PDA

View Full Version : Eindelijk! Een Fender Lite Ash Telecaster (Korea)



Henri H
28 augustus 2010, 23:55
Ik was al een tijdje aan het rondneuzen naar een Tele, maar kwam eigenlijk altijd op zo'n dure USA '52 reissue of een ouwtje uit, die veel te duur zijn.
Ik weet ook niet of een Tele wel wat voor mij is, dus zo af en toe wat rondgeneusd op Marktplaats, en kwam een Koreaanse Tele tegen die me wel wat leek.
Eigenlijk had ik hem morgen zelf willen ophalen, maar een broer van de drummer van onze band woont daar en die wilde hem wel voor me meenemen.
Het blijft wel een gok natuurlijk, maar die heb ik dan maar genomen....

Eerst een paar foto's dan maar:

http://lh3.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/THmC5P8JxYI/AAAAAAAAADY/za1DFQ9adQs/s512/Tele%20geheel.jpg

http://lh4.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/THmC5JBST3I/AAAAAAAAADc/E8N_S92V8WA/Tele%20body.jpg

Hier staan er nog een paar meer : Klik (http://picasaweb.google.com/103680526101007712561/FenderLiteAshTelecaster#)

Ik heb er nog maar een kwartiertje op gespeeld, geen tijd gehad nog verder, maar het lijkt erop dat het wel een lekker gitaartje is. Hij heeft die typische Tele-twang waar ik me zo op verheugd had.
Zowel op het brug-element met wat classic rock riffs, alsook op het hals-element met wat cleane sounds.
Wat me in eerste instantie opviel is dat ie erg dun klinkt met solo/licks, maar misschien moet ik hier nog aan wennen of bepaalde settings zien te vinden op m'n amp. Iemand tips?

Het was ook mijn bedoeling om hem te laten "affikken" door onze GN-affikker macwilliams, maar dat ga ik toch maar niet doen denk ik. 'k Vind hem erg mooi nl., en de lak is nog als nieuw.
Toch is die lak ook iets wat me een beetje tegenstaat, zou liever een olie of waslaag erop zien denk ik, gewoon mat, direct hout.
Ik zie nog wel....

Midwolda
29 augustus 2010, 00:20
Mooi man...
Zelf heb ik niet zoveel met Tele's maar deze uitvoering vind ik gewoon heel erg okee.
Als ik er dan toch niet op ga spelen zou ik 'm wel aan de muur willen hebben om naar te kijken.
Heel fraai.

Henri H
29 augustus 2010, 00:28
Dank je. Aan de muur hangen kan idd heel goed.
Ik was echter wel van plan om hem voor bepaalde nummers in onze rock-coverband te gaan gebruiken.

tillens
29 augustus 2010, 00:35
Wat voor amp gebruik je in combi met je tele?

Henri H
29 augustus 2010, 00:57
Ik heb hem tot nu toe alleen even op mijn Stiletto en even op een Valvestate combo van m'n broer bespeeld.
Op de Valvestate klinkt ie clean best mooi, met wat gain ook wel redelijk, maar toch minder.
Op de Stiletto klonk hij beter. maar wel dat dunne bij solo's.

marco v
29 augustus 2010, 01:30
Een tele in deze uitvoering is de enige die ik zou willen hebben,
ik heb er niet veel mee, maar deze is echt erg mooi.
Hij zit inderdaad goed in de lak, des te meer reden hem flink te gebruiken.
Mooi ding.

nickofzo
29 augustus 2010, 01:41
subliem..
gewoon veel gebruiken.. word ie vanzelf minder glanzend

Fisherman
29 augustus 2010, 09:22
Als dit een USA is......koopje!
http://link.marktplaats.nl/371702142

Fisherman
29 augustus 2010, 09:24
Het regent coole Tele's vandaag, check deze....een oudje en MIJ, maar wel mooi!
http://link.marktplaats.nl/360575761

Mitch
29 augustus 2010, 09:44
Rustig maar knul, één Tips voor Advertenties topic is genoeg :D

Henri, gefeliciteerd jong! Ik heb het altijd erg leuke gitaartjes gevonden, die Lite Ash. Lak moet je niet teveel over nadenken, die glimmende hardware en abalone dots zijn vell erger, hihihi.
Dat het dunner klinkt is redelijk normaal als je altijd gewend bent om met humbuckers te spelen. Het is bepaald niet onmogelijk om lead te doen met een Tele, maar dan moet je er waarschijnlijk wel veel voor aanpassen op je amp óf altijd iets als een 808 die je hebt intrappen om het een beetje op te peppen in het middengebied. Zeker als het maar een tweede gitaar is zou ik er niets aan aanpassen qua settings op de amp, but that's just me.
Misschien ligt het ook wel een beetje aan de gitaar zelf. Het hout, de brug, de elementen... al vond ik die AlnII's van SD eerder aan de warme/donkere kant.

Fisherman
29 augustus 2010, 10:44
Rustig maar knul, één Tips voor Advertenties topic is genoeg :D

Sorry Mitch,

Ik stond al zo vroeg naast mijn nest, ik vergat mijn pillen in te nemen ;)

Hendriks
29 augustus 2010, 11:01
Zeer fraaie tele en hij zal gauw dun klinken als je humbuckers gewent bent.

