PDA

View Full Version : Hoe bouw je pedaal in gitaar?



GlobalWarming
28 augustus 2010, 17:40
Beste mensen,

Hoe bouw je eigenlijk een pedaal in je gitaar? Mensen die het liedje "Spirit in the sky - Norman Greenbaum" kennen kunnen mij verder helpen. Ik ben aan het onderzoeken wat voor fuzz het is dat het typische geluid geeft. Toen kwam ik dit tegen :


According to one source[1] and to DaShiell, Greenbaum used a Fender Telecaster with a fuzz box built into the body to generate the song's characteristic guitar sound
source: http://en.wikipedia.org/wiki/Spirit_in_the_Sky

Ik vroeg mij af wat voor fuzz het dan ook is, ik heb een big muff maar die klinkt totaal anders dan de sound in het liedje ... en daarbij hoe bouw je een pedaal in je gitaar?

titzenpitzer
28 augustus 2010, 17:43
Interessant, ik loop al een tijdje met het idee rond om mijn oc2 in men gitaar in te bouwen...(vet lied btw)

GlobalWarming
28 augustus 2010, 17:45
Interessant, ik loop al een tijdje met het idee rond om mijn oc2 in men gitaar in te bouwen...(vet lied btw)

Super vet lied, op youtube hoor je de fuzz niet zo goed als je het opzoekt, maar ik het liedje hier op mijn pc staan en die fuzz is echt vet !

Dirk_Hendrik
28 augustus 2010, 18:13
Smaakt meer naar een fuzz in de categorie van de Shin Ei FY2 achtigen. Zo'n scheet in een jampotje zeg maar.

Swan
28 augustus 2010, 18:47
Ruimte maken in je gitaar voor het circuitboard en 9v batterij, aansluiten maar.. wel veel gedoe voor weinig toegevoegde waarde, waarom zou je een octaver of een fuzz in je gitaar willen hebben, draai je de hele tijd aan de knoppen?

Mitch
28 augustus 2010, 19:11
Smaakt meer naar een fuzz in de categorie van de Shin Ei FY2 achtigen. Zo'n scheet in een jampotje zeg maar.
Mee eens dat het in die hoek klinkt, maar niet mee eens dat dat het als een scheet in een jampot klinkt :D
Het heeft echter geen enkele meerwaarde om een fuzz in je gitaar in te bouwen voor een dergelijk nummer. Als je nou een Muse tributeband begint, oké, maar voor dit is het zinloos.

Fireburst
28 augustus 2010, 19:24
Als je nou een Muse tributeband begint, oké, maar voor dit is het zinloos.
Zoek daar maar eens een zanger voor... + hij moet nog een stukje kunnen spelen ook dan ! :stop:

Mitch
28 augustus 2010, 19:34
Alsof die zang moeilijk is :???: Zeker voor het oudere werk: keel dichtknijpen, amechtig inademen en klaar is kees.

GlobalWarming
28 augustus 2010, 20:56
Smaakt meer naar een fuzz in de categorie van de Shin Ei FY2 achtigen. Zo'n scheet in een jampotje zeg maar.

Bedankt ga eens demo bekijken op jijbuis ...


Het heeft echter geen enkele meerwaarde om een fuzz in je gitaar in te bouwen voor een dergelijk nummer.

Ik vroeg me mij alleen maar af hoe je het doet, ik heb toch niet gezegd: "Ik wil een fuzz in mijn gitaar bouwen."

Mitch
28 augustus 2010, 21:09
Bij nalezen van de openingspost: inderdaad, dat doe je niet. Je stelt twee vragen en allebei stel je die twee keer, door elkaar heen. Bij snel lezen geeft het dan de indruk dat je denkt dat het nodig is om een fuzz in je gitaar in te bouwen om precies die sound te krijgen.
Verder kun je van alles inbouwen. Voor een tentoonstelling heeft mijn plaatselijke gitaarbouwer ook wel eens een iPod in een gitaar ingebouwd. En kijk eens op Manson guitars, de bouwer voor Bellamy. Je krijgt geen bouwproces te zien, maar krijgt wel een indruk hoe het er uitziet. Aan de achterkant dan dus een iets grotere control cavity om ruimte te bieden aan de printplaat. Of denk eens aan de Gibson RD of de Line6 VariAx, daar zit ook een printplaat in van heb ik jou daar.

