PDA

View Full Version : Hohner Orgaphone?



telecastermaster
28 augustus 2010, 21:53
Ik zie op Ebay duitsland regelmatig Hohner Orgaphone versterkers langskomen.
Deze dus: http://cgi.ebay.de/HOHNER-Orgaphone-Vollrohre-Verstarker-Originalzustand-/110578497853?pt=Amps

Kent iemand deze versterker? Is het wat?
Het lijkt mij een orgelversterker, maar het zijn wel volledige buizenversterkers.
Het bedieningspaneel maakt niet zo overzichtelijk indruk....;)

Volgens mij zijn er trouwens verschillende typen.

nico verduin
28 augustus 2010, 23:12
lijken verrekt veel op de Schaller KV serie.

GretschGuy
29 augustus 2010, 02:11
Vooral ontwikkeld voor accordeon. Doorgaans niet veel soeps voor gitaar. Ik ben er in elk geval nooit één tegen gekomen die goed klonk. Clean wel OK voor jazz. Maar weinig headroom. En de oversturing klinkt afgrijselijk. Van het niveau: zo gruwelijk dat het bijna grappig is.

Bovendien meestal vol buizen die in de jaren vijftig al niet erg gangbaar waren. Dus vervangende exemplaren zal je bij je plaatselijke muziekhandel niet aantreffen.

Guinness
6 september 2010, 20:44
Een vriend van mij gebruikt die voor bluesharp. Daar is die dus ook geweldig voor.

geert1976
6 oktober 2010, 15:19
Vooral ontwikkeld voor accordeon. Doorgaans niet veel soeps voor gitaar. Ik ben er in elk geval nooit één tegen gekomen die goed klonk. Clean wel OK voor jazz. Maar weinig headroom. En de oversturing klinkt afgrijselijk. Van het niveau: zo gruwelijk dat het bijna grappig is.

Bovendien meestal vol buizen die in de jaren vijftig al niet erg gangbaar waren. Dus vervangende exemplaren zal je bij je plaatselijke muziekhandel niet aantreffen.

Ik heb een Orgaphon 16 ,vol buizen thuis staan, prima ampje voor clean singlecoil geluid.

In mijn hohner zitten gewone EL84 buizen, 6 in totaal, 2 voorbuizen, 2 eindbuizen en 2 buizen voor de reverb geloof ik.

Mijn Orgaphon dateerd uit 1965-66, of deze modellen in de jaren 50 al maakte vraag ik mij ten zeerste af, de versterker in de advertentie is zeker geen jaren 50 amp, maar meer mid 60's zoals de mijne.

Ik ben overigens wel erg tevreden met mijn amp, sluit mijn Fenders er altijd op aan.
Zoals gezegd geen scheurversterker, maar wel mooi clean en de mijne heeft ook nog eens een goede reverb.

de aan/uit schakelaars bij deze dingen zijn wel gammel en levensgevaarlijk, die van mij is vervangen, ze hebben tevens stand-by schakelaar