Henri H
29 augustus 2010, 11:02
Hehe, 't zij je vergeven Fisherman!

Bedankt voor de complimenten jongens!

Mitch, ik heb ook een Strat met single coils, die ook wel wat dunner klinkt, maar lang niet zo erg als de Tele.
Mijn Music Man Axis kan ik ook single coil schakelen, en die heeft ook dat dunne bedenk ik me nu, maar bij tokkel- en slagwerk klinkt dat wel weer gaaf.
De Music Man benadert de sound v.d. Tele nog wel het meest heb ik het idee.

Nu weer ff speule. :B

rpl
29 augustus 2010, 11:15
GeTeleciteerd, tis een mooi ding man enne veels te zonde om aan de muur te hangen :cooler:

crapton
29 augustus 2010, 13:24
Ik heb een Lite Ash Strat (dus geen Tele). Heel prima ding.

Ik zou aan de lak niet meteen gaan rotzooien, vraag me af of het daar beter van wordt.

Mijn Strat heeft standaard SD PU's, die ik goed vind klinken. Ik heb omdat ik rock speel wel de brug PU vervangen door een GFS Lilkiller (of zoiets een smalle humbucker in elk geval). Dat geeft samen met een extra serie-parallel switch precies alle sounds die ik zoek, van mooi clean, funky, subtiel crunch tot stevige rock.

Mijn amp is een H&K Statesman Q40 combo, die geeft iha alle nuances heel duidelijk door.

Ik zou eerst eens meer met amp settings enz gaan spelen, evt een andere PU erin.

macwilliams
29 augustus 2010, 13:42
Je hebt hem dus gekocht :ok:

Dit is een mooi stukje hout, wel wat aan de bleke kant.
Ik weet wel wat ik er mee zou doen...;)

Hendriks
29 augustus 2010, 13:57
Je hebt hem dus gekocht :ok:

Dit is een mooi stukje hout, wel wat aan de bleke kant.
Ik weet wel wat ik er mee zou doen...;)

Dan kan je nog eens TBS gaan opleveren , eerst maar eens een straatverbod.

macwilliams
29 augustus 2010, 14:00
Dan kan je nog eens TBS gaan opleveren , eerst maar eens een straatverbod.

Naja zeg, ik maak er toch iets moois van ?:crazyhappy:

Hendriks
29 augustus 2010, 14:23
Naja zeg, ik maak er toch iets moois van ?:crazyhappy:

Je blijft in ieder geval bij mijn gitaren uit de buurt.

macwilliams
29 augustus 2010, 14:24
Je blijft in ieder geval bij mijn gitaren uit de buurt.

Dus je uitnodiging is niet meer valide:makeup::???:

Hendriks
29 augustus 2010, 14:36
Dus je uitnodiging is niet meer valide:makeup::???:

Je bent altijd welkom ,maar eerst word je gefouileert en ga ik alle aanstekers , lucifers etc. verstoppen.

macwilliams
29 augustus 2010, 14:59
Je bent altijd welkom ,maar eerst word je gefouileert en ga ik alle aanstekers , lucifers etc. verstoppen.

En die jerry-can met benzine, ruim je die ook op?

Ik vind die lite ash (ash is toch engels voor as?) zo ook wel mooi om te zien.
En mocht Henri toch besluiten om de gitaar iets meer "contrast" te geven dan is hij welkom. Maar ik denk niet dat hij durft........:seriousf:





you chicken!:D

joskedentweede
29 augustus 2010, 15:28
Mijn tele heeft ongeveer dezelfde looks, vind ik echt zeer mooie exemplaren! Eigenlijk vind ik alle gitaren waar je nog de houtnerven in ziet mooi..
Veel plezier met deze parel!

Jasper.
29 augustus 2010, 15:53
Volgens mij zit daar een hele mooie neck op. Of zie ik dat nu verkeerd?

Vind hem erg mooi. Je kan hem altijd nog in de fik steken als je hier op uitgekeken raakt. :p

Henri H
29 augustus 2010, 16:43
Voorlopig blijft de Tele gewoon gelakt, niet omdat ik niet durf, maar omdat ik er misschien spijt van ga krijgen, 'k vind hem nu ook erg mooi nl.

De neck is idd erg mooi, die dots waar Mitch het over had, geen idee, maar ik vind ze wel mooi.
Ook is de hals erg dik, nog dikker dan de 50's neck van m'n Les Paul.
Dat is wel even wennen, maar ik houd er wel van, flink stuk houd in je handen.

Edit: Het lijkt er ook op dat als de amp wat harder staat, dat dat iele solo-soundje ook verdwijnt. Lekker dingetje. :lovelove:

Mitch
29 augustus 2010, 20:01
:D
Ja sorry, die abalone dots hebben een hoog bling-gehalte. Ik vind dat al niet zo mooi, maar juist op zo'n extreem spartaanse Tele als deze vind ik dat niet passen. Voor de rest hoor je mij niet mopperen op die Lite Ashjes hoor!

Henri H
29 augustus 2010, 23:08
Ok, je vindt die dots dus niet mooi/passen, ik begreep je niet zo goed (heb ik wel vaker last van :makeup:), het was mij nog niet eens opgevallen eerlijk gezegd.
Het is een redelijk subtiele "versiering" vind ik.

Vanavond heb ik er weer wat op gespeeld.
Met clean tokkelwerk e.d. klinkt ie echt heel mooi, precies zoals ik het me had voorgesteld, maar de D-snaar klinkt veel dunner dan de andere snaren, vooral de A-snaar klinkt lekker dik.
Nog een nadeeltje vind ik de brug; de schroefjes van de zadels prikken in m'n hand, misschien een beetje licht bewerken met een fijn schuurpapiertje?

joskedentweede
30 augustus 2010, 19:49
Ik heb hetzelfde als Mitch, die dots zijn ook iets te bling voor mij.
Maar ik kan aannemen dat ze op foto wat meer opvallen! Het blijft een prachtexemplaar!

Henri H
30 augustus 2010, 23:23
OK, die dots zijn misschien een beetje jammer, neemt niet weg dat de Tele als een tiet klinkt :rockon:, heb hem wat onderhanden gehad, zadeltjes wat hoger en geïntoneerd. Nu klinkt ie zeker niet meer dun, maar precies zoals ik het me had voorgesteld! Wat een ding zeg! Een Tele is wel degelijk aan mij besteed blijkt maar weer, nu wil ik een "echte"! :p

Hendriks
30 augustus 2010, 23:39
Wat is een echte?

Henri H
31 augustus 2010, 08:03
Wat is een echte?

Zoiets:

http://i60.photobucket.com/albums/h39/guitarbug/79tele.jpg

Ik weet niet of een "echte" nog beter gaat klinken en spelen, maar nu gaat het ook om het mojo-gehalte. :cooler:

Ik heb wel 's gehoord dat als je eenmaal "aan de Tele bent", je er niet meer vanaf komt, of valt dat wel mee?

De brug prikt ook niet meer in m'n hand, omdat de zadeltjes wat hoger gezet zijn, en de schroefjes dus minder uitsteken.

Midwolda
31 augustus 2010, 08:15
Ik heb wel 's gehoord dat als je eenmaal "aan de Tele bent", je er niet meer vanaf komt, of valt dat wel mee?
Dat valt, wat mij betreft, wel mee. Heb een tijdje terug een Tele gehad.
Ik vind de body-vorm niet mooi (lomp, eigenlijk) en qua toon is het mij te dun.
Doe mij maar een vette Strat blues sound, of een set goede humbuckers in een ES-type.
En dan natuurlijk het liefst over over een Fender buizenversterker, net over het randje.
Misschien ga ik nog wel eens een Thinline met twee HB's proberen... :chicken:
ik heb namelijk wel groot respect voor het imago en de historie van de Tele.

Hendriks
31 augustus 2010, 08:29
Ik weet niet of een "echte" nog beter gaat klinken en spelen, maar nu gaat het ook om het mojo-gehalte. :cooler:

Ik heb wel 's gehoord dat als je eenmaal "aan de Tele bent", je er niet meer vanaf komt, of valt dat wel mee?

De brug prikt ook niet meer in m'n hand, omdat de zadeltjes wat hoger gezet zijn, en de schroefjes dus minder uitsteken.

Ze klinken allemaal anders , kwestie van smaak , dat van dat "mojo"kan ik beamen , ik kan mijn ogen niet meer afhouden van mijn 52 RI .
Dat mag best meetellen.

Henri H
3 september 2010, 16:24
Het was mooi weer, dus ff nieuwe snaren erop gelegd, en wat foto's gemaakt.
Ze zijn wel aardig gelukt vin' ik zelf. :ok:

http://lh4.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TIEB_XO12rI/AAAAAAAAAEY/8XZ05pf3y8Q/s1024/P1040231.JPG

http://lh5.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TIECRQ9SjnI/AAAAAAAAAEg/1mx7Z32I06Y/s1024/P1040233.JPG

http://lh6.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TIECRkOSHnI/AAAAAAAAAEo/aF73ekd9sMc/s1024/P1040235.JPG

http://lh4.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TIECczZfvNI/AAAAAAAAAE8/eJP-T1igH6Y/s1024/P1040240.JPG

De rest kun je hier (http://picasaweb.google.com/103680526101007712561/FenderLiteAshTelecaster#) bekijken.

Woensdag avond is ie trouwens mee geweest de oefenruimte in.
Dat is me prima bevallen, het geluid wat deze gitaar produceert past erg goed bij de meeste nummers die wij spelen, en ook elke stand van de PU-switch is erg bruikbaar.

Happy playin' :cheerup:

Hendriks
3 september 2010, 16:29
Mooi stukkie hout ook , ik bang dat het virus jou te pakken heeft , er is geen weg terug.

