dat lage tonen beter uit de hals komen (vanwege de langere golflengte die door hals+body kan staan)