GlobalWarming
28 augustus 2010, 21:14
Bij nalezen van de openingspost: inderdaad, dat doe je niet. Je stelt twee vragen en allebei stel je die twee keer, door elkaar heen. Bij snel lezen geeft het dan de indruk dat je denkt dat het nodig is om een fuzz in je gitaar in te bouwen om precies die sound te krijgen.
Verder kun je van alles inbouwen. Voor een tentoonstelling heeft mijn plaatselijke gitaarbouwer ook wel eens een iPod in een gitaar ingebouwd. En kijk eens op Manson guitars, de bouwer voor Bellamy. Je krijgt geen bouwproces te zien, maar krijgt wel een indruk hoe het er uitziet. Aan de achterkant dan dus een iets grotere control cavity om ruimte te bieden aan de printplaat. Of denk eens aan de Gibson RD of de Line6 VariAx, daar zit ook een printplaat in van heb ik jou daar.

Ja mijn posts zijn soms een wirwar, ben zelfs soms wat in de war. Bedankt voor de info. Van muse had ik al al gezien en gelezen en gehoord, hij heeft het er ook ingebouwd.

Heb trouwens dat chinese fuzz ding opgezocht, klinkt echt niet als het liedje, veel te metal achtig denk ik, maar denk dat het een naald in een hooiberg zoeken is omdat er moet worden rekening gehouden worden met zoveel factoren; gitaar, versterkers, pick ups, andere effecten, instellingen van de fuzz, etc...

Mitch
28 augustus 2010, 21:19
Tegenwoordig is alles Chinees, vroeger was alles Japans ;)
Ik heb dat ding zelf gehad en ik denk dat je er een heel eind mee komt. Zeker niet metal. De fuzz in de fuzzwah van Shin-Ei, die wel. Maar de FY2 is veel meer mellow. Maar goed, je vindt ze niet zo makkelijk en ze hebben een volume drop.

GlobalWarming
28 augustus 2010, 21:23
Tegenwoordig is alles Chinees, vroeger was alles Japans ;)
Ik heb dat ding zelf gehad en ik denk dat je er een heel eind mee komt. Zeker niet metal. De fuzz in de fuzzwah van Shin-Ei, die wel. Maar de FY2 is veel meer mellow. Maar goed, je vindt ze niet zo makkelijk en ze hebben een volume drop.

Aah, ik zat met de fuzzwah dacht dat het dezelfde was. Je die volume drop heb ik ook met de Bigmuff denk ik ... irritant !

titzenpitzer
29 augustus 2010, 00:17
Ruimte maken in je gitaar voor het circuitboard en 9v batterij, aansluiten maar.. wel veel gedoe voor weinig toegevoegde waarde, waarom zou je een octaver of een fuzz in je gitaar willen hebben, draai je de hele tijd aan de knoppen?

Nope, er is eigenlijk maar één bepaalde setting die ik vet vind, vandaar. Veel moeite lijkt het me eigenlijk niet, aangezien ik speel op een thinline en er (denk ik) dus genoeg ruimte is. Dat samen met een phase-out en een bigsby: toekomstplannen :cooler:

caliban
29 augustus 2010, 00:47
Nope, er is eigenlijk maar één bepaalde setting die ik vet vind, vandaar. Veel moeite lijkt het me eigenlijk niet, aangezien ik speel op een thinline en er (denk ik) dus genoeg ruimte is. Dat samen met een phase-out en een bigsby: toekomstplannen :cooler:

Thinline lijkt me wel redelijk wat plaats in.

Riky
29 augustus 2010, 13:18
klinkt ook een beetje als een wah die op standje half staat met een bak distortion en de tonepot op je gitaar wat dicht gedraaid.