Henri H
3 september 2010, 16:35
Haha, 'k ben er ook bang voor.... :chicken:

Henri H
5 september 2010, 21:10
Ik heb het één en ander gegoogled, maar kon eigenlijk niks vinden.
Weet iemand hoe ik a.d.h. van het serie nummer kan kijken hoe oud mijn Tele is?
Op de Fender-site (http://www.fender.com/support/usa_instruments.php) staat er bijzonder weinig over vermeld, en ze worden niet meer gemaakt?
Ik lees wel veel positieve reviews over de Lite Ash'es, ook over de Strat varianten.

Mijn serie nummer:

http://lh6.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TIECR5s57uI/AAAAAAAAAEs/HuQIssrl4nI/s1024/P1040236.JPG

Hendriks
5 september 2010, 21:26
Ik denk dat de hals even eraf moet , is niets over te vinden op het net.

nickofzo
5 september 2010, 21:28
dat je de snaren zo afknipt op een nieuwe gitaar:stop:

macwilliams
5 september 2010, 21:28
Wanneer hij helemaal in originele toestand is kun je naar aanleiding van je potmeters ook de datum redelijk goed achterhalen.

Hendriks
5 september 2010, 21:37
dat je de snaren zo afknipt op een nieuwe gitaar:stop:

Niet nodig : snaren wat losser , capo op de eerste fret , schroeven los , datum checken en vise-versa.

geert1976
5 september 2010, 21:56
Gefeliciteerd met deze mooie Koreaan.

De Fenders zijn, als ik het goed heb, gemaakt door Cort.
Serienummer ziet eruit als een serienummer, volgens Cort methode zou die van jou uit 2006 zijn (serienummer is 06******)

Draai de hals maar eens los, zowel in de pocket als op de hiel zul je het bouwjaar vinden

nickofzo
5 september 2010, 22:01
Niet nodig : snaren wat losser , capo op de eerste fret , schroeven los , datum checken en vise-versa.

sorry voor mijn onduidelijkheid :soinnocent: ik bedoelde gewoon dat de snaren slordig afgeknipt zijn:sssh:

Henri H
5 september 2010, 22:54
Ik denk dat de hals even eraf moet , is niets over te vinden op het net.


Wanneer hij helemaal in originele toestand is kun je naar aanleiding van je potmeters ook de datum redelijk goed achterhalen.


Gefeliciteerd met deze mooie Koreaan.

De Fenders zijn, als ik het goed heb, gemaakt door Cort.
Serienummer ziet eruit als een serienummer, volgens Cort methode zou die van jou uit 2006 zijn (serienummer is 06******)

Draai de hals maar eens los, zowel in de pocket als op de hiel zul je het bouwjaar vindenOK, bedankt voor de info, wist niet dat de datum ook in de pocket/hiel te vinden is.
Dat van die potmeters wist ik wel, maar niet aan gedacht...
Ik had wel ergens gelezen dat de productie v.d. Koreaanse Tele's in 2006 gestopt zou zijn. Ik ga er maar vanuit dat ie uit 2006 komt, dat komt wel aardig overeen met de info v.d. vorige eigenaar, die vertelde dat hij hem ongeveer 2 jaar geleden had gekocht. Dan heeft ie iets van 2 jaar in de winkel gehangen waarschijnlijk.


sorry voor mijn onduidelijkheid :soinnocent: ik bedoelde gewoon dat de snaren slordig afgeknipt zijn:sssh:Hoezo?
Ik knip ze altijd zo af, ook op m'n "oude" gitaren.
Wat is daar mis mee? :???:

nickofzo
5 september 2010, 23:02
mijn persoonlijke voorkeur zegt me dat ik de snaren helemaal bij het begin afknip dus zodat je geen stukjes meer overhoud:seriousf:

misschien komt het doordat ik zelf pietje precies ben met het oplappen van de gitaar:P ik bedoel "spelen" gaat t eigenlijk om :blast:

Henri H
5 september 2010, 23:17
Ah, ok.
Ik vind dat ik ze nog wel redelijk consequent op dezelfde lengte heb afgeknipt, en tijdens het spelen heb ik er geen last van zo.
Het is ook een voordeel dat de uiteindes iets langer zijn, want dan kun je de snaren er makkelijker af krijgen als je ze wilt vervangen.
Ik gebruik dan vaak een tangetje, en druk de snaren terug door het gaatje.
Met een korter uiteinde gaat dat lastiger.
Zonder tangetje, met je vingers dus, prikken de snaren nogal 's pijnlijk in je vingers.

spirit
5 september 2010, 23:58
Volgens mij beginnen alle serienummers bij Fender met een letter, dan zou het dus zijn: O6****** ipv 06******

geert1976
6 september 2010, 00:14
Volgens mij beginnen alle serienummers bij Fender met een letter, dan zou het dus zijn: O6****** ipv 06******

Dat geld niet voor de Koreanen van Cort, wel voor de Japanse uitvoeringen van Fender, zover ik weet

Henri H
16 september 2010, 16:25
Zo, wat een fijne zaak is dat toch, Thomann, zaterdag besteld en nu al binnen, een mooie tweed koffer voor de Tele.
'k heb er ook gelijk een tweed strap bij gedaan (en wat snaren en nog een Pat Metheny strap. Ik ben weer happy (voor eventjes;)). :cheerup:

http://lh5.ggpht.com/_tg2m_JiG_wQ/TJInKMVmCpI/AAAAAAAAAHY/htEWh4vOFQQ/s1024/P1040359.JPG

JeroenSchaaf
16 september 2010, 16:38
Mooi! Ziet er mooi uit zo bij elkaar!

Hoe zijn die Koffers van Thomann? beetje ok spul? ik zit er ook aan te denken om één te bestellen voor me Squiert.

Henri H
16 september 2010, 16:48
Eerste indruk is best goed! Zeker voor €44,-! Daar kan ik hem zelf niet voor maken.
De koffer moet zich nog wel bewijzen natuurlijk, maar hij ziet er redelijk goed afgewerkt en solide uit.
De Tele past er ook erg goed in.

Henri H
9 oktober 2010, 18:26
Vandaag ben ik naar Vriese in Doetinchem geweest, omdat ik 's wilde kijken of een Amerikaanse Tele wat voor me zou zijn.
Niet omdat de Koreaan niet bevalt, integendeel, maar als een Koreaanse Tele al zo goed is, hoe goed zal een USA dan wel niet zijn, zoiets was mijn idee.

Mijn voorkeur lag bij een USA Standard, omdat die ook 22 frets heeft, en bovendien is die leverbaar in veel verschillende kleuren, waaronder natural, wat ik eigenlijk het mooist vind.
De prijs van een USA Standard (rond de €1100,-) is ook nog zeer vriendelijk vergeleken bij de '52 RI (dikke €1600,-), waar ik ook wel een zwak voor heb, en ook even getest heb.
Ik had m'n eigen Koreaantje meegenomen en heb veel geswitched om tot een goede vergelijking te komen.
De amp waarover ik getest heb was een Mesa Boogie Stiletto Deuce II.
Zelf heb ik een Deuce I.
Het cabinet was een 4x12 Mesa Rectifier. Geen slecht cabinet, maar de V30 speakers zijn niet mijn ding. Zelf gebruik ik G12-65's in zowel m'n 2x12 als m'n 4x12.

Hier mijn bevindingen:

- USA Standard
Toen Job (de behulpzame medewerker van Vriese) hem voor me stemde hoorde ik het eigenlijk direct al: veel te dunne sound, en ook toen ik er zelf op speelde, vond ik hem wat "dunnetjes" klinken, en ook erg veel hoog wat er uit, vooral het brug-element kwam. Ik heb hem echt een dik kwartier de kans gegeven, maar uiteindelijk maar terug gehangen.
Het is geen slechte gitaar, speelde best goed, maar dit gaat 'm niet worden!

- '52 RI
Deze gitaar heeft natuurlijk DE looks, en de afwerking is ook nog 's een beetje beter dan bij de Standard.
Qua sound vond ik hem ook best goed, kan wel tegen mijn Koreaan op, maar de hals vond ik op de één of ander manier erg stroef spelen, beetje plakkerige lak.
Wellicht dat dit makkelijk te verhelpen is, maar voor zo'n bedrag moet de gitaar gewoon direct goed zijn vind ik.
Bovendien zou ik echt dat 22e fretje gaan missen.
Overall een beter klinkende gitaar dan de USA Standard, maar niet beter dan mijn Koreaan vond ik.

- '63 Custom Shop Tele
Puur omdat het kon heb ik nog even een '63 Custom Shop met rosewood toets, en een mooie blonde (crême wit?) kleur getest.
Deze gitaar was echt wel een klasse apart, dat voelde je direct, erg mooi ding, licht van gewicht, en hij klonk ook het beste van allemaal vond ik.
Alleen de prijs (dik €2600,-) is gewoon te hoog, dat zag en hoorde ik er niet aan af, en voor zover ik met mijn beperkte Telecaster-kennis kon beoordelen, klonk en speelde de '63'er niet veel beter dan mijn zeer dierbare Koreaan die voorlopig lekker bij me blijft. :lovelove:

Uiteindelijk ben ik de winkel uitgelopen met een hele mooie Juan Salvador 7/8 klassieke gitaar voor m'n zoontje, maar zelf vind ik het ook wel leuk. :sssh:

Goeiemorgen
9 oktober 2010, 19:26
haha dat einde toch maar zoon 7/8.

Hendriks
9 oktober 2010, 20:04
Mischien dat een American Ash iets voor jou is. Dit is een kruizing tussen een Standaard en een 52 RI , Ash bodie , 22 frets , 9.5 radius , medium frets.
Ze worden niet meer gemaakt ,maar zo nu en dan komt er op MP 1 voorbij.
Deze is van mij geweest:


http://img59.imageshack.us/img59/8826/ashtele001.jpg

o.a. herkenbaar aan de 1 laags slagplaat ,maar dan wel met 8 schroeven en de brug van de Standaard.

Henri H
9 oktober 2010, 20:45
Dat van die brug op de Standard is me niet opgevallen, dacht dat dat gewoon hetzelfde was als bij de '52 en '63.

Trouwens, op de Fender site staat de American Deluxe Tele Ash, en ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de jouwe (ex).

http://www.fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0119502750_xl.jpg

Helaas hadden ze die niet op voorraad bij Vriese....

Hendriks
9 oktober 2010, 20:48
Dat van die brug op de Standard is me niet opgevallen, dacht dat dat gewoon hetzelfde was als bij de '52 en '63.

Trouwens, op de Fender site staat de American Deluxe Tele Ash, en ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de jouwe (ex).

http://www.fender.com/themes/products/images/prod_images/guitars/0119502750_xl.jpg

Helaas hadden ze die niet op voorraad bij Vriese....

Die lijkt erop , die heeft noiseless pickups en een iets andere hals .

Henri H
9 oktober 2010, 20:53
Klopt, 9.5" radius hals:


Fingerboard Radius: 9.5"-14" Compound Radius (241mm-355.6mm)
Fret Size: Medium Jumbo

geert1976
10 oktober 2010, 13:38
Vandaag ben ik naar Vriese in Doetinchem geweest, omdat ik 's wilde kijken of een Amerikaanse Tele wat voor me zou zijn.
Niet omdat de Koreaan niet bevalt, integendeel, maar als een Koreaanse Tele al zo goed is, hoe goed zal een USA dan wel niet zijn, zoiets was mijn idee.

Mijn voorkeur lag bij een USA Standard, omdat die ook 22 frets heeft, en bovendien is die leverbaar in veel verschillende kleuren, waaronder natural, wat ik eigenlijk het mooist vind.
De prijs van een USA Standard (rond de €1100,-) is ook nog zeer vriendelijk vergeleken bij de '52 RI (dikke €1600,-), waar ik ook wel een zwak voor heb, en ook even getest heb.
Ik had m'n eigen Koreaantje meegenomen en heb veel geswitched om tot een goede vergelijking te komen.
De amp waarover ik getest heb was een Mesa Boogie Stiletto Deuce II.
Zelf heb ik een Deuce I.
Het cabinet was een 4x12 Mesa Rectifier. Geen slecht cabinet, maar de V30 speakers zijn niet mijn ding. Zelf gebruik ik G12-65's in zowel m'n 2x12 als m'n 4x12.

Hier mijn bevindingen:

- USA Standard
Toen Job (de behulpzame medewerker van Vriese) hem voor me stemde hoorde ik het eigenlijk direct al: veel te dunne sound, en ook toen ik er zelf op speelde, vond ik hem wat "dunnetjes" klinken, en ook erg veel hoog wat er uit, vooral het brug-element kwam. Ik heb hem echt een dik kwartier de kans gegeven, maar uiteindelijk maar terug gehangen.
Het is geen slechte gitaar, speelde best goed, maar dit gaat 'm niet worden!

- '52 RI
Deze gitaar heeft natuurlijk DE looks, en de afwerking is ook nog 's een beetje beter dan bij de Standard.
Qua sound vond ik hem ook best goed, kan wel tegen mijn Koreaan op, maar de hals vond ik op de één of ander manier erg stroef spelen, beetje plakkerige lak.
Wellicht dat dit makkelijk te verhelpen is, maar voor zo'n bedrag moet de gitaar gewoon direct goed zijn vind ik.
Bovendien zou ik echt dat 22e fretje gaan missen.
Overall een beter klinkende gitaar dan de USA Standard, maar niet beter dan mijn Koreaan vond ik.

- '63 Custom Shop Tele
Puur omdat het kon heb ik nog even een '63 Custom Shop met rosewood toets, en een mooie blonde (crême wit?) kleur getest.
Deze gitaar was echt wel een klasse apart, dat voelde je direct, erg mooi ding, licht van gewicht, en hij klonk ook het beste van allemaal vond ik.
Alleen de prijs (dik €2600,-) is gewoon te hoog, dat zag en hoorde ik er niet aan af, en voor zover ik met mijn beperkte Telecaster-kennis kon beoordelen, klonk en speelde de '63'er niet veel beter dan mijn zeer dierbare Koreaan die voorlopig lekker bij me blijft. :lovelove:

Uiteindelijk ben ik de winkel uitgelopen met een hele mooie Juan Salvador 7/8 klassieke gitaar voor m'n zoontje, maar zelf vind ik het ook wel leuk. :sssh:

Herkenbaar dit verhaal.

Dit heb ik dus met mijn Vester 57 Strat (elzenbody, one piece maple hals, bigblock trem, etc.) welke een goede kopie is.

Deze strat heeft ervoor gezorgd dat ik geen USA Fender strat koop, waarom?
Hij klinkt gewoon als een Fender, maar speelt vooral erg lekker, sublieme hals.

Vrijdagavond was een stadsgenoot van jouw bij mij op bezoek en die heeft zelf meerdere strats (ook USA) en die was ook danig onder de indruk van de gitaar, zowel de afwerking, maar ook zeker de sound, hij vond die zeer goed en identiek aan de Fender Strat.

Geld ook voor mijn Tele's, mij Koreaanse Squier Pro-tone thin-line Tele, is zeker niet minder dan mijn USA HW1 tele.
Ik heb laatst nog even op een Squier CV thinline gespeeld en een MIM thin-line Tele en deze kwamen beide niet in de buurt van mijn Pro-Tone, zowel qua tone, geluid en afwerking niet, dus snel teruggehangen.

oh ja, mijn Pro-Tone Tele heeft een Ash body en is gebouwd door Cort Korea, dus eigenlijk een neefje van jouw tele;)

Henri H
10 oktober 2010, 20:30
Ha!, toch prettig dat mijn bevindingen toch enigszins gegrond zijn. :)
Natuurlijk moet je altijd uitgaan van je eigen bevindingen en ervaring, maar als het bevestigd wordt door iemand, dan geeft je dat toch wat meer vertrouwen.

Over Koreanen gesproken, mijn broer had een Koreaanse Epi LP, prachtig ding, op de headstock na, maar dat hebben de meeste Epi LP's.
Jij met je Vester/Cort, en dan vandaag die Burny op Ebay.
Ik heb de indruk dat Koreaanse gitaren over het algemeen prima dingen zijn, misschien wel net zo goed als Mexicanen, Japanners, en in veel gevallen ook USA's.

geert1976
11 oktober 2010, 01:05
Ha!, toch prettig dat mijn bevindingen toch enigszins gegrond zijn. :)
Natuurlijk moet je altijd uitgaan van je eigen bevindingen en ervaring, maar als het bevestigd wordt door iemand, dan geeft je dat toch wat meer vertrouwen.

Over Koreanen gesproken, mijn broer had een Koreaanse Epi LP, prachtig ding, op de headstock na, maar dat hebben de meeste Epi LP's.
Jij met je Vester/Cort, en dan vandaag die Burny op Ebay.
Ik heb de indruk dat Koreaanse gitaren over het algemeen prima dingen zijn, misschien wel net zo goed als Mexicanen, Japanners, en in veel gevallen ook USA's.

De Koreanen zijn zeker in staat om hele goede gitaren te bouwen, dat deden ze in de jaren 80 en 90 al en doen ze nu nog:ok:

macwilliams
2 januari 2011, 20:36
Dankzij dit topic moest en zou ik er ook een hebben,hebben,hebben!!!
Mommy i want one, gotta have it!!


Maar zonder dollen.
Tijdens de Ijsseldeltablues meeting heb ik deze Tele mogen proberen op mijn eigen amp en speaker, en hij heeft me overtuigd van de kwaliteit dat lite ash als bodyhout heeft. En dan houd je MP maar weer in de gaten en komt er een tegen welke je wel wilt hebben. En zo geschiedde, de biedingen waren laag, ik mailde met een goed bod en hij accepteerde.

Dit is de eerste gitaar die ik laat opsturen die meer dan €100,- heeft gekost. Dat is wel een grooooooot risico. Maar ik heb nog wel wat vertrouwen.

En nu ga ik voor de brievenbus liggen.

michaelsteen
2 januari 2011, 20:58
Die zag ik ook staan idd, mooi ding. Good luck in ieder geval...via de post werken met wat grotere bedragen lijkt me toch altijd tricky.

macwilliams
2 januari 2011, 21:17
Die zag ik ook staan idd, mooi ding. Good luck in ieder geval...via de post werken met wat grotere bedragen lijkt me toch altijd tricky.

Nou ik heb netjes eerst zijn adres gekregen, daarna ben ik pas begonnen over verzenden. Ook heb ik al telefonisch contact gehad, leek allemaal wel te vertrouwen.

We zien wel.

Ik heb je mail beantwoord met een wedervraag. Stuur anders een PM.

Henri H
2 januari 2011, 21:59
Ik ben benieuwd Willem.

Ik hoop voor je (ga er eigenlijk gewoon vanuit) dat ie net zo goed is als de mijne.
Gefeliciteerd alvast, ik heb 'm zien staan op MP, ziet er goed uit!

macwilliams
2 januari 2011, 22:15
Zodra ik hem heb zal ik hem hier posten.


En bij de volgende Ijsseldeltablues congres gaat deze mee!
Kunnen we 1:1 vergelijken. :)

Jasper.
2 januari 2011, 22:52
Je bent lekker bezig Willem! Alweer een tele. :ok: Ben benieuwd.

geert1976
2 januari 2011, 22:54
Gefeli Willem, alweer een Tele.

Nu je een paar Tele's hebt, stem er eentje in open G, kun je af en toe lekker Stones spelen.:ok:

richwoodplayer
2 januari 2011, 22:59
damn!
en ik maar sparen en sparen, en hij koopt er zo eventjes een tele bij, haha!:seriousf:
shit, gas gas gas!
werken werken!

macwilliams
2 januari 2011, 23:13
Je bent lekker bezig Willem! Alweer een tele. :ok: Ben benieuwd.
Dit was weer een mazzeltje hoor, maar niet te goedkoop!


Gefeli Willem, alweer een Tele.

Nu je een paar Tele's hebt, stem er eentje in open G, kun je af en toe lekker Stones spelen.:ok:
dat wil ik nog wel leren :)


damn!
en ik maar sparen en sparen, en hij koopt er zo eventjes een tele bij, haha!:seriousf:
shit, gas gas gas!
werken werken!
je weet niet half hoe moeilijk ik het heb. Steeds maar weer kôpeuhhh enzo en dat is heul zwaar.

Maar, de squier was te goedkoop om te laten staan, de Boston lag in onderdelen en was maar een paar tientjes, de mex is een omruildeal geweest. En deze kocht ik echt bij vrijwillige keus, die anderen moest ik kopen.


Dat snappen jullie wel



Toch?

richwoodplayer
2 januari 2011, 23:14
mjuah, voor deze ene keer begrijp ik het plots! :seriousf:

geert1976
2 januari 2011, 23:26
Dit was weer een mazzeltje hoor, maar niet te goedkoop!


dat wil ik nog wel leren :)



simpel, lage E eraf , de A downtunen naar D, G blijft hetzelfde, B Blijft hetzelfde en de hoge E downtunen naar D dan heb de tele precies zoals Keith hem gestemd heeft:ok:

is ook een leuke stemming om slide te spelen

Jasper.
2 januari 2011, 23:34
Dit was weer een mazzeltje hoor, maar niet te goedkoop!


Hehe, jij ook wel eens met je mazzeltjes! Maar ik weet geen ander die ik het meer gun. Jij gunt een ander ook wel eens een mazzeltje ten koste van jezelf.

Ik heb van de week mijn strat ook in open G gezet voor een Stone nummer. Alleen de laagste snaar er wel op gelaten. Kon Can't you hear me knocking niet uit mijn hoofd krijgen. Had ik op tv gehoord ofzo. Nu heb ik hem weer in mijn hoofd :S

geert1976
2 januari 2011, 23:46
Hehe, jij ook wel eens met je mazzeltjes! Maar ik weet geen ander die ik het meer gun. Jij gunt een ander ook wel eens een mazzeltje ten koste van jezelf.

Ik heb van de week mijn strat ook in open G gezet voor een Stone nummer. Alleen de laagste snaar er wel op gelaten. Kon Can't you hear me knocking niet uit mijn hoofd krijgen. Had ik op tv gehoord ofzo. Nu heb ik hem weer in mijn hoofd :S

Laat de Stones puristen het maar niet lezen, dat de lage E er nog op zit:seriousf::seriousf:

Ach gitaren zat en heb nu een Tele gewoon standaard in open G staan en ja de lage E is eraf (anders krijg ik op mijn donder van Morio66).
Een luxe dat wel...

Jasper.
2 januari 2011, 23:50
Laat de Stones puristen het maar niet lezen, dat de lage E er nog op zit:seriousf::seriousf:

Ach gitaren zat en heb nu een Tele gewoon standaard in open G staan en ja de lage E is eraf (anders krijg ik op mijn donder van Morio66).
Een luxe dat wel...

:seriousf::seriousf:

Ja dan is het makkelijk. Maar zoveel gitaren heb ik niet en ik moet hem gewoon weer makkelijk in standaart stemming kunnen zetten. Zelf ben ik niet zo'n Stones fan. Het meeste vind ik niets aan maar ze hebben er een paar verdomd goeie nummers bij zitten vind ik.

geert1976
2 januari 2011, 23:55
:seriousf::seriousf:

Ja dan is het makkelijk. Maar zoveel gitaren heb ik niet en ik moet hem gewoon weer makkelijk in standaart stemming kunnen zetten. Zelf ben ik niet zo'n Stones fan. Het meeste vind ik niets aan maar ze hebben er een paar verdomd goeie nummers bij zitten vind ik.

Tja één Tele (de USA HW-1) gebruik ik regelmatig in de oefenruimte die staat gewoon gestemd, de Pro-Tone thin-line heb ik in open G gezet.:ok:

HUESSEN
3 januari 2011, 00:33
simpel, lage E eraf , de A downtunen naar D, G blijft hetzelfde, B Blijft hetzelfde en de hoge E downtunen naar D dan heb de tele precies zoals Keith hem gestemd heeft:ok:

is ook een leuke stemming om slide te spelen


Mis ik nou de oorspronkelijke D snaar of zie ik het niet??

geert1976
3 januari 2011, 00:43
Mis ik nou de oorspronkelijke D snaar of zie ik het niet??

Sorry:

open G: D-G-D-G-B-G

dus: E->D, A->G, D=D, G=G, B=B, E->D

HUESSEN
3 januari 2011, 00:47
Sorry:

open G: D-G-D-G-B-G

Ik word Gek!! Nou zie ik weer een snaar teveel als de lage E eraf zou zijn.

D-G-D-B-D??

geert1976
3 januari 2011, 01:03
Ik word Gek!! Nou zie ik weer een snaar teveel als de lage E eraf zou zijn.

D-G-D-B-D??

Nee: open G: D-G-D-G-B-G en Keith laat de lage E weg, dan houdt je G-D-G-B-G over

Misschien had ik het even iets duidelijker neer moeten zetten:ok:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/keith_richards.